Ήταν θέμα χρόνου να δούμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο δρόμο – και αυτό είναι στενά συνυφασμένο με τις πωλήσεις τους. Να λοιπόν που από δημοσιεύματα σε αμερικανικά μέσα ενημέρωσης μαθαίνουμε ότι σε 23 χώρες οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν το 5% της αγοράς.
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν αρχίσει να γίνονται υπολογίσιμες σε 23 πλέον χώρες, υπερβαίνοντας το 5% της αγοράς, ενώ σε πέντε ακόμη χώρες οι πωλήσεις ακριβώς 5% - στοιχείο που θεωρείται σημείο καμπής από τους αναλυτές του Bloomberg, που βρίσκεται πίσω από τη σχετική έκθεση, για τη μαζική υιοθέτηση των οχημάτων μηδενικών ρύπων. Στην ίδια έκθεση σημειώνεται ότι οι μέσες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 55% το προηγούμενο τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Λέγεται μάλιστα ότι με την υπέρβαση του ορίου του 5% οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα απογειωθούν – και η εκτίμηση αυτή βασίζεται στην υπόθεση ότι τα οχήματα αυτά θα ακολουθήσουν την ίδια πορεία ένταξης στην αγορά (που έχει τη μορφή καμπύλης σε σχήμα S) μιας σειράς άλλων τεχνολογιών/καταναλωτικών αγαθών όπως οι τηλεοράσεις και τα κινητά τηλέφωνα. Έτσι η αποδοχή από το καταναλωτικό κοινό προχωρά αρχικά με αργό ρυθμό, εκτινάσσεται όμως στη συνέχεια για να επιβραδυνθεί ξανά αργότερα όταν η αγορά πλησιάζει στον κορεσμό. Αυτό φαίνεται να συμβαίνει στη Νορβηγία, η οποία αναδείχθηκε σε παγκόσμιο ηγέτη στον τομέα της υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης – με τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων να φτάνουν το 80% της αγοράς! Ωστόσο βλέπουμε τώρα ότι η αύξηση των πωλήσεων δείχνει τώρα να επιβραδύνεται.
Έχουμε λοιπόν τον Καναδά, την Αυστραλία, την Ισπανία, την Ταϊλάνδη και την Ουγγαρία να έρχονται να ενταχθούν στο ίδιο γκρουπ με τις ΗΠΑ, την Κίνα και το μεγαλύτερο μέρος της Δυτικής Ευρώπης – χώρες που οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασαν το 5%. Ενώ στην Ινδία, την τρίτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ, είχαμε αύξηση 3% πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων το τελευταίο τρίμηνο – η οποία όμως ήρθε μετά τον διπλασιασμό τους σε μόλις έξι μήνες. Κατά συνέπεια δεν αποκλείεται η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου να είναι η επόμενη χώρα που θα περάσει το εν λόγω κατώφλι.
Οι ΗΠΑ έφτασαν το όριο του 5% για τα BEV το 2021, αρκετά αργά για μια χώρα με τόση δύναμη δαπανών. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων διαφέρει ανά περιοχή στις ΗΠΑ, υστερεί στην καρδιά αλλά αυξάνεται σε μερικές πολιτείες, με επικεφαλής την Καλιφόρνια. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έσπασαν το 15% της αγοράς οχημάτων στην Καλιφόρνια πέρυσι.
Στις ΗΠΑ, και όχι μόνον, το κόστος των BEV είναι ένα κρίσιμο εμπόδιο - το οποίο μάλιστα έχει και μια τάση να γίνεται μεγαλύτερο καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνεχίζουν να λανσάρονται με όλο και μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρίες - και αντιστοίχως μεγαλύτερη αυτονομία. Φαίνεται όμως ότι χωρίς τη βοήθεια του κράτους τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας δεν θα είναι τόσο εύκολο να βρουν το δρόμο τους προς περισσότερους οδηγούς/αγοραστές. Δεν είναι τυχαίο το ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν προχωρεί στη χρηματοδότηση για δημιουργία υποδομών φόρτισης αλλά και στην εκ νέου ενεργοποίηση κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων (μειώσεις φόρου).
Σημειώστε ότι στην Ευρώπη, τον Ιούλιο, το μερίδιο αγοράς των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) αυξήθηκε στο 13,6% (από 9,8% τον ίδιο μήνα πέρυσι), αφού οι ταξινομήσεις νέων BEV στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκαν σημαντικά - κατά 60,6% -, φτάνοντας τις 115.971 μονάδες. Οι περισσότερες «ηλεκτρικές» αγορές της ΕΕ αναπτύχθηκαν σημαντικά, με διψήφια και τριψήφια ποσοστιαία κέρδη, συμπεριλαμβανομένων των δύο μεγαλύτερων: της Γερμανίας (+68,9%) και της Γαλλίας (+32,4%). Σημειώστε ότι την υψηλότερη αύξηση 235,9% κατέγραψε το Βέλγιο. Σωρευτικά, οι πωλήσεις BEV σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά 54,7% από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, με 819.725 οχήματα.
Τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατήρησαν τη θέση τους ως η δεύτερη επιλογή μεταξύ των νέων αγοραστών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, καταλαμβάνοντας πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς. Ωστόσο, τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων βενζίνης και ντίζελ, διατήρησαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 50% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα οι πωλήσεις BEV στο πρώτο οκτάμηνο του 2023 έφτασαν τις 3.785 κάτι που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 150,2%, καθώς το ίδιο διάστημα πέρυσι είχαμε 1.513 ταξινομήσεις νέων BEV – με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» να έχει παίξει το δικό του ρόλο στην άνοδο αυτή.