Του Αθανάσιου Χύμη*
Ολοι μας είμαστε συχνά πυκνά μάρτυρες (και με τις δύο έννοιες της λέξεως) του κλεισίματος του κέντρου των Αθηνών από διάφορες ομάδες διαμαρτυρόμενων πολιτών. Με κάθε μικρή ή μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, κλείνουν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες, προκαλώντας ασφυξία και ρύπανση από ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, ηχορύπανση από κορναρίσματα, άγχος, καθυστερήσεις και σειρά άλλων αρνητικών αποτελεσμάτων.
Χωρίς να υπάρχει πρόθεση να περιοριστεί το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα στη διαμαρτυρία, θα πρέπει με κάποιον τρόπο να διασφαλιστεί το επίσης συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα στην ελεύθερη πρόσβαση και διακίνηση των πολιτών για οιονδήποτε λόγο (από απλή ψυχαγωγία ή επαγγελματικές υποχρεώσεις έως ανάγκη άμεσης πρόσβασης σε μονάδες υγείας). Εχει, άραγε, υπολογιστεί το κόστος στην οικονομία και στην κοινωνία από την καταπάτηση του αναφαίρετου δικαιώματος της ελευθερίας στην κίνηση από ομάδες ανθρώπων οι οποίοι μπορούν άνετα να εκφράσουν το επίσης αναφαίρετο δικαίωμά τους να διαδηλώνουν σε πεζοδρόμια και πλατείες χωρίς να κλείνουν τους δρόμους; Εχει υπολογιστεί το κόστος από τη σπατάλη σε καύσιμα των ακινητοποιημένων αυτοκινήτων, από την απώλεια εργατικών ωρών, παραγωγής και εν γένει οικονομικής δραστηριότητας; Εχει υπολογιστεί το ψυχολογικό κόστος και το κόστος υγείας από την αύξηση του άγχους, του εκνευρισμού και, ακόμα χειρότερα, της μη έγκαιρης άφιξης σε νοσοκομεία;
Προτείνεται η όποια συγκέντρωση διαμαρτυρίας να γίνεται στις πλατείες της πρωτεύουσας, ώστε να μην παρεμποδίζεται η απρόσκοπτη κίνηση των συμπολιτών μας. Επίσης, καλόν είναι σε περιπτώσεις μεγαλύτερων συγκεντρώσεων όπου αναγκαστικά κάποιοι δρόμοι θα κλείσουν: α) η έγκριση από τον δήμο ή/και το αρμόδιο υπουργείο να δίδεται κατόπιν εξετάσεως του σχετικού αιτήματος με βασικό κριτήριο την ελαχιστοποίηση του κόστους στο κοινωνικό σύνολο, β) να παραμένει πάντα μία λωρίδα ανοιχτή για την κίνηση περιπολικών, ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων, και γ) να υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για το ποιοι δρόμοι θα κλείσουν και πότε. Μια μικρή μεταρρύθμιση με μηδαμινό κόστος και, όμως, με μεγάλα οικονομικά, κοινωνικά και ψυχολογικά οφέλη!
*Ο κ. Αθανάσιος Χύμης είναι Οικονομολόγος.
** Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο» της Δευτέρας 21 Μαΐου.
Φωτογραφία: Intimenews