Η “συμμαχία” Renault-Nissan-Mitsubishi ανακοίνωσε τα σχέδια της για τα επόμενα χρόνια - που θέλοντας και μη έχουν κύριο άξονα τους τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Για το σκοπό αυτό οι τρεις εταιρείες θα εργαστούν από κοινού και θα μοιραστούν πλατφόρμες και εμπειρία, προκειμένου να έχουν την καλύτερη δυνατή παρουσία στο χώρο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με 35 νέα μοντέλα.
Μπορεί να μην έχει τον τίτλο του γκρουπ, του ομίλου, όμως όταν χρειαστεί οι τρεις εταιρείες που τη συγκροτούν, ξέρουν να ενώνουν τις δυνάμεις τους. Ο λόγος τη γαλλοϊαπωνική συμμαχία “Renault - Nissan - Mitsubishi Alliance” - μία μεγάλη δύναμη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας που στα τέλη του 2018 βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας για όχι καλό σκοπό, αφού ο πανίσχυρος πρόεδρός της, Carlos Ghosn, συνελήφθη για οικονομικές ατασθαλίες. Αυτό όμως αποτελεί παρελθόν και η συμμαχία επανέρχεται στο προσκήνιο με νέα ηγεσία και νέα σχέδια με το βλέμμα στραμμένο στο μηδενικών ρύπων μέλλον της αυτοκίνησης.
Είχε προηγηθεί, πριν από ένα περίπου χρόνο, η παρουσίαση του σχεδίου Renaulution της Renault, με το οποίο κατέστη σαφές ότι οι Γάλλοι στρέφονται και προς την ηλεκτροκίνηση, και προς τις υπηρεσίες κινητικότητας, αλλά και προς τις οικονομίες κλίμακας. Τη φορά αυτή – η οποία είναι και η πρώτη που η Συμμαχία με την παρούσα σύνθεσή της κάνει μια τόσο σημαντική ανακοίνωση - μιλάμε για κάτι ακόμα πιο εντυπωσιακό που αφορά την κοινή δράση και των τριών εταιριών-συμμάχων, οι οποίοι δεν σκοπεύουν να μείνουν πίσω στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης. Εξάλλου κάτι τέτοιο θα έμοιαζε παράδοξο αφού τόσο η Renault (κυρίως με το σουπερμίνι Zoe), όσο και η Nissan (με το μικρομεσαίο Leaf), δύο πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα μπαταρίας (BEV - Battery Electric Vehicles) υπήρξαν πρωτοπόροι της ηλεκτροκίνησης, στις αρχές δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα.
Οι τρεις εταίροι λοιπόν θα επενδύσουν 23 δισεκατομμύρια ευρώ (26 δις δολάρια) σε ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα πέντε χρόνια και θα αναπτύξουν από κοινού μια κοινή ηλεκτρική αρχιτεκτονική οχημάτων, έχοντας στόχο να λανσάρουν από κοινού 35 νέα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα (BEV) τα επόμενα πέντε χρόνια. Και καθώς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι άρρηκτα δεμένο με τη μπαταρία, θα ακολουθήσουν επίσης μια κοινή στρατηγική ώστε να εξασφαλίσουν την παραγωγή μπαταριών χωρητικότητα 220 GWh έως το 2030.
Το ποσό της επένδυσης είναι υπερδιπλάσιο από τα 10 δις ευρώ που έχουν ήδη επενδύσει οι τρεις εταίροι στην ηλεκτροκίνηση, ενώ τα 35 νέα BEV μοντέλα μέχρι το 2030 είναι 3,5 φορές περισσότερα από τα διαθέσιμα στην αγορά 10 ηλεκτρικά μοντέλα των τριών εταιριών.
Στο πλαίσιο αυτό, η Renault θα ηγηθεί της ανάπτυξης μιας κοινής κεντρικής ηλεκτρικής και ηλεκτρονικής αρχιτεκτονικής και θα παρουσιάσει το πρώτο «πλήρως καθορισμένο από το λογισμικό όχημα» έως το 2025. Ενώ για να επωφεληθούν από τις οικονομίες κλίμακας και να μειώσουν τα κόστη εξέλιξης, οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρησιμοποιήσουν πέντε κοινές πλατφόρμες για τα νέα τους μοντέλα. Στις πλατφόρμες αυτές θα βασιστεί περίπου το 80% του συνόλου των μοντέλων τους μέχρι το 2026 (περίπου 90 μοντέλα) όταν σήμερα το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει το 60%.
Σημειώστε ότι η συμμαχία έχει ήδη κοινές πλατφόρμες ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της CMF-EV, πάνω στην οποία είναι χτισμένο το αμιγώς ηλεκτρικό crossover Nissan Ariya, αλλά και το αντίστοιχο μοντέλο της Renault, το Megane E-Tech. Η Mitsubishi και η Nissan, εν τω μεταξύ, έχουν αναπτύξει μια κοινή πλατφόρμα ηλεκτροκίνησης, με το όνομα KEI-EV, για “μίνι” αυτοκίνητα – τα λεγόμενα «kei cars» στην Ιαπωνία. Πάντως ιδιαίτερο ρόλο θα κληθεί να παίξει η CMF-EV καθώς πάνω σε αυτήν θα είναι βασισμένα τα 15 από τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα της συμμαχίας, η παραγωγή των οποίων θα φτάσει το 1,5 εκατομμύριο οχήματα ετησίως.
Το επενδυτικό σχέδιο ανακοινώθηκε από τη νέα ηγετική ομάδα, με επικεφαλής τον Πρόεδρο του Operating Board της Συμμαχίας, Jean-Dominique Senard. Οι ηγέτες και των τριών εταιρειών περιέγραψαν το κοινό όραμα για το 2030 σε μια διαδικτυακή συνέντευξη τύπου δίνοντας με τον τρόπο αυτόν την εικόνα της ενότητας που οδηγεί στην αύξηση της κοινής ισχύος. Το σχέδιο που ανακοινώθηκε λειτουργεί ως επιβεβαίωση της κοινής πορείας των τριών εταιριών, ενώ περιλαμβάνει και επιμέρους δράσεις που είχαν ανακοινωθεί χωριστά, όπως τα 18 δις δολάρια που η Nissan είχε ανακοινώσει τον Νοέμβριο ότι σχεδίαζει να δαπανήσει για να επιταχύνει τον εξηλεκτρισμό των δικών της μοντέλων.
Σε ερώτηση τώρα σε σχέση με την επάρκεια του ποσού της επένδυσης, δεδομένου ότι τα 23 δις είναι περίπου τα μισά από αυτά που σκοπεύει να ξοδέψει το Volkswagen Group για τον ίδιο σκοπό, ο οικονομικός διευθυντής της Renault, Clotilde Delbos, είπε ότι αυτό είναι «επαρκές», αν λάβουμε υπόψη τη συσσωρευμένη εμπειρία της συμμαχίας στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Ενώ από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης δήλωσε σχετικά ότι «Δεν είμαστε παίκτης δεύτερης κατηγορίας όταν βρισκόμαστε μαζί».