Οι ισχυρές αμερικανικές επιθέσεις έχουν ως στόχο τη σύντομη επιστροφή της ομαλότητας στη διώρυγα του Σουέζ και τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Αν τον πετύχουν, το διεθνές εμπόριο θα απαλλαγεί από ένα σημαντικό πρόβλημα που το ταλαιπωρεί εδώ και αρκετό καιρό.
Οι δηλώσεις του προέδρου Τραμπ και των στελεχών της κυβέρνησής του δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για αμφιβολίες. Σε ανάρτησή του στο κοινωνικό δίκτυο Truth Social, ο πρόεδρος δήλωσε πως «αυτές οι ασταμάτητες επιθέσεις (σ.σ. εννοεί τις επιθέσεις των Χούθι εναντίον των εμπορικών πλοίων στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας) έχουν κοστίσει στις ΗΠΑ και στην παγκόσμια οικονομία πολλά δισεκατομμύρια δολάρια ενώ την ίδια στιγμή βάζουν σε κίνδυνο αθώες ζωές».
Ο πρόεδρος πρόσθεσε ότι «θα χρησιμοποιήσουμε ανυπέρβλητη φονική δύναμη μέχρι να πετύχουμε τον σκοπό μας». Σε άλλη ανάρτησή του, αυτή τη φορά στο κοινωνικό δίκτυο X, ο πρόεδρος είπε «προς όλους τους τρομοκράτες Χούθι, ο χρόνος σας τελειώνει». Ο Πιτ Χέγκσεθ, υπουργός άμυνας των ΗΠΑ, ήταν επίσης σαφέστατος μιλώντας στο Fox News λέγοντας η αμερικανική εκστρατεία θα σταματήσει τη στιγμή που οι Χούθι θα δηλώσουν πως σταματούν τις επιθέσεις στα πλοία και στα drones αλλά μέχρι τότε θα συνεχιστούν χωρίς με αμείωτη ένταση.
Ο Χέγκσεθ είπε επίσης πως οι αμερικανικές επιθέσεις θέλουν να σταματήσουν τις επιθέσεις εναντίον των πλοίων σε αυτή την πολύ κρίσιμη θαλάσσια διαδρομή και να επαναφέρουν την ελευθερία στη ναυσιπλοΐα, πράγματα που είναι κύρια εθνικά συμφέροντα των ΗΠΑ. Πρόσθεσε επίσης πως το Ιράν έχει βοηθήσει τους Χούθι για πολύ καιρό και ήρθε η ώρα να κάτσει στην άκρη. Στον ρόλο του Ιράν αναφέρθηκαν και ο πρόεδρος και ο υπουργός εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο.
Για μερικές εβδομάδες, οι επιθέσεις αυτές είχαν σταματήσει, μετά την επίτευξη εκεχειρίας ανάμεσα στο Ισραήλ και την Χαμάς, όμως την προηγούμενη εβδομάδα η ηγεσία τους δήλωσε πως θα ξεκινήσει σύντομα τις επιθέσεις εναντίον ισραηλινών πλοίων αν το Ισραήλ δεν αφήσει μεγαλύτερες ποσότητες διεθνούς βοήθειας στη λωρίδα της Γάζας. Είναι προφανές πως η αμερικανική ηγεσία αποφάσισε να τραβήξει μία κόκκινη γραμμή και να μην αφήσει κανένα περιθώριο στους Χούθι να αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του διεθνούς Τύπου, τα πρώτα χτυπήματα είναι πολύ ισχυρά και έχουν καταστρέψει αρκετές υποδομές σε περιοχές που ελέγχονται από τους Χούθι, ενώ είναι βέβαιο πως υπάρχουν και αρκετά ανθρώπινα θύματα στα οποία περιλαμβάνονται και άμαχοι. Οι επιθέσεις αυτές, είναι οι πρώτες επί διακυβέρνησης Τραμπ και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των διεθνών ειδησεογραφικών πρακτορείων, είναι πιο ισχυρές από αυτές στις οποίες είχαν προχωρήσει οι ΗΠΑ κάτω από την ηγεσία του Τζο Μπάιντεν.
Από τις δηλώσεις της αμερικανικής ηγεσίας και την ένταση των επιθέσεων, το λογικό συμπέρασμα είναι πως τα πλήγματα δεν πρόκειται να σταματήσουν αν δεν «πάρουν το μήνυμα» οι Χούθι και το Ιράν και δε δηλώσουν ξεκάθαρα πως δε θα επιτεθούν ξανά στα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα. Δεν είναι καθόλου εύκολο να προβλέψουμε πως θα αντιδράσουν αλλά μας φαίνεται σχετικά δύσκολο να δούμε σύντομα μία τέτοια κίνηση από την πλευρά των Χούθι, εκτός αν πάρουν τη σχετική εντολή από το Ιράν. Δύσκολο και αυτό, εκτός αν ο πρόεδρος Τραμπ και ο ηγέτης του Ιράν Αλί Χαμενεΐ έρθουν σε κάποιου τύπου γενικότερη συμφωνία.
Σε μία τέτοια περίπτωση βέβαια, τα νέα θα είναι πολύ καλά για το παγκόσμιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομία, όπως πιθανότατα και για τις χρηματιστηριακές αγορές. Η απροθυμία των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να στείλουν τα πλοία τους μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ, φοβούμενες τις επιθέσεις των Χούθι, έχει δημιουργήσει σημαντική αναστάτωση και έχει ανεβάσει τους ναύλους από τον Νοέμβριο του 2023 και μετά. Το αυξημένο κόστος μεταφοράς προϊόντων και εμπορευμάτων έχει προβληματίσει σοβαρά τις μεγάλες παγκόσμιες εμπορικές επιχειρήσεις και είναι κάτι που απασχολεί την παγκόσμια ναυτιλία και γενικότερα την παγκόσμια οικονομία. Το πρόβλημα δεν είναι τόσο έντονο όσο ήταν το αντίστοιχο τον καιρό της πανδημίας όταν είχε γίνει άνω κάτω όλη η αλυσίδα των εμπορικών συναλλαγών ανά τον κόσμο αλλά είναι κάτι που οπωσδήποτε βαραίνει τη ναυτιλία, το εμπόριο και την αγορά logistics. Η «λειψή» λειτουργία της διώρυγας του Σουέζ αλλάζει τα δρομολόγια μεταφοράς προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη και αντιστρόφως, καθώς και τον «χάρτη» των λιμανιών και των αποθηκευτικών χώρων που χρησιμοποιούνται.
Είναι αλήθεια πως η επίτευξη εκεχειρίας στη Γάζα είχε δημιουργήσει ελπίδες για την άμεση επιστροφή της ομαλότητας στη διώρυγα του Σουέζ. Όπως αποδείχθηκε όμως, τα πράγματα δεν είναι και τόσο εύκολα, καθώς οι περισσότερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις προτιμούν να αποφύγουν τον κίνδυνο ξαφνικής επανάληψης των επιθέσεων των Χούθι. Και μάλλον δεν έχουν άδικο, όπως φάνηκε την 12η Μαρτίου όταν η ηγεσία των Χούθι απείλησε με νέες επιθέσεις επικαλούμενη την καθυστέρηση στην παροχή βοήθειας προς τον άμαχο πληθυσμό της Γάζας.
Το ερώτημα λοιπόν είναι αν η δυναμική αμερικανική επίθεση θα φέρει γρήγορα αποτελέσματα, καθώς δε μας φαίνεται πολύ πιθανόν να δούμε τις ναυτιλιακές εταιρείες να στέλνουν και πάλι τα πλοία τους στο Σουέζ όσο είναι σε εξέλιξη οι βομβαρδισμοί της Υεμένης και οι Χούθι απειλούν και πάλι τα διερχόμενα πλοία. Οι παγίδες των Χούθι εξακολουθούν να είναι ενεργές και να δημιουργούν προβλήματα σε πολλούς τομείς της παγκόσμιας οικονομίας και τελικά και στις χρηματιστηριακές αγορές που πάντα λαμβάνουν υπόψη τους τέτοιους παράγοντες. Αν δεν υπάρξει οριστική λύση στο πρόβλημα, η αχρήστευση αυτού του τόσο σημαντικού θαλάσσιου δρόμου θα μονιμοποιηθεί και αυτό θα σημάνει ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα, καθώς οι προσωρινές αλλαγές στις οποίες αναφερθήκαμε προηγουμένως θα πρέπει να γίνουν οριστικές. Αυτό είναι το τελευταίο που χρειάζεται το παγκόσμιο εμπόριο τη στιγμή που έχει ξεκινήσει ο πόλεμος των δασμών ανάμεσα στις μεγαλύτερες παγκόσμιες οικονομικές δυνάμεις. Και όταν το παγκόσμιο εμπόριο ταλαιπωρείται, τα νέα δεν είναι ποτέ καλά για την παγκόσμια οικονομία και τις χρηματιστηριακές αγορές.