Το σημαντικότερο, και κρισιμότερο διάστημα για την πορεία των ετησίων κερδών τους διανύουν πλέον οι επιχειρήσεις ανά τον πλανήτη. Ο μήνας Νοέμβριος σηματοδοτεί την έναρξη των «χρυσών» οκτώ εβδομάδων που οδηγούν στα Χριστούγεννα, μια περίοδο που βλέπει τις επιχειρήσεις να εξασφαλίζουν το 80% των συνολικών ετήσιων πωλήσεών τους» (κατά pareto). Σύμφωνα με στοιχεία που μας δίνει η National Retail Federation*, από το 2000 οι λιανικές πωλήσεις ακολουθούν μια ανοδική πορεία με μέσο όρο πωλήσεων 3,3%. Τις καλές περιόδους μπορεί να φθάσουν το 5%, ενώ σε περιόδους ύφεσης πλησιάζουν το 2%.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ακόμη και την περίοδο του 2008-2009, βαθιάς ύφεσης για την παγκόσμια οικονομίας, διατηρήθηκαν τα εν λόγω επίπεδα. Φέτος διανύουμε μια ακόμη περίοδο βαθιάς ύφεσης στην πραγματική οικονομία, ίσως την χειρότερη των τελευταίων εκατό ετών. Οι λιανικές πωλήσεις κατακρημνίστηκαν την περίοδο της Άνοιξης για να επανέλθουν άμεσα στα προ-κρίσης επίπεδα, καθώς τα πακέτα στήριξης και η άνοδος των διεθνών χρηματαγορών δημιούργησαν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ανάκαμψη σε συγκεκριμένους κλάδους, κάτι που αναλύσαμε σε παλαιότερα μας άρθρα.(βλ.σχήμα)
Οι προβλέψεις για την εορταστική περίοδο, σύμφωνα πάντα με τα τελευταία γκάλοπ-μετρήσεις-εκτιμήσεις, δείχνουν μια μικρή πτώση των λιανικών πωλήσεων και πάντα κοντά στον μέσο όρο των τελευταίων πέντε ετών. Φυσικά κάποιοι κλάδοι θα χάσουν αρκετά ενώ κάποιοι θα υπερισχύσουν ανάλογα με την πορεία της πανδημίας. (βλ.στοιχεία κάτωθι πίνακα-πηγή nrf).
Το 42% των καταναλωτών σκέφτονταν να ξεκινήσουν τις αγορές τους στα τέλη του Οκτώβρη και το υπόλοιπο 41% την περίοδο του Thanksgiving, (Black Friday-Cyber Monday). Οι on-line αγορές προβλέπεται ότι θα σημειώσουν αύξηση της τάξεως του 35% και θα πλησιάσουν το 60% των συνολικών πωλήσεων. Οι καταναλωτές στις ΗΠΑ θα καταναλώσουν, σύμφωνα με μια τελευταία μέτρηση, το 28% περισσότερα από πέρυσι (υψηλότερο ποσοστό από το 2014), το 12% λιγότερο (χαμηλότερο από το 2010) και το 59% στα περυσινά επίπεδα (χαμηλότερα από το 2014). Καθοριστικό ρόλο όμως θα παίξει και το πακέτο στήριξης που θα δοθεί- εάν δοθεί- αμέσως μετά τις αμερικανικές εκλογές.
Αν το πακέτο δοθεί άμεσα τότε τα όνειρα πολλών Αμερικανών πολιτών θα γίνουν πραγματικότητα! Όσον αφορά στην ευρωπαϊκή ένωση που πλήττεται σφοδρά από το δεύτερο κύμα του ιού, αλλά και τις δολοφονικές επιθέσεις των τελευταίων ημερών που μπορεί να αποδειχθούν σε ένα επιπλέον και μεγαλύτερο ασύμμετρο και «ύπουλο εχθρό» που βρίσκεται προ των πυλών, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πωλήσεις που θα ακολουθήσουν, σύμφωνα με τη deloite, μία άνοδο της τάξεως του 1-1,5%.
Το τέταρτο τρίμηνο του έτους είναι το σημαντικότερο για τις πωλήσεις και την κερδοφορία των εταιρειών. Φέτος θα αποδειχθεί σε χρονιά “make or break” για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Οι φετινές διακοπές των Χριστουγέννων θα είναι διαφορετικές και περισσότερο σημαντικές από οποιαδήποτε άλλη εορταστική περίοδο, καθώς οι πολίτες του κόσμου χρειάζονται λίγη χαρά και διασκέδαση στη ζωή τους.
«Ο φόβος μας χτυπάει την πόρτα», από όπου κι αν προέρχεται! Στο χέρι μας είναι να του την κλείσουμε, έστω για λίγο, για να πάρουμε μία ανάσα και δυνάμεις, να προετοιμαστούμε για τους επόμενους εχθρούς που απειλούν τον τρόπο ζωής μας καθημερινά. Διανύουμε μια μεταβατική και δύσκολη περίοδο που θα δοκιμάσει την ενότητα και ετοιμότητα των δυτικών οικονομιών απέναντι σε εχθρούς που μπορεί να είναι μικροί, όσο ένας ιός, αλλά με την πάροδο του χρόνου δυναμώνουν και αν δεν προετοιμαστούμε κατάλληλα θα μας χτυπήσουν την πόρτα! Η Επιχείρηση «Save the Christmas» ξεκίνησε. Καλή επιτυχία!
*National Retail Federation, (ο μεγαλύτερος παγκόσμιος οργανισμός μέτρησης κατανάλωσης που βασίζει τις προβλέψεις του στηριζόμενος σε οικονομικό μοντέλο που μετράει την κατανάλωση σε σχέση με το εισόδημα, την αγορά εργασίας, την καταναλωτική εμπιστοσύνη και άλλους οικονομικούς δείκτες)