Η μεγάλη επανάσταση στο χώρο της Υγείας μέσα στο 2025 θα αφορά στη μείωση του χρόνου αναμονής στα ΤΕΠ, αλλά και στις απαντήσεις μετά τη διενέργεια εξετάσεων και κατά δεύτερον στα e-ραντεβού, στον ηλεκτρονικό προγραμματισμό των ιατρικών ραντεβού μας.
Δεδομένου ότι την περίοδο αυτή λόγω της έξαρσης των εποχικών ιώσεων τα νοσοκομεία πιέζονται, οι χρόνοι αναμονής στα ΤΕΠ, τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, συχνά ξεπερνούν την υπομονή των πολιτών.
Στόχος του υπουργείου, που αναγνωρίζει το πρόβλημα σε όλη του την έκταση, να μειωθεί ο χρόνος αναμονής για τους περιπατητικούς ασθενείς. Δεν γίνεται λόγος φυσικά για τα κατεπείγοντα περιστατικά και για τους ασθενείς που μεταφέρει το ΕΚΑΒ, οι οποίοι έχουν προτεραιότητα.
Όπως σημείωσε ο υπουργός Υγείας κ. Άδωνις Γεωργιάδης, «Η μεγάλη πίεση προέρχεται από τους περιπατητικούς ασθενείς. Υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι τουλάχιστον οι μισοί από τους ασθενείς στην αναμονή των νοσοκομείων θα μπορούσαν να μην είχαν πάει καθόλου. Αντ’ αυτού, θα μπορούσαν να απευθυνθούν στην Πρωτοβάθμια Υγεία και δη στα Κέντρα Υγείας. Αν καταφέρουμε να μειώσουμε τον αριθμό των περιπατητικών ασθενών που πηγαίνουν στα εφημερεύοντα, θα είναι μεγάλο το κέρδος», ανέφερε ο υπουργός.
Σήμερα, 2.000-2.200 ασθενείς πρέπει να εξυπηρετηθούν στα ΤΕΠ Αττικής με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε καθυστερήσεις. Όπως εξήγησε ο υπουργός υγείας, «στόχος είναι να βελτιωθούν οι συνθήκες εφημέρευσης και να πάψει να ταλαιπωρείται ο πολίτης».
Όμως, γι’ αυτά, όπως είπε, θα πρέπει να θωρακιστούν οι πολίτες με υπομονή γιατί οι αλλαγές θα πάρουν χρόνο, καθώς σχετίζονται και με τις κτιριακές βελτιώσεις που γίνονται στα ΤΕΠ των νοσοκομείων. Κάτι που έχει ως αποτέλεσμα - λόγω των ανακαινίσεων - να περιοριστεί σημαντικά ο χώρος στον οποίο εξυπηρετούνται σήμερα τα περιστατικά.
Όπως αναφέρθηκε και από τον υφυπουργό υγείας Μάριο Θεμιστοκλέους, το ΤΕΠ, για παράδειγμα, του Αττικού νοσοκομείου από τα 1000 τ.μ. μετατρέπεται σε ένα νέο τμήμα 5000 τ.μ., ενώ μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες, προσωρινά οι ασθενείς θα εξυπηρετούνται σε μικρότερους χώρους.
Παρόμοιες ανακαινίσεις γίνονται σε μεγάλα νοσοκομεία, όπως ο Ευαγγελισμός και προσωρινά δημιουργούνται συνθήκες ταλαιπωρίας για τους πολίτες, αλλά μέχρι το τέλος του 2025 και τις αρχές του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί οι νέες υποδομές και οι πολίτες θα δουν μεγάλες βελτιώσεις στις υπηρεσίες των εφημεριών. «Είναι μια προσωρινή ταλαιπωρία αλλά θα πρέπει να την περάσουμε. Τα νέα ΤΕΠ θα αλλάξουν την εικόνα που είχαμε για την εφημερία καθώς θα έχουμε περισσότερα ιατρεία και νέες τεχνολογίες», τόνισε ο υπουργός Υγείας κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας ότι υπάρχει ειδικό κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης για την τεχνολογική αναβάθμιση των ΤΕΠ.
Ο κ. Θεμιστοκλέους αναφέρθηκε αναλυτικά στις αλλαγές που θα κυμαίνονται σε 7 άξονες.
- Οργανωτικές αλλαγές
- Ενίσχυση με Προσωπικό στα ΤΕΠ Αττικής
- Κτιριακές Ανακαινίσεις
- Ενίσχυση Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού
- Πρόγραμμα με Ερυθρό Σταυρό
- Νομοθετικές παρεμβάσεις
- Ψηφιακή Αναβάθμιση
Ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε ότι το κλειδί για την αντιμετώπιση της υπερφόρτωσης που παρατηρείται στις εφημερίες στα μεγάλα νοσοκομεία, βρίσκεται στη διαλογή των περιστατικών. Όπως είπε, «ένα στα δύο περιστατικά που φτάνουν στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων θα μπορούσαν να είχαν αντιμετωπιστεί στα κέντρα υγείας». «Μόνο έτσι θα μειώσουμε την ταλαιπωρία με τη διαλογή των ασθενών και θα πρέπει οι πολίτες να ενημερωθούν για τη δράση αυτών των κέντρων υγείας», πρόσθεσε.
Ενημέρωση των πολιτών για τη λειτουργία των Κέντρων Υγείας
Η αναπληρώτρια υπουργός υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη τόνισε ότι ο σκοπός είναι να μάθουν οι πολίτες για τη λειτουργία εφημερίας των κέντρων υγείας. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα το κέντρο υγείας Κερατσινίου όπου δέχεται 350 άτομα και μπορεί να κάνει ακόμη και θρομβόλυση, δηλαδή και αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών στη διάρκεια της εφημερίας του.
Μάλιστα, στα μεγάλα κέντρα υγείας της πρώτης ΥΠΕ (Λ. Αλεξάνδρας, Καλλιθέα, Μαρούσι και Ραφήνα), αλλά και στη δεύτερη ΥΠΕ, (κέντρα υγείας Βάρης, Μεγάρων, Ελευσίνας, Περιστερίου και Κερατσινίου), εξυπηρετούν ήδη αρκετούς πολίτες μέσω των εφημεριών τους, ενώ ο στόχος είναι να εξυπηρετήσουν περισσότερους στο μέλλον. Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε η κ. Αγαπηδάκη, για να μειωθεί η ταλαιπωρία των πολιτών, θα γίνουν άμεσα 50 προσλήψεις επικουρικού προσωπικού στα κέντρα υγείας που θα αρχίσουν σταδιακά να υποστηρίζουν τις εφημερίες των νοσοκομείων στην Αττική.
Ο υπουργός υγείας ανέφερε ότι η έλλειψη τραυματιοφορέων αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα, λόγω καθυστερήσεων στην κίνηση των ασθενών μέσα σε μία εφημερία και προανήγγειλε την ενίσχυση όλων των τμημάτων των νοσοκομείων με 500 επικουρικούς εργαζόμενους τραυματιοφορείς.
Ο Μάριος Θεμιστοκλέους από την πλευρά του τόνισε ότι από τις πρώτες παρεμβάσεις που έχουν γίνει ήδη στις εφημερίες φαίνεται ότι υπάρχει μία σημαντική βελτίωση στις απογευματινές και βραδινές βάρδιες των εφημεριών, ειδικά στα μεγάλα νοσοκομεία, όπου έχει καταγραφεί μείωση έως και 20% στην προσέλευση.
Ο κ. Θεμιστοκλέους, αναφερόμενος στις παρεμβάσεις που αφορούν το νομοθετικό κομμάτι, είπε ότι ετοιμάζεται ένα μεγάλο νομοσχέδιο για το τραύμα, για το οποίο έχει ζητηθεί η γνώμη και ξένων εμπειρογνωμόνων και καθηγητών και θα καθορίζει πως θα αντιμετωπίζονται τα επείγοντα περιστατικά. Στο πλαίσιο αυτού του νομοσχεδίου θα υπάρξουν ελικοδρόμια στα περισσότερα περιφερειακά νοσοκομεία της χώρας.
Όσον αφορά τον έβδομο πυλώνα που αφορά την ψηφιακή αναβάθμιση των εφημεριών, ο υφυπουργός Υγείας ανέφερε ότι μέχρι τις αρχές του 2026 ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει στο κινητό του τι ακριβώς γίνεται στην εφημερία σε πραγματικό χρόνο. Συμπληρωματικά, ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε ότι στόχος είναι «οι ασθενείς να μπορούν να παρακολουθούν τους χρόνους αναμονής της εφημερίας σε ένα νοσοκομείο, ώστε να επιλέγουν και οι ίδιοι που θα πηγαίνουν για να ταλαιπωρούνται λιγότερο».
Ηλεκτρονικά Ιατρικά Ραντεβού – eΡαντεβού
Στο σύστημα των ηλεκτρονικών ραντεβού, από την 1η Φεβρουαρίου θα προστεθούν οι δημόσιες δομές και τους ιδιώτες γιατρούς ώστε να γίνει η κεντρική πύλη εύρεσης γιατρού.
Μπορείτε να κλείσετε εύκολα και γρήγορα το ιατρικό ραντεβού σας μέσω finddoctors.gr σε δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Κέντρα Υγείας, ΤΟΜΥ, Τοπικά Ιατρεία).
Μπορείτε επίσης να:
- ακυρώσετε ραντεβού που έχετε ήδη κλείσει
- διαχειριστείτε το πως θέλετε να ενημερώνεστε για τα ραντεβού σας
- δείτε λίστα με όλα τα ραντεβού που έχετε πραγματοποιήσει στο παρελθόν
Θα χρειαστείτε:
- τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet ή τους κωδικούς ΑΗΦΥ
- τον ΑΜΚΑ σας ή τον ΑΜΚΑ του ασφαλιστικά εξαρτώμενου μέλους και
Θεωρώντας υποχρέωσή του ο υπουργός να δώσει απάντηση στις αντιδράσεις των γιατρών, ξεκαθάρισε ότι το νέο σύστημα είναι ασθενοκεντρικό. Σήμερα, στην πλατφόρμα finddoctors.gr είναι ενταγμένοι οι περίπου 1.300 γιατροί των Κέντρων Υγείας. Μάλιστα, εάν ένας πολίτης που είναι εγγεγραμμένος σε προσωπικό γιατρό μπει με το ΑΜΚΑ του στην πλατφόρμα του εμφανίζει αυτόματα τον προσωπικό του γιατρό και τη δυνατότητα ραντεβού.
Βέβαια, θεωρείται απαραίτητη η ένταξη των περίπου 3.300 συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ ιδιωτών γιατρών, ενώ πάντα υπάρχει η δυνατότητα τηλεφωνικού ραντεβού για όσους δεν χρησιμοποιούν το Internet. Η διαφορά σε σχέση με σήμερα είναι ότι από την 1η Φεβρουαρίου οι γιατροί θα είναι υποχρεωμένοι να δηλώνουν ψηφιακά τα ραντεβού που κλείνουν, ακόμη και τηλεφωνικά. Επομένως, θα αποζημιώνονται μόνο για τα δηλωμένα στην πλατφόρμα ραντεβού.