Αξίζει να στρέψουμε το βλέμμα στη μακρινή Ασία, σε μια χώρα που, ιδανικά, θα θέλαμε να μοιάσουμε σε πολλά επιτεύγματα των τελευταίων χρόνων. Ο νέος Πρόεδρος της Νοτίου Κορέας, μετά τον επιτυχημένο ψηφιακό μετασχηματισμό και την τεχνολογική πρωτιά που η χώρα έχει κατακτήσει, οραματίζεται μια «επέλαση» σε όλα τα πεδία του πολιτισμού. Ο 61χρονος Yoon Suk-yeol δεσμεύτηκε να ανοικοδομήσει το έθνος στα θεμέλια μιας φιλελεύθερης δημοκρατίας και ελεύθερης αγοράς. Αίσθηση προκάλεσε ότι φιλοδοξεί να αναζωογονήσει και την οικονομία της Βορείου Κορέας με ένα «σχέδιο τολμηρό» υπό την προϋπόθεση ότι η γειτονική χώρα θα προχωρήσει σε αποπυρηνικοποίηση.
Ποιο είναι το όραμα του Yoon Suk-yeol; Ένα πενταετές πρόγραμμα που θα ενδυναμώσει αποφασιστικά το πολιτιστικό πρόσωπο της Κορέας. Δύο μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της, η κυβέρνησή του ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός «κουμπαρά» ύψους 3,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, τα εικαστικά και άλλα έργα για τον πολιτισμό, ανάμεσα στα οποία κεντρική θέση έχει η μεταμόρφωση μιας ιστορικής προεδρικής κατοικίας σε μουσείο. Πρόκειται για την «απάντηση» της Κορέας στο εμβληματικό παλάτι των Βερσαλλιών.
Ο Yoon θέλει να κάνει τη Νότια Κορέα μια «πολιτιστικά ελκυστική χώρα», θέτοντας ως αιχμή τις υπάρχουσες διεθνείς διοργανώσεις που πρόκειται να ξεκινήσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο: τη φουάρ «Frieze Seoul», τις δύο εκθέσεις Kiaf στην πρωτεύουσα της Σεούλ, καθώς και την Μπιενάλε του Μπουσάν. Κι αν οι διοργανώσεις αυτές συνιστούν γέφυρα της χώρας με τη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή, το όραμα του προέδρου αγκαλιάζει κάθε Κορεάτη. Ο Yoon δήλωσε ότι οι κρατικές συλλογές τέχνης, όπως τα 23.000 έργα που δωρίστηκαν στο κράτος μετά τον θάνατο του φιλότεχνου προέδρου της Samsung, Lee Kun-hee, πρέπει να παρουσιάζονται στο κοινό όλης της χώρας μέσω περιοδειών.
«Ο πιο σημαντικός ρόλος του υπουργείου Πολιτισμού είναι να εγγυηθεί τη δίκαιη και ισότιμη πρόσβαση στον πολιτισμό» εξήγησε και, σχετικά με τη στήριξη των νέων δημιουργών, έκανε σαφές ότι «όταν ο υπουργός και οι συνεργάτες του αγοράζουν έργα τέχνης, προτεραιότητα θα δοθεί στο έργο των νέων καλλιτεχνών». Αυτά μετά την πρώτη ενημερωτική συνάντηση που είχε την Πέμπτη με την υπουργό Πολιτισμού Park Bo-gyoon.
Ανάμεσα στις προτάσεις του υπουργείου, ξεχωρίζει η μετατροπή του πρώην προεδρικού χώρου στη Σεούλ (γνωστού ως «Μπλε Σπίτι») σε πολιτιστικό συγκρότημα. Το κτίριο θα διατηρηθεί ως έχει, αλλά αναμένεται να αλλάξει εντελώς εσωτερικά, σύμφωνα με τις τελευταίες μουσειολογικές προδιαγραφές, προκειμένου να εκθέτει την υπάρχουσα συλλογή (με περισσότερα από 600 έργα τέχνης) και να φιλοξενεί κι άλλες εκθέσεις. Ο υπαίθριος χώρος θα μετατραπεί σε γλυπτοθήκη και η πρώτη έκθεση αναμένεται να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο.
«Θα λειτουργεί όπως το Παλάτι των Βερσαλλιών στη Γαλλία», δήλωσε η υπουργός πολιτισμού που στο παρελθόν εργάστηκε επί 40 χρόνια ως δημοσιογράφος. «Ο χώρος δεν θα μεταβληθεί ποτέ σε “παιδική χαρά” για να τρώνε και να πίνουν οι άνθρωποι, προκειμένου να διατηρηθεί ο σεβασμός στην πολιτιστική κληρονομιά του Μπλε Σπιτιού» δήλωσε κι εδώ μπορεί κανείς να «διαβάσει» μία αιχμή για την πολιτική που ακολουθείται σε αντίστοιχα ιδρύματα της Δύσης (λόγουχάρη, στο Βρετανικό Μουσείο).
Αν θεωρεί κάποιος «φαραωνικά» τα σχέδια των νοτιοκορεατών, καλό είναι να λάβει υπόψη ότι η κορεατική βιομηχανία εξάγει προϊόντα πολιτιστικού περιεχομένου 11,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων. «Η Κορέα έχει καταστεί μια ήρεμη δύναμη ισχύος» δήλωσε η υπουργός, συμπληρώνοντας στο πνεύμα του προέδρου, ότι «η φιλοδοξία μας είναι να γίνει η χώρα πόλος έλξης στον πολιτισμό για όλο τον κόσμο». Ας επιτραπεί κι ένα προσωπικό σχόλιο. Οι δικές μας «Βερσαλλίες» είναι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το συγκρότημα γύρω του. Η ανάπτυξη στο Ελληνικό και το Τατόι φέρνει δύο έργα πνοής για την πρωτεύουσα που ονειρευόμαστε. Αλλά δεν είναι τα μόνα. Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας είναι το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί και να ανεβάσει ακόμη πιο ψηλά τη χώρα στον πολιτιστικό χάρτη.