Σε «πτήσεις φαντάσματα» με την επιστράτευση των λιγοστών πλέον κυβερνητικών αεροσκαφών της κυβέρνησης της Τρίπολης, καταφεύγει η Τουρκία προκειμένου να ενισχύσει το καθεστώς Σαρατζ, μια και οι θαλάσσιες οδοί εχουν γινει επισφαλείς μετά την κινητοποίηση τοσο των ελληνικών όσο και των γαλλικών σκαφών στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οπου επίσης επιχειρεί το εχθρικό προς την Τρίπολη, Αιγυπτιακό Πολεμικό Ναυτικό.
Χθες ένα μεταγωγικό τύπου Ilyushin IL-76TD που είναι καταγεγραμμένο στην Λιβυκή κυβέρνηση πραγματοποίησε πτήση από την Κωνσταντινούπολη και αφου απέφυγε τον ελληνικό εναέριο χώρο και κινήθηκε στα όρια του FIR Λευκωσίας και κατόπιν στο FIR Αθηνών φθάνοντας νότια της Κρήτης πέταξε νότια της Μάλτας και λιγο πριν προσεγγίσει τον λιβυκό εναέριο χώρο, «εξαφανίστηκε» από την αναγνώριση του διεθνούς δικτύου παρακολούθησης πτήσεων Flightradar24, ενώ είχε κατεύθυνση προς την Λιβυκή πρωτεύουσα.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το ιδιο αεροσκάφος ένα εικοσιτετράωρο πριν στην καταγεγραμμένη πτήση του προς την Κωνσταντινούπολη, και πάλι δεν αναφέρεται το αεροδρόμιο αναχώρησης και το Ilyushin IL-76TD εμφανίζεται και πάλι ξαφνικά νότια της Μάλτας λίγο μετά το οριο του Λιβυκού εναέριου χώρου ακολουθώντας την ίδια διαδρομή, νότια της Κρήτης, προς βορρά προς Αττάλεια και κατόπιν προς Κωνσταντινούπολη.
Το προηγούμενο διάστημα είχαν εντοπισθεί «ύποπτες» πτήσεις μεταγωγικών αεροσκαφών από την Λιβύη στην Κωνσταντινούπολη και αντίστροφα και εκτιμάται ότι είναι μια ακόμη προσπάθεια της Τουρκίας να ενισχύσει με όπλα και με μισθοφόρους το καθεστώς Σαρατζ που και παλι δέχεται επίθεση από τις δυνάμεις του στρατηγού Χαφταρ.
Και η επικινδυνότητα πλέον του αεροδρομίου της Τρίπολης που δέχεται καθημερινά επιθέσεις από τις δυνάμεις του Χαφταρ περιορίζει τις δυνατότητες για χρήση μισθωμένων μεταγωγικών αεροσκαφών από άλλες χώρες.
Τα αεροσκάφη αυτά, όπως και το συγκεκριμένο κυβερνητικό Ilyushin IL-76TD ακολουθούν τέτοια διαδρομή πετώντας από Κωνσταντινούπολη προς Αττάλεια και κατόπιν προς την Λιβύη προκειμένου να αποφύγουν απρόοπτα πετώντας σε «μη φιλικό» εναέριο χώρο της Αθήνας και της Αιγύπτου.
Οι Ελληνικές Αρχές πάντως έχουν ανανεώσει στις 12 Μαρτίου με ισχύ μέχρι τις 18 Ιουνίου την ΝΟΤΑΜ(0833/20) με την οποία απαγορεύεται η υπέρπτηση και προσγείωση στην ελληνική επικράτεια ολων των αεροσκαφών που απογειώνονται από την Λιβύη με τις εξαιρέσεις των ελληνικών κρατικών αεροσκαφών, στρατιωτικών αεροσκαφών άλλων χωρών ή κρατικών ή VIP πτήσεων που έχουν όμως την άδεια των Ελληνικών Αρχών και του Υπουργείου Εξωτερικών. Και η απαγόρευση αυτή εμποδίζει τις συγκεκριμένες πτήσεις να ακολουθήσουν το συντομότερο αεροδιάδρομο που συνδέει την Κωνσταντινούπολη με την Τρίπολη.
Το Αύγουστο του 2019 οι δυνάμεις του Χαφταρ είχαν ανακοινώσει ότι έπληξαν με ρουκέτες ένα ουκρανικό Ilyushin IL-76TD το οποίο τροφοδοτούσε το καθεστώς Σαρατζ ενώ και οι δυνάμεις της κυβέρνησης της Τρίπολης είχαν υποστηρίξει ότι έπληξαν δυο ιδίου τυπου αεροσκάφη τα οποία μετέφεραν οπλισμό στον Χαφταρ από τις χώρες του Κόλπου.
Η ελληνική ΝΟΤΑΜ
A0833/20 NOTAMR A3678/19 Q) LGGG/QAFXX/IV/NBO/E /000/999/ A) LGGG B) 2003120932 C) 2006182359 E) OVERFLYING AND LANDING ON HELLENIC TERRITORY IS FORBIDDEN TO ALL AIRCRAFT DEPARTING FROM LIBYA. REMARK: FOLLOWING AIRCRAFT NOT AFFECTED: -HELLENIC STATE AIRCRAFT, -MILITARY AIRCRAFT OF OTHER NATIONS ONLY IF AUTHORISED BY COMPETENT HELLENIC MILITARY AUTHORITY, -STATE FLIGHTS OR OTHER VIP FLIGHTS AUTHORISED BY HELLENIC MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS, -AMBULANCE FLIGHTS PERFORMED BY AIRCRAFT WITH THE FOLLOWING REGISTRATION: 5A-DDY 5A-DRK 5A-DRL SX-FDK SX-FDA, -EPSILON AVIATION WITH THE FOLLOWING REGISTRATION: SX-BMM SX-BNN SX-SEM 9H-MRQ.