Πολλές ήταν οι αντιπροσωπείες που χαμογέλασαν τον Σεπτέμβριο, καθώς με 7.107 ταξινομήσεις καταγράφηκε άνοδος της αγοράς κατά 20,5%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, ωστόσο στο σύνολο της χώρας το θετικό αποτέλεσμα δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τη ζημιά της πανδημίας. Έτσι, στο σύνολο των πωλήσεων από την αρχή της χρονιάς, βρισκόμαστε στο -35,3% σε σχέση με το ενιάμηνο του 2019 και το μεγάλο ερώτημα είναι τι θα γίνει τους τελευταίους τρεις μήνες της χρονιάς.
Με 60.046 καινούρια ΙΧ στους ελληνικούς δρόμους μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου (σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων - ΣΕΑΑ), η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σημαντική μείωση – που ξεπερνά το 35% - σε σχέση με το 2019, που το ίδιο διάστημα μας είχε βρει με περισσότερες από 92.772 ταξινομήσεις.
Σημαντική βέβαια η πτώση, ωστόσο το ποτήρι μπορεί κανείς να το δει είτε ως μισογεμάτο είτε ως μισοάδειο. Γιατί μπορεί το εαρινό lockdown να έριξε στα τάρταρα τις πωλήσεις καινούριων ΙΧ, όμως το καλοκαίρι η αγορά «ζεστάθηκε» και – ευτυχώς – διατήρησε κάποια δυναμική και τον πρώτο μήνα του φθινοπώρου.
Που μπορεί να αποδοθεί η αύξηση του Σεπτεμβρίου; Κατ’ αρχάς στις πωλήσεις που δεν έγιναν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Το αυτοκίνητο μόνο είδος πολυτελείας δεν είναι – και αυτό ισχύει στη συντριπτικότατη πλειοψηφία των ΙΧ – και ως εκ τούτου η ανανέωση του στόλου, η αντικατάσταση ενός παλαιού αυτοκινήτου με ένα καινούριο προκύπτει κατά κανόνα και πρωτίστως ως ανάγκη και όχι ως εκπλήρωση κάποιας επιθυμίας. Χωρίς βεβαίως το ένα να αποκλείει το άλλο.
Από την άλλη πλευρά ο Covid-19 δημιούργησε νέα δεδομένα και βάζοντας τη λέξη «συγχρωτισμός» στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, λειτούργησε ως ένα επιπλέον κίνητρο για την απόκτηση ΙΧ. Εκεί που η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ήταν το ζητούμενο για τη βιώσιμη κινητικότητα, οι προτεραιότητες επανεξετάστηκαν και βρεθήκαμε να έχουμε το κράτος – ορθώς - να συστήνει τη χρήση ατομικών μεταφορικών μέσων, προκειμένου να αποφεύγεται η… πολυκοσμία στα ΜΜΜ.
Αυτή η τάση, της ατομικής μετακίνησης, εκφράστηκε εκτός των άλλων και με την εντυπωσιακή άνοδο των πωλήσεων ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς αυτά τυγχάνουν σημαντικής επιδότησης στο πλαίσιο του κυβερνητικού προγράμματος κινήτρων «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Το πρόγραμμα αυτό ήταν που «εκτόξευσε» και τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες ακόμα είναι σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, αλλά επιτέλους είναι υπαρκτές, με το 1,5% της αγοράς στο ενιάμηνο (3,4% τον Σεπτέμβριο) να αντιστοιχεί σε plug in υβριδικά (PHEV) και πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα (BEV) έναντι 0,4% το 2019.
Άνοδο σημείωσαν επίσης και τα υβριδικά (Hybrid Electric Vehicle – HEV) που «κατέκτησαν» το 13,3% (πέρυσι 5,1%), ενώ καθώς η οικολογία καλά κρατεί είχαμε και ελαφρά αύξηση στις πωλήσεις οχημάτων φυσικού αερίου με 1,7% της αγοράς, έναντι 1,2% πέρυσι.
Ωστόσο φαίνεται ότι άνοδος της αγοράς τον Σεπτέμβριο έχει και μια άλλη πλευρά, μια άλλη δυναμική, καθώς η μεγάλη μείωση των πωλήσεων στο σύνολο του έτους έχει να κάνει πρώτα από όλα με τις εταιρίες ενοικιάσεων αυτοκινήτων (Rent a Car) που λόγω της υποχώρησης του τουρισμού ακύρωσαν προγραμματισμένες αγορές. Ενώ μια πιο προσεκτική ματιά στα στατιστικά στοιχεία, όπως επισημαίνει ο Brand Manager της Kia, Νίκος Χαλβατζής, δείχνει ότι τους τρεις μήνες του καλοκαιριού οι λιανικές πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά περίπου 16% σε σύγκριση με τις περυσινές λιανικές, τη στιγμή που το σύνολο της αγοράς ήταν μειωμένο (κατά σχεδόν 20% έως 30%).
Όπως επίσης αυξημένες, σε μικρότερο βαθμό βέβαια, κατά 2% έως 3%, ήταν οι εταιρικές πωλήσεις (μακροχρόνιες μισθώσεις). Αυτά τα στοιχεία επιτρέπουν να εκτιμήσει κανείς ότι φέτος η αγορά μπορεί να κλείσει στις 76.000 μονάδες (που θα αντιστοιχούν σε μείωση κατά περίπου 33% σε σχέση με πέρυσι), με την προϋπόθεση φυσικά ότι δεν θα υπάρξει κάποιο δεύτερο lockdown. Και αν δεν συμβεί κάτι απρόοπτο θα δούμε ενδεχομένως την αγορά να ανεβαίνει εντυπωσιακά του χρόνου, με τους πιο αισιόδοξους να εκτιμούν ότι θα ξεπεράσει τις 120.000 μονάδες.