Επιστρέφει από σήμερα, 10 Οκτωβρίου 2022 στη ζωή μας ο Δακτύλιος, επηρεάζοντας την κυκλοφορία των οχημάτων και υποχρεώνοντας τους οδηγούς σε ανασχεδιασμό των καθημερινών δρομολογίων τους. Το μέτρο θα παραμείνει σε ισχύ μέχρι τις 23 Ιουλίου του 2023, οπότε και πάλι θα ανοίξουν οι πύλες του κέντρου της Αθήνας για όλα τα οχήματα, ανεξαρτήτως κατηγορίας εκπομπών ρύπων.
Το πρώτο που οφείλουμε να σημειώσουμε με βάση την είδηση της έναρξης ισχύος του περιορισμού των αυτοκινήτων από τις 10 Οκτωβρίου 2022 στο κέντρο της Αθήνας είναι να θυμηθούμε τους βασικούς κανόνες που διέπουν το μέτρο, όπως αυτό διαμορφώθηκε πέρυσι. Έχουμε, βεβαίως, τα μονά-ζυγά τα οποία θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν εναλλάξ στον δακτύλιο τις καθημερινές, όπως γινόταν και στο παρελθόν, δηλαδή τις άρτιες (ζυγές) ημερομηνίες κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα με αριθμό κυκλοφορίας που τελειώνει σε 0,2,4,6,8 και τις περιττές (μονές) τα αυτοκίνητα που ο αριθμός κυκλοφορίας τους τελειώνει σε 1,3,5,7,9.
Ενώ καθημερινά θα μπορούν κυκλοφορούν ελεύθερα οι παρακάτω κατηγορίες οχημάτων:
- τα ηλεκτρικά οχήματα (όπως τα Audi Q4 E-Tron, BMW i4, iΧ3 και iX, Fiat 500e, Mercedes EQA/EQB/EQC κλπ., Nissan Leaf κλπ.)
- τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα (όπως το Dacia Sandero, Duster και Jogger LPG, τα Skoda Scala, Kamiq και Octavia G-TEC, τα Renault Clio LPG και Captur LPG κ.ά.)
- τα plug in και full hybrid οχήματα (BMW 330e, Ford Kuga PHEV, Jeep Renegade 4Xe, Compass και Wrangler 4Xe, Hyundai Tucson Hybrid και PHEV, Mercedes A 250 e, GLC 300 e και GLC 300 de, Nissan Juke Hybrid, Toyota Yaris, Corolla, Prius κλπ., Peugeot 3008 PHEV κλπ.)
- τα οχήματα προδιαγραφών ρύπων EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, που εκπέμπουν λιγότερα από 120 gr/km CO2 βάσει του συνδυασμένου κύκλου, του Νέου Ευρωπαϊκού Κύκλου Οδήγησης-(New European Driving Cycle /NEDC), τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31.12.2020 (Nissan Juke, κλπ.)
- Τα αυτοκίνητα EURO 6, πλην των παραπάνω τεχνολογιών κίνησης, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα CO2 λιγότερο από 145 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων-Worldwide Light Test Procedure/WLTP), τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 01.01.2021 και εφεξής.
Θυμίζουμε ότι με την περυσινή αναθεώρηση του δακτυλίου τα πράγματα, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που παραθέτουμε, έγιναν πιο αυστηρά αφού προηγουμένως επιτρεπόταν η καθημερινή είσοδος στον δακτύλιο σε μια σχετικά διευρυμένη γκάμα οχημάτων, με το όριο εκπομπών CO2 να φτάνει τα 140 g/km, ενώ παράλληλα τα οχήματα κατηγορίας EURO 5 έχασαν το προνόμιο της ελευθέρας εισόδου ανεξαρτήτως επιπέδου εκπομπών ρύπων. Ενώ εκτός δακτυλίου έμεινε επίσης και ένα υπολογίσιμο τμήμα του συνόλου των περίπου 300.000 επιβατικών οχημάτων EURO 6, των οποίων οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα υπερβαίνουν τα 120 g/km.
Φέτος είχαμε, όπως μπορείτε να δείτε, είχαμε μία ακόμα διορθωτική κίνηση, με το όριο του CO2 να «ανεβαίνει» στα 145 g/km για τα οχήματα EURO 6 των οποίων οι εκπομπές ρύπων έχουν προσδιοριστεί με το νέο πρωτόκολλο WLTP, το οποίο είναι σημαντικά αυστηρότερο από τον προηγούμενο τρόπο δοκιμής NEDC.
Εννοείται ότι διατηρείται το «προνόμιο» των μόνιμων κατοίκων του Δακτυλίου να μπορούν να μπαίνουν και να βγαίνουν καθημερινά από αυτόν.
Σημειώστε ότι ο δακτύλιος που ενεργοποιείται και πάλι από σήμερα, 10 Οκτωβρίου 2022, έχει ισχύ από Δευτέρα έως Πέμπτη, από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, και την Παρασκευή από τις 7 το πρωί έως τις 3 το μεσημέρι, ενώ τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες, καθώς και τις ημέρες απεργίας των εργαζομένων σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς η είσοδος σε αυτόν είναι ελεύθερη. Είναι σημαντικό στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι θα πρέπει, εφόσον το αυτοκίνητό σας το δικαιούται, να έχετε μαζί σας και το ειδικό σήμα που μπορείτε να εκδώσετε ηλεκτρονικά μέσω gov.gr.
Θυμίζουμε ότι ο Δακτύλιος προέκυψε από την ανάγκη του περιορισμού της ρύπανσης, αλλά και της αντιμετώπισης της κυκλοφοριακής συμφόρησης στο κέντρο της Αθήνας το 1979, επί κυβέρνησης Κωνσταντίνου Καραμανλή, όταν στην Αθήνα κυκλοφορούσαν γύρω στα 430.000 οχήματα. Αφού μονιμοποιήθηκε το 1982 από την κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου, ο Δακτύλιος κατάφερε να γίνει μόνιμός σύντροφός μας - και να παραμείνει σε ισχύ μέχρι σήμερα που στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν 2,3 εκατομμύρια οχήματα - επηρεάζοντας τις καθημερινές μας συνήθειες, αλλά και επιδρώντας ανάλογα στην αγορά αυτοκινήτου. Δεν ήταν λίγοι, λοιπόν, εκείνοι που προκειμένου να μπαίνουν κάθε μέρα στον δακτύλιο αγόρασαν και δεύτερο αυτοκίνητο.
Θυμίζουμε, τέλος, ότι ο δακτύλιος ορίζεται από τις εξής οδούς και λεωφόρους: Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπ. Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Αμβρ. Φραντζή – Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη – 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Αλεξάνδρας. Σε αυτούς τους δρόμους, που αποτελούν τα όρια του δακτυλίου, επιτρέπεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων.