Διαδικτυακά και με τη χρήση της live πλατφόρμας του οίκου «Καραμήτσος» θα προσφερθούν περισσότεροι από 850 λαχνοί στις ενότητες των σπάνιων βιβλίων, εικονογραφημένων εκδόσεων, χειρογράφων, χαρακτικών και φωτογραφιών (τη Δευτέρα 3 και Τρίτη 4 Απριλίου).
Φιλίστορες και συλλέκτες μπορούν να βρουν χειρόγραφα τεκμήρια από τον ξεριζωμό του ελληνισμού του Πόντου ή και ιστορικά αρχεία από το Μακεδονικό Μέτωπο και τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Υπάρχουν πρώτες εκδόσεις ποιητικών έργων και μάλιστα με ιδιόχειρες αφιερώσεις, όπως για παράδειγμα του Άγγελου Σικελιανού για την πρώτη του ποιητική συλλογή «Αλαφροΐσκιωτος», αλλά και βιβλία που κυκλοφόρησαν σε μικρό τιράζ σαν το «Antigravity book» του κοσμαγάπητου Takis, ένα από τα 25 αντίτυπα με λατινική αρίθμηση (λαχνός 8752).
Ανάμεσα στους λαχνούς ξεχωρίσαμε και σας προτείνουμε χαρακτικά έργα που παρουσιάζουν συλλεκτικό ενδιαφέρον και φέρουν την υπογραφή καταξιωμένων δημιουργών σε ελκυστική αρχική τιμή.
Οι επιδράσεις του θεάτρου σκιών και των σημαντικών εκπροσώπων της στην τέχνη του Τσαρούχη έχουν επισημανθεί, όχι μόνο από τους ειδικούς τεχνοκρίτες, αλλά κι από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Ασχολήθηκε με το θέατρο σκιών και κάπως έτσι γνώρισε και τον Ευγένιο Σπαθάρη με τον οποίον υπήρξαν και επιστήθιοι φίλοι.
Πορτρέτο του Ευγένιου Σπαθάρη από τον Γιάννη Τσαρούχη
«Η μεγαλύτερη αρετή της τέχνης του είναι η αγνότητα και η ενότητα στα εκφραστικά μέσα, που έχουν τυλιχθεί με το κύρος της λαϊκής συνειδήσεως… Προσθέτει μια ξέχωρη ευαισθησία και πλουτίζει τα σχήματα δίνοντας μια καταπληκτική σύνθεση» γράφει ο Τσαρούχης κι ολοκληρώνει την περιγραφή του για τον καραγκιοζοπαίχτη με τα εξής λόγια: «Γνήσιος και λαϊκός ζωγράφος, ο Σπαθάρης αποτελεί ένα πολύτιμο κεφάλαιο για την συνέχιση της λαϊκής μας παράδοσης. Ευαίσθητος δέκτης και ερμηνευτής των συγκινήσεων της λαϊκής μας ψυχής, μας είναι απαραίτητος να μείνει ίδιος».
Η λιθογραφία (36.2 x 66 εκ), με αρίθμηση «29/200», υπογραφή και ημερομηνία «82» με μολύβι στο κάτω περιθώριο, είναι τυπωμένη σε χαρτί «FABRIANO». Η αρχική της τιμή είναι στα 650 ευρώ (λαχνός 8836).
Επιδράσεις από τη βυζαντινή και λαϊκή τέχνη και βέβαια από την παράδοση του θεάτρου σκιών, εντοπίζονται και σε άλλους σημαντικούς δημιουργούς, όπως ο Γιώργος Σικελιώτης. «Ο Αθανάσιος Διάκος» φέρει την υπογραφή του Σικελιώτη στη διάσταση 56 x 35 εκ., κι όπως μας πληροφορούν οι άνθρωποι του οίκου, προσφέρεται σε εξαιρετική κατάσταση. Η τιμή του είναι στα 150 ευρώ (λαχνός 8829).
«Ο Αθανάσιος Διάκος» από τον Γιώργο Σικελιώτη
Στο πλούσιο χαρακτικό του έργο ο Κώστας Γραμματόπουλος εφαρμόζει προσωπικές τεχνικές χάραξης και εκτύπωσης, αποδίδοντας ποιητικά το χρώμα και το φως. Η παρισινή του εμπειρία επηρέασε καθοριστικά το εικαστικό του έργο και το στιλ του πλουτίστηκε με στοιχεία της μοντέρνας τέχνης, αλλά η θεματολογία του παρέμεινε ελληνοκεντρική.
Τα γνωστότερα έργα του είναι έγχρωμες ξυλογραφίες μεγάλου μεγέθους, με θέμα το αιγαιοπελαγίτικο τοπίο. Αντιπροσωπευτικό δείγμα είναι η ομότιτλη λιθογραφία διαστ. 34,5 x 25 εκ, με αρίθμηση «ΕΑ 48/50», υπογραφή και χρονολογία «1981» στο κάτω περιθώριο με μολύβι. Ξεκινά στα 180 ευρώ (λαχνός 8831).
Κώστας Γραμματόπουλος, «Αιγαίο»
«Σε βαθύ και παιδικό χειμώνα ο Αλέξης Φασιανός έχει τα όνειρά του. Ένας ήλιος έχει αφήσει στην ψυχική φύση των χρωμάτων όλη τη χαρά και τη μαγεία μιας μεταφυσικής ακινησίας, που μας ανοίγει θερμά την ανάμνηση του Αρχέτυπου, έτσι όπως εξουσιάζει τη συγκίνησή μας και με κάθε αληθινή τέχνη μάς δίνει κάθε φορά τις δυνατότητες να το αντικρύζουμε, να χανόμαστε στη ρέμβη του».
Αυτά έγραφε ο μεγάλος Νίκος Καρούζος για την ονειρική γραφή του ζωγράφου. Όμως κι ο Φασιανός απέδωσε τη μορφή του ποιητή στη χαλκογραφία (29.5 x 29.5 εκ), με αρίθμηση «14/60» και υπογραφή με μολύβι στο κάτω περιθώριο. Τυπωμένο σε χαρτί «Arches» το χαρακτικό βγαίνει στα 250 ευρώ (λαχνός 884).
Η κορυφαία μας χαράκτρια Βάσω Κατράκη κράτησε ισχυρούς δεσμούς με την ελληνική παράδοση, αλλά προχώρησε και σε τολμηρές αφαιρετικές σχηματοποιήσεις. Βαθμιαία άρχισε να χαράσσει τα έργα της κατευθείαν σε πέτρα και όχι σε ξύλο. Η επεξεργασία και η τελειοποίηση αυτής της εντελώς προσωπικής τεχνικής έγινε αναπόσπαστο μέρος της εξέλιξης του χαρακτικού της έργου, που την κατατάσσει σε μία από τις μεγάλες φωνές της χαρακτικής τέχνης διεθνώς.
Αν και με μικρά σχισίματα στις άκρες του λευκού περιθώριου, το έγχρωμο χάραγμα σε πέτρα της Κατράκη ξεχωρίζει (44.5 x 44.8 εκ). Έχει αρίθμηση «18/20» και υπογραφή με μολύβι στο κάτω περιθώριο. Η αρχική του τιμή είναι στα 700 ευρώ (λαχνός 8824).
Όσοι αγαπούν τη χαρακτική δεν πρόκειται να μείνουν ασυγκίνητοι κι από την περιορισμένη έκδοση που φέρει την υπογραφή των οίκων «Μίμνερμος» και «Ειρμός». «Ο ιδιοκτήτης της Ελλάδας (επτά ποιήματα από το μέλλον)» του Σωτήρη Κακίση τυπώθηκε σε 6 λυτά δίφυλλα και 4 λυτά ολοσέλιδα χαρακτικά, όλα υπογεγραμμένα από τον Νίκο Χουλιαρά. Από 100 αριθμημένα αντίτυπα, το «26» βγαίνει από τον Καραμήτσο στα 330 ευρώ (λαχνός 8769).
Τον τελευταίο καιρό στη χώρα μας οι αφίσες μαγνητίζουν και δημιουργούν ένα κοινό που δεν φείδεται χρημάτων για να τις αποκτήσει. Παρά το ευαίσθητο υλικό τους, αντιμετωπίζονται ως είδος με αυτόνομη εικαστική αξία και επενδυτικό ενδιαφέρον. Όταν μάλιστα μιλάμε για αφίσες που μπορούν να προσελκύσουν διεθνείς συλλέκτες, αποτελούν «σίγουρα» χαρτιά.
Τέτοια είναι η πρωτότυπη αφίσα για το μνημειώδες φιλμ «2001: Η Οδύσσεια του διαστήματος» που επανεκδόθηκε τη δεκαετία του 1970. Η χρωμολιθογραφική γαλλική αφίσα της ταινίας ορόσημο του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, φιλοτεχνήθηκε από τον Bob McCall περίπου στα τέλη του 1970, στη διάσταση 158 x 116 εκ.
Αφίσα για την Οδύσσεια του Στάνλεϊ Κιούμπρικ
Παρότι παρουσιάζει μικρή φθορά κατά μήκος κάποιων πτυχών, τα χρώματά της παραμένουν φωτεινά, δείχνοντας τη μαστοριά των τυπογραφείων της εποχής. Αρχική τιμή στα 380 ευρώ (λαχνός 8822)
Η LIVE πλατφόρμα του οίκου «Καραμήτσος» είναι διαθέσιμη τις ημέρες της δημοπρασίας (3 και 4 Απριλίου) από τις 17:00. Για την LIVE συμμετοχή, απαραίτητη είναι η εγγραφή και η απόκτηση λογαριασμού στο karamitsos.com.
Κεντρική φωτογραφία: Τμήμα από την πρωτότυπη αφίσα για την ταινία «2001: Η Οδύσσεια του διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από τον Bob McCall