Του Αντώνη Πανούτσου
Σήμερα Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου το Εργατικό Κέντρο Πειραιά έχει προαναγγείλει απεργία στις προβλήτες ΙΙ & ΙΙΙ του λιμανιού, τις προβλήτες δηλαδή που διαχειρίζεται η COSCO. Την απεργία είχε αρχικά δηλώσει ότι θα κάνει η ΕΝΕΔΕΠ, το σωματείο των εργαζομένων στις προβλήτες. Κρίθηκε όμως παράνομη και καταχρηστική από το πρωτοδικείο, οπότε το Εργατικό Κέντρο Πειραιά κήρυξε αυτό την απεργία ώστε να μπορεί να γίνει χωρίς η ΕΝΕΔΕΠ να παραβεί τον νόμο.
Αιτήματα είναι η υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, αυξήσεις και η κατάργηση ενός σωματείου εργαζομένων που έχει δημιουργηθεί, το οποίο σύμφωνα με την ΕΝΕΔΕΠ θα είναι ο δούρειος ίππος που θα χρησιμοποιήσει η εργοδοσία για να χτυπήσει τον αγώνα τους και την απεργία του αφού «δεν έχει άλλα επιχειρήματα εκτός της τρομοκρατίας, του τραμπουκισμού και της διάσπασης». Από την πλευρά της η DSPORT, η εταιρία που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ&ΙΙΙ του λιμανιού για λογαριασμό της COSCO προβάλει σαν επιχειρήματα ότι :
1) Ο μέσος μηνιαίος μισθός των εργαζομένων με σύμβαση πλήρους απασχόλησης αορίστου χρόνου ανέρχεται στα 1.650 ευρώ.
2) Ο μέσος μηνιαίος μισθός των εργαζομένων που εργάζονται με σύμβαση εκ περιτροπής αορίστου χρόνου 16 ημερομισθίων ξεπερνά τα 1.100 ευρώ.
3) Το χαμηλότερο ημερομίσθιο εργαζομένου που απασχολείται στο λιμάνι είναι 70% υψηλότερο από το ημερομίσθιο που ορίζει ο νόμος.
4) Η υπερεργασία πληρώνεται με προσαύξηση 50% έναντι 20%, δηλαδή 150% περισσότερο από αυτό που ορίζει ο νόμος.
5) Η υπερωρία πληρώνεται με προσαύξηση 50% έναντι 40%, δηλαδή 25% περισσότερο από αυτό που ορίζει ο Νόμος.
Επίσης ότι δίνονται άτοκα δάνεια 1.000 ευρώ με άτοκη επιστροφή, με κρατήσεις μέσα σε ένα τρίμηνο και ότι οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στις προβλήτες ΙΙ&ΙΙΙ τηρούν αυστηρά το νομικό πλαίσιο που αφορά την εργατική νομοθεσία.
Στον σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά εργάζονται 1.700 εργαζόμενοι, ενώ 700 εργαζόμενοι απασχολούνται σε διαφορετική ειδικότητα από αυτή που αρχικά προσλήφθηκαν. Παροχές που μπόρεσε να κάνει η εταιρία αφού στα 5 χρόνια της λειτουργίας της μπόρεσε να αυξήσει τον αριθμό των διακινουμένων TEUS, που είναι η διεθνής μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 80%, κάνοντας το λιμάνι του Πειραιά το τρίτο μεγαλύτερο της Μεσογείου, μετά την Αλχεθίρας και την Βαλένθια και έκτο στην λίστα των ευρωπαϊκών λιμανιών.
Τα στοιχεία που δίνονται από την εταιρία δεν νομίζω ότι έχουν αμφισβητηθεί. Για ποιο λόγο λοιπόν να προκηρύσσεται μια απεργία σε μια εταιρία που αμφιβάλω αν στην εποχή της κρίσης υπάρχει άλλη που να δίνει τέτοιους μισθούς και παροχές;
Το ένα αίτημα είναι οι αυξήσεις. Το οποίο στην εποχή της κρίσης με μέσο μισθό 1.650 ευρώ ακούγεται σχεδόν προκλητικό.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι οι εργαζόμενοι στις προβλήτες ΙΙ&ΙΙΙ αποφάσισαν να συστήσουν σωματείο με 600 μέλη, που για το παλιότερο σωματείο η κίνηση ήταν casus belli, έστω και αν ο αριθμός των μελών του δεν ανακοινώνεται ώστε να φανεί ποιο από τα δύο σωματεία έχει την μαζικότερη εκπροσώπηση. Αφού απεργοσπαστικός μηχανισμός είναι αυτός που στήνει μια εταιρεία με λίγους απέναντι στους πολλούς που θέλουν να απεργήσουν και όχι λίγοι ενάντια στους πολλούς, που θέλουν να εργαστούν.