Αν και οι προκλήσεις στη γη εξακολουθούν να απαιτούν ίσως και να «εκβιάζουν» απαντήσεις, με την ξηρασία, την αλλαγή του κλίματος, την εκτόξευση των ενεργειακών τιμών και τις γεωπολιτικές εντάσεις να είναι ήδη εδώ μονοπολώντας τα δελτία ειδήσεων, η επιστημονική κοινότητα αποφάσισε να κοιτάξει πάλι ψηλά, να κυνηγήσει άλλους ορίζοντες και να υπερβεί τα όρια της συμβατότητας της ανθρώπινης φύσης.
Σήμερα, Δευτέρα, 29 Αυγούστου, στις 15.33 ώρα Ελλάδας, ξεκινάει το πρώτο μέρος ενός από τα μεγαλύτερα επιχειρησιακά σχέδια της ανθρωπότητας στο διάστημα.
Από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, το Διαστημικό Σύστημα Εκτόξευσης της NASA, ένας γιγάντιος πύραυλος 98 μέτρων και 2.875 τόνων, θα μεταφέρει το διαστημόπλοιο Orion στο φεγγάρι, εγκαινιάζοντας τη μη επανδρωμένη αποστολή Artemis 1.
Στις 10 Οκτωβρίου αν όλα πάνε καλά,το διαστημόπλοιο Orion θα επιστρέψει στη Γη,
Ο στόχος της αποστολής είναι η δοκιμή των συστημάτων χάρη στα οποία το 2025 με την αποστολή Artemis 3 ο άνθρωπος θα πατήσει ξανά στο φεγγάρι, 53 χρόνια μετά τον τελευταίο αστροναύτη που επισκέφθηκε τη σελήνη με την αποστολή Apollo 17, τον Γιουτζίν Σέρμαν.
Αυτή τη φορά όμως δεν πρόκειται απλά για μια επίσκεψη και λίγα βήματα πάνω στο φεγγάρι. Το πρόγραμμα Artemis έχει σαν αντικείμενο την κατασκευή μιας σεληνιακής βάσης η οποία με τη σειρά της θα αποτελέσει το εφαλτήριο παρατεταμένων αποστολών στην επιφάνεια της Σελήνης, κυρίως ως δοκιμή για μελλοντικές αποστολές στον Αρη.
Στην αποστολή Αrtemis I που ξεκινάει σήμερα, ο Orion θα μεταφέρει προσομοιωμένο πλήρωμα τριών ατόμων– μία αρσενική και δύο θηλυκές κούκλες με αισθητήρες- προκειμένου να μετρήσει τα επίπεδα ακτινοβολίας που θα συναντούσε ένα κανονικό πλήρωμα, ανοίγοντας τον δρόμο για την αποστολή με πλήρωμα Artemis II το 2024, με το διαστημόπλοιο SLS-Orion, ενώ έναν χρόνο αργότερα θα ακολουθήσει η αποστολή Artemis III με επιχειρήσεις στη σεληνιακή επιφάνεια.
Το πρόγραμμα Artemis βρίσκεται εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία σε ανάπτυξη, με δισεκατομμύρια δολάρια ως προϋπολογισμό.
Μόνο ο σχεδιασμός, η κατασκευή, οι δοκιμές και οι εγκαταστάσεις εδάφους για το διαστημόπλοιο SLS-Oriοn έχουν κοστίσει μέχρι στιγμής στη NASA τουλάχιστον 37 δισ. δολάρια, ενώ το πρόγραμμα υποστήριξε μόνο το έτος 2019 70.000 θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και εμπορικές συμφωνίες της τάξης των 14 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Ποιά εταιρεία όμως έχει αναλάβει ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια της κατασκευής και του σχεδιασμού του διαστημόπλοιου που προγραμματίζεται όχι απλά να πάει για άλλη μια φορά τον άνθρωπο μια βόλτα στο φεγγάρι, αλλά και να τον μεταφέρει βαθιά στο διάστημα;
Η εταιρεία πίσω από το διαστημόπλοιο Οrion
Κανένα άλλο διαστημόπλοιο υπό ανάπτυξη πέραν του Οrion δεν διαθέτει την τεχνολογία που χρειάζεται για να φτάσουμε στο βαθύ διάστημα, όπως συστήματα υποστήριξης ζωής, πλοήγηση και επικοινωνίες πέραν των γνωστών μέχρι σήμερα ορίων, θωράκιση από την ακτινοβολία και τη μεγαλύτερη θερμική ασπίδα στον κόσμο που θα προστατεύει τους αστροναύτες και θα τους βοηθήσει να επιστρέψουν με ασφάλεια στο σπίτι τους.
Η Lockheed Martin είναι ο κύριος εργολάβος κατασκευής του διαστημόπλοιου Orion. Πέραν της φάσης παραγωγής στην οποία βρίσκεται, η εταιρεία έχει οριστικοποιήσει ένα συμβόλαιο για έξι αποστολές διαστημικών σκαφών Orion και τη δυνατότητα παραγγελίας έως και 12 συνολικά.
Το πρώτο διαστημόπλοιο που παραδόθηκε βάσει αυτής της σύμβασης, θα μεταφέρει την πρώτη γυναίκα και τον επόμενο άνδρα στην επιφάνεια της Σελήνης.
Το Orion είναι στην ουσία ένα από τα πιο κρίσιμα μέρη του προγράμματος Artemis που στοχεύει σε κάτι πολύ παραπάνω από τα διαστημικά ταξίδια στη σελήνη: στην οικοδόμηση μιας βιώσιμης παρουσίας στη σεληνιακή επιφάνεια που θα μας επιτρέψει να προετοιμάσουμε το μεγάλο μας ταξίδι στον Άρη και όχι μόνο.
Η τεχνολογία που χρησιμοποιούν οι μηχανικοί της Lockheed Martin για να κατασκευάσουν το μοναδικό διαστημόπλοιο κατηγορίας εξερεύνησης που θα μεταφέρει τους ανθρώπους πιο βαθιά στο διάστημα περιλαμβάνει:
-Συστήματα Υποστήριξης ζωής και περιβαλλοντικού ελέγχου ειδικά σχεδιασμένα για αποστολές μεγάλης διάρκειας με στόχο να διατηρούν το πλήρωμα ασφαλές και υγιές.
-Συστήματα προστασίας του πληρώματος αλλά και του διαστημικού σκάφους από την κοσμική και την ηλιακή ακτινοβολία που παρατηρείται στο βαθύ διάστημα. Το Heat Shield είναι σχεδιασμένο να λαμβάνει ακραίες θερμοκρασίες 5.000°F ενώ θα διατηρεί το πλήρωμα ασφαλές και άνετο.
- Σύστηματα πρόωσης που θα περιλαμβάνουν 33 κινητήρες, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου κύριου κινητήρα που θα χρησιμοποιείται για την παροχή ελιγμών υψηλής ισχύος στο βαθύ διάστημα.
- Συστήματα επικοινωνιών και πλοήγησης προσαρμοσμένα για ταξίδια στο βαθύ διάστημα -Deep Space Communications & Navigation-καθώς εκεί που πηγαίνει ο Orion, δεν υπάρχουν GPS ή δορυφόροι επικοινωνιών.
-Ειδικά εφεδρικά συστήματα ώστε όταν η γρήγορη επιστροφή στο σπίτι δεν αποτελεί επιλογή, τα συστήματα αυτά να διασφαλίζουν ότι κρίσιμα στοιχεία όπως οι υπολογιστές, θα παραμένουν λειτουργικά εάν κάτι πάει στραβά.
Όταν το διάστημα μετατρέπεται στο ιδανικό μέρος για να κάνεις «business»
Πριν από πενήντα δύο χρόνια, ο Neil Armstrong δήλωσε ότι το πρώτο του βήμα στην επιφάνεια της Σελήνης ήταν ένα τεράστιο άλμα για την ανθρωπότητα.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της Lockheed Martin, ο αμερικανικός κολοσσός στέλνει αυτό το «γιγάντιο άλμα» ένα βήμα παραπέρα, αναπτύσσοντας τεχνολογία που θα μετατρέψει το διάστημα σε κάτι πολύ περισσότερο από έναν προορισμό, στο ιδανικό μέρος «to do business» .
Ο αντιπρόεδρος του τομέα διαστημικής ανάπτυξης της εταιρείας, Joe Landon, σε πρόσφατη συνέντευξη του μας το είπε καθαρά: «Καθώς οι άνθρωποι αναζητούν πόρους που διατηρούν τη ζωή, όπως για παράδειγμα το νερό, διάφορα μέταλλα και οικοδομικά υλικά, ο διαστημικός χώρος θα γίνει τόπος επιχειρηματικής δραστηριότητας...Όλες οι βιομηχανίες που έχουμε εδώ στη Γη – τραπεζικές υπηρεσίες, διαφήμιση, ψυχαγωγία – θα βρίσκονται στο διάστημα».
Ο Joe Landon μάλιστα μας δίνει μια ματιά για το πώς μπορεί να είναι το μέλλον:
-Η διαστημική οικονομία θα βασίζεται σε τεχνολογία που θα «αποσυνδέσει» τους ανθρώπους από τη Γη.
«Η μεταφορά η δική σας και όσων χρειάζεστε από τη Γη στο διάστημα απαιτεί πολλή ενέργεια – και χρήματα – κάτι που περιορίζει την κινητικότητα και τις επιλογές... Σήμερα δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, δεν μπορούμε να κινηθούμε και να εξερευνήσουμε πολύ μακριά... Ο ανεφοδιασμός των διαστημοπλοίων μας στο διάστημα θα φέρει επανάσταση στα οικονομικά της εξερεύνησης του διαστήματος, γιατί θα καταργήσει την δαπανηρή αυτή γραμμή σύνδεσης με τη Γη...Από τη διαχείριση των κρυογονικών ρευστών* έως τα αμιγώς ηλεκτρικά σεληνιακά ρόβερ, η Lockheed Martin αναπτύσσει συστηματικά τα τελευταία χρόνια την τεχνολογία για την υποστήριξη μιας διαστημικής υποδομής στη Σελήνη, συμπεριλαμβανομένων τελικά των επικοινωνιών και των ανθρώπινων ενδιαιτημάτων** που θα μας «αποσυνδέσουν» από τη Γη».
Xάρη μάλιστα στην ψηφιακή δίδυμη τεχνολογία που ενεργοποιείται από τη Μηχανική Μάθηση και την Τεχνητή Νοημοσύνη, η Lockheed Martin θα έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται ισχυρές ποσότητες δεδομένων-data- στο διάστημα. Αυτό σημαίνει ότι το διαστημόπλοιο Orion θα μπορεί να παρακολουθεί αυτόνομα και ανεξάρτητα από την επίγεια υποστήριξη την τηλεμετρία και τα δεδομένα του, για να προβλέψει και να ανταποκριθεί στα προβλήματα καλύτερα και γρηγορότερα.
-Η μετακίνηση στο διάστημα θα γίνει πιο γρήγορη χάρη στην πυρηνική θερμική πρόωση
Η Lockheed Martin συνεργάζεται με την Defense Advanced Research Projects Agency -DARPA- για την ανάπτυξη πυρηνικής θερμικής πρόωσης, η οποία είναι η απόλυτη « αλλαγή του παιχνιδιού» όσον αφορά την πρόωση στο διάστημα, καθώς μας δίνει τη δυνατότητα να φτάσουμε στη Σελήνη και τον Άρη πιο γρήγορα και να κάνουμε ελιγμούς στο διάστημα με νέους, πιο αποτελεσματικούς τρόπους.
Ο συνδυασμός δε της αποτελεσματικότητας της ηλεκτρικής πρόωσης με την ώθηση της χημικής πρόωσης θα μας δώσει «την καλύτερη τεχνολογία και των δύο κόσμων».
-Όταν βρούμε νερό στο διάστημα, θα είμαστε σε θέση να το συλλέξουμε, να το αποθηκεύσουμε και να το μεταφέρουμε, χάρη στην Κρυογονική Διαχείριση Υγρών.
Η οικονομία του διαστήματος θα εξαρτηθεί από την πρόσβαση σε δύο θεμελιώδεις ανάγκες: Στο νερό που διατηρεί τη ζωή και τα καύσιμα που προέρχονται από το υδρογόνο και το οξυγόνο που βρίσκονται στο νερό.
Η Lockheed Martin συνεργάζεται με τη NASA για την ανάπτυξη βασικής τεχνολογίας που υποστηρίζει μακροπρόθεσμη, μεγάλης κλίμακας κρυογονική αποθήκευση και μεταφορά στο διάστημα.
Πρόκειται ίσως για ένα από τα πιο κρίσιμα δομικά στοιχεία της λεγόμενης διαστημικής οικονομίας, καθώς θα επιτρέπει στην κυριολεξία στα διαστημόπλοια να ανεφοδιάζονται με καύσιμα στο διάστημα. Μάλιστα ο Landon έχει δηλώσει χαρακτηριστικά: «Δεν μπορούμε να έχουμε ένα βενζινάδικο στο διάστημα, εκτός εάν μπορούμε να κρατήσουμε το φυσικό αέριο σε μια δεξαμενή....θα μπορούσα να δω τη Lockheed Martin να έχει έναν ολόκληρο εμπορικό βραχίονα βενζινάδικων στο διάστημα».
-Νέοι τρόποι μετακίνησης ανθρώπων και εξοπλισμών γύρω από τη Σελήνη χάρη στο Lunar Rover
Μια ακμάζουσα διαστημική οικονομία απαιτεί ελευθερία κινήσεων. Η Lockheed Martin σε συνεργασία με τη General Motors αναπτύσσει την επόμενη γενιά σεληνιακών ρόβερ ήτοι πλήρως ηλεκτρικών σεληνιακών οχημάτων.
- Διαστημική Αειφορία
Σχεδιάζοντας τις σημερινές αποστολές με γνώμονα τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα, η Lockheed Martin προνοεί από σήμερα για το πώς θα αφαιρέσουμε τα διαστημόπλοια από την τροχιά της Γης όταν τελειώσει η αποστολή τους. Διαφορετικά, θα υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να γεμίσουμε συντρίμμια και παλιούς δορυφόρους στο διάστημα.
Μέσα από τα μάτια του Joe Landon συνειδητοποιεί κανείς πόσο κοντά είμαστε στο «άλμα» της ανθρωπότητας στο διάστημα. Την ίδια στιγμή όμως και μέσα από αυτή τη συνειδητοποίηση, βλέπουμε με τελείως διαφορετικό μάτι τον πρόσφατο διαχωρισμό του σημερινού κόσμου μας σε εμπορικά μπλοκ και τα σινικά τείχη που υψώνει κάθε χώρα στις τεχνολογικές της κατακτήσεις τα τελευταία χρόνια.
Ας ελπίσουμε το άλμα του ανθρώπου στο διάστημα να μην χαρακτηριστεί από την ίδια αδυναμία της ζωής του στη γη, δηλαδή από την αποτυχία να εξασφαλίσει ίση και δίκαιη πρόσβαση για όλους στους πόρους του πλανήτη μας.
(σ.σ: * Η κρυογενική ψύξη, το περιβάλλον δηλαδή ακραία χαμηλών θερμοκρασιών που επιτυγχάνεται με την χρήση των κρυογενικών αερίων του υγρό αζώτου και διοξειδίου του άνθρακα, αποτελεί μια καινοτόμα και βιώσιμη μέθοδο, ικανή να αντικαταστήσει πλήρως τις παραδοσιακές – συμβατικές μεθόδους ψύξης και λίπανσης. Η κρυογενική κατεργασία μειώνει την θερμοκρασία κοπής και τις φθορές στα κοπτικά εργαλεία ενώ προσφέρει καλύτερη ποιότητα τελικής επιφάνειας στα τεμάχια. Η πλειονότητα των ερευνών που έχουν διεξαχθεί γύρω από την κρυογενική ψύξη αφορά σε δοκιμές τόρνευσης σε κράματα τιτανίου και νικελίου, σε χάλυβες, κεραμικά υλικά και ελαστομερή. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία της κρυογενικής, είναι η κατάλληλη επιλογή των παραμέτρων κοπής, των κοπτικών εργαλείων καθώς και του τρόπου και ρυθμού παροχής του κρυογενικού ρευστού στην ζώνη κοπής).
**Ενδιαίτημα ορίζεται το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζει και αναπαράγεται ένα είδος, ένας πληθυσμός ή μια βιοκοινότητα).
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.