Κανένας σοβαρός άνθρωπος στη χώρα δεν πρόκειται να διαφωνήσει με τις προτάσεις μιας Επιτροπής επιστημόνων μας με διεθνή καταξίωση και παρουσία. Όπως και δεν διαφωνούσε όταν παρόμοιες προτάσεις, όχι τόσο ήπιες, διατυπώνονταν συχνά την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία, από όσους είχαν το θάρρος και αψηφούσαν τους προπηλακισμούς του πολύχρωμου λαϊκισμού.
Η διαφωνία μας με τις προτάσεις αυτές δεν αφορά την ορθότητά τους, δεδομένου ότι στο παρελθόν έχουμε προβάλει και υπερασπισθεί αντίστοιχες προτάσεις. Αφορά την παντελή απουσία τρόπων υλοποίησης, πουθενά δεν υπάρχει το πώς θα γίνουν αυτά. Ελπίζουμε στην πλήρη Εκθεσή της, να καλυφθεί αυτό το σοβαρό κενό και να μην παραμείνει στη σφαίρα των ανέξοδων ιδεών. Θα σταθούμε μόνο σε ορισμένα κεντρικά σημεία των προτάσεων:
1. Συμφωνούν οι πάντες με την πολυδιατυπωμένη ανάγκη μείωσης του μη μισθολογικού κόστους - φόροι, ασφαλιστικές εισφορές - για τους επίσης πολυδιατυπωμένους λόγους. Όμως η απώλεια εσόδων για την κάλυψη της Συνταξιοδοτικής δαπάνης 17% του ΑΕΠ έναντι 13% του μέσου όρου της Ευρωζώνης, από πού θα προέλθει; Επειδή η απώλεια εσόδων θα είναι διαρκής και όχι για ένα έτος, προτείναμε ένα χρόνο πριν, να καταργηθεί το προεκλογικό επίδομα των συνταξιούχων περίπου 1 δισ., που θέσπισε η κυβέρνηση του αριστερού λαϊκισμού και υιοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση. Επειδή οι δαπάνες τρέχουν κάθε ώρα και στιγμή, ενώ τα έσοδα αναμένονται, θεωρητικές αναλύσεις για πιθανολογούμενα έσοδα που ακούμε συνήθως από όσους δεν συμμετείχαν ποτέ στην κατάρτιση Κρατικού Προϋπολογισμού, δεν λύνουν το πρόβλημα.
2. Προτείνεται μείωση του κόστους παραγωγής στη Μεταποίηση για αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Κανείς δεν διαφωνεί. Μόνο που θα πρέπει να ονοματιστούν τα υψηλότερα κόστη της ελληνικής παραγωγής και να προβληθούν οι αιτίες τους όπως: υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές, 8 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, υψηλότερη φορολογία, μεγαλύτερο κόστος ενέργειας, 47% πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μεγαλύτερο κόστος γραφειοκρατίας, χρηματοδότησης.
Γιατί άραγε όλα αυτά; Τα υψηλότερα αυτά κόστη, θα πρέπει να επιμεριστούν σε λιγότερες μονάδες προϊόντος στα μικρά μεγέθη της Ελληνικής αγοράς, για επιχειρήσεις χωρίς σοβαρή εξωστρέφεια, προκαλώντας αδυναμία πραγματοποίησης οικονομιών κλίμακας. Πώς αντιμετωπίζονται όλα αυτά;
3. Στη χώρα με τις τελευταίες θέσεις στον κόσμο στην ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης και την Ευρώπη στην προσέλκυση Ξένων Άμεσων Επενδύσεων, με τοπικές ολιγαρχίες παρεμπόδισης από ομάδες συμφερόντων, η πρόταση της Επιτροπής για εξειδικευμένα τμήματα στα Δικαστήρια υποθέσεων σημαντικού οικονομικού ενδιαφέροντος, θα λύσει το πρόβλημα; Από την πλούσια διεθνή εμπειρία και καλές πρακτικές, μπορούν να υπάρξουν αποτελεσματικότερες προτάσεις για την ελληνική πραγματικότητα;
4. Σχετικά με τον κατάλογο των λοιπών προτάσεων, όπως έμφαση στην καινοτομία, κατάργηση των διακρίσεων στην αγορά εργασίας και ένταξη των γυναικών σε αυτή, ενίσχυση με τους νέους ευρωπαϊκούς πόρους σύγχρονων τεχνολογικά τομέων και υποδομών, αναμένουμε ουσιαστικές, ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες προτάσεις, πέραν των πολυδιατυπωμένων ευχών και ρητορίας στο δημόσιο διάλογο της χώρας.
Όμως επειδή οι προτάσεις οικονομικής πολιτικής δεν είναι ποτέ ανεξάρτητες από τον τόπο και χρόνο που αφορούν, δεν αφορούν ούτε το Λουξεμβούργο, ούτε την Πορτογαλία, αλλά τη χώρα μας, που εκτός από την κοινή Υγειονομική απειλή που αντιμετώπισε μέχρι τώρα τόσο καλά όσο πουθενά, μόνο αυτή αντιμετωπίζει τη χρόνια, συνεχιζόμενη και σοβαρότατα κλιμακούμενη Τουρκική πολεμική απειλή. Σκοπός της η αλλαγή Συνόρων και Συνθηκών, η υποταγή του Ελληνισμού με δορυφοροποίηση της Ελλάδος και αποικιοποίηση της Κύπρου.
Στην προετοιμασία και προώθηση των σχεδίων αυτών, έχει την πλήρη ανοχή πολλών Ευρωπαϊκών χωρών, κυρίως του μεγάλου συνεταίρου της που είναι η Γερμανία, της οποίας η φιλοτουρκική στάση δεν οφείλεται σε κανένα Προσφυγικό. Και οι δύο συνέταιροι ικανοποιήθηκαν από τη μη υπογραφή της Αμυντικής μας συμφωνίας με τη Γαλλία τον Ιούλιο και ενοχλήθηκαν από την υπογραφή της συμφωνίας με την Αίγυπτο. Τώρα, με πληγωμένη αξιοπιστία, με τον εισβολέα μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, αποθρασυνόμενο συνεχώς, τρέχουμε... και δε φτάνουμε. Ελπίζουμε έστω και τώρα να υπογραφεί με ουσιαστικό και πλήρες περιεχόμενο, η υψίστης σημασίας Συμφωνία, με την πρώτη στρατιωτική δύναμη στην Ευρώπη και την τέταρτη στον κόσμο, της οποίας τα στρατηγικά συμφέροντα στην περιοχή συμπίπτουν με τα δικά μας.
Η χώρα έπρεπε και πρέπει, με ταχύτατες θαρραλέες αποφάσεις να προετοιμαστεί για τα χειρότερα, χωρίς να περιμένει τις αστειότητες των κυρώσεων από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Χρειαζόμαστε άμεσο επανασχεδιασμό και αναδιάταξη της δημοσιονομικής πολιτικής, που εκτός από την υγειονομική απειλή θα περιλαμβάνει και την τουρκική πολεμική απειλή.
Όμως άλλες οι προτεραιότητες της Τροπολογίας συμπληρωματικού Προϋπολογισμού των ημερών, με 600 εκατ. για πρόσθετες Αμυντικές και Προσφυγικές δαπάνες, αλλά 1,4 δισ. για άμεση καταβολή της Δημοσιονομικής βόμβας αναδρομικών των υψηλόμισθων συνταξιούχων. Αυτοί που στον εργασιακό τους βίο απόλαυσαν τη δανεική ευμάρεια, δικαιούνται να φορτώσουν και άλλα βάρη στη γενιά που πληρώνει την κρίση με τους χαμηλούς μισθούς και τη φυγή στο εξωτερικό. Αυτή η δημοσιονομική βόμβα και οι άλλες που θα ακολουθήσουν, πρέπει να εκραγούν τώρα και όχι στο απώτατο μέλλον.
Μόνο η άμεση, γενναία ενίσχυση με εξοπλιστικά προγράμματα υψηλής τεχνολογίας, της αποτρεπτικής ικανότητας των ενόπλων μας δυνάμεων, της ικανότητας πρώτου συντριπτικού πλήγματος σε πιθανή σύρραξη θα διαφυλάξει την ακεραιότητα της χώρας. Μόνο αυτή θα αποτρέψει τον πόλεμο, που αν γίνει θα είναι σύντομης διάρκειας, ενώ η τουρκοφοβία, η υποχωρητικότητα και ο κατευνασμός τον φέρνουν πιο κοντά. Με εξοπλιστικά εργαλεία σύγχρονης τεχνολογίας, η σημερινή ποιοτική υπεροχή της Αεροπορίας και του Ναυτικού μας, μπορεί να γίνει απόλυτη και διαρκής σε βάθος χρόνου.
Με αυτά στα χέρια των Ελλήνων πιλότων, κανείς δεν θα διανοηθεί να τα βάλει με την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Στα χέρια των ναυτικών της χώρας με την μεγαλύτερη Ναυτοσύνη, την πρώτη Ναυτιλία στον κόσμο, το μέγα τω της θαλάσσης κράτος, που έχει επιβληθεί στις θάλασσες του κόσμου, θα επιβληθεί απόλυτα και διαρκώς στις δικές μας θάλασσες, προστατεύοντας και τα δύο κράτη του Ελληνικού έθνους από κάθε επιβουλή.
Όμως η αξιοποίηση των δυνατοτήτων αυτών, εξαρτάται από το πολιτικό βάρος, το πολιτικό κύρος, το πολιτικό θάρρος, αυτών που εκπροσωπούν τους Πολιτικούς, Πολιτειακούς, αλλά και Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Κανείς δεν μπορεί σήμερα ούτε να κρύβεται, ούτε να σωπαίνει. Η Επιτροπή Πισσαρίδη έχει θεσμικό, ηθικό και εθνικό χρέος να παρέμβει μπροστά στη μεγάλη απειλή για τον Ελληνισμό.
* Ο Σωτήρης Θεοδωρόπουλος είναι Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς