Σαν μοντέλο και για άλλες κρατικές επιχειρήσεις πρέπει να λειτουργήσουν οι αλλαγές στη ΔΕΗ, δεν μπορεί άλλο ο φορολογούμενος να σηκώνει το βάρος προβληματικών ΔΕΚΟ, τονίζει στο liberal.gr ο Γιώργος Οικονομίδης, προσθέτοντας ωστόσο ότι η κυβέρνηση δεν πρέπει να κάνει πίσω απέναντι στις όποιες αντιδράσεις, που θεωρείται βέβαιο ότι θα προκαλέσουν μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.
Σχολιάζοντας τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο για την ΔΕΗ, το οποίο βγαίνει σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, ο αναπληρωτής καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, απαντά ότι η επιχείρηση χρειάζεται μια μεταμόρφωση, να λειτουργήσει με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια για να αντιμετωπίσει τις πάμπολλες προκλήσεις, το τέλος του λιγνίτη και την στροφή στην πράσινη ενέργεια, και ότι κινδυνεύει η οικονομία αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα η προβληματική της φύση.
Χαρακτηρίζει την στρατηγική προσέγγιση Αθήνας-Πεκίνου ως ευκαιρία που δεν πρέπει αυτή την φορά να χαθεί, όπως λόγω των δυσκαμψιών και ιδεοληψιών του παρελθόντος, καθώς η κινεζική παρουσία στην Ελλάδα έχει δείξει ότι αντέχει στο χρόνο, και επενδύει σε τομείς με μακροπρόθεσμο ορίζοντα που δεν επηρεάζονται από συγκυριακές εξελίξεις.
Εξάλλου, όπως λέει η συνεχιζόμενη βουτιά των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα, προφανώς και διευκολύνει το στοίχημα της ανάπτυξης, ωστόσο αυτό θα κερδηθεί μόνο με τις επενδύσεις και τις βαθιές διαρθρωτικές τομές, γι'' αυτό και θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμο το πρώτο εξάμηνο του 2020. Εκεί θα εδραιωθεί η πεποίθηση ότι η οικονομική πολιτική είναι πρόθυμη να προχωρήσει σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις και να προσελκύσει τις επενδύσεις που τόσο πολύ έχει ανάγκη η Ελλάδα.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Χρόνια τώρα συζητάμε για διεύρυνση της στρατηγικής συνεργασίας με το Πεκίνο που βλέπει την Ελλάδα ως «πύλη» για την Ευρώπη. Είναι μονόδρομος η εμβάθυνση της σχέσης της Ελλάδας με την Κίνα και αν ναι, γιατί;
Είναι μια πολύ σημαντική ευκαιρία που παρουσιάζεται στην ελληνική οικονομία για να δεχθεί ξένα κεφάλαια, και να αναπληρώσει μέρος του επενδυτικού κενού που μεγεθύνθηκε στην διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Η ευκαιρία πρέπει να αξιοποιηθεί στο έπακρο. Αυτό δεν σημαίνει ότι άλλες ευκαιρίες από άλλες οικονομίες δεν πρέπει να αξιοποιηθούν.
Έπρεπε ωστόσο να έχει αξιοποιηθεί περισσότερο η ανάπτυξη μιας στενότερης σχέσης με την Κίνα, γεγονός που δεν έγινε λόγω των γνωστών δυσκαμψιών και ιδεοληψιών του παρελθόντος. Η Ελλάδα έχει άμεσα ανάγκη από άμεσες ξένες επενδύσεις προκειμένου να πάρει μπροστά η οικονομία και να πετύχει ρυθμούς ανάπτυξης που χρειάζεται. Το τάιμινγκ για μια στρατηγική συνεργασία είναι πολύ καλό.
- Το ρωτώ γιατί στα χρόνια της κρίσης, όταν άλλοι επενδυτές εγκατέλειπαν την Ελλάδα, οι Κινέζοι επέμεναν, διεύρυναν το επενδυτικό τους αποτύπωμα, και έβαζαν τις βάσεις για μακροπρόθεσμες επενδύσεις….
Αυτό δείχνει ακριβώς ότι η κινεζική παρουσία αντέχει στο χρόνο, και επενδύει σε τομείς με μακροπρόθεσμο ορίζοντα που δεν επηρεάζεται από συγκυριακές εξελίξεις. Συστηματικά εδώ και πολλά χρόνια η κινεζική οικονομία επιδιώκει να γίνει όσο πιο εξωστρεφής γίνεται, προκειμένου να βάλει τα προϊόντα της στις παγκόσμιες αγορές. Βλέπουν στην Ελλάδα οι Κινέζοι την “πύλη” προς την Ευρώπη. Είναι μια πολύ σημαντική ευκαιρία για την χώρα. Δίχως σημαντικές ξένες επενδύσεις, από την Κίνα, όπως και από αλλού, δεν θα έρθει η ισχυρή και διατηρήσιμη ανάπτυξη που προσδοκούμε, όσο και αν έχει αλλάξει το οικονομικό κλίμα αλλά και η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.
- Στο μέτωπο πάντως του οικονομικού κλίματος, είδαμε ότι τον Οκτώβριο αυτό κατέγραψε μια μικρή υποχώρηση έπειτα από ένα ανοδικό σερί επτά μηνών. Είναι ένα μήνυμα ότι τελείωσαν για την κυβέρνηση ο μήνας του μέλιτος και η μετεκλογική ευφορία, και ότι η κοινωνία περιμένει να δει πιο τολμηρές και γενναίες μεταρρυθμίσεις;
Δεν θα αξιολόγουσα αυτή την εξέλιξη με μια τέτοια βαρύτητα. Είναι μια διόρθωση η υποχώρηση στο οικονομικό κλίμα του Οκτωβρίου, καθώς όταν αλλάζει η οικονομική πολιτική, η κοινωνία τρέφει πολλές προσδοκίες, ελπίζοντας ότι αυτές θα ευοδωθούν άμεσα.
Προφανώς κάποια στιγμή η κοινωνία συνειδητοποιεί ότι απαιτεί δουλειά για να γίνουν πράξη όλες αυτές οι προσδοκίες. Ναι μεν συνεχίζει να πιστεύει ότι η οικονομική πολιτική βαδίζει προς την σωστή κατεύθυνση, εντούτοις συνηδειτοποιεί πως τα οφέλη θα φανούν μεσοπρόθεσμα. Έτσι αντιλαμβάνομαι στην παρούσα φάση αυτή την διόρθωση στο οικονομικό κλίμα. Είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς ότι πρόκειται για κάτι σοβαρότερο. Εξάλλου τα πρώτα νομοσχέδια και οι πρώτες μεταρρυθμίσεις τώρα αρχίζουν να ξεδιπλώνονται.
- Επειδή έφτασε η κουβέντα στις μεταρρυθμίσεις, σχολιάστε μας τις εξελίξεις στην ΔΕΗ. Συμφωνείτε με τις αλλαγές στη λειτουργία της, την κατάργηση της μονιμότητας για τους νεοπροσλαμβανόμενους και την καθιέρωση συμβάσεων αορίστου χρόνου, όπως στον ιδιωτικό τομέα, που προκαλούν αντιδράσεις από την ΓΕΝΟΠ;
Κάθε μορφής μεταρρύθμιση είναι απολύτως βέβαιο ότι επειδή αλλάζει τους κανόνες τους παιχνιδιού, προκαλεί αντιδράσεις.
Η ΔΕΗ είναι μια βαθιά προβληματική επιχείρηση, έχει να αντιμετωπίσει πάμπολλες προκλήσεις, πρέπει να σταματήσει να στηρίζεται στο λιγνίτη, να στραφεί στην πράσινη ενέργεια, αλλά για να τα κάνει αυτά χρειάζεται επενδύσεις.
Κατά συνέπεια χρειάζεται μια μεταμόρφωση. Πρέπει δηλαδή να λειτουργήσει με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, σεβόμενη τον κοινωνικό ρόλο που επιτελεί. Θεωρώ ότι οι αλλαγές αυτές κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση. Δεν πρέπει να κάνει πίσω η κυβέρνηση στην ΔΕΗ.
- Εάν ωστόσο η κυβέρνηση κάνει πίσω και μπροστά στις αντιδράσεις, βάλει για παράδειγμα νερό στο κρασί της, δεν θα στείλει ένα διαφορετικό μήνυμα από αυτό που μέχρι σήμερα έχει εκπέμψει, ότι είναι δηλαδή έτοιμη για τολμηρές μεταρρυθμίσεις σε προβληματικούς τομείς;
Ο τομέας της ενέργειας χρειάζεται δραστικές παρεμβάσεις. Σε αυτό τον τομέα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο η ΔΕΗ, αλλά η επιχείρηση είναι ένας βαθιά προβληματικός οργανισμός. Αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα η προβληματική της φύση, όσο ακόμη υπάρχει χρόνος - δεν ξέρω κι αν υπάρχει- κινδυνεύει συνολικά η ελληνική οικονομία. Πιστεύω ότι πρέπει να αλλάξει οπωσδήποτε ο τρόπος λειτουργίας της ΔΕΗ.
- Μπορεί οι αλλαγές στην ΔΕΗ να λειτουργήσουν ως μοντέλο και για άλλες ΔΕΚΟ;
Προφανώς. Δεν μπορεί άλλο ο φορολογούμενος να σηκώνει το βάρος προβληματικών ΔΕΚΟ. Πρέπει επιτέλους ο τρόπος λειτουργίας τους να γίνει πιο ορθολογικός, πιο σύγχρονος, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
- Στα δημοσιονομικά, το spread ανάμεσα στο ελληνικό 10ετές και το αντίστοιχο γερμανικό, από 4,24% στα τέλη του 2018, χθες έκλεισε στο 1,50%. Τι μας δείχνουν όλ'' αυτά;
Προφανώς το χαμηλότερο κόστος δανεισμού, και η μείωση των spreads αποτυπώνουν την μείωση του κινδύνου για τους επενδυτές. Ταυτόχρονα όμως η βουτιά των spreads βελτιώνει σε σημαντικό βαθμό την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Επομένως το γεγονός αυτό ανοίγει διάπλατα την συζήτηση για αναθεώρηση των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ελληνική πολιτεία σε σχέση με τα δυσθεώρητα πρωτογενή πλεονάσματα. Αυτό έχει εξαιρετικα σημαντική διάσταση.
- Το στοίχημα των επιτοκίων μοιάζει κερδισμένο, το στοίχημα της ανάπτυξης όμως ; Το κρίσιμο εξάμηνο για την οικονομία θα είναι το πρώτο του 2020;
Προφανώς η πτώση των επιτοκίων και η αποκατάσταση του κλίματος εμπιστοσύνης διευκολύνουν το στοίχημα της ανάπτυξης, ωστόσο δεν μπορεί να εξασφαλίσουν ότι αυτό θα κερδηθεί.
Το στοίχημα της ανάπτυξης θα κερδηθεί αν παράλληλα με την βελτίωση του κλίματος εμπιστοσύνης που αποτυπώνεται στα χαμηλότερα επιτόκια, δούμε ξένες επενδύσεις αλλά και βαθιές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Το στοίχημα της ανάπτυξης θα κερδηθεί μόνο αν η ελληνική οικονομία γίνει πολύ ανταγωνιστικότερη απ'' ότι είναι σήμερα.
Στην λογική αυτή, πράγματι είναι πολύ κρίσιμο το πρώτο εξάμηνο του 2020. Σε αυτό το εξάμηνο θα εδραιωθεί η πεποίθηση ότι η οικονομική πολιτική είναι πρόθυμη να προχωρήσει σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις και να προσελκύσει τις επενδύσεις που τόσο πολύ έχει ανάγκη η Ελλάδα. Καθοριστικοί επομένως οι επόμενοι μήνες.