Την δυνατότητα ανώνυμης καταγγελίας από ασθενή ή συγγενή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα ενεργοποιεί τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (ΣΕΥΥΠ, ΣΔΟΕ) αναφορικά με το φακελάκι, ανακοίνωσε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός, σε ημερίδα που πραγματοποιείται από την 7η ΥΠΕ Κρήτης με θέμα «Δημόσια Νοσοκομεία Χωρίς Φακελάκι».
Μιλώντας το Σάββατο στο Ηράκλειο της Κρήτης, ο Υπουργός Υγείας χαρακτήρισε το φαινόμενο με το "φακελάκι" δομικό και διαχρονικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας του συστήματος Υγείας της χώρας μας, ενώ τόνισε ότι δεν πρέπει να αποτελούν δικαιολογία γι''αυτό, οι αμοιβές των γιατρών: "Το «φακελάκι» δεν σχετίζεται με το επίπεδο αμοιβών των γιατρών. Οι σημερινές αποδοχές των γιατρών του ΕΣΥ είναι όντως πολύ χαμηλές μετά τις περικοπές μισθών της πρώτης μνημονιακής περιόδου, αλλά αυτό το γεγονός δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογητική βάση για το «φακελάκι".
Ο κ.Ξανθός είπε ότι χρειάζονται διαδικασίες «αυτοκάθαρσης» με ευθύνη των συλλογικών οργάνων (επιστημονικών , συνδικαλιστικών) των γιατρών, αλλά κυρίως χρειάζεται η υπεράσπιση της Υγείας ως καθολικό κοινωνικό δικαίωμα, χωρίς διακρίσεις και ανισότητες στην πρόσβαση και στην ποιότητα της φροντίδας .
Εγείρει ερωτηματικά ωστόσο, το γεγονός εάν η ανώνυμη καταγγελία από τον πολίτη αποτελεί ορθή πρακτική, καθώς θα είναι πολύ εύκολο για κάποιους να "πλήξουν" την επαγγελματική υπόσταση ενός γιατρού για λόγους ανταγωνισμού, ίσως, συμπληρώνοντας απλώς μια ανώνυμη φόρμα στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Ο Υπουργός Υγείας απέδωσε το φαινόμενο με το φακελάκι στους εξής λόγους:
1. Παράκαμψη μακροχρόνιων αναμονών για προγραμματισμό χειρουργείων , εξειδικευμένων διαγνωστικών ή θεραπευτικών παρεμβάσεων κλπ
2. Η πιο σημαντική αιτία όμως είναι η ανάγκη των ασθενών να αισθανθούν ασφαλείς και σε προνομιακή σχέση με το γιατρό μπροστά σε μια σημαντική απειλή για τη υγεία τους ( χειρουργείο , ειδική επέμβαση πχ αγγειοπλαστική κλπ) ή σε μια ιδιαίτερη εμπειρία και ένα σημαντικό γεγονός όπως είναι η εγκυμοσύνη και ο τοκετός . Στην ουσία οι πολίτες καταφεύγουν ή ενδίδουν στο «φακελάκι» επειδή δεν έχουν πειστεί ότι το Σύστημα Υγείας, έτσι όπως ειναι οργανωμένο, μπορεί να τους εξασφαλίσει αξιόπιστη φροντίδα χωρίς «μέσον» ή οικονομική συναλλαγή.
Ως μέτρα καταστολής προτείνει:
1. Πολιτικό σήμα ότι δεν υπάρχει ανοχή, συγκάλυψη ή προστασία του φαινομένου εξ'αιτίας πελατειακών σχέσεων ή ημετεροκρατίας. Κρίσιμος ο ρόλος των Διοικήσεων των νοσοκομείων, των ΥΠΕ και του Υπουργείου.
2. Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης
3. Αναδιοργάνωση της πειθαρχικής διαδικασίας, προτεραιοποίηση των περιστατικών διαφθοράς και χρηματισμού, νομική θωράκιση των Πειθαρχικών Συμβουλίων .
4. Δυνατότητα ανώνυμης καταγγελίας από ασθενή ή συγγενή (πχ μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας) που θα ενεργοποιεί τους ελεγκτικούς μηχανισμούς ( ΣΕΥΥΠ, ΣΔΟΕ ) .
Τα μέτρα πρόληψης τέλος που προτείνει ο υπουργός Υγείας είναι:
1. Αντιμετώπιση των δυσλειτουργιών του ΕΣΥ και μείωση των χρόνων αναμονής για χειρουργικές επεμβάσεις κλπ . Αυτό απαιτεί στοχευμένη ενίσχυση ορισμένων κρίσιμων τμημάτων ( αναισθησιολογικά τμήματα, προσωπικό χειρουργείου, αιμοδυναμικά εργαστήρια, ειδικές μονάδες κλπ ) αλλά και καλύτερη οργάνωση των νοσοκομείων .
2. Διαφάνεια στη διαχείριση των περιστατικών που είναι σε λίστα αναμονής (πχ λίστα χειρουργείου, ραντεβού στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία, κλίνες ΜΕΘ κλπ)
3. Έμφαση στη προάσπιση των δικαιωμάτων , της ασφάλειας και της αξιοπρέπειας των ασθενών ( Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων στα νοσοκομεία)
4. Ενίσχυση της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης του προσωπικού και ειδικά των γιατρών, εδραίωση της κουλτούρας της τεκμηριωμένης ιατρικής αλλά και του συστηματικού ελέγχου και αξιολόγησης της ποιότητας των υπηρεσιών, των κλινικών, των δομών, του ανθρώπινου δυναμικού και συνολικά του Συστήματος υγείας . Έτσι μόνο μπορεί να ενισχυθεί το κλίμα εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Σύστημα Υγείας και τις διαδικασίες του και δεν θα αναζητείται «παράκαμψη» ή «ειδική σχέση».