Της Βίβιαν Ευθυμιοπούλου
Το άρθρο του ειδικού αναλυτή Στράτου Στρατηγάκη στη “Ναυτεμπορική” του Σαββάτου και με τίτλο «Από τα ΕΠΑΛ στην Ιατρική», μας άφησε κυριολεκτικά άναυδους.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ επέτρεψε στους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων την πρόσβαση στην Τριτοβάθμιας Εκπαίδευση, κάτι που μέχρι τότε δεν ήταν εφικτό αφού ο ρόλος που καλούνται να επιτελέσουν τα ΕΠΑΛ είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν του Γενικού Λυκείου. Ο κ.Φίλης το 2016 έδωσε για πρώτη φορά τη δυνατότητα πρόσβασης στους αποφοίτους του ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ σε ποσοστό 1%, το οποίο ο κ.Γαβρόγλου το εκτόξευσε στο 5%.
Ποιο ήταν το αποτέλεσμα των καταστροφικών πολιτικών της ισοπέδωσης προς τα κάτω;
Σύμφωνα με την ανάλυση του κ.Στρατηγάκη, πολλά παιδιά με στόχο την Ιατρική άλλαξαν σχολείο και πήγαν στα ΕΠΑΛ γιατί το είδαν ως τον ευκολότερο δρόμο για την Ιατρική δεδομένου ότι τα απαιτούμενα για την εισαγωγή μαθήματα από το ΕΠΑΛ είναι πολύ ευκολότερα. Απόδειξη του ισχυρισμού αυτού είναι το γεγονός ότι φέτος, για πρώτη φορά, η βάση της Ιατρικής από ΕΠΑΛ εκτοξεύτηκε και πέρασε για πρώτη φορά τη βάση των Γενικών Λυκείων.
Δεν ξέρουμε πώς σκέφτεται ο καθένας ούτε μας ενδιαφέρει να αξιολογήσουμε το βαθμό της υπευθυνότητας ενός γονιού που υποχρεώνει το παιδί του να τελειώσει Επαγγελματικό Λύκειο για να καταφέρει να τρυπώσει σε κάποιο τμήμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπου δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα μέχρι και οι απόφοιτοι των Γενικών Λυκείων. Μας ενδιαφέρει όμως να μάθουμε πως σκέφτεται να διορθώσει αυτό το λάθος η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Σ'αυτή τη στήλη επιχειρηματολογούμε συχνά πάνω στην ανάγκη ενίσχυσης της τεχνικής εκπαίδευσης και τα σχόλιά μας δεν περιορίζονται σε όσα πρέπει να κάνει η Πολιτεία σε αυτή την κατεύθυνση αλλά με κάθε αφορμή καυτηριάζουμε το «μανταμσουσουδισμό», τη δεισιδαιμονία στην πραγματικότητα, που θέλει τους ανθρώπους του μόχθου «αόρατους», «περιθωριακούς» ή ακόμα και «δυστυχείς». Βλέπουμε ένα ρόλο οι σχολιαστές και ο αρθρογράφοι να τα βάζουν με τη μαγική σκέψη που στοιχειώνει τη νεοελληνική κοινωνία όμως (και) εδώ απαιτείται άμεση κρατική παρέμβαση. Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να βάλει μια τελεία στις πρακτικές της ισοπέδωσης προς τα κάτω και της απόλυτης απαξίωσης της ουσίας της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.
Προχθές, ακούσαμε στη Βουλή την Υπουργό Παιδείας να υπερασπίζεται την αριστεία και την ανάγκη ενίσχυσης του πρότυπου δημοσίου σχολείου και μάλιστα κόντρα σε κάποιους μέσα στο ίδιο της το κόμμα και τη χειροκροτήσαμε. Ο Πρωθυπουργός βέβαια, προεκλογικά, μας είχε υποσχεθεί κάτι περισσότερο από μια «απλή ενίσχυση» του πρότυπου σχολείου. Είναι μια καλή ευκαιρία για την κ.Κεραμέως να διορθώσει (και) αυτή την καταστροφική πολιτική που πηγάζει από την καρδιά της συριζαϊκής ιδεοληψίας.
Η κ.Κεραμέως πρέπει να ανασκουμπωθεί και να οργανώσει επιτροπές διαλόγου και σκέψης και να αναζητήσει τρόπους να κάνει τα ΕΠΑΛ πραγματικά ελκυστικά. Η τεχνική εκπαίδευση στη χώρα οφείλει να ενισχυθεί. Όλοι έχουμε την υποχρέωση να παλέψουμε στην κοινωνία για την απενοχοποίησή της, για την συντριβή των ταμπού απέναντι στα τεχνικά επαγγέλματα αλλά το βάρος πέφτει στην Πολιτεία. Τα ΕΠΑΛ πρέπει να ενισχυθούν όχι όμως σε βάρος της ποιότητας της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.