Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα - Καλπάκι - Κακαβιά είναι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας.
Στις 9 Μαΐου ο διαγωνισμός για τον άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά
ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ/EUROKINISSI
ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ/EUROKINISSI

Στις 9 Μαΐου ο διαγωνισμός για τον άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά

Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα - Καλπάκι - Κακαβιά είναι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας – Ελλάδας.

Εκλογές και προδικαστικές προσφυγές σπρώχνουν την κληρωτίδα για τον διαγωνισμό «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», ύψους 310 εκατ. ευρώ, με προαιρέσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ στις 9 Μαΐου. 

Πιο συγκεκριμένα η δημοπράτηση από τις 28 Μαρτίου μετατέθηκε για τις 9 Μαΐου και αντίστοιχα η αποσφράγιση των προσφορών πήγε για τις 11 Μαΐου. Ο λόγος για τον οποίο δόθηκε η δεύτερη παράταση σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης είναι η προδικαστική προσφυγή που κατατέθηκε και πρόκειται να εξεταστεί στις 13 Απριλίου. Ανάλογα με την απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) θα προκύψει και η συνέχεια του διαγωνισμού. 

Ο διαγωνισμός αναμένεται να γίνει με την παρουσία όλων των μεγάλων των κατασκευαστών, αφού την κατασκευή διεκδικούν ισχυρά εργοληπτικά σχήματα όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, Intrakat, Μυτιληναίος αλλά και μικρότερου μεγέθους εταιρείες όπως οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ κ.α. Οι τελευταίες δε και συγκεκριμένα η κοινοπραξία η κοινοπραξία των «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε» στράφηκε κατά των όρων της προκήρυξης του διαγωνισμού, με το σκεπτικό ότι αυτοί εμποδίζουν μικρότερες μεγέθους εταιρείες, να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τους ισχυρούς του κλάδου. 

Αρχικά ο διαγωνισμός ήταν να πραγματοποιηθεί στις 14 Μαρτίου και μετατέθηκε για τις 28 του μήνα. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με το έργο ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού που θα έχει πλέον έκταση από το Αντίρριο μέχρι το συνοριακό πέρασμα στην Κακαβιά. Ο προϋπολογισμός του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ (250 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Από αυτά 188,70 εκατ. ευρώ αφορούν στο τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι και τα υπόλοιπα 61,29 εκατ. ευρώ είναι το τμήμα της προαίρεσης Καλπάκι-Κακαβιά. 

Το  έργο για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», είναι εξαιρετικής σημασίας για την Ήπειρο και μπήκε σε τροχιά υλοποίησης μετά από μεγάλο διάστημα καθυστερήσεων.  Η δημοπράτηση του οδικού άξονα γίνεται ως δρόμου ταχείας κυκλοφορίας και με ανισόπεδους κόμβους που θα εξυπηρετούν την περιοχή. 

Ο οδικός άξονας, μήκους 70χλμ., θα ενώνει την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ηπείρου με τη γειτονική Αλβανία με ταχύτητα και ασφάλεια, ενώ παράλληλα  θα αναβαθμίσει την αστική κίνηση στη πόλη των Ιωαννίνων, θα εξασφαλίσει την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση των περιοχών της Φλώρινας και της Καστοριάς και θα εκτρέπει σημαντικούς υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων. Επίσης θα συνδέει την Βιομηχανική Περιοχή των Ιωαννίνων, διοχετεύοντας την βαριά κυκλοφορία στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων. 

Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα - Καλπάκι - Κακαβιά είναι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας - Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού. Σημειώνεται επίσης ότι, αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. 

Τα οφέλη για την οικονομία της περιοχής θα αρχίσουν να φαίνονται ήδη από την περίοδο της κατασκευής, καθώς θα ανοίξουν 750 θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο στα 4 χρόνια της κατασκευής. Αντίστοιχα, σχεδόν το 50% του κόστους υλοποίησης θα δαπανηθεί για υλικά, εγχώριας παραγωγής είτε εισαγόμενα, δημιουργώντας περίπου 200 έμμεσες θέσεις κατά την κατασκευαστική περίοδο. 

Η χρονική παράταση δόθηκε καθώς είχαν κατατεθεί αιτήματα από ενδιαφερόμενους ομίλους  για την χορήγηση διευκρινήσεων επί των Τευχών Δημοπράτησης, καθώς και παράτασης της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών, ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος για καλύτερη προετοιμασία των προσφορών. 

Το έργο βγαίνει με πλήθος από ανισόπεδους κόμβους, κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ. και άλλα χαρακτηριστικά θα είναι ο νέος μεγάλος αυτοκινητόδρομος στη βορειοδυτική Ελλάδα. Το έργο «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ / ΤΜΗΜΑ: ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ» αφορά στο οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα (Ιόνια Οδός). 

Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας το νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Επιπλέον ο άξονας αυτός ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας. 

Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Ο προϋπολογισμός του δημοπρατούμενου έργου είναι 188.709.677,42 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και ο προϋπολογισμός της προαίρεσης είναι 61.290.322,58 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.  

Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει δυο υποτμήματα: 

  •  Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1. 
  • Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων: 

  • Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0). 
  • Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα «Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων: 
  1. Α/Κ. Κοσμηράς - Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού». 
  2. Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού». 
  3. Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή «αριστερής τρομπέτας». 
  4. Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή «διαμαντιού». 
  5. Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή «διαμαντιού». 
  6. Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ' επέκταση περιοχών της Φλώρινας - Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου - Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια. 
  • Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. 

Προβλέπεται επίσης δικαίωμα Προαιρέσεων, για επιπλέον ποσό μέχρι 76.000.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. 

Προαίρεση 1η: Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή «αριστερής τρομπέτας». Συνολικού προϋπολογισμού 10.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). 

Προαίρεση 2η: Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ. Συνολικού προϋπολογισμού 66.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) Περιλαμβάνει: • Αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού και διαμόρφωση διατομής β(2+1)ν* σε μήκος 23,11χλμ • Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ • 4 νέες Κάτω Διαβάσεις • 2 νέες Άνω Διαβάσεις.