Σχεδόν αμέσως μετά την καταστροφική συνεδρίαση της Πέμπτης, τα νέα από αρκετές άλλες επιχειρήσεις έδειξαν ακόμα πιο καθαρά πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα για τη Meta Platforms. Οι ανακοινώσεις από την Amazon, την Pinterest, τη Snap, την Unity, κατέστησαν σαφές πως η διοίκηση της εταιρείας έχει πολύ δουλειά μπροστά της, ενώ οι επενδυτές φάνηκε να προτιμούν τις ακριβές μετοχές εταιρειών που φαίνεται πως ξέρουν που πάνε παρά τη φθηνή μετοχή της Meta που αναζητά νέα κατεύθυνση.
Η τεράστια πτώση της μετοχής της Meta Platforms (FB NASDAQ), αμέσως μετά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της, ήταν ένα από τα σημαντικότερα χρηματιστηριακά γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας και μάλιστα οδήγησε σε μεγάλη πτώση, πάνω από 3,7%, τον χρηματιστηριακό δείκτη που έχουμε μάθει να ταυτίζουμε με την πορεία των εταιρειών του χώρου της τεχνολογίας, τον Nasdaq.
Αυτά συνέβησαν την Πέμπτη, την Παρασκευή όμως ο τεχνολογικός κλάδος σημείωσε σημαντική ανάκαμψη, ωθούμενος από τις εντυπωσιακές επιδόσεις της Amazon (AMZN NASDAQ) της Snap (SNAP NASDAQ), της Unity (U NYSE) και της Pinterest (PINS NYSE). Αναφέρουμε ειδικά αυτές τις μετοχές γιατί όλες έχουν κάτι κοινό με την Meta Platforms και όλες ανακοίνωσαν τα οικονομικά τους αποτελέσματα το βράδυ της Πέμπτης, αμέσως μετά την «ιστορικών διαστάσεων» πτώση της μετοχής της Meta. Και οι τέσσερις παραπάνω εταιρείες είπαν πράγματα που πρέπει να κάνουν τους μετόχους, και τη διοίκηση, της Meta να ανησυχήσουν ακόμα περισσότερο (αν και υποπτευόμαστε πως η διοίκηση ανησυχεί εδώ και πολύ καιρό).
Το κοινό που έχει η Amazon, η οποία την Παρασκευή ανέβηκε κατά 13,54% έχοντας πέσει κατά 8% την Πέμπτη, με την Meta Platforms, πέρα από το ότι και οι δύο ανήκουν στις εταιρείες με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία, είναι πως έχουν και οι δύο έσοδα από διαφημίσεις. Σε αντίθεση με την Meta Platforms, η Amazon δεν ανέφερε καμία ανησυχία για τα διαφημιστικά της έσοδα τους επόμενους μήνες, δείχνοντας πως το πρόβλημα με τις διαφημίσεις αφορά κυρίως στην ίδια την Meta και τα κοινωνικά της δίκτυα.
Άλλωστε, το ίδιο είχαμε δει προ ημερών με την Alphabet (GOOGL NASDAQ), η οποία δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα με τα διαφημιστικά της έσοδα. Όπως είχαμε επισημάνει στην πρώτη αποτίμηση της «Μαύρης Πέμπτης» (Το Facebook σκόνταψε πριν γίνει... Meta | Liberal Markets), η Apple και η Google έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν τα δεδομένα των χρηστών των υπηρεσιών τους και να βασίζουν πάνω σε αυτά τις στοχευμένες διαφημίσεις, κάτι που βέβαια δεν ισχύει για την Meta Platforms. Από την πλευρά της, η Amazon έχει πρόσβαση σε πολύτιμα δεδομένα μέσω της βάσης δεδομένων που έχει αποκτήσει από τα δισεκατομμύρια ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Η Snap (SNAP NASDAQ) είχε μία εντυπωσιακή πορεία. Την Πέμπτη παρασύρθηκε από την πτώση της Meta και έχασε σχεδόν 24%, σημειώνοντας νέο χαμηλό 52 εβδομάδων, λίγο κάτω από τα 25 δολάρια. Αφού ανακοίνωσε τα οικονομικά της αποτελέσματα το βράδυ της Πέμπτης, την Παρασκευή όχι μόνο κάλυψε πλήρως τις απώλειες αλλά έφθασε τα 38,91 δολάρια, σημειώνοντας άνοδο κατά σχεδόν 59%.
Παρόμοια, χωρίς τις ίδιες ακρότητες, κινήθηκε η Pinterest, η οποία την Πέμπτη σημείωσε και αυτή τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 52 εβδομάδων, χάνοντας σχεδόν 11% και την Παρασκευή επέστρεψε με άνοδο 11.2%, καλύπτοντας τις απώλειες της προηγούμενης μέρας. Η Unity, με την σειρά της, έχασε την Πέμπτη πάνω από 9% και την Παρασκευή επέστρεψε δριμύτερη, κερδίζοντας 17,42%. Οι δύο πρώτες εταιρείες δραστηριοποιούνται στον τομέα των κοινωνικών δικτύων και αντιμετωπίζουν και οι δύο το ίδιο πρόβλημα με τις πλατφόρμες της Meta, δηλαδή τις αλλαγές στο λειτουργικό σύστημα των τηλεφώνων της Apple που δυσκολεύει τη δημιουργία διαφημίσεων που απευθύνονται στους χρήστες τους.
Σε αντίθεση με ό,τι δήλωσε η διοίκηση της Meta, και οι δύο επιχειρήσεις δήλωσαν πως έχουν αρχίσει να βρίσκουν τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος και εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για τη συνέχεια. Πέρα από αυτό, τα οικονομικά αποτελέσματά τους ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις των αναλυτών, όπως και η πρόγνωση για τη συνέχεια. Αυτό που χαρακτηρίζει τα κοινωνικά δίκτυα της Snap και της Pinterest, και έρχεται σε αντίθεση με μεγάλο μέρος αυτών της Meta, είναι πως είναι πολύ πιο ευχάριστα και χαλαρά και απουσιάζει η τοξικότητα που χαρακτηρίζει πολύ συχνά το Facebook. Πέρα από αυτά, ειδικά το Snap, το οποίο απευθύνεται σε νέους χρήστες, ακριβώς δηλαδή το κομμάτι στο οποίο χωλαίνει η Meta, ανέφερε πως ο αριθμός των χρηστών αυξήθηκε πολύ περισσότερο από το αναμενόμενο.
Κάτι άλλο στο οποίο οι ανακοινώσεις της Snap μας έφεραν στο μυαλό την Meta, είναι η επισήμανσή της πως το δίκτυό της είναι έτοιμο για το περίφημο Metaverse, αφού ήδη χρησιμοποιεί πολλές εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality). Την τρίτη της παρέας, την Unity, την αναφέρουμε διότι αναμένεται να πρωταγωνιστήσει στην πορεία προς το Metaverse, λόγω της σχέσης της με την βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών, αλλά και γιατί και αυτή έχει έσοδα από διαφημίσεις. Και σε αυτή την περίπτωση φαίνεται η επιχείρηση έχει ήδη αρχίσει να βρίσκει τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος με τις αλλαγές της Apple, ενώ και σε όλους τους άλλους τομείς, οι εξελίξεις ήταν πιο θετικές απ’ όσο ανέμεναν οι αναλυτές.
Οι «συγκρίσεις» που κάναμε παραπάνω μεταξύ διαφόρων εταιρειών και της Meta Platforms είναι προφανώς περισσότερο ποιοτικού χαρακτήρα και έχουν σαν σκοπό να δείξουν πως οι αρνητικές τάσεις που ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας δεν βασανίζουν όλες τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε παρόμοια αντικείμενα με αυτήν. Για να αποφύγουμε κάποια παρεξήγηση, πρέπει να προσθέσουμε πως οι μετοχές των τριών «μικρών» εταιρειών έχουν ήδη σημειώσει πολύ μεγάλη πτώση από τα υψηλά τους και βρίσκονται πολύ κάτω από αυτά, ακόμα και μετά την άνοδο της Παρασκευής.
Όμως, το γεγονός πως η μετοχή της Meta έπεσε πάλι, έστω και λίγο, την Παρασκευή, δείχνει κάτι αρκετά σημαντικό. Παρά το γεγονός πως είναι πλέον πιο φθηνή από τον μέσο όρο της αγοράς, και η οικονομική της ισχύς είναι αδιαμφισβήτητη, οι αγορές προτιμούν να αγοράσουν μετοχές μικρότερων επιχειρήσεων, με οριακή κερδοφορία, που, παρά την πτώση των μετοχών τους τους τελευταίους μήνες, είναι πολύ πιο ακριβές από αυτήν, όπως και να το εξετάσει κανείς.
Οι επενδυτές προτιμούν να αγοράσουν μετοχές επιχειρήσεων που είναι μεν μικρές και όχι τόσο ισχυρές αλλά δείχνουν πως ξέρουν τι κάνουν και σημειώνουν πρόοδο στις προσπάθειές τους, από το να παραμείνουν μέτοχοι σε μία γιγαντιαία επιχείρηση που ξαφνικά βλέπει πως το μοναδικό πράγμα που ήξερε να κάνει, δηλαδή η δημιουργία στοχευμένων διαφημίσεων, δεν είναι πλέον τόσο εύκολο. Όταν μία επιχείρηση θυμίζει αυτό που οι Αμερικανοί χαρακτηρίζουν «one trick pony» και ξαφνικά πρέπει να βρει νέα tricks, η οικονομική της ισχύς δεν αποτελεί εγγύηση πως θα τα ανακαλύψει εγκαίρως.
Ειδικά όταν νεότεροι και πιο ευκίνητοι αντίπαλοι φαίνεται να κινούνται πιο δυνατά προς το μέλλον. Χωρίς να προεξοφλούμε πως η εταιρεία του Mark Zuckerberg δεν θα καταφέρει να αντιμετωπίσει με επιτυχία τα προβλήματά της, είναι πολύ νωρίς άλλωστε για να το κρίνουμε, υποθέτουμε πως η αγορά αρχίζει και σκέφτεται πως η Meta μπορεί να «κολλήσει», όπως έχει γίνει στο παρελθόν με κραταιές επιχειρήσεις, όπως για παράδειγμα η IBM και η Intel, οι οποίες έχασαν κάποιες εξελίξεις στους τομείς τους και εδώ και καιρό προσπαθούν να κερδίσουν το χαμένο έδαφος, χωρίς μεγάλη επιτυχία.