Τη δόξα των Non Fungible Tokens (NFTs), στα ελληνικά μη υποκαταστάσιμο κρυπτογραφικό τεκμήριο, φαίνεται πως ζήλεψε από τους διεθνείς οίκους ένα από τα παλαιότερα μουσεία στον κόσμο. Η Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία πρωτοπορεί και βάζει στην πολλά υποσχόμενη ψηφιακή αγορά των NFTs, τα μεγάλα ονόματα που φιλοξενεί στη συλλογή της. Την αρχή κάνει με τον «Τιτάνα» της αναγεννησιακής τέχνης, Μιχαήλ Άγγελο, και με την παράσταση της Αγίας Οικογένειας (Tondo, δηλαδή στρογγυλός καμβάς, 1505-06), που πουλήθηκε για 140.000 ευρώ.
Το μουσείο θα μοιραστεί τα έσοδα με την Cinello, μια ιταλική εταιρεία που κατοχύρωσε την πατέντα δημιουργίας ψηφιακών αναπαραγωγών από διάσημα έργα ζωγραφικής. Τα ψηφιακά έργα τέχνης της Cinello, τα οποία ονομάζει DAWS, παράγονται στη διάσταση του πρωτότυπου έργου και φέρουν ειδικό κρυπτογραφικό γνώρισμα που τα κάνει μοναδικά και αντικλεπτικά. Αυτό σημαίνει ότι το ψηφιακό αριστούργημα έχει ένα διακριτικό NFT στο blockchain (αλυσίδα μπλοκ), που πιστοποιεί την ιδιοκτησία κάθε DAW.
Κάθε έργο που παράγεται για λογαριασμό της Πινακοθήκης, συνοδεύεται από πιστοποιητικό γνησιότητας υπογεγραμμένο από τον διευθυντή του μουσείου, Eike Schmidt. Στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Cinello, το μουσείο διαθέτει 50% των κερδών για κάθε DAW που παράγεται από ένα έργο της συλλογής του και πωλείται από την εταιρεία.
Το μουσείο δεν θέλησε να κάνει γνωστές στο κοινό περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την πώληση του Μικελάντζελο ή τη συμφωνία του μουσείου με τη Cinello. Η ιταλική εφημερίδα «Corriere della Sera» ανέφερε ότι ο αγοραστής του ψηφιακού tondo είναι μια γυναίκα από τη Ρώμη που το αγόρασε για τα 60α γενέθλια του συζύγου της, ο οποίος είναι γνωστός συλλέκτης. Παρ’ όλα αυτά η μυστικοπάθεια της πρώτης αυτής αγοραπωλησίας, έχει φουντώσει για τα καλά μια συζήτηση στη γείτονα χώρα, εξάπτοντας το ενδιαφέρον του συλλεκτικού κόσμου.
Για την Πινακοθήκη Uffizi, η οποία είδε τον ετήσιο αριθμό των επισκεπτών της να πέφτει από 4,4 εκατομμύρια το 2019 σε 1,2 εκατομμύρια πέρυσι, η κίνηση αυτή, σύμφωνα με την εφημερίδα «The Art», μπορεί να αιμοδοτήσει το μουσείο με μετρητά σε μια πρωτόγνωρη συγκυρία για τα πολιτιστικά ιδρύματα.
«Μεσοπρόθεσμα [οι πωλήσεις NFT] θα είναι σε θέση να συνεισφέρουν στα οικονομικά ενός μουσείου, εν συγκρίσει με τα έσοδα της επιχείρησης εστιατορίων», δήλωσε ο Schmidt στην Corriere della Sera. «Δεν πρόκειται για αλλαγή κατεύθυνσης από την άποψη των εσόδων, αλλά για πρόσθετα έσοδα. Ωστόσο, η δημιουργία μιας τέτοιας αγοράς δεν είναι κάτι γρήγορο».
Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής, δεκάδες άλλα μεγάλα έργα από τη συλλογή του μουσείου Uffizi θα μετατραπούν σε DAW στο εγγύς μέλλον. Μεταξύ αυτών που περιλαμβάνονται στη λίστα, είναι η διάσημη Αφροδίτη του Μποτιτσέλι, η Παναγία του Γκραντούκα από τον Ραφαήλ, ο Βάκχος του Καραβάτσιο και η Αφροδίτη του Ουρμπίνο από τον Τιτσιάνο.
Στα μέσα Μαρτίου ο Απόστολος Τσικούρας είχε αρθρογραφήσει στο Liberal Markets για το πώς τα κρυπτονομίσματα μπορούν να σώσουν τα ελληνικά μουσεία. Τα εγχώρια ιδρύματα, ειδικά όσα δεν είναι αμιγώς δημόσιου χαρακτήρα, πρέπει να δουν το παράδειγμα της Ιταλικής Πινακοθήκης, αν θέλουν να αντιμετωπίσουν άμεσα την οικονομική δυσπραγία που προκάλεσε η πανδημική κρίση.