Συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης είναι να στείλει το λογαριασμό από τις παροχές, τις πολλές δόσεις για χρέη, και τις κάθε είδους διευκολύνσεις, στους επόμενους, όπως προκύπτει και από το περιεχόμενο της έκθεσης της Κομισιόν, τονίζει χαρακτηριστικά μιλώντας στο liberal.gr ο Πάνος Τσακλόγλου.
Σχολιάζοντας την έκθεση για τη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση, ο καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο και πρώην επικεφαλής του ΣΟΕ, σημειώνει ότι οι φόβοι για εκτροχιασμό λόγω προεκλογικών παροχών, αφήνονται να εννοηθούν σε αρκετά σημεία του κειμένου, αλλά δεν διατυπώνονται με κατηγορηματικό τρόπο, για ευνοήτους πολιτικούς λόγους, ενόψει Ευρωεκλογών, και με «ανοιχτά» σημαντικά ζητήματα όπως το Brexit.
“Κατά την άποψή μου, λαμβάνοντας υπόψη τις επανειλημμένες εξαγγελίες προεκλογικού χαρακτήρα της κυβέρνησης, ο κίνδυνος είναι υπαρκτός”, σημειώνει ο κ. Τσακλόγλου, και φέρνει ως παράδειγμα τις περίφημες 120 δόσεις για τα χρέη στην εφορία, λέγοντας ότι και μόνο η εξαγγελία αυτού του τύπου των διευκολύνσεων αυξάνει τον αριθμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με προφανείς επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα.
Σχετικά με την κίτρινη κάρτα της Κομισιόν για την απότομη αύξηση 11% του κατώτατου μισθού, απαντά ότι είναι πιθανό να οδηγήσει σε ανάσχεση της μείωσης της ανεργίας, ενώ για την κριτική ως προς το διάδοχο σχήμα του ν. Κατσέλη, σχολιάζει ότι δεν είναι καθόλου προφανές γιατί ο μέσος φορολογούμενος θα πρέπει να επιδοτήσει την αγορά κατοικίας σχετικά μεγάλης αξίας νοικοκυριών με εισοδήματα αρκετά άνω του μέσου όρου.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Στην έκθεσή της η Κομισιόν, διαπιστώνει αυξημένα για φέτος δημοσιονομικά ρίσκα στην Ελλάδα, όπως η υπέρβαση δαπανών για κοινωνικό μέρισμα και οι δικαστικές διεκδικήσεις αναδρομικών, ενώ ζητά από την κυβέρνηση να πάρει… ισοδύναμα μέτρα. Φοβάστε ένα δημοσιονομικό εκτροχιασμό;
Νομίζω ότι οι κύριοι φόβοι που εκφράζονται στην, πολύ προσεκτικά γραμμένη, έκθεση της Επιτροπής αναφορικά με ενδεχόμενες δημοσιονομικές εκτροπές αφορούν στις επιπτώσεις πιθανών δικαστικών αποφάσεων και τις εξαγγελίες διορισμών πάνω από τα συμπεφωνημένα με τους Θεσμούς. Οι φόβοι για εκτροχιασμό λόγω προεκλογικών παροχών είναι υπόρρητοι σε αρκετά σημεία του κειμένου, αλλά δεν διατυπώνονται με κατηγορηματικό τρόπο. Κατά την άποψή μου, λαμβάνοντας υπόψη τις επανειλημμένες εξαγγελίες προεκλογικού χαρακτήρα της κυβέρνησης, το τελευταίο αποτελεί έναν υπαρκτό και ιδιαίτερα σοβαρό κίνδυνο.
- Στην ίδια έκθεση βλέπει επίσης κινδύνους από το σχέδιο των 120 δόσεων για χρέη σε εφορία και ταμεία, αλλά και από την "αύξηση του πλήθους προσωπικού ορισμένου χρόνου στο Δημόσιο". Κάποια θα τα ερμήνευαν ως καμπανάκια προς τη κυβέρνηση ότι με τη πολιτική της ναρκοθετεί την επόμενη ημέρα. Είναι έτσι;
Η διατύπωση του κειμένου για την αύξηση του αριθμού των δόσεων είναι τέτοια που φαίνεται να αφήνει μικρά περιθώρια εφαρμογής του μέτρου. Η εμπειρία δείχνει ότι και μόνο η εξαγγελία αυτού του τύπου των διευκολύνσεων αυξάνει τον αριθμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με προφανείς επιπτώσεις στα δημόσια έσοδα. Όντως, οι πλήρεις δημοσιονομικές επιπτώσεις πολλών από τα μέτρα που αναφέρετε εμφανίζονται με χρονική υστέρηση και το λογαριασμό θα κληθεί να πληρώσει η επόμενη κυβέρνηση. Αυτό φαίνεται να είναι μια συνειδητή επιλογή της παρούσας κυβέρνησης.
- Ας πάμε στα προαπαιτούμενα, όπου μια από τις πολλές κίτρινες κάρτες εστιάζει στο διάδοχο σχήμα του ν. Καστέλη το οποίο οι Βρυξέλλες απορρίπτουν, θεωρώντας ότι ενθαρρύνει τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Συχνά, σε αυτές τις περιπτώσεις ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Δεν μπορώ να κάνω κάποιο πλήρες σχόλιο, εφόσον οι λεπτομέρειες δεν είναι ακόμα γνωστές. Η γενική λογική των ρυθμίσεων, όπως διέρρευσαν στον τύπο τις προηγούμενες ημέρες, με βρίσκει σύμφωνο. Όμως νομίζω ότι τα εισοδηματικά κριτήρια που εισηγείται η κυβέρνηση αλλά και το κριτήριο αξίας της προστατευόμενης κατοικίας είναι μάλλον υψηλά. Ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος αυτής της προστασίας θα το καλύψουν οι φορολογούμενοι και δεν είναι καθόλου προφανές γιατί ο μέσος φορολογούμενος θα πρέπει να επιδοτήσει την αγορά κατοικίας σχετικά μεγάλης αξίας νοικοκυριών με εισοδήματα αρκετά άνω του μέσου όρου.
- Σχολιάστε μας και το έτερο σημείο που συγκεντρώνει οξεία κριτική από τη Κομισιόν, την μεγάλη αύξηση 11% του κατώτατου μισθού, όπου οι Βρυξέλλες μιλούν για κίνδυνο να προκαλέσει "σοκ" στην αγορά εργασίας…
Πράγματι, υπάρχει ανησυχία ότι η σημαντική και απότομη αύξηση του κατώτατου μισθού σε συνδυασμό με την κατάργηση του υποκατώτατου μισθού χωρίς να έχει καταγραφεί αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, είναι πολύ πιθανό να οδηγήσουν σε ανάσχεση της μείωσης της ανεργίας που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και μείωση της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής οικονομίας, παρά τα ενδεχόμενα βραχυχρόνια οφέλη που μπορεί να προκύψουν λόγω αύξησης της ζήτησης. Οι ενστάσεις αυτές διατυπώνονται σε πολλά σημεία της έκθεσης και νομίζω ότι είναι εύλογες. Ας μην ξεχνάμε ότι η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας και η συγκράτηση του εργατικού κόστους οδήγησαν σε μείωση της ανεργίας κατά σχεδόν δέκα ποσοστιαίες μονάδες κατά την τελευταία πενταετία, παρότι το ΑΕΠ κατά την ίδια περίοδο δεν μεταβλήθηκε ουσιαστικά.
- Αν και οι κίτρινες κάρτες ήταν πολλές, εντούτοις η αντίδραση των αγορών (χρηματιστήριο, ομόλογα) ήταν εξαιρετικά μετρημένη, μάλλον επειδή τις είχαν προεξοφλήσει. Πρέπει ωστόσο να μας εφησυχάζει αυτή η ήπια αντίδραση;
Όπως ανέφερα προηγουμένως, η έκθεση της Επιτροπής είναι πολύ προσεκτικά διατυπωμένη. Εκτός από τα παραπάνω σημεία, διατυπώνονται και αρκετές ακόμα επιφυλάξεις για σημαντικές καθυστερήσεις σε υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η Ελληνική κυβέρνηση (π.χ. στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων). Όμως, είναι ξεκάθαρο ότι οι συντάκτες της έκθεσης αφενός μεν δεν επιθυμούν να ωραιοποιήσουν την κατάσταση αλλά σίγουρα αποφεύγουν να χρησιμοποιήσουν σκληρή γλώσσα που θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στην προσπάθεια της χώρας μας να επανέλθει στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου, ειδικά ενόψει ευρωεκλογών και με «ανοιχτά» σημαντικά ζητήματα όπως το Brexit.