Της Μαίρης Βενέτη*
Η ομάδα management της Google παρατήρησε ότι εκατομμύρια καταναλωτές σε καθημερινή βάση έστελναν εικόνες με προϊόντα και ζητούσαν πληροφορίες του τύπου: «Από που θα μπορούσα να το αγοράσω;» ή «Πώς θα κάνω τη συναλλαγή;»
Μέχρι τώρα, η πιο δημοφιλής- και κλασική σχεδόν- επιλογή των κατανωλωτών στο πλαίσιο της αναζήτησης τους για προϊόντα στο Google, ήταν η αγορά ενός προϊόντος από την Amazon.
Η επόμενη σκέψη της Google ήταν ότι, εφόσον διαχειρίζεται το 90% των αναζητήσεων στο internet, θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί αυτό το πλεονέκτημα και να «υψώσει» ανάστημα απέναντι στην Amazon, η οποία συγκεντρώνει το 40% του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου.
Άλλωστε οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή για την Amazon όσον αφορά την την ανακάλυψη προϊόντων. Ο λόγος είναι ότι η Αmazon ελέγχοντας αρχικά την αρχή της διαδικασίας αναζήτησης προϊόντος στο ηλεκτρονικό εμπόριο των ΗΠΑ, κλείδωνε τους αγοραστές από την αρχή και έβγαζε εκτός παιχνιδιού τους υπόλοιπους λιανεμπόρους. Ωστόσο, οι μηχανές αναζήτησης μείωσαν σιγά σιγά το προβάδισμα αυτό, ενώ πλέον η Google έρχεται να οργανώσει και να βάλει και τους μικρότερους λιανεμπόρους μέσα στο παιχνίδι, εντάσσοντας τους στους καταλόγους της.
Το παρακάτω διάγραμμα είναι ενδεικτικό της ολοένα και αυξανόμενης δύναμης των μηχανών αναζήτησης.
Και κάπως έτσι φτάσαμε στο νέο πρόγραμμα της Google, Shopping Actions, το οποίο όχι μόνο είναι ήδη διαθέσιμο στις ΗΠΑ, αλλά απευθύνεται και σε όλους τους λιανέμπορους, ανεξαρτήτως της οικονομικής επιφάνειας τους.
Εξέλιξη πραγματικά πολύ σημαντική, μιας και με αυτόν τον τρόπο οι μικρότερες αλυσίδες λιανικής θα έχουν την ευκαιρία να κρατήσουν τους καταναλωτές τους, πριν αυτοί στραφούν στην Amazon.
Επιπλέον η Google θα πραγματοποιήσει έναν διακαή πόθο των λιανεμπόρων: Τη δυνατότητα να διεισδύσουν στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρονικών πωλήσεων που γίνεται με φωνητική παραγγελία. Μία αγορά στην οποία μέχρι σήμερα κυριαρχεί η Amazon μέσω της δημοφιλούς συσκευής Echo home.
Win win σχέση για όλους
Σε αντάλλαγμα των υπηρεσιών που θα προσφέρει η Google, οι λιανέμποροι θα αποδίδουν απλά ένα ποσό/προμήθεια για κάθε αγορά που θα πραγματοποιούν οι καταναλωτές μέσω του προγράμματος Shopping Actions.
Επιπλέον, οι εταιρείες λιανικής θα προσφέρουν μέσω της Google, ειδικές προσφορές για όσους πελάτες προχωρούν σε συχνές αγορές των προϊόντων τους.
H Google από την άλλη, πέραν των προμηθειών, στοχεύει στην αύξηση των αγορών που πραγματοποιούνται μέσω υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και έξυπνων συσκευών οι οποίες διαθέτουν και ψηφιακό προσωπικό βοηθό, έτσι ώστε να προωθηθούν και τα προγράμματα Google Express και Google Assistant.
Πώς λειτουργεί το Shopping Actions
Μέσω του προγράμματος Shopping Αctions, οι λιανοπωλητές θα έχουν τη δυνατότητα να διαθέτουν τον δικό τους κατάλογο προϊόντων σε όλες τις σχετικές υπηρεσίες της Google και να πραγματοποιούν συναλλαγές σε όλα τα κανάλια, δημιουργώντας μια εύκολη εμπειρία αγορών για τους καταναλωτές.
Τα προϊόντα δηλαδή των ομίλων λιανικής θα αναζητούνται μέσω του Google Search, αλλά εφεξής υπάρχει και η δυνατότητα διασύνδεσης τους μέσω του καινούργιου προγράμματος στον κατάλογο προιόντων της πλατφόρμας αγορών Google Express και Google Assistant για κινητά τηλέφωνα και ψηφιακούς προσωπικούς βοηθούς (voice devices).
Αυτό στην ουσία επιτρέπει στους εμπόρους λιανικής πώλησης να προσεγγίσουν τους καταναλωτές, ανεξάρτητα από τον τρόπο που αυτοί προτιμούν να υλοποιούν τις αγορές τους στο internet.
Επιπλέον, το πρόγραμμα διαθέτει ένα καθολικό καλάθι αγορών, που συνδέει τα καροτσάκια των καταναλωτών σε όλα τα κανάλια. Ένας αγοραστής μπορεί να προσθέσει ένα προϊόν στο καλάθι του αφού το ψάξει στο Google.com και αργότερα να προσθέσει κάτι άλλο στο καλάθι μέσω φωνητικών αγορών για παράδειγμα.
Εν συνεχεία μπορεί να αγοράσει όλα τα προϊόντα ταυτόχρονα.
Το πλεονέκτημα εδώ είναι ότι η δυνατότητα ανάμειξης και αντιστοίχισης των αγορών του καταναλωτή, μειώνει την πιθανότητα να εγκαταλείψει τα «ηλεκτρονικά καροτσάκια του».
Ποιοι συμμετέχουν και με τι προσδοκίες
Ήδη στον κατάλογο προϊόντων συμμετέχουν ονόματα και μεγάλων αλυσίδων όπως οι Target Corp, Walmart, Home Depot, Costco Wholesale και Ultra Beauty.
Όπως μεταδίδει το Reuters, στόχος αυτής της συνεργασίας είναι να επηρεαστούν οι αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών, αλλά και να ενισχύσουν οι εταιρείες την παρουσία τους στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce), ανταγωνιζόμενες ευθέως την Αmazon.
Ενδεικτικά, η Target ανέφερε ότι τα προϊόντα που υπήρχαν στο καλάθι αγορών των καταναλωτών μέσω της Google Express, σημείωσαν αύξηση περίπου 20%, εξαιτίας της συνεργασίας της εταιρείας με τον τεχνολογικό κολοσσό.
Οι αναλυτές που καλύπτουν τις συγκεκριμένες εταιρείες λοιπόν, έχουν ήδη βάλει μπροστά τους υπολογισμούς για την μελλοντική αύξηση τζίρου- με διάμεσο εκτιμήσεων στη ζώνη του 20%-30%-ενώ οι μέτοχοι είναι αισιόδοξοι για τις μελλοντικές πωλήσεις.
Ωστόσο, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν μικρότερα εμπορικά σήματα και λιανοπωλητές με λιγότερες επιλογές προϊόντων , θα βρουν παρόμοια αποτελέσματα μέσω της νέας πρωτοβουλίας της Google.
Σίγουρα όμως θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες να έλθουν στο οπτικό πεδίο των καταναλωτών και επομένως περισσότερα πυρομαχικά έναντι των ανταγωνιστών τους.
* Η κα Μαίρη Βενέτη είναι Πιστοποιημένη Διαχειριστής από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
**Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προιόντων.Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.