Δεν αποτελεί μόνο την «Εγνατία των λιμένων», όπως έχει χαρακτηρισθεί ο άξονας των λιμανιών Ηγουμενίτσας - Θεσσαλονίκης - Καβάλας - Αλεξανδρούπολης, αλλά κάτι πιο κρίσιμο και στρατηγικό.
Πρόκειται για μια πλωτή, ενεργειακή, γέφυρα που καλείται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε μια εποχή που οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την παγκόσμια αγορά ενέργειας, με τις γνωστές σε όλους αρνητικές επιπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά την ολοκλήρωση του προβλήτα 6 και άλλων συμπληρωματικών έργων θα καταστεί ως ένα κύριο λιμάνι των Βαλκανίων με προοπτικές να γίνει πύλη όχι μόνο διαμετακομιστικού εμπορίου, αλλά και τουρισμού.
Αυτό θα επιτευχθεί με την ολοκλήρωση και υλοποίηση του επενδυτικού πλάνου του ΟΛΘ ΑΕ και κυρίως των έργων αναβάθμισης του προβλήτα 6 που θα δώσει τη δυνατότητα προσέγγισης σε μεγάλα containerships.
Ακόμη, απαιτείται και η ολοκλήρωση των συνοδών έργων της οδικής σύνδεσης του με την Εγνατία, και της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο, η λειτουργία της εμπορευματικής γραμμής με λιμάνια της Αιγύπτου και της Νότια Τουρκίας αλλά και η εξέλιξη του και ως λιμάνι για κρουαζιερόπλοια.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, η κρουαζιέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δείχνει να ανακάμπτει σημαντικά σε σχέση με τα επίπεδα του 2019. Ειδικότερα, το 2019 στη Θεσσαλονίκη έφτασαν 6 κρουαζιερόπλοια με 4.865 επιβάτες, ενώ το 2021, ελλιμενίστηκαν 17 κρουαζιερόπλοια που μετέφεραν συνολικά 11.777 επιβάτες.
Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα λιμάνια, οι ιδιωτικοποιήσεις αναμένονται πριν από το τέλος του χρόνου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο δόθηκε νέα παράταση από το ΤΑΙΠΕΔ ως τις 22 Σεπτεμβρίου 2022, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναβαθμίζεται ως περιφερειακός ενεργειακός κόμβος με τη δημιουργία του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), ο οποίος θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της N.A. και Κεντρικής Ευρώπης.
Τα έργο της Gastrade, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα σχεδιαζόμενα μεγάλα ενεργειακά έργα στην περιοχή, όπως οι αγωγοί ΤΑΡ και IGB, αλλά και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας, δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδοχής και διανομής φυσικού αερίου για όλη την ευρύτερη περιοχή.
Πέρα από τον ενεργειακό κλάδο, το λιμάνι διαθέτει ισχυρές προοπτικές και στην εμπορευματική δραστηριότητα, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό.
Σημαντικές είναι και οι προοπτικές αξιοποίησης του λιμένα για την παράκαμψη του Βοσπόρου για την εμπορευματική μεταφορά μέσω συνδυασμένων μεταφορών (πλοία, φορτηγά, σιδηρόδρομος).
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, του οποίου ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση βρίσκεται στο τελικό στάδιο, πρόκειται για μια δυτική πύλη θαλάσσιου διάδρομου με μεγάλες δυνατότητες στον τομέα εμπορευματικών μεταφορών, την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η υποχρέωση του επενδυτή να προχωρήσει στην αναβάθμιση ενός εκ των τριών τουριστικών λιμένων (μαρίνες) που ελέγχει ο Ο.Λ.ΗΓ. επηρεάζει αρνητικά το τίμημα που προσδοκά να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ. Λόγω της πρόσθετης δαπάνης στην οποία θα υποχρεωθεί ο νέος ιδιοκτήτης αφού καταγράφεται έκρηξη στις τιμές των πρώτων υλών και των υλικών κατασκευής.
Επισημαίνεται ότι ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ελέγχει όχι μόνο το λιμάνι της πόλης αλλά και τα αλιευτικά καταφύγια Σαγιάδας και Πλαταριάς καθώς και τον τουριστικό λιμένα Συβότων που αναμένεται να αναβαθμιστεί
Η σημασία του λιμανιού της Καβάλας, αναβαθμίζεται, καθώς, πέραν της αξιοποίησης του εμπορικού λιμένα, έχει δρομολογηθεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας, με τη διευθέτηση του ζητήματος του Κανονισμού Τιμολόγησης και άλλα σχετικά ζητήματα.
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις περιλαμβάνουν την υποχρέωση του επενδυτή να κατασκευάσει κτίρια για την εξυπηρέτηση αναγκών της Λιμενικής Αρχής, της Πλοηγικής Υπηρεσίας, καθώς και τελωνειακό σταθμό, σύμφωνα με την πρόταση προμελέτης κτιρίων στέγασης υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και τις προδιαγραφές της Σύμβασης Υπο-παραχώρησης.
Επιπρόσθετα, ο επενδυτής αναλαμβάνει την υποχρέωση της εκπόνησης μελέτης αναδάσωσης της περιοχής των Άσπρων Χωμάτων, της υλοποίησης του έργου της αναδάσωσης, σύμφωνα με την ανωτέρω μελέτη και εξίσου σημαντικό, τα έργα συντήρησης, καθαρισμού, προστασίας και φύλαξης της ανωτέρω περιοχής καθ΄όλη τη διάρκεια της υπό παραχώρησης.