Γ. Γεραπετρίτης: Θετικό βήμα η παραδοχή του Ράμα ότι ο Μπελέρης είναι εκλεγμένος δήμαρχος Χειμάρρας

Γ. Γεραπετρίτης: Θετικό βήμα η παραδοχή του Ράμα ότι ο Μπελέρης είναι εκλεγμένος δήμαρχος Χειμάρρας

Θετικό βήμα χαρακτήρισε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, το γεγονός πως ο Αλβανός πρωθυπουργός απεδέχθη ότι ο Φρέντι Μπελέρης είναι εκλεγμένος δήμαρχος της Χειμάρρας. «Πράγματι, υπήρξε ένα θετικό βήμα εκ μέρους του Αλβανού πρωθυπουργού, ο οποίος αποδέχθηκε επί της αρχής ότι έχουμε ένα νέο δήμαρχο και θα πρέπει οπωσδήποτε να αποχωρήσει από την άσκηση των καθηκόντων ο πρώην δήμαρχος Γκόρο. Στη συνέχεια θα αξιολογήσουμε κατά πόσο οι επόμενες ενέργειες είναι συμβατές με εκείνα τα οποία έχουμε θέσει ως όρο», όπως διαμήνυσε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ.

«Καμία παραχώρηση σε ό,τι αφορά το κράτος δικαίου, τα πολιτικά δικαιώματα, το τεκμήριο αθωότητας του Φρέντι Μπελέρη, καμία παραχώρηση σε ό,τι αφορά τα δικαιώματα της μειονότητας», τόνισε ο Γ. Γεραπετρίτης στο μήνυμά του προς την Αλβανία, σημειώνοντας πως η Ελλάδα σέβεται την αλβανική δικαιοσύνη, πλην όμως θεωρεί ότι θα πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση έτσι ώστε να αναλάβει τα καθήκοντά του ο Φρέντι Μπελέρης.

Σχολιάζοντας την ανάρτηση του πρωθυπουργού της Αλβανίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο κ. Γεραπετρίτης επισήμανε πως για πρώτη φορά ο Έντι Ράμα απεδέχθη το αποτέλεσμα των εκλογών και απεκάλεσε ρητά τον Φρέντι Μπελέρη ως εκλεγμένο δήμαρχο. Προσέθεσε πως ο Αλβανός πρωθυπουργός απεδέχθη ακόμη ότι δεν είναι δυνατόν να ασκεί καθήκοντα ο πρώην δήμαρχος και υπογράμμισε: «Αυτή τη στιγμή αυτό που θα πρέπει να γίνει είναι να αντικαταστηθεί αμέσως ο ασκών τη δημαρχία, κ. Γκόρο».

Αναφερθείς στην απόφαση του δικαστηρίου της Αλβανίας για θέματα διαφθοράς και οργανωμένου εγκλήματος, επισήμανε ότι διέλαβε διάφορες σκέψεις, μεταξύ των οποίων ότι ο Φρέντι Μπελέρης είναι ο εκλεγμένος δήμαρχος της Χειμάρρας και ότι αυτή τη στιγμή ο περιορισμός του σε καθεστώς προσωρινής κράτησης τον εμποδίζει να ορκιστεί και να αναλάβει καθήκοντα, και ότι δεν μπορεί να ασκεί καθήκοντα δημάρχου ο πρώην δήμαρχος Γκόρο.

Αναφερθείς στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ο Γ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι η επιτυχία του ελληνοτουρκικού διαλόγου εξαρτάται από το πόσο καλά είναι οργανωμένος. «Υπάρχει ειλικρίνεια, αλλά το πιο σημαντικό είναι να είναι δομημένος ο διάλογος» υπογράμμισε και ανέφερε πως η προδιάθεσή του, με βάση την εντολή που του έχει δοθεί από τον πρωθυπουργό, είναι όταν έρθουν οι συνθήκες, όταν ωριμάσουν τα πράγματα, να συζητήσουν και την πιο δύσκολη, τη μόνη διαφορά η οποία μπορεί να αχθεί ενώπιον διεθνούς δικαιοδοσίας.

Αποτυπώνοντας τη σημερινή κατάσταση στον ελληνοτουρκικό διάλογο, είπε πως οι δύο χώρες βρίσκονται στο σημείο όπου προσπαθούν να εδραιώσουν το καλό κλίμα, να συνεχίσουν την ηρεμία στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο και να εδραιωθεί η ειλικρίνεια των μερών. Μάλιστα, προέταξε την ανάγκη να «τρέξουν» οι 15 συμφωνίες που υπέγραψαν οι δύο χώρες. Όπως επισήμανε, ο πραγματικός δείκτης για να πάνε οι δύο χώρες από τα σχετικώς εύκολα στα πιο δύσκολα, είναι ό,τι συμφωνούν να εφαρμόζεται.

Εστιάζοντας στο θέμα της οριοθέτησης της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας, είπε πως είναι τεχνικό ζήτημα και όχι πολιτικό, προσθέτοντας ότι προϋποθέτει πολιτική βούληση για να συζητηθεί. Η πολιτική βούληση σημαίνει να έχεις ένα διαβουλευτικό πνεύμα, να κάθεσαι στο τραπέζι να συζητάς, όπως επεξήγησε.

Ο ίδιος δήλωσε υπέρμαχος του διαλόγου και εξέφρασε την πίστη ότι αν υπάρχουν αρχές στη συζήτηση, ειλικρίνεια και ορθός λόγος, τότε θα βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις.

Συνεχίζοντας στο ίδιο πνεύμα, κατέστησε σαφές πως τα ζητήματα που αφορούν την ελληνική κυριαρχία είναι αναπαλλοτρίωτα, αναφαίρετα της ελληνικής πολιτείας. «Δεν θα τα συζητήσω ποτέ» είπε με κατηγορηματικό τρόπο.

Κληθείς να σχολιάσει τη Διακήρυξη των Αθηνών που υπέγραψαν Ελλάδα και Τουρκία, ανέφερε ρητά ότι δεν υπάρχει καμία καταδολίευση και υποβάθμιση εθνικών συμφερόντων, ενώ τόνισε πως για πρώτη φορά υπάρχει σε γραπτό κείμενο η ρητή συνομολόγηση της Τουρκίας ότι πορευόμεθα με βάση το Διεθνές Δίκαιο. Υπογράμμισε πως ζητήματα κυριαρχίας είναι εκτός της Διακήρυξης.

Αναδεικνύοντας την αξία της Διακήρυξης των Αθηνών, πέραν του συμβολισμού, διέκρινε πως είναι το πρώτο κείμενο με περιεχόμενο φιλίας και καλής γειτονίας ύστερα από 93 χρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο, ξεκαθάρισε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο πως ζητήματα κυριαρχίας, αποστρατιωτικοποίησης, «γκρίζων ζωνών», μειονοτήτων, η ελληνική πολιτεία δεν πρόκειται να τα συζητήσει.

Υπογράμμισε, στη συνέχεια, τον ρόλο της Ελλάδας στη Μέση Ανατολή διά της δημιουργίας θαλάσσιου διαδρόμου. Και αναγνώρισε πως είναι εξαιρετικά δύσκολες οι συνθήκες έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας θαλάσσιος διάδρομος απευθείας προς τη Γάζα, γνωστοποιώντας πως εξετάζονται όλες οι υπόλοιπες οδεύσεις. Προανήγγειλε πως το αμέσως επόμενο διάστημα η Ελλάδα θα αναλάβει περαιτέρω πρωτοβουλίες για να δρομολογήσει την ανθρωπιστική παύση και να αρχίσει η συζήτηση για την επόμενη ημέρα στη Μέση Ανατολή. «Χωρίς βιώσιμη, μακροπρόθεσμη λύση, φοβούμαι ότι η οποιαδήποτε ενδιάμεση λύση θα έχει μόνο προσωρινό χαρακτήρα» τόνισε.

Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της Ελλάδας στη διεθνή ναυτική δύναμη για την προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, ο υπουργός Εξωτερικών έκανε λόγο για ενεργητική και πολύτροπη διπλωματία αρχών και παρατήρησε πως η χώρα μας είναι παρούσα στις διεθνείς εξελίξεις. «Ο ελληνικός στόλος είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που οφείλουμε να προστατεύουμε, δεν θα κρυφτούμε ποτέ πίσω από οποιαδήποτε ευθύνη» υπογράμμισε.

Κάθε έργο βρίσκεται στο πεδίο της ελευθερίας της Τέχνης - Tο προξενείο δεν είναι γκαλερί

Αναφερόμενος στο έργο που αποσύρθηκε από έκθεση του Γενικού Προξενείου της χώρας μας στη Νέα Υόρκη, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως όταν έγινε αντιληπτό ότι υπήρχε το συγκεκριμένο έργο, ότι είχε προκληθεί μια δυσανεξία στην ομογένεια, στους χρήστες δηλαδή των υπηρεσιών του προξενείου, αμέσως ελήφθη η απόφαση, πριν από οποιαδήποτε κοινοβουλευτική παρέμβαση. Εξήγησε πως το Γενικό Προξενείο είναι ένας χώρος ο οποίος παρέχει προξενικές υπηρεσίες και η συγκεκριμένη ανάρτηση των εκθεμάτων δεν έγινε σε κάποιο ειδικό εκθεσιακό χώρο, αλλά στο φυσικό χώρο του προξενείου, όπου πηγαίνουν και εξυπηρετούνται για τις υπηρεσίες τους οι ομογενείς μας.

«Επειδή πρόκειται για ένα κτίριο κρατικό, το οποίο παρέχει υπηρεσίες μοναδικές, εάν κάποιοι από τους ομογενείς μας θίγονται από το συγκεκριμένο έργο, η ελληνική πολιτεία οφείλει να το λάβει υπόψη» ξεκαθάρισε με σαφήνεια και συμπλήρωσε ότι ο ίδιος προσωπικά θα ήθελε να δει το συγκεκριμένο έργο σε ένα άλλο χώρο.

Παράλληλα, ανέφερε πως το συγκεκριμένο έργο και κάθε έργο βρίσκεται στο πεδίο της ελευθερίας της τέχνης, υπογραμμίζοντας πως σε όλη του τη ζωή έχει υπηρετήσει την ελευθερία της έκφρασης και της τέχνης και θα ήταν ο τελευταίος ο οποίος θα επέβαλε οποιοδήποτε περιοριστικό μέτρο. «Καμία απολύτως λογοκρισία, απόλυτος σεβασμός στην ελευθερία της έκφρασης και της τέχνης, όμως εδώ ομιλούμε για ένα δημόσιο κτίριο που παρέχει προξενικές υπηρεσίες» ανέφερε. Σε αυτό το πλαίσιο, επανέλαβε πως δεν πρόκειται για μια γκαλερί και ένα μουσείο.

Ερωτηθείς αν είχε ενημερωθεί το υπουργείο Εξωτερικών για την έκθεση, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε όχι και σημείωσε πως οι διπλωματικές αποστολές στο εξωτερικό έχουν μια διακριτική ευχέρεια να επιλέξουν τον τρόπο με τον οποίο θα επενδυθούν είτε καλλιτεχνικά είτε αρχιτεκτονικά οι χώροι τους.

Η κυβέρνηση κάνει συστηματική προσπάθεια για τα Γλυπτά του Παρθενώνα

«Η ελληνική κυβέρνηση κάνει μια πολύ συστηματική προσπάθεια, πολύπλευρη, προς το Βρετανικό Μουσείο και οφείλω να ομολογήσω ότι παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε πλησιάσει σε κάποια συμφωνία, είναι πολύ παραγωγικός ο διάλογος, με τη βρετανική κυβέρνηση και την αντιπολίτευση συζητήθηκε και γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια σε επίπεδο διέγερσης της κοινής γνώμης» ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών αναφερεθείς στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Κατέστησε σαφές πως η ελληνική πλευρά δεν συζητά για δανεισμό. Σε κάθε περίπτωση θα μπορούσε να υπάρξει μια δημιουργική λύση που θα μπορεί να λειτουργήσει ως όχημα, υπογράμμισε, και σημείωσε ότι η λύση θα πρέπει να ανευρεθεί πρωτίστως στην ουσιαστική ανάδειξη των Γλυπτών στο Μουσείο της Ακρόπολης.