Γιατί οι φαρμακευτικές «βάζουν στο μάτι» την αγορά κατά της παχυσαρκίας
Shutterstock
Shutterstock

Γιατί οι φαρμακευτικές «βάζουν στο μάτι» την αγορά κατά της παχυσαρκίας

Οι ηγεσίες των φαρμακευτικών εταιρειών, από την Amgen μέχρι την Pfizer, καταστρώνουν σχέδια διείσδυσης στην πολλά υποσχόμενη αγορά φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας.

Στοχεύουν σε deals για να αποκτήσουν καλύτερα φάρμακα, ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν το Wegovy της Νovo Nordisk ή το Zepbound της Eli Lilly.

Tο διακύβευμα είναι μία αγορά που υπολογίζεται ότι θα φτάσει τουλάχιστον τα 100 δισ. δολάρια ετησίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Με αυξητικό ρυθμό οι καταναλωτές στρέφονται στα νέα φάρμακα που έχουν δείξει οτι μπορούν να μειώσουν το βάρος έως και 20%.

Παράλληλα, οι φαρμακοβιομηχανίες τα τεστάρουν για πρόσθετες ευεργετικές επιπτώσεις στην υγεία, όπως τη μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων και της άπνοιας.

Η Amgen έχει αναπτύξει ένα πειραματικό φάρμακο διπλού μηχανισμού που βρίσκεται σε φάση προχωρημένων δοκιμών, ελπίζοντας οτι θα έχει λιγότερες παρενέργειες από το Wegovy και το Zepbound, τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των λεγόμενων GLP-1 αγωνιστών που αναπτύχθηκαν ως φάρμακα για τον διαβήτη τύπου 2. Μειώνουν την αίσθηση πείνας και προκαλούν πιό βραδεία εκκένωση του στομάχου.

Αν η διαφοροποίηση του φαρμάκου της Amgen από τους ηγέτες της αγοράς πετύχει, θα δώσει στη φαρμακευτική διάδρομο διείσδυσης στην αγορά αυτή παρά το πιο γρήγορο ξεκίνημα της Novo Nordisk και της Eli Lilly.

Oι αναλυτές εκτιμούν ότι δεν είναι ακόμη αργά για είσοδο στην αγορά φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας, καθώς η ζήτηση που δεν μπορεί να ικανοποιηθεί είναι τεράστια. Υπολογίζεται ότι γύρω στα 115 εκατομμύρια ενήλικα άτομα στις ΗΠΑ είναι παχύσαρκα.

Στην Ευρώπη η γερμανική φαρμακοβιομηχανία Boehringer Ingelheim αναπτύσσει δικό της φάρμακο σε συνεργασία με τη δανέζικη εταιρεία βιοτεχνολογίας Zeland Pharma που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Κοπεγχάγης. Πέρα από το GLP-1 το φάρμακο στοχεύει και στην ορμόνη γλυκαγόνη.

Οι δύο εταιρείες ελπίζουν ότι θα είναι οι πρώτες που θα φέρουν έναν αγωνιστή με υποδοχείς για GLP-1/γλυκαγόνη στην αγορά. Με το να στοχεύει τη γλυκαγόνη το φάρμακο αυξάνει την κατανάλωση ενέργειας στον οργανισμό.

Η γλυκαγόνη είναι ορμόνη που παράγεται στο πάγκρεας από τα «α-κύτταρα» στη νησίδα του Λαγκερχανς. Εχει αντίστροφη δράση από την ινσουλίνη και κύριος ρόλος της είναι η αύξηση της γλυκόζης στο αίμα.

Πιο απλά, ενώ καταστέλλει την όρεξη, το νέο φάρμακο θα προκαλεί καύση και περισσότερων θερμίδων.

Προσπάθεια ανάπτυξης παρόμοιου φαρμάκου γίνεται και από τη Merck και τη μικρότερη εταιρεία βιοτεχνολογίας Altimmune.

H Bayer είναι διστακτική στο να επιχειρήσει διείσδυση στην αγορά αυτή μόνη της και θα προτιμούσε μια συμμαχία με φαρμακευτικές που έχουν τη σωστή εξιδείκευση.

Στην Pfizer ο διευθύνων σύμβουλος Albert Bourla δήλωσε σε πρόσφατο συνέδριο ότι η εταιρεία θα εστιάσει στα φάρμακα που ήδη αναπτύσει και ότι θα προτιμήσει να εξαγοράσει πιο φτηνά assets για δραστηριοποίηση στην αγορά των φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας.

«Η θέση μας είναι ότι η αγορά αυτή είναι μία στην οποία έχουμε τη δυνατότητα να παίξουμε και να κερδίσουμε. Συνεπώς, θα παίξουμε» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον Bourla, το μέγεθος της αγοράς αυτής έχει αυξηθεί ήδη στα $150 δισ. ετησίως, 50% πάνω από τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις πριν ένα χρόνο.

Το 2023 η ζήτηση στις ΗΠΑ υπερέβη την προσφορά στην περίπτωση των φαρμάκων της Novo Nordisk και της Eli Lilly. H παραγωγή του Zepbound της Lilly προβλέπεται ότι δεν θα καλύψει τη ζήτηση ούτε φέτος.