Στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ για τις παγκόσμιες προοπτικές η λέξη «αβεβαιότητα» εμφανίζεται πάνω από 60 φορές, ήτοι δύο φορές περισσότερο από ό,τι στις αναφορές του Απριλίου και Οκτωβρίου του 2022.
Όσο προχωράει το 2023, κατανοούμε ότι πράγματι οι παράγοντες αβεβαιότητας είναι εξαιρετικά πολλοί και πηγάζουν από πολλαπλά μέτωπα.
Οι φόβοι ότι η νομισματική σύσφιξη επιτυγχάνεται με πολύ γρήγορο ρυθμό με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε με μια μεγαλύτερη της επιθυμητής κλίμακας ύφεση, αλλά και οι φόβοι ότι τα σοκ στην προσφορά που προκύπτουν τόσο από τις γεωπολιτικές εξελίξεις σε διάφορα μέρη του πλανήτη, όσο και από τον διαχωρισμό του εμπορικού κόσμου σε νέα εμπορικά μπλοκ, θα επιμείνουν, καταλήγουν σε ένα συμπέρασμα: Mια εποχή που το χρήμα γίνεται ολοένα και ακριβότερο, πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί με τις επενδύσεις μας.
Η χθεσινή πτώση των αγορών είναι απόρροια ακριβώς αυτού του συμπεράσματος.
Με τους επενδυτές να γίνονται ολοένα και απαιτητικότεροι με την ποιότητα των ισολογισμών και πάνω από όλα με τις προοπτικές, η χθεσινή αιτιολόγηση ότι η Wall υποχώρησε γιατί το κόστος της ασφάλισης της έκθεσης στο αμερικανικό χρέος σκαρφάλωσε σε υψηλό 13ετίας ή γιατί τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου της First Republic Bank έδειξαν μαζικές εκροές καταθέσεων τον Μάρτιο - αλήθεια, τι περιμέναμε να έχει γίνει στο αποκορύφωμα της τραπεζικής κρίσης(;) - είναι αν μη τι άλλο ανεπαρκείς, αν όχι αφελείς.
Δεν είναι η πρώτη φορά άλλωστε που ενισχύεται η ανησυχία στην αγορά για την ικανότητα του Λευκού Οίκου να ξεπεράσει το αδιέξοδο όσον αφορά την αύξηση του πλαφόν δανεισμού των ΗΠΑ.
Δεν υποστηρίζουμε ότι δεν αποτελεί πρόβλημα αν η Γερουσία απορρίψει την πρόταση για 4,5 τρισ. δολ. σε περικοπές δαπανών και 1,5 τρισ. δολ. αύξηση στο ανώτατο όριο του χρέους, ούτε ότι δεν συμφωνούμε με τη Γιέλεν ότι μια αθέτηση στο αμερικανικό χρέος θα προκαλούσε οικονομική και χρηματοπιστωτική καταστροφή. Όμως, πόσες πιθανότητες υπάρχουν πράγματι μέχρι τον Ιούνιο οι ΗΠΑ να μην αυξήσουν το ταβάνι του χρέους;
Οι αληθινοί προβληματισμοί
Χθες δόθηκαν στη δημοσιότητα στοιχεία για τις παραγγελίες των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών, όπως αυτές έχουν καταγραφεί από τη δραστηριότητα των λιμένων.
Το συμπέρασμα δεν ήταν εύπεπτο: Οι παραγγελίες θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών μειώνονται κατά 50% σε ετήσια βάση και αυτή η εξέλιξη επηρεάζει όχι μόνο τις θαλάσσιες, αλλά και τις σιδηροδρομικές και τις οδικές μεταφορές.
Ο όγκος φορτίου προς το λιμάνι της Νέας Υόρκης και το Νιου Τζέρσεϋ έχει μειωθεί και τα δεδομένα της εφοδιαστικής αλυσίδας ταιριάζουν στην ευρύτερη εικόνα της συρρίκνωσης των παγκόσμιων οικονομικών δεικτών, των λιγότερων δαπανών για αγαθά και των υπερβολικών αποθεμάτων.
Τα μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής και Δυτικής ακτής των ΗΠΑ μπορεί να επιδιώκουν την υπεροχή στον συνολικό όγκο εμπορίου που εισέρχεται στη χώρα, η πίτα όμως ολοένα και μικραίνει, ως αποτέλεσμα της οικονομίας που έχει αρχίσει να αποθερμαίνεται, με εξαίρεση προς το παρόν τον κλάδο των υπηρεσιών.
Τα τελευταία εμπορικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από το λιμάνι της Νέας Υόρκης και το Νιου Τζέρσεϊ, το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της χώρας στην Ανατολική Ακτή, δείχνουν ότι η επιβράδυνση των εμπορευματικών μεταφορών που υπήρχε στα δεδομένα εδώ και μήνες συνεχίζει να αντικατοπτρίζεται στη δραστηριότητα.
Οι μελλοντικές δε παραγγελίες θαλάσσιων εμπορευμάτων συνεχίζουν να υποχωρούν, κάτι που αν μη τι άλλο προβληματίζει ιδιαίτερα.
Δεν είναι όμως μόνο η κίνηση στα λιμάνια που αυξάνει τους φόβους για σοβαρή ύφεση των εμπορευματικών μεταφορών.
Μια πρόσφατη έρευνα της αλυσίδας εφοδιασμού CNBC Freight Waves SONAR που αναλύει τα αποθέματα και τον χώρο αποθήκης, παρακολούθησε μια μείωση στις μετακινήσεις φορτηγών μέσα και έξω από τις αποθήκες. Αυτό μαζί με μια μείωση 40% στις παραγγελίες κατασκευής ,προμηνύει λιγότερη κίνηση εμπορευμάτων τόσο με φορτηγά, όσο και με σιδηροδρομικές μεταφορές.
Οι προβληματισμοί αυξάνονται και πληθύνονται αν δει κανείς τα αποτελέσματα, αλλά και τις συνεντεύξεις Τύπου εταιρειών του κλάδου.
Η πρόεδρος Shelley Simpson της εταιρείας φορτηγών JB Hunt για παράδειγμα, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου του 2023 παραδέχθηκε με δραματικό τόνο ότι ο κλάδος βρίσκεται στη μέση μιας «ύφεσης των εμπορευματικών μεταφορών».
«Όταν συγκρίνουμε τις τρέχουσες παραγγελίες θαλάσσιων εμπορευμάτων που αναχωρούν από όλα τα λιμάνια του κόσμου και φτάνουν σε όλα τα λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών κάθε χρόνο, τα επίπεδα είναι τα μισά. Η μείωση είναι αισθητή τόσο στους σιδηροδρόμους όσο και στους δρόμους, με λιγότερα εμπορεύματα να εισέρχονται στη χώρα».
Θα αναρωτηθεί βέβαια κανείς: Μήπως τα συνολικά εμπορικά δεδομένα συμπίπτουν με τους δείκτες παγκόσμιας οικονομικής συρρίκνωσης; Mήπως απλά εκφράζουν τη συστολή των μεταποιητικών δεικτών PMI που είναι άλλωστε και το ζητούμενο μιας και θέλουμε να αποθερμάνουμε την οικονομία και να μειώσουμε τον πληθωρισμό;
Πιστεύουμε ότι η σύνδεση είναι αυτονόητη, αλλά αυτό που προβληματίζει είναι το μέγεθος της επιβράδυνσης των παραγγελιών. Την ίδια στιγμή όπως έχουμε επεξηγήσει, οι δείκτες PMI όσον αφορά τις υπηρεσίες παραμένουν υψηλά, κάτι που σημαίνει ότι η «θυσία» της μεταποίησης προκειμένου να τιθασευτεί ο πληθωρισμός κινδυνεύει να καταστεί «κενό γράμμα», καθώς οι καταναλωτές εξακολουθούν να ξοδεύουν σε εμπειρίες όπως τα ταξίδια, η αναψυχή, η εστίαση αλλά και σε πολυτελή αγαθά κ.ο.κ
Όσα προοιωνίζει η περίπτωση της UPS
Τα αποτελέσματα του αμερικανικού γίγαντα υπηρεσιών αποστολής και διανομής σε όλο τον κόσμο, UPS, παρακολουθούνται πάντα από τους αναλυτές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον μιας και υποδεικνύουν σημαντικές τάσεις για όλον τον κλάδο.
Μέσα από αυτό το πρίσμα, η σχετικά αδύναμη έκθεση πρώτου τριμήνου της UPS υποδηλώνει μια ευρύτερη οικονομική επιβράδυνση, ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με τα σχόλια της CEO Carol Tomé: «Το πρώτο τρίμηνο, η επιβράδυνση των λιανικών πωλήσεων στις ΗΠΑ οδήγησε σε χαμηλότερο όγκο από ό,τι αναμέναμε και αντιμετωπίσαμε συνεχή εξασθένηση της ζήτησης στην Ασία… Δεδομένων των τρεχουσών μακροοικονομικών συνθηκών, αναμένουμε ότι ο όγκος θα παραμείνει υπό πίεση».
H προειδοποίηση της CEO ότι οι όγκοι θα παραμείνουν υπό πίεση αιφνιδίασε την αγορά, δεδομένου ότι ναι μεν από την Ασία η επιβράδυνση ήταν αναμενόμενη, όμως η επάνοδος της Κίνας σε πλήρη δραστηριότητα έχει δημιουργήσει την πεποίθηση ότι από τα τέλη του δεύτερου τριμήνου και μετά η ζήτηση θα πάρει και πάλι την ανιούσα.(σ.σ: Μένει να δούμε την επαλήθευση αυτής της παραδοχής γύρω στο δίμηνο του Ιουνίου-Ιουλίου).
Η διευθύνουσα σύμβουλος της UPS επίσης επισήμανε την επιβάρυνση των όγκων από τη στροφή των καταναλωτικών αγορών από τα αγαθά στις υπηρεσίες. Μένει να δούμε λοιπόν πόσο θα διατηρηθεί αυτή η τάση και πόσο θα επηρεάσει ένα μεγάλο σύνολο εταιρειών μεταξύ ενός πραγματικά μεγάλου φάσματος κλάδων.
Άλλο ένα σημείο προβληματισμού ήταν ότι η ανακοίνωση κερδών της εταιρείας έγινε λίγες ημέρες πριν τις διαπραγματεύσεις για τη συλλογική σύμβαση της εταιρείας με τους εργαζομένους - πρόκειται για τη μεγαλύτερη ιδιωτική συλλογική σύμβαση εργασίας στις ΗΠΑ- οι οποίες αν δεν καταλήξουν κάπου, υπάρχουν φόβοι ότι θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε απεργία, κάτι που μπορεί να εκτροχιάσει σημαντικά τις λειτουργίες της UPS.
Οι απεργίες είναι μια είδηση που ακούμε ολοένα και συχνότερα και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού από ένα μεγάλο φάσμα πολυεθνικών κολοσσών. Η συχνότητα και η διάρκεια τους μπορούν να καταστούν κομβικές συνισταμένες όσον αφορά την εμπορική δραστηριότητα και τις επιδόσεις του ισολογισμού πολλών εταιρειών το επόμενο τρίμηνο.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.