Πατώντας στη στέρεα βάση ενός αποτελεσματικού επαγγελματικού της μοντέλου, ενός ανοιχτό φορτηγού - κοινώς pick up - η Ford δημιούργησε για δεύτερη φορά ένα μοναδικό τετρακίνητο, ένα μεταφορικό μέσο για όλες τις δουλειές, ένα πραγματικό τετρακίνητο εργαλείο, ένα αυτοκίνητο για το οποίο δεν υπάρχουν όρια, το οποίο ταυτοχρόνως είναι και ένα άνετο επιβατικό αυτοκίνητο: το Ford Ranger Raptor, την απολύτως κορυφαία έκδοση του Ford Ranger.
Από πού να ξεκινήσει κάνεις και που να τελειώσει… Μπορεί να φαίνεται και αντιφατικό να μιλάει κανείς για ένα φορτηγό, γιατί περί αυτού πρόκειται, επί της ουσίας ένα αγροτικό είναι το Ford Ranger και να υποστηρίζει ότι είναι όμορφο. Ναι είναι και όμορφο, και εντυπωσιακό το νέο Ford Ranger Raptor, η δεύτερη γενιά του μοντέλου που ήδη κατάφερε να δημιουργήσει το δικό του κοινό, ένα κοινό που είτε έχει ανάγκη είτε απλώς θέλει να έχει στη διάθεσή του τις δυνατότητες - έστω και αν δεν τις χρησιμοποιεί συχνά - ενός πραγματικού θηρίου που δείχνει να μη σταματάει πουθενά.
Έχουμε λοιπόν και λέμε ότι αρχικά έχουμε ένα στιβαρό πλαίσιο τύπου σκάλας, πάνω στο οποίο τοποθετείται αυτό το, όπως είπαμε, εντυπωσιακό αμάξωμα για να προκύψει το διπλοκάμπινο που συνδυάζει τη δυνατότητα μεταφοράς τουλάχιστον τεσσάρων μεγαλόσωμων ενήλικων επιβατών με ένα υπολογίσιμο φορτίο στην καρότσα του – και επιπλέον μπορεί να κινηθεί, όπως θα δούμε, κυριολεκτικά παντού. Σημειώστε ότι το ωφέλιμο φορτίο φτάνει τα 575 κιλά, ενώ το ρυμουλκούμενο τα 2.410 κιλά. Το ποιος χρειάζεται αυτό τον συνδυασμό, είναι κάτι που σηκώνει μεγάλη κουβέντα…
Στην ερώτηση, τώρα, σχετικά με το ποιος μπορεί να το αποκτήσει, εφόσον έχει την οικονομική δυνατότητα, η απάντηση είναι ο αγρότης ή ο επαγγελματίας που μπορεί να δικαιολογήσει μεταφορικό έργο - χωρίς απαραίτητα να το έχει αγοράσει για αυτό το σκοπό… Διότι κάποιος που ενδιαφέρεται μόνο για το μεταφορικό σκέλος της υπόθεσης έχει στη διάθεσή του και τις φθηνότερες επιλογές από τη γκάμα του Ford Ranger. βέβαια μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι θα αγοράσει ένα αυτοκίνητο με τις δυνατότητες του Raptor επειδή ακριβώς έχει ανάγκη τον συνδυασμό των extreme δυνατοτήτων κίνησης εκτός δρόμου με τη δυνατότητα μεταφορά φορτίου.
Ωστόσο εδώ η απάντηση θα μπορούσε να είναι η έκδοση Wildtrak του Ford Ranger. Όμως το Raptor είναι μία κατηγορία από μόνο του, ένα αυτοκίνητο χωρίς αντίπαλο – ίσως η Ferrari των Pick up - και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τους κινητήρες του, αλλά και με το κιβώτιο ταχυτήτων και με το σύστημα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς, αλλά και με φοβερά ηλεκτρονικά βοηθήματα που διαθέτει.
Οι κινητήρες, βέβαια, έχουν το δικό τους ενδιαφέρον. Έχουμε λοιπόν στον τομέα αυτόν τις εξής επιλογές: είτε τον δίλιτρο Bi-turbo τετρακύλινδρο diesel με ισχύ έως 210 ίππους και 500 Nm ροπής (υπάρχουν επίσης εκδόσεις με 170 και 205 PS), είτε τον Ecoboost V6 βενζινοκινητήρα που αποδίδει 292 PS και 491 Nm ροπής (υπάρχει και έκδοση 240 PS). Το τι σημαίνει αυτό σε επίπεδο επιδόσεων αποτυπώνεται στα 0-100 km/h που κατεβαίνουν μέχρι τα 7,9’’΄.
Ωστόσο δεν είναι τα δευτερόλεπτα το ζήτημα, αλλά η ευκολία με την οποία αυτά επιτυγχάνονται: εύκολα αβίαστα και γρήγορα. Σύμμαχος του οδηγού το πολύ καλό αυτόματο δεκάρι κιβώτιο – που δίνει ταχύτητα 160 km/h με μόλις 2.800 rpm στο στροφόμετρο -, ενώ με την εξαιρετική ηχομόνωση να αφήνει πρακτικά έξω από την καμπίνα τον ήχο του κινητήρα και με την ανάρτηση ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη (αμορτισέρ FOX 2,5 ιντσών Live Valve Internal Bypass από τη Ford Performance) να ισοπεδώνει τα πάντα έχουμε ένα αυτοκίνητο που ταξιδεύει με άνεση που θα ζήλευαν πολλά επιβατικά.
Σε αυτό το σύνολο κινητήρα/κιβωτίου ταχυτήτων έρχεται να «κουμπώσει» το νέο σύστημα τετρακίνησης της Ford με τη θέση του κεντρικού διαφορικού να έχει πάρει ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης (επιτρέποντας είτε την κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς είτε την αυτόματη τετρακίνηση, με συνεχή ανακατανομή της ροπής στην επιλογή “4A” – ο οδηγός μπορεί επίσης να επιλέξει μεταξύ 2H, 4H & 4L), ενώ εμπρός και πίσω υπάρχουν διαφορικά τα οποία έχουν τη δυνατότητα κλειδώματος - και ο νοών νοείτο. Υπάρχουν επίσης επτά επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Normal, Sport, Slippery, Mud/Ruts, Rock Crawl, Sand, και Baja) που διαμορφώνουν αντίστοιχα τη συμπεριφορά του Raptor.
Ο οδηγός απλώς δεν πιστεύει το τι μπορεί να κάνει εκτός δρόμου το Raptor, αφού ενεργοποιώντας τα ηλεκτρονικά συστήματα αυτόματης ανάβασης και κατάβασης, μπορεί να ξεπεράσει τα πιο δύσκολα εμπόδια χωρίς καν να πατάει γκάζι ή φρένο. Αρκεί να κρατάς το τιμόνι και τα υπόλοιπα γίνονται αυτόματα, ενώ μία πλειάδα από κάμερες προσφέρουν μία απίστευτη εικόνα από τον περιβάλλοντα χρόνο. Ιδιαιτέρως δε χρήσιμη είναι η κάμερα που δείχνει το χώρο εμπρός και κάτω από το αυτοκίνητο ούτως ώστε φτάνοντας κάνεις ένα «χάσιμο» να μη χρειαστεί υποχρεωτικά να κατέβει για να ελέγξει το χώρο. Αντιλαμβάνεστε ότι αν σε αυτά προσθέσουμε την απίστευτη απόσταση από το έδαφος (27,2 cm όταν τα συνήθη SUV οριακά φθάνουν τα 20 cm) και τα εξαιρετικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά (γωνίες προσέγγισης αποχώρησης και ράμπας) έχουμε ένα πραγματικά ασυναγώνιστο τετρακίνητο εργαλείο που έχει τη δυνατότητα διέλευσης υδάτινου εμποδίου βάθους 85 cm.
Τώρα αν με όλα αυτά σας… τρομάξαμε, οφείλουμε να επισημάνουμε ότι το Raptor μπορεί να είναι ένα σκληροτράχηλο 4X4, από τη μια, αλλά από την άλλη είναι και ένα εξαιρετικά πολιτισμένο ΙΧ, διαθέτοντας όλα όσα βρίσκει κανείς σε ένα πλουσιότατο εξοπλισμένο επιβατικό - και ακόμα περισσότερο. Διαθέτει δηλαδή για παράδειγμα μέχρι και αυτόματο/προσαρμοζόμενο cruise control το οποίο έχει μάλιστα τη δυνατότητα στάσης και επανεκκίνησης στο μποτιλιάρισμα! Το μόνο που ενδεχομένως θα προβληματίσει τον κάτοχο του θα κινηθεί στην άσφαλτο είναι όγκος του (το μήκος του φτάνει τα 5,38 μέτρα το πλάτος τα 2,03 και ύψος τα 1,97 μέτρα) - δεν είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για ένα αστικό κέντρο το Ford Ranger Raptor. Προφανώς θέλει το χώρο του - και σίγουρα είναι ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορείς να κάνεις ένα εξαιρετικά άνετο ταξίδι στην εθνική οδό και μετά να συνεχίσεις να κινείσαι με παρόμοια άνεση στους χωματόδρομους πού θα βρεις όταν έχεις φτάσει στον εκδρομικό προορισμό σου.
Μία στοιχειώδη γεύση από τις δυνατότητες του νέου Ford Ranger Raptor είχαμε τη δυνατότητα να πάρουμε στην ειδικά διαμορφωμένη πίστα στο χώρο του Iaveris Park, στη Μαλακάσα, αλλά και στην πίστα Baja που υπάρχει στο χώρο, καθώς επίσης και σε μια εξαιρετικά απαιτητική χωμάτινη διαδρομή στην Πεντέλη, ενώ στη διαδρομή προς και από την πίστα γευτήκαμε την μοναδική άνεση που προσφέρει στο ταξίδι το Raptor.
Πόσο κοστίζουν όλα αυτά; Στην περίπτωση του Raptor με τον πετρελαιοκινητήρα των 210 ίππων, η απάντηση είναι 68.970 ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ η κορυφαία σε ισχύ έκδοση με τον V6 βενζινοκινητήρα είναι λίγο ακριβότερη και φτάνει τα 72.336 ευρώ (επίσης με ΦΠΑ). Προφανώς έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικά ιδιαίτερο διπλοκάμπινο μια μοναδική περίπτωση αυτοκινήτου για πολύ απαιτητικό κοινό, το οποίο έχει και τη δυνατότητα να στηρίξει μια τέτοια επιλογή. Σε κάθε περίπτωση όποιος έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει το Ford Ranger Raptor δεν θα δυσκολευτεί να διαπιστώσει ότι δεν θα βρει τίποτα αντίστοιχο στην αγορά. Σημειώνουμε τέλος ότι η Ford διαθέτει απολύτως ετοιμοπαράδοτα βενζινοκίνητα Raptor στην ελληνική αγορά, ενώ για τα diesel η αναμονή είναι ελάχιστη – λίγων μόνο εβδομάδων.