Ο Μανώλης Χάρος ανήκει στους δημιουργούς που δεν επαναπαύονται, δε λένε «καλά είμαι εδώ». Απολαμβάνει το μικρόβιο της περιπλάνησης και, μέσα από τη συνεχή αναζήτηση νέων υλικών, εξελίσσει τη δουλειά του. Ένα τέτοιο προχώρημα παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη από την γκαλερί Λόλα Νικολάου. Πρόκειται για έργα σε μεγάλο μέγεθος, που δουλεύτηκαν στο εργαστήριο Apolyto, στην Παλλήνη. Είχα την τύχη να δω κάποια από αυτά προτού φύγουν για τη Βόρειο Ελλάδα και εντυπωσιάστηκα από τις δυνατότητες του υλικού του.
Οι τεχνικές του καλλιτεχνικού εργαστηρίου που διαθέτει από τα πλέον εξελιγμένα μηχανήματα, όχι απλώς υπηρετούν την ιδέα του καλλιτέχνη, αλλά την απογειώνουν πολλές σκάλες ψηλά. Τρισδιάστατοι εκτυπωτές για μνημειακά μεγέθη δουλεύουν κάθε λογής υλικό – μέταλλο ή γυαλί – και οδηγούν τη ζωγραφική και τη χαρακτική σε μία μοναδική σύμπλευση.
Οι χρωματικές συνθέσεις του Χάρου αντλούν από τα τοπία με τα οποία έγινε γνωστός, αλλά χάνουν κάθε αναγωγή στις τυπικές λύσεις του παρελθόντος. Καθαρά γραμμένο, πλούσιο, ζωηρό, σχηματοποιημένο χρώμα που μόνο σε σκαμμένα από το υλικό σημεία, δίνει την αίσθηση του βάθους, διατηρεί έντονο το ποιητικό κλίμα στη δουλειά του, αλλάζει όμως κατεύθυνση. Αποκτά μια εντελώς σύγχρονη σημασία, στηριγμένη επάνω στις σοβαρές αισθητικές του κατακτήσεις.
Εδώ, η παραδοσιακή χαρακτική χρησιμεύει σαν σημείο εκκίνησης για την δημιουργία πρωτότυπων ζωγραφικών έργων, αφού χρησιμοποιεί χαρακτικά αντίτυπα, κυρίως ξυλογραφίες, για να δημιουργήσει με την βοήθεια ζωγραφικών μέσων, νέα αυτόνομα έργα. Το ίδιο συμβαίνει και στα μεγάλα έργα όπως και σε ένα γλυπτό, μόνο που η εξερεύνηση των εικαστικών ορίων εμπεριέχει καινούργιες σύγχρονες τεχνικές (new media) με τις οποίες ο καλλιτέχνης ασχολείται συστηματικά από την πρώτη τους εμφάνιση την δεκαετία του 80. Τότε, ο Μανώλης Χάρος, σαν νέος βραβευμένος καλλιτέχνης συμμετείχε σε πρωτοποριακά – ερευνητικά προγράμματα μεγάλων εταιρειών, που ασχολούνταν με τα μέσα που εμφανίστηκαν τότε και που έμελλε αργότερα να κυριαρχήσουν στην εικόνα των ημερών μας.
Τεχνίτης κολορίστας απ’ τους λίγους, ο Μανώλης Χάρος ανοίγεται στην ψηφιακή εποχή, πολύ πέρα από τα σύνορα της εγχώριας τέχνης. Χωρίς να εγκαταλείψει τη ζωγραφική, κατοχυρώνει την αυθεντικότητα του υπαρκτού κόσμου, αλλά τον μεταπλάθει με μια νέα δυναμική. Η πρόθεσή του δεν είναι ν’ αντιγράψει την πραγματικότητα, αλλά να την υποτάξει ώστε ν’ αντλήσει απ’ αυτήν τα στοιχεία που του χρειάζονται. Το έργο του πάλλεται με τη δύναμη των καθαρών χρωματικών τόνων του, χαρακτηρίζεται από τη γεωμετρία του και την αρχιτεκτονική του, μα ακόμα και από τη μαγεία και το λυρισμό του. Έχει τη δύναμη να σε μαγνητίζει από μεγάλη απόσταση. Η δουλειά αυτή είναι πολύ πιο προωθημένη, από το έργο νεότερων στα χρόνια καλλιτεχνών κι αποτελεί τομή στην εργασία του ζωγράφου.
Έργα του Μανώλη Χάρου βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, ΗΠΑ, καθώς και σε δημόσιες συλλογές Μουσείων και Βιβλιοθηκών, εντός και εκτός Ελλάδας. Επίσης, έργα του εμφανίζονται σε οίκους δημοπρασιών στο Λονδίνο (Bonham’s, Sotheby’s κλπ.), στο Παρίσι κ.α. Άνθρωπος του καιρού του δεν υπήρξε ανενεργός μέσα στην πανδημία. Από το αγαπημένο του νησί, τα Κύθηρα, δεν έχασε το κέφι του, αλλά υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγικός. Μέσα από το Instagram δείχνει τη δουλειά του, με αποτέλεσμα να διαθέτει έργα του από το Τόκιο ως την Καλιφόρνια.
Γκαλερί «Λόλα Νικολάου» Τσιμισκή 52, Θεσσαλονίκη. Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε., Πα.: 12.00 – 20.00 / Τε., Σα.: 12.00 -15.00. τηλ. 2310240416. Διάρκεια έως 6 Νοεμβρίου.