Το όνομα Πικάσο εξακολουθεί να εμφανίζεται στα διεθνή πρωτοσέλιδα κάθε φορά που βγαίνει στο σφυρί κάποιο έργο του. Συχνά, και μετά τη δημοπρασία, το ενδιαφέρον του κόσμου συντηρείται για το ποσό - ρεκόρ που οι μεγάλοι συλλέκτες είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν, προκειμένου να αποκτήσουν ένα έργο με τη «βαριά» υπογραφή του Ισπανού. Διότι το όνομα του δαιμόνιου καλλιτέχνη, πέρα από την αισθητική αξία του έργου, εκτός του ότι προσδίδει σε πολύ κόσμο κοινωνική αναγνώριση, συνιστά από μόνο του πρόσοδο καθόλου αμελητέο. Παρ’ όλα αυτά οι λάτρεις του διάσημου ζωγράφου θα εκπλαγούν όταν διαπιστώσουν ότι πολλές από τις εκτυπώσεις του μπορούν να αγοραστούν σε πολύ πιο προσιτή τιμή.
Η Smith & Partner του Λονδίνου, κορυφαίος ειδικός στις αριθμημένες εκτυπώσεις, προσφέρει ένα σετ λιθογραφιών του Πικάσο με σημαντική προέλευση: τέσσερα έργα, όλα πορτρέτα γνωστών γυναικών που συνδέθηκαν με τον ζωγράφο, προέρχονται από τη συλλογή της εγγονής του, Μαρίνας Πικάσο. Μετά το θάνατο του καλλιτέχνη κι έπειτα από μακρά νομική διαδικασία, το ένα πέμπτο της περιουσίας του μεταβιβάστηκε στη Μαρίνα, την κόρη του Πάολο, γιου του Πικάσο με την ουκρανή χορεύτρια μπαλέτου Όλγα Χοκλόβ (την γνώρισε την άνοιξη του 1917 στη Ρώμη όπου χόρευε με το διάσημο Ρωσικό μπαλέτο του Ντιαγκίλεφ).
Η εγγονή, εκτός από μία βίλα στις Κάνες και άλλα περιουσιακά στοιχεία, κληρονόμησε κι ένα σημαντικό αριθμό έργων του Πικάσο, η αξία των οποίων πλησιάζει τα 300.000.000 εκατ. δολάρια. Τα τέσσερα προσφερόμενα έργα εκτυπώθηκαν μεταξύ 1979 και 1982, περίπου μια πενταετία μετά το θάνατο του καλλιτέχνη, ως μεταθανάτια έκδοση, υπό την επίβλεψη ενός από τους στενότερους συνεργάτες του Πικάσο, του Laurent Marcel Salinas. Παρακάτω, οι ειδικοί από την Smith & Partner μας «συστήνουν» αυτά τα τέσσερα πρόσωπα, που μπορούν να γίνουν δικά σας με 5.300 λίρες το καθένα (που σημαίνει 6.127 ευρώ).
Buste De Femme (γυναικείο κεφάλι)
Η Εριέτα-Θεοδώρα Μάρκοβιτς –όπως ήταν το πραγματικό όνομα της Ντόρα Μάαρ – υπήρξε μέλος μιας πρωτοπόρας γενιάς γυναικών φωτογράφων. Η γνωριμία της με τον Πικάσο και η σχέση τους, που διήρκεσε περίπου 8 χρόνια παράλληλα με τον γάμο του, επέδρασαν στο έργο και των δύο. Εκείνη κατέγραψε με τον φακό της τη δημιουργία της «Γκερνίκα» και εκείνος κράτησε για πάντα ζωντανή τη μορφή της στο πορτρέτο «Η γυναίκα που θρηνεί». Μαζί δημιούργησαν σειρά πορτρέτων που συνδυάζουν την πειραματική φωτογραφία με τις τεχνικές εκτύπωσης. Ως μούσα του Πάμπλο Πικάσο, όμως, άφησε το δικό της ανεξίτηλο στίγμα. Αυτό το πορτρέτο της ο ζωγράφος δεν θέλησε ν’ αποχωριστεί, παρά μόνο μετά το θάνατό του.
Femme Au Balcon (γυναίκα στο μπαλκόνι)
Ο Α΄ Παγκόμιος Πόλεμος έφερε όχι μόνο καταστροφές και θανάτους σε μεγέθη που δεν είχε ξαναζήσει η Ευρώπη, αλλά και ένα γενικό πνεύμα αποτυχίας που επηρέασε έντονα. Οι καλλιτέχνες άρχισαν να σκέπτονται προς δύο κατευθύνσεις: η μια ήθελε την καταστροφή του πολιτισμού όπως τον ξέραμε κι όπως τον διδαχθήκαμε, και το προχώρημα σε άγνωστες κατευθύνσεις (ντανταϊσμός). Η άλλη στράφηκε σε μια επανεξέταση του αρχαίου κόσμου, αυτού που είχε θεωρηθεί ως μέτρον, και στην αναζήτηση μιας νέας πορείας από έναν νέον διάλογο μαζί του. Ο Πάμπλο Πικάσσο, ενδιαφέρθηκε και για τις δυό τάσεις. Είχε τινάξει στον αέρα τη ζωγραφική παράδοση το 1907 με τα Κορίτσια της Αβινιόν, κάτω από την επίδραση του Απολιναίρ αλλά και του Μπρακ. Εδώ, στο Femme Au Balcon, βλέπουμε τις κυβιστικές κατακτήσεις του Πικάσο σε ένα πορτρέτο γεμάτο χρώμα και ζωή.
La Fille de L`artiste a Deux Ans Et Demi Avec Un Bateau (η κόρη του καλλιτέχνη σε ηλικία δυόμισι χρονών, με βάρκα)
Η κόρη του ζωγράφου, Μάγια, είναι το πιο τρυφερό μοντέλο του Πικάσο (1938). Μόλις λίγους μήνες μετά την οδυνηρή – και επίπονη - Γκερνίκα, αυτή η εικόνα φανερώνει ότι η κόρη της Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, ήταν η χαρά της ζωής του ζωγράφου. Σήμερα, 86 ετών, η Μάγια ζει στο Παρίσι, έχει τρία παιδιά και είναι επίσης ένας από τους πέντε επιζώντες κληρονόμους του Πικάσο. Αν η Μαρίνα Πικάσο, η εγγονή του από τον γάμο του με την Χοχλόβα, τον έχει περιγράψει με τα πιο μελανά χρώματα στο βιβλίο που έγραψε το 2001 με τίτλο «Ο παππούς μου» – και είχε σοβαρούς λόγους να το κάνει, αφού τον θεωρεί ηθικό αυτουργό τόσο της καταστροφής του πατέρα της και πρωτότοκου γιου του Πικάσο, όσο και της αυτοκτονίας του αδερφού της, λίγο μετά τον θάνατο του Πικάσο- η Μάγια Πικάσο τον περιγράφει με μεγαλύτερη τρυφερότητα, σχεδόν συγχωρώντας τόσο τον χαρακτήρα όσο και τις απιστίες που τον χαρακτήριζαν σε όλες του τις σχέσεις.
Buste De Femme Nue Face (κεφάλι γυμνής γυναίκας)
Το γυμνό πορτρέτο της συζύγου και μούσας του Πικάσο Ζακλιν Ροκ είναι ένα από τα εκατοντάδες που της αφιέρωσε στα 11 χρόνια του γάμου τους. Την συνάντησε όταν ήταν μόλις 27 ετών, ο ίδιος 72, και, προκειμένου να την κατακτήσει, της έφερνε ένα τριαντάφυλλο κάθε μέρα επί έξι μήνες. Μετά το θάνατο του Πάμπλο το 1973, η Ζακλίν εμπόδισε τα παιδιά του Πικάσο, τον Κλοντ και την Παλόμα Πικάσο να παραστούν στην κηδεία του, καθώς και τον εγγονό του Παμπλίτο, τον μικρότερο αδερφό της Μαρίνας Πικάσο. Λίγους μήνες μετά, ο Παμπλίτο Πικάσο καταπίνει χλωρίνη και πεθαίνει σε φρικτούς πόνους. Δύο χρόνια αργότερα η ερωμένη του Πικάσο Μαρί Τερέζ Βαλτέρ κρεμάστηκε ενώ η τελευταία γυναίκα του Ζακλίν αυτοκτόνησε με μια σφαίρα στο κεφάλι. Ο Πικάσο έλεγχε τη ζωή και το θάνατο των ανθρώπων γύρω του, όπως έλεγχε τους πίνακες και τα γλυπτά του.
Εδώ μπορείτε να βρείτε τις λιθογραφίες του Πικάσο