Είναι τώρα η στιγμή να αγοράσουμε τη μετοχή της Tesla;
Shutterstock
Shutterstock

Είναι τώρα η στιγμή να αγοράσουμε τη μετοχή της Tesla;

Η μετοχή της Tesla δεν είναι και στα καλύτερα της. Βρίσκεται στο -53% από τα ιστορικά υψηλά των $488,54 που είχε καταγράψει μετά τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές και στο -46,7% από την ημέρα της ορκωμοσίας του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και την ανάληψη της ηγεσίας του υπουργείου Κυβερνητικής Απόδοσης (DOGE) από τον Ίλον Μασκ. 

Δυο είναι οι βασικοί λόγοι για τη θεαματική υποχώρηση των μετοχών της Tesla. O πρώτος άπτεται των σημερινών οικονομικών δεδομένων και εκτιμήσεων για το μέλλον της εταιρείας. Και ο δεύτερος άπτεται των δραστηριοτήτων του μεγαλομετόχου της εταιρείας, όσον αφορά τη συμμετοχή του στο εκτελεστικό περιβάλλον του προέδρου των ΗΠΑ.

Η Tesla εμφανίζει μια σημαντική πτώση των πωλήσεων σε δύο από τις βασικότερες αγορές της. Στην Κίνα σημειώνεται υποχώρηση των πωλήσεων κατά -49% και στην Ευρώπη κατά -26%, σαν αποτέλεσμα του έντονου ανταγωνισμού, με την Tesla να χάνει το συγκριτικό προβάδισμα που είχε αποκτήσει. Για παράδειγμα, τον Φεβρουάριο πουλήθηκαν μόλις 1.429 οχήματα Tesla στη Γερμανία, σημειώνοντας μια βουτιά της τάξης του 76,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024. Τον Ιανουάριο επίσης είχε καταγραφεί πτώση της τάξης του 59% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2024. 

Όσον αφορά τον νέο κυβερνητικό ρόλο του Ίλον Μασκ σε πρόσφατη τηλεοπτική του συνέντευξη στο Fox, παραδέχθηκε ότι η συμμετοχή του στο DOGE, τον δυσκολεύει στην άσκηση των καθηκόντων του, στις δικές του επιχειρήσεις όπως είναι η Tesla, το Χ, η xΑΙ, η SpaceX, η The Boring Company, η Neuralink και η Starlink. Ταυτόχρονα, ο Ίλον Μασκ κατηγορείται ότι μέσω της μείωσης των κρατικών δαπανών επιδιώκει και την απορρύθμιση των αρχών που εποπτεύουν πτυχές των επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων. Όπως για παράδειγμα το πλαίσιο ρύθμιση του καθεστώτος κυκλοφορίας των «αυτόνομων οχημάτων» της Tesla και το πλαίσιο δραστηριοποίησης της SpaceX.

Με την τιμή της μετοχής της Tesla να βρίσκεται στα $230, από τα $488 και τη χρηματιστηριακή της αποτίμηση να υποχωρεί κοντά στα $740 δισ., είναι λογικό να εμφανίζονται πολλά και διαφορετικά σενάρια για την επόμενη ημέρα. Η αντιστροφή της ανοδικής κίνησης της μετοχής κατά +91% από τα $249 στα $488 το Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2024, έχει δώσει τροφή σε μια σειρά υποθέσεων από την πλευρά των επενδυτών. Στο χθεσινό της άρθρο, η Μαίρη Βενέτη μας ανάλυσε τη βραχυπρόθεσμη, τη μεσοπρόθεσμη και τη μακροπρόθεσμη εικόνα της Tesla. Τα αυξημένα κόστη παραγωγής, η αναδιάταξη των εφοδιαστικών αλυσίδων, οι πιέσεις των περιθωρίων κέρδους, οι νέες χαμηλότερες εκτιμήσεις για παραδόσεις και πωλήσεις οχημάτων θα καθορίσουν εν πολλοίς το τι μέλλει γενέσθαι. 

Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη εικόνα της Tesla δεν φαίνεται να μεταβάλλεται. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στα ανθρωποειδή ρομπότ και ρομποταξί, αλλά και σε προϊόντα, όπως είναι οι μονάδες αποθήκευσης και παροχής ενέργειας Powerwall με μέγιστη ημερήσια ενέργεια τις 13,5kWh και Megapack με μέγιστη ημερήσια ενέργεια τις 3MWh. Βέβαια, και εδώ η μακροπρόθεσμη εικόνα συμπεριλαμβάνει μια σειρά από προϋποθέσεις και μεταβλητές που μένει να αποδειχθούν ότι χαρακτηρίζονται από ακρίβεια.

Η προχθεσινή έκθεση της Morgan Stanley Research, με τίτλο «TSLA Below Election Price: $200 then $800» ήρθε να ταράξει ακόμα περισσότερο την ήδη ευάλωτη και ευαίσθητη ψυχολογική διάθεση των επενδυτών. Ουσιαστικά το ερώτημα της Morgan Stanley δεν είναι το κατά πόσο η μετοχή της Tesla θα επιστρέψει στα προηγούμενα υψηλά της μετά τις προεδρικές εκλογές, αλλά στο αν θα τετραπλασιάσει την τιμή της από τα τρέχοντα επίπεδα.

Φυσικά, η Morgan Stanley, δεν ερωτά στην πραγματικότητα. Με μια ρητορική ερώτηση παρουσιάζει το αποτέλεσμα της ανάλυσής της. Το οποίο αναφέρει ότι η μετοχή της Tesla αποτελεί μια τεράστια αγοραστική ευκαιρία στα παρόντα επίπεδα τιμών. 

Η Morgan Stanley, εκτίμα ότι πίσω από την κατάρρευση της μετοχής υπάρχει η υποχώρηση της απόδοσης της ίδιας της εταιρείας σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ουσιαστικά η μείωση των παραδόσεων από τις γραμμές παραγωγής, καθώς και η μείωση των πωλήσεων. Μειώσεις που με τη σειρά τους επιβεβαιώνουν τα διοικητικά προβλήματα της εταιρείας και την αποδόμηση και υποβάθμιση του brand name «Tesla», λόγω της εμπλοκής Μασκ στην πολιτική της DOGE, η οποία έχει λάβει χαρακτηριστικά φανατισμού.

Πώς αλλάζει όλο το αφήγημα η Morgan Stanley; Θυμίζοντας στους επενδυτές ότι η μετοχή της Tesla πλησίαζε τα $500 το Δεκέμβριο κυρίως λόγω της εκτίμησης ότι η εταιρεία θα ήταν ένας από τους σημαντικότερους νικητές της Τεχνητής Νοημοσύνης. Με την ανάπτυξη του τομέα των ανθρωποειδών ρομπότ να αποτελεί την αιχμή του επιχειρηματικού δόρατος της Tesla. Και σε αυτόν τον τομέα πράγματι αναμένεται η Tesla να κάνει τη διαφορά. 

Και είναι αλήθεια ότι η εκτίμηση της Morgan Stanley, για την εκτόξευση της τιμής της μετοχής της Tesla μέχρι τα $800 μέσα στο 2025, βασίζεται σε δυο εκτιμήσεις, μια εκ των οποίων αφορά αποκλειστικά την Τεχνητή Νοημοσύνη. 

Η πρώτη εκτίμηση αφορά το επιτυχές εμπορικό λανσάρισμα του Austin Robotaxi, το οποίο είναι προγραμματισμένο στο Q3 του 2025. H επιτυχία είναι συνυφασμένη με τις επιθυμητές αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου για την κυκλοφορία των αυτόνομων οχημάτων.

H δεύτερη εκτίμηση αφορά τις εξελίξεις σχετικά με το ανθρωποειδές ρομπότ της Tesla, γνωστό ως AI/Humanoid Tesla Optimum και την χρησιμοποίηση τους σε Giga factories. Το Tesla Optimum σύμφωνα με άλλες εκθέσεις, που είχαν δημοσιευτεί στο «i-programmer» είναι εξαιρετικά πιθανό να δει την εμπορική του τιμή για χρήση στα νοικοκυριά να φτάνει τα $30.000, όταν η παραγωγή του φτάσει σε ικανοποιητικά εμπορικά επίπεδα. Και αυτό μέχρι το τέλος του 2025.