Βουτιά έκαναν οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών την Τρίτη μετά την επιβολή δασμών 25% από τις ΗΠΑ στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά, χώρες με κέντρα παραγωγής αυτοκινήτων για πολλές παγκόσμιες μάρκες.
Ο δείκτης αυτοκινήτων και εξαρτημάτων του πανευρωπαϊκού STOXX 600 σημείωσε την μεγαλύτερη πτώση από τον Σεπτέμβριο του 2022, χάνοντας γύρω στο 5% ενδοσυνεδριακά, καθώς εταιρείες όπως η Volkswagen, η Stellantis και η BMW λειτουργούν εργοστάσια παραγωγής στο Μεξικό.
Σύμφωνα με στοιχεία του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών του Μεξικού, ο όμιλος Volkswagen που περιλαμβάνει και την Audi και η Stellantis είναι οι δύο μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που εξάγουν αυτοκίνητα στη Βόρειο Αμερική από το Μεξικό.
Οι δασμοί θα έχουν επίπτωση σε τζίρο γύρω στα 8 δισ. ευρώ της Volkswagen το 2025 και σε 16 δισ. πωλήσεων της Stellantis, εκτιμούν οι αναλυτές της Stiffel Research.
H Volkswagen μπορεί να χάσει γύρω στο 12% του λειτουργικού της κέρδους ενώ το πλήγμα για τη Stellantis εκτιμάται γύρω στο 40%.
Οι αναλυτές της Citigroup θεωρούν τους δασμούς αρνητική εξέλιξη για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας που θα αυξήσει την μεταβλητότητα των μετοχών καθώς θα επιφέρει πλήγμα στο κόστος παραγωγής και στις τιμές πώλησης.
Η γερμανική εταιρεία Continental που προμηθεύει τις αυτοκινητοβιομηχανίες με εξαρτήματα και ανταλλακτικά έδωσε πολύ απαισιόδοξο guidance για το 2025 την Τρίτη. Θα αναλύσει τις επιπτώσεις των δασμών στις μονάδες της στο Μεξικό και τον Καναδά πριν πάρει οριστικές αποφάσεις.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Continental Nikolai Setzer δήλωσε ότι είναι πολύ σημαντικό για την Ευρώπη να στηρίξει η Ευρωπαϊκή Ένωση ένα ανοικτό εμπορικό καθεστώς μακροπρόθεσμα.
Η μετοχή της Continental έπεσε 10%.
Οι δασμοί των ΗΠΑ αποτελούν σημαντικό χτύπημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Γερμανίας που είναι προσανατολισμένες στις εξαγωγές και έχουν σημαντικές μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ αλλά έχουν δημιουργήσει παραγωγική δραστηριότητα και στο Μεξικό τα τελευταία χρόνια.
Η Mercedes Benz αντέδρασε λέγοντας πως τα μέτρα προστατευτισμού συχνά οδηγούν σε αντίποινα και το οικονομικό αποτέλεσμα είναι αρνητικό για όλους τους εμπλεκόμενους.
“Θα αντιδράσουμε ενωμένοι”, δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κρούουν τον κώδωνα κινδύνου, τονίζοντας ότι οι δασμοί θα διαταράξουν την ενοποιημένη εφοδιαστική αλυσίδα στη Βόρειο Αμερική που λειτουργεί την τελευταία 25ετία. Μερικά εξαρτήματα μπορεί να περάσουν σύνορα έξη ή περισσότερες φορές πριν χρησιμοποιηθούν στην τελική συναρμολόγηση αυτοκινήτων.
Οι δασμοί 25% στις εισαγωγές από το Μεξικό και τον Καναδά μπορεί να προκαλέσουν κρίση ακρίβειας που θα απωθήσει τους αγοραστές από την αγορά αυτοκινήτων.
Το κόστος ενός SUV θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον $4.000 και ακόμη περισσότερο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, σύμφωνα με μελέτη του Anderson Economic Group που ειδικεύεται στο consulting του κλάδου.
Το κόστος αυτό θα περάσει στους καταναλωτές και θα έχει ως αποτέλεσμα πτώση των πωλήσεων.