Ο ευρωπαϊκός γίγαντας της αεροδιαστημικής Airbus απέδειξε πώς η ηλιακή ενέργεια θα μπορούσε να εκπέμπεται από το διάστημα και πώς οι πρώτες διαστημικές μηχανές «συγκομιδής» ενέργειας θα μπορούσαν να πετάξουν ακόμα και την επόμενη δεκαετία.
Μέχρι στιγμής, το σύστημα ασύρματης μετάδοσης της Αirbus έχει γεφυρώσει μόνο την απόσταση 36 μέτρων, αλλά οι μηχανικοί της είναι σίγουροι ότι μπορούν να αυξήσουν την εμβέλειά του για να φτάσει μέχρι το διάστημα μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Όσοι είχαν την τύχη να συμμετέχουν στην επίδειξη, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Εργοστάσιο Καινοτομίας X-Works της Airbus στη Γερμανία τον Σεπτέμβριο, είδαν την ηλεκτρική ενέργεια να μεταδίδεται από ένα φωτοβολταϊκό πάνελ με τη μορφή μικροκυμάτων σε έναν δέκτη περίπου 36 μέτρα μακριά. Η ακτινοβολούμενη ενέργεια φώτισε μια πόλη-πρότυπο και τροφοδότησε μια γεννήτρια υδρογόνου και ένα ψυγείο που περιείχε μπύρα χωρίς αλκοόλ που το κοινό απόλαυσε αργότερα.
Aς πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρησιακά σχέδια των κορυφαίων διαστημικών οργανισμών ανά τον κόσμο είναι η συλλογή ενέργειας από το διάστημα και η μεταφορά της με μικροκύματα στη Γη.
Μπορεί να ακούγεται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά η Κίνα, η Αμερική, η Ιαπωνία και η Ευρώπη «τρέχουν» ήδη τέτοια προγράμματα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) με το Διαστημικό Έργο Ηλιακής Ενέργειας (SSPP) με κύρια χρηματοδότηση από τον μεγιστάνα των ακινήτων που προεδρεύει της Irvine Co, Ντόναλτ Μπρεν.
Οι διαστημικές υπηρεσίες παραδέχονται ότι θα χρειαστούν πρόοδοι σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ρομποτικής και της κατασκευής σε τροχιά , για να γίνουν πραγματικότητα τα οράματα ηλιακής ενέργειας που βασίζονται στο διάστημα.
Το Πρόγραμμα SOLARIS του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος-ESA- έχει ακριβώς αυτόν τον στόχο, να ετοιμάσει την Ευρώπη για μια μελλοντική απόφαση κατασκευής μιας «φάρμας συλλογής ηλιακής ενέργειας». Εάν τελικά αποδειχθεί ότι είναι εφικτή η μεταφορά αυτής της ενέργειας με μικροκύματα σε μεγάλες αποστάσεις, όπως από το Διάστημα στη Γη, τότε θα έχουμε κάνει ένα τεράστιο βήμα προς την Ζero Carbon εποχή.
Ακριβώς πάνω στο δεύτερο σκέλος αυτού του στόχου, τον Σεπτέμβριο του 2022, η Airbus έκανε μια επίδειξη κατά την οποία κατάφερε να μεταφέρει ασύρματα ενέργεια σε μικρή απόσταση.
Αυτό που πρέπει να δούμε τώρα είναι εάν μπορούμε να το κάνουμε αυτό από την γεωστατική τροχιά μέχρι το επίπεδο της Γης. Ο στόχος είναι να υπάρχει ένας συλλέκτης που θα «βλέπει» τους συλλέκτες σε γεωστατική τροχιά και θα μπορεί να στέλνει την ενέργεια σε διαφορετικές χώρες, ανάλογα με τις ανάγκες.
Μπορεί να φαίνεται μακρινό σενάριο, όμως το πρόσφατο πείραμα της Αirbus στο Εργοστάσιο Καινοτομίας X-Works απέδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτή η νέα τεχνολογική ιδέα.
Τι είναι το Airbus Power Beaming Demonstrator
Το φθινόπωρο του 2022 η Airbus έκανε επίδειξη αυτού που αποκαλούμε δέσμη ισχύος.
Ο υπεύθυνος για αυτήν την τεχνολογία που αναπτύσσουν τα τμήματα Central Research & Technology και Blue Sky της Airbus , Jean-Dominique Coste, προλόγισε το πείραμα: «Η δυνατότητα της τεχνολογίας είναι να συλλαμβάνει το φως του ήλιου και στη συνέχεια να το εκπέμπει ασύρματα. Στη Γη, αυτή η ηλιακή ενέργεια θα μπορεί να τροφοδοτήσει πόλεις, εργοστάσια, νοικοκυριά και τελικά αεροπλάνα με ηλεκτρική ενέργεια.
Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η δέσμη ισχύος θα μπορούσε να προσφέρει στην Ευρώπη και όχι μόνο, τεράστιες δυνατότητες αξιοποίησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να συμβάλει στον στόχο να είναι ουδέτερη από εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Οι τεχνολογίες δέσμης ενέργειας θα επιτρέψουν τη δημιουργία νέων ενεργειακών δικτύων στον ουρανό επιτρέποντας στις χώρες να ελέγχουν πλήρως και να διανέμουν την ενέργειά τους όπου χρειάζεται, ανεξάρτητα».
Η επίδειξη της Airbus στις 27 Σεπτεμβρίου 2022 ήταν πράγματι επιτυχής, αλλά σε εξαιρετικά μικρότερη κλίμακα. Χρησιμοποιώντας ακτίνες μικροκυμάτων, η Airbus μετέδωσε πράσινη ενέργεια από ένα φωτοβολταϊκό πάνελ σε έναν δέκτη περίπου 36 μέτρα μακριά- τα δύο σημεία αντιπροσώπευαν το «Διάστημα» και τη «Γη- και η ακτινοβολούμενη ενέργεια φώτισε μια πόλη-πρότυπο, τροφοδότησε μια γεννήτρια υδρογόνου και ένα ψυγείο!
Παρόλο που μπορεί να φαίνεται μακρύς ο δρόμος από τα 36 μέτρα μέχρι την τροχιά της Γης, οι μηχανικοί της Airbus πιστεύουν ότι τα πρώτα λειτουργικά πρωτότυπα Power Beaming θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στις αρχές της δεκαετίας του 2030.
Όπως ανέφερε ένας εκ των συντελεστών του πειράματος ο Yoann Thueux. «Τώρα που δοκιμάσαμε με επιτυχία ένα μελλοντικό διαστημικό σύστημα ηλιακής ενέργειας σε μικρή κλίμακα για πρώτη φορά, είμαστε έτοιμοι να πάμε το Power Beaming στο επόμενο επίπεδο».
Η επίδειξη ήταν αναμφίβολα μια επιτυχία και η αρχή είναι πράγματι το ήμισυ του παντός.Επιπλέον πιστεύουμε ότι δεν είναι τυχαίο ότι η μετοχή της Airbus άρχισε να ύπταται ακριβώς μετά από το συγκεκριμένο πείραμα, με απόδοση από τα τέλη Σεπτεμβρίου της τάξης του 33%.
Όμως, θα πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσει η τεχνολογία στην πραγματική ζωή και πώς θα ξεπεραστούν μια σειρά σημαντικών προβλημάτων.
Ανεξάρτητη και βιώσιμη ενέργεια όλο το εικοσιτετράωρο
Οι δυσκολίες είναι πολλές όμως τα πλεονεκτήματα της συλλογής ηλιακής ενέργειας στο διάστημα είναι τόσο προφανή που οι διαστημικές υπηρεσίες πολλών χωρών αυτή τη στιγμή χρηματοδοτούν ανάλογα ερευνητικά προγράμματα. Βλέπετε, έξω από την ατμόσφαιρα της Γης, η ηλιακή ακτινοβολία είναι 50% πιο έντονη και επομένως η συλλογή της είναι πολύ πιο αποτελεσματική στο διάστημα από ό,τι στην επιφάνεια της Γης, όπου οι καιρικές συνθήκες και ο κύκλος ημέρας-νύχτας την επηρεάζουν.
Για παράδειγμα, σε γεωστατική τροχιά, περίπου 36.000 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη, ένα ηλιακό πάνελ ίδιου μεγέθους με ένα από τα αντίστοιχά του στη Γη θα παράγει σημαντικά περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ομάδας της Airbus, ένα γεωστατικό ηλιακό πάρκο θα παράγει περίπου 2 γιγαβάτ ηλεκτρικής ενέργειας, ήτοι το ισοδύναμο ενός μεγάλου σταθμού ορυκτών καυσίμων ή ενός εργοστασίου πυρηνικής ενέργειας στη Γη.
Εξίσου σημαντικό σύμφωνα με τους επικεφαλείς του πειράματος στην Airbus είναι ότι δεν θα υπάρχει ανάγκη για περίπλοκες και δαπανηρές επίγειες υποδομές για τη διανομή της ηλεκτρικής ενέργειας στη Γη- σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, αγωγούς ή καλώδια- καθώς η διανομή θα γίνεται επίσης από το Power Beaming.
Μάλιστα ο Coste εκτιμά ότι το κόστος της ενέργειας θα είναι το ίδιο με εκείνο μεγάλων ενεργειακών έργων στη Γη, όπως είναι οι πυρηνικοί σταθμοί, οι εξέδρες πετρελαίου και τα μεγάλα πάρκα ΑΠΕ
Ωστόσο, η τεχνολογία δεν είναι χωρίς μειονεκτήματα.
Για παράδειγμα σύμφωνα με τον Thueux, οι δορυφόροι που θα συλλέγουν το ηλιακό φως, θα πρέπει να αγγίζουν περίπου τα 2 χιλιόμετρα για να επιτύχουν το ίδιο επίπεδο ισχύος με ένα πυρηνικό εργοστάσιο.
Τίποτε τέτοιου μεγέθους δεν έχει πετάξει ποτέ στο διάστημα. Η μεγαλύτερη διαστημική κατασκευή που έχει τεθεί ποτέ σε τροχιά είναι ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός , ο οποίος έχει μέγεθος περίπου ενός γηπέδου ποδοσφαίρου. Επομένως τα πάνελ πέρα από μεγάλα θα πρέπει να είναι και εξαιρετικά ελαφριά προκειμένου να μπορούν να εκτοξευτούν.
Power Beaming: πραγματικότητα σε 10 χρόνια(;)
Όπως αναφέραμε πιο πάνω, σύμφωνα με τους μηχανικούς της Αirbus μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030, τα πρώτα λειτουργικά πρωτότυπα Power Beaming θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται.
«Υποστηρίζουμε μια σταδιακή προσέγγιση για την κλίμακα του συστήματος: από το έδαφος, στα εναέρια συστήματα, μετά στο διάστημα», εξηγεί ο Jean-Dominique Coste, προσθέτοντας ότι «αυτό θα μπορούσε στην πραγματικότητα να αλλάξει το παιχνίδι για τα αεροσκάφη, με τη δυνατότητα να επεκτείνει την εμβέλεια, να μειώσει το βάρος, αλλά και να μεταφέρει ισχύ σε άλλα μέρη. Το όλο project έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον στον ενεργειακό τομέα. Στο τέλος, αυτή θα είναι μια κοινή προσπάθεια με φορείς και την ενεργειακή βιομηχανία».
Η Airbus πιθανότατα θα επιχειρήσει πρώτα να εκπέμψει ηλιακή ενέργεια από μια εναέρια πλατφόρμα πριν στοχεύσει στο διάστημα. Τελικά, η ηλιακή ενέργεια που θα συλλέγεται στο διάστημα και θα μεταδίδεται σε αεροσκάφη θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην αεροπορία, όπως πιστεύει η εταιρεία. Τα ιπτάμενα αεροσκάφη θα μπορούσαν επίσης να χρησιμεύσουν ως κινητοί κόμβοι που μεταδίδουν την ισχύ οπουδήποτε αλλού μπορεί να χρειαστεί στη Γη.
Δεν θα μπορούσαμε στο σημείο αυτό να μη σχολιάσουμε την τελευταία φράση του Jean-Dominique Coste. Στην ουσία προλόγισε τους επενδυτές που ετοιμάζονται να μπουν σε αυτή την ενδιαφέρουσα τεχνολογία, αλλά και την αναγκαιότητα η προσπάθεια αυτή να είναι κοινή και να βασίζεται στη διεθνή συνεργασία, προκειμένου να υπάρχουν πιθανότητες να στεφθεί με επιτυχία.
Επιδόσεις
Η εταιρεία από τα μέσα Σεπτεμβρίου και μετά έχει σημειώσει μια εξαιρετικά δυναμική πορεία στα χρηματιστηριακά ταμπλό και πιστεύουμε ότι αυτό δεν οφείλεται μόνο στα συμπαθητικά αποτελέσματα 9μηνου, σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία επέδειξε σταθερές οικονομικές επιδόσεις, παρά το σύνθετο λειτουργικό περιβάλλον και τις εύθραυστες αλυσίδες εφοδιασμού λόγω του σωρευτικού αντίκτυπου της πανδημίας, του πολέμου στην Ουκρανία, των προβλημάτων ενεργειακού εφοδιασμού και των δύσκολων συνθηκών στην αγορά εργασίας.
Παρά ταύτα, η έντονη εστίασή της εταιρείας στις ταμειακές ροές και η ευνοϊκή ισοτιμία δολαρίου/ευρώ της έχουν επιτρέψει να υλοποιήσει για το 2022 τους στόχους κερδοφορίας, πραγματώνοντας ταυτόχρονα τους στόχους παράδοσης εμπορικών αεροσκαφών.
Τα ενοποιημένα έσοδα αυξήθηκαν σε 38,1 δισ. ευρώ από 35,2 δις το 9μηνο του 2021 και παράδοθηκαν συνολικά 437 εμπορικά αεροσκάφη έναντι 424 το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.
Τα έσοδα από τις δραστηριότητες εμπορικών αεροσκαφών της Airbus αυξήθηκαν κατά 8% από έτος σε έτος, αντανακλώντας κυρίως τον υψηλότερο αριθμό παραδόσεων, συμπεριλαμβανομένου του ευνοϊκού μείγματος και την ενίσχυση του δολαρίου ΗΠΑ.
Τα έσοδα του τομέα Defense and Space αυξήθηκαν κατά 10%, κυρίως λόγω της δραστηριότητας των Στρατιωτικών Αεροσκαφών και της υπογραφής της σύμβασης Eurodrone.
Το προσαρμοσμένο ενοποιημένο EBIT – ένα εναλλακτικό μέτρο απόδοσης και βασικός δείκτης που αποτυπώνει το υποκείμενο επιχειρηματικό περιθώριο εξαιρουμένων σημαντικών επιβαρύνσεων ή κερδών που προκαλούνται από κινήσεις προβλέψεων που σχετίζονται με προγράμματα, αναδιάρθρωση ή συναλλαγματικές επιπτώσεις καθώς και κεφαλαιακά κέρδη/ζημίες από την πώληση και την απόκτηση επιχειρήσεων – αυξήθηκε ελαφρά στα 3.481 εκατ. ευρώ από τα 3.369 εκατ το 9μηνο του 2021.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.