Καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αποτελούν πλέον στοιχείο σεναρίου επιστημονικής φαντασίας, αλλά μία πραγματικότητα – και στη χώρα μας – το ζήτημα της φόρτισης αποκτά άλλη διάσταση.
Ξεκινώντας από τα βασικά θα λέγαμε ότι οι τρόποι για να φορτίσει κανείς τη μπαταρία ενός ηλεκτρικού ή ενός plug in υβριδικού αυτοκινήτου* είναι τρεις: α) με σύνδεση σε μια απλή πρίζα σούκο, κάτι που γενικώς δεν συνιστάται καθώς απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο - ιδιαίτερα στην περίπτωση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν μεγαλύτερη μπαταρία (μπορεί να χρειαστεί και ένα ολόκληρο 24ωρο!), καθώς η ισχύς δεν ξεπερνά τα 2,6 kW, β) με σύνδεση σε κάποιο φορτιστή εναλλασσομένου ρεύματος (AC) δηλαδή σε κάποιο wallbox με ισχύ συνήθως 11 kW (διαθέσιμες και συσκευές 22 kW), οπότε μπορεί κανείς να γεμίσει τη μπαταρία του, ανάλογα με την περίπτωση, μέσα σε 4 έως 6 ώρες και γ) με σύνδεση σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC) του οποίου η ισχύς στην «χειρότερη» περίπτωση θα είναι 50 kW που εξασφαλίζει μέσα σε μόλις μισή ώρα την ανάκτηση ενός σημαντικού μέρους της ενέργειας της μπαταρίας (30% έως 50% ή και παραπάνω) ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας.
Από γεωγραφική-χωροταξική άποψη οι φορτιστές AC μπορεί να είναι τοποθετημένοι είτε στο σπίτι, για ιδιωτική χρήση (απαιτείται παροχή 16 Α ή ακόμα καλύτερα 32 Α), είτε σε δημόσιους χώρους για χρήση από το κοινό, οπότε «συνοδεύονται» συνήθως από κάποια εφαρμογή στο κινητό. Ενώ οι σημαντικά ακριβότεροι φορτιστές DC, που απαιτούν και διαφορετική υποδομή ως προς την τροφοδοσία τους με ρεύμα, είναι αποκλειστικά δημόσιας χρήσης – και είναι βέβαια αυτοί που είναι απαραίτητοι να βρει κανείς στο δρόμο του εφόσον έχει αποφασίσει να κάνει κάποιο ταξίδι.
.
Σημειώστε ότι η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, εφόσον κανείς διαθέτει μία θέση ανοιχτού ή κλειστού πάρκινγκ, μπορεί και πρέπει να πραγματοποιείται στο σπίτι το βράδυ. Βλέπετε, θεωρώντας σχεδόν δεδομένο ότι ο κάτοχος ενός πλήρως ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα φροντίσει να εφοδιαστεί με ένα Wallbox (η αγορά του οποίου μάλιστα επιδοτείται από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά») έχουμε στην περίπτωση αυτή την ιδανική ισορροπία μεταξύ οικονομίας και ταχύτητας φόρτισης. Γιατί φορτίζοντας σπίτι σας έχετε σίγουρα τη χαμηλότερη χρέωση ρεύματος, που είναι αρκετές φορές μικρότερη από αυτή ισχύει εκεί που υπάρχει δημόσιος φορτιστής.
Την περίοδο αυτή βλέπουμε να υπάρχει μια μεγάλη αύξηση της δραστηριότητας στον τομέα της δημιουργίας υποδομών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η χώρα μας, κατέχοντας μία από τις τελευταίες θέσεις στην κατάταξη ως προς τους εν λειτουργία φορτιστές – με μόλις 0,2 φορτιστές ανά 100 χλμ. οδικού δικτύου - τρέχει να προλάβει. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η ΔΕΗ έχει ήδη σε εξέλιξη ένα μεγάλο πρόγραμμα εγκατάστασης 10.000 φορτιστών μέχρι το 2025 (ενδεχομένως έχετε προσέξει τους φορτιστές “ΔΕΗ Blue” που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στους χώρους στάθμευσης γνωστής αλυσίδας super market). Ενώ στο χώρο της εγκατάστασης φορτιστών βλέπουμε να δραστηριοποιούνται επίσης και αρκετές ακόμα εταιρίες.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον που αλλάζει η ενημέρωση δεν μπορεί παρά να είναι δυναμική και ο κάτοχος/χρήστης ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί δικαίως να αναρωτηθεί για το που θα βρει σημείο φόρτισης, ιδιαιτέρως αν κινείται «εκτός των τειχών», δηλαδή στον αυτοκινητόδρομο και πρόκειται να διανυκτερεύσει εκτός έδρας. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι δεν είναι πάντα αναγκαία η φόρτιση καθ’ οδόν σε φορτιστή DC, αρκεί να υπάρχει στον προορισμό φορτιστής AC. Ήδη πολλά ξενοδοχεία έχουν τοποθετήσει τέτοιους φορτιστές ώστε να εξυπηρετούν τους πελάτες τους που έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Στο διαδίκτυο λοιπόν υπάρχουν αρκετές ιστοσελίδες που προσφέρουν τέτοιου τύπου ενημέρωση:
Πλέον επίσημη – και universal - ενημέρωση παρέχεται από τον διαδραστικό χάρτη του European Alternative Fuels Observatory (Ευρωπαϊκό Παρατηρηρήτιο Εναλλακτικών Καυσίμων): https://www.eafo.eu/fuel-map
Γενική ενημέρωση προσφέρει επίσης και η αμερικανική πλατφόρμα plug share που μπορείτε να δείτε και μέσω του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων: https://www.heliev.gr/
Ενώ κάθε εταιρία που έχει το δικό της δίκτυο φορτιστών προσφέρει στο διαδίκτυο και τον αντίστοιχο χάρτη, όπως μπορείτε να δείτε στα παραδείγματα που ακολουθούν:
https://blinkcharging.gr/ev-odigos/
https://www.deiblue.com/location
https://elpefuture.gr/location
https://www.fortisis.eu/fortizo-points/
Σημειώστε επίσης ότι οι εταιρίες που διαθέτουν στο εμπόριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να έχουν ήδη στον «αέρα» τα σχετικά application για τους κατόχους τους, όπως η Ford στην περίπτωση της ηλεκτρικής Ford Mustang Mach-E με το FordPass ή η Mercedes με το Mercedes Me Charge κλπ.
*Δεν έχουν όλα τα PHEV υβριδικά (Plug In Hybrid Electric Vehicles) τη δυνατότητα σύνδεσης με DC φορτιστές