Για την για την πολλά υποσχόμενη και ανερχόμενη κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία υψηλής τεχνολογίας NIO είχαμε γράψει και στο παρελθόν. Η εταιρεία έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο της για τη δημιουργία σταθμών αντικατάστασης μπαταριών αντί της δημιουργίας σταθμών φόρτισης.
Το όφελος από μία τέτοια υπηρεσία είναι προφανές ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν χρειάζεται να περιμένει ούτε μία, ούτε μισή ώρα για να έχει την μπαταρία του σχετικά γεμάτη - και λέμε μισή ώρα στην περίπτωση που έχουμε να κάνουμε τα καλύτερα δείγματα της τεχνολογίας στον τομέα της φόρτισης των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων. Βλέπετε, σε ένα σταθμό σαν αυτούς που έχει ήδη σε λειτουργία η NIO το ηλεκτρικό αυτοκίνητο φεύγει με μία γεμάτη μπαταρία μέσα σε όχι περισσότερο από έξι λεπτά!
Βεβαίως για να γίνει αυτό, για να μπορεί να αντικατασταθεί η άδεια μπαταρία με μία γεμάτη μέσα σε λίγα λεπτά της ώρας, απαιτείται και τυποποίηση, και αντίστοιχη υποδομή. Ωστόσο το όφελος είναι παραπάνω από εμφανές και σίγουρα λύνει με πολύ πιο πειστικό τρόπο το θέμα του λεγόμενου «άγχους της αυτονομίας» των ηλεκτρικών οχημάτων: δεν χρειάζεται να έχεις ούτε φορτιστή στο σπίτι σου ούτε να αναζητήσεις θέσεις στάθμευσης με φορτιστή. Αρκεί μία επίσκεψη στο «μπαταριάδικο» που κατ’ αυτόν τον τρόπον θα θυμίζει τη λειτουργία του βενζινάδικου.
Αυτά τα πλεονεκτήματα δεν στάθηκαν ικανά, σύμφωνα με την κυρίαρχη πλέον στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Tesla, για την προώθηση της εγκατάστασης σταθμών ανταλλαγής μπαταριών, καθώς η αμερικανική εταιρεία δεν θεωρεί την τεχνολογία αυτή κατάλληλη για ευρεία χρήση. Ενώ δύο ακόμα μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες General Motors και Volkswagen έχουν δηλώσει ότι δεν εξετάζουν το σενάριο των σταθμών ανταλλαγής μπαταριών καθώς θεωρούν ότι πρόκειται για μία ακριβή λύση - και οικονομικά μη βιώσιμη - λύση.
Οι Κινέζοι όμως έχουν αντίθετη άποψη και έτσι βλέπουμε ότι προωθούν στη χώρα τους - με αρκετό ζήλο - τη δημιουργία ενός μεγάλου δικτύου σταθμών ανταλλαγής μπαταριών που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά του δικτύου φορτιστών το οποίο επίσης αναπτύσσεται. Κατά συνέπεια βλέπουμε ότι δεν προβλέπεται πλήρης αντικατάσταση των φορτιστών από «μπαταριάδικα», αλλά μία παράλληλη λειτουργία, όπου το ένα σύστημα θα «βοηθάει» το άλλο έχουμε και τα δύο μαζί θα στηρίζουν τη διάδοση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Έχουμε λοιπόν δύο αυτοκινητοβιομηχανίες τη NIO και την όπως είπαμε είναι μικρή αλλά πολλά υποσχόμενη, και την Geely - μία ήδη μεγάλη και ισχυρή εταιρεία που έχει στον κατοχή στην κατοχή της μεταξύ άλλων τη σουηδική Volvo και τη Βρετανική Lotus - να συνεργάζονται με την εξειδικευμένη εταιρεία Aulton (η οποία είναι αυτή που εξελίσσει την τεχνολογία της ανταλλαγής μπαταριών) και τη μεγάλη κρατική εταιρεία πετρελαιοειδών Sinopec έχοντας ως στόχο να αυξήσουν σε 24.000 τους σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών όλη την επικράτεια, από τους 1.400 που υπάρχουν σήμερα, μέχρι το 2025.
Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το Πεκίνο έχει ως στόχο το 25% των πωλήσεων αυτοκινήτων στη χώρα να φορά πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2025.
Αξίζει πάντως να πούμε ότι τα σχέδια δημιουργίας υποδομών ανταλλαγής μπαταριών δεν αφορούν μόνο την Κίνα αλλά και τις ΗΠΑ και την Ευρώπη με τη NIO να έχει ήδη εγκαταστήσει το πρώτο της μπαταριάδικο στη γηραιά ήπειρο και να υπόσχεται να αρχίσει να προσφέρει τη σχετική υπηρεσία στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι 2025.
Θυμίζουμε ότι πριν από ένα περίπου χρόνο, η NIO παρουσίαζε τον πρώτο - μαζικής παραγωγής - σταθμό ανταλλαγής μπαταριών στον κόσμο, ως ένα ευφυές σύστημα που ενεργοποιείται μέσω cloud computing που επιτρέπει στο όχημα να κάνει ελιγμούς στο σταθμό αυτόματα, χωρίς παρέμβαση του οδηγού, προκειμένου να βρεθεί στο σωστό σημείο ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία αφαίρεσης της άδειας και τοποθέτησης της γεμάτης μπαταρίας. Δίνεται έτσι στον οδηγό η δυνατότητα να ολοκληρώσει μια αλλαγή μπαταρίας – στο πλαίσιο υπηρεσίας self service - με ένα μόνο κλικ.
Το σύστημα είναι σε θέση να ολοκληρώσει έως και 312 ανταλλαγές μπαταριών την ημέρα (δηλαδή μία ανταλλαγή κάθε 4-6 λεπτά της ώρας), βελτιώνοντας σημαντικά την απόδοση της διαδικασίας.
Προφανώς, έχουμε πολλά να δούμε καθώς η ηλεκτροκίνηση θα διαδίδεται όλο και ευρύτερα - και το πιθανότερο είναι ότι θα βλέπουμε να εξελίσσονται παράλληλα και η τεχνολογία της φόρτισης, και η τεχνολογία της ανταλλαγής. Δεν είναι τυχαίο που και η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής μπαταριών στον κόσμο, η κινεζική CATL, η οποία κατασκευάζει το 30% των κυψελών μπαταριών παγκοσμίως, ασχολείται - και αυτή - με την τεχνολογία της ανταλλαγής μπαταριών.