Το «δικό μου» Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2022

Το «δικό μου» Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2022

Τα αποτελέσματα τα είδατε. Η επιτροπή των ανεξάρτητων δημοσιογράφων που από το 2006 αναδεικνύει κάθε χρόνο το καλύτερο νέο μοντέλο, φέτος αποφάνθηκε ότι η κορυφή της Ελλάδας ανήκει στο νέο Hyundai Tucson. Όμως τι γίνεται με τα υπόλοιπες φετινές αφίξεις; Αξίζουν τον κόπο;

Κάθε χρόνο στην ελληνική αγορά αποφασίζουν να δοκιμάσουν την τύχη τους δεκάδες νέα ή ανανεωμένα μοντέλα – και πριν πούμε οτιδήποτε οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι η σκοπιμότητα του marketing επιβάλει στις εταιρίες την κατάχρηση του όρου νέου. Σημειώστε λοιπόν ότι στο μικροσκόπιο του «Συλλόγου Δημοσιογράφων για την Ανάδειξη του Αυτοκινήτου της Χρονιάς για την Ελλάδα» δεν μπαίνουν όλα όσα φέρουν στις διαφημίσεις τον τίτλο «νέο», αλλά μόνο τα πραγματικά εντελώς νέα μοντέλα. Και από αυτά τα πραγματικά νέα, γίνεται μια πρώτη διαλογή για να προκύψει το λεγόμενο Top-10, τα δέκα καλύτερα που θα διεκδικήσουν τον επίζηλο τίτλο. Γιατί ο τίτλος είναι επίζηλος και αξιοποιείται δεόντως από την νικήτρια εταιρία στις διαφημιστικές της καμπάνιες την επόμενη χρονιά.

Ωστόσο τι σημαίνει αυτό για τον απλό καταναλωτή; Είναι το ετήσιο αυτό βραβείο το απόλυτο κριτήριο αγοράς; Ή είναι μια ένδειξη σχετικής υπεροχής; Θα μπορούσε κανείς να παραπέμψει στην ιστοσελίδα του αυτοκινήτου της χρονιάς (www.atx.gr) και στα σχετικά κείμενα όπου διατυπώνονται τα κριτήρια ανάδειξης του εκάστοτε νικητή.

Όμως ας προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε το θέμα με τον υπογράφοντα να διατυπώνει ταυτόχρονα τις θέσεις του σχετικά με τη βαθμολογία της τελικής φάσης που ανέδειξε νικητή το Hyundai Tucson. Έχουμε, λοιπόν, τα εξής:

Το Hyundai Tucson ήταν πρώτο με 435 βαθμούς και ακολούθησαν στη δεύτερη θέση το Nissan Qashqai με 373 για να ακολουθήσει στην τρίτη το Opel Mokka με 282. Στην 4η θέση είχαμε τη Ford Mustang Mach-E με 242, στην 5η το Renault Arkana με 233, στην 6η το Citroen C4 C-Cross με 230, στην 7η το Dacia Sandero με 225, στην 8η το Skoda Enyaq iV με 211, στην 9η το Fiat 500 με 194 και στη 10η το Hyundai Bayon 175.

Περνώντας, τώρα, σε πρώτο πρόσωπο, οφείλω να παραθέσω τη δική μου βαθμολογία, που έχει ως εξής: 1: Hyundai Tucson (17 βαθμοί), 2: Nissan Qashqai (16 β.), 3: Opel Mokka (13 β.), 4 & 5: Citroen C4 C-Cross & Renault Arkana (10 β.), 6. Dacia Sandero (8 β.), 7 & 8. Fiat 500e & Ford Mustang (7 β.), 9. & 10. Hyundai Bayon & Skoda Enyaq iV (6 β.).

Ξεκινώντας ανάποδα, από το τέλος, πρέπει να πω ότι στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Fiat 500, Mustang Mach-E, Skoda Enyaq iV) έβαλα τη μικρότερη βαθμολογία όχι γιατί είναι «κακά» σαν αυτοκίνητα, αλλά γιατί υπό τις παρούσες συνθήκες, με τις παρούσες τιμές, με το δεδομένο επίπεδο τεχνολογίας και δυνατοτήτων που διαθέτουν και με τη χώρα μας ουραγό σε υποδομές φόρτισης, δεν αποτελούν καθόλου καλή επιλογή για ΑΠΛΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ οδηγούς-αγοραστές. Έχουν νόημα για συγκεκριμένες κατηγορίες αγοραστών – ελευθέρων επαγγελματιών και εταιρικών χρηστών. Μην απορείτε, λοιπόν, που βλέπετε τόσο χαμηλά το μέλλον της αυτοκίνησης στην αξιολόγησή μου.

Citroen και Renault πήραν από μένα μια ικανοποιητική βαθμολογία (10 βαθμούς) όχι γιατί είναι εκπρόσωποι μιας νέας τάσης – αυτής των coupe crossover/SUV – αλλά γιατί συνδυάζουν την υψηλή ποιότητα κατασκευής με ένα σοβαρό πακέτο μεταφορικών δυνατοτήτων, προσφέροντας παράλληλα επιλογές ως προς τα συστήματα κίνησης που κρύβουν κάτω από το εμπρός καπό τους. Με το μεν Citroen (που παρεμπιπτόντως το βρίσκω σχεδιαστικά πολύ πιο ελκυστικό από το Arkana) να είναι διαθέσιμο με βενζινοκινητήρες, ντίζελ, αλλά και σε πλήρως ηλεκτρική έκδοση, ενώ το Renault να δίνει έμφαση στην υβριδική τεχνολογία. Είναι λοιπόν αυτοκίνητα του σήμερα, που δικαιολογούν την τιμή τους προσφέροντας και το αυξημένο ύψος – το ζητούμενο της εποχής που έχει φέρει τα πάσης φύσεως SUV στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών.

Τα Dacia Sandero και Hyundai Bayon ήταν φέτος ενδεχομένως οι πιο value for money προτάσεις. Δυο αποτελεσματικότατα μεταφορικά μέσα, σε αρκετά προσιτή τιμή με το Sandero, το οποίο προσφέρεται με εργοστασιακή εγκατάσταση υγραερίου να παίρνει το προβάδισμα στη μεταξύ τους σύγκριση. Πάντως έχουμε να κάνουμε – και στις δύο περιπτώσεις - με εξαιρετικά συμφέρουσες αγορές.

Όμως δεν είναι τα πάντα το value for money – στην τελική επιλογή συνυπολογίζονται πολλοί παράγοντες. Για αυτό και πιο ψηλά τοποθέτησα το Opel Mokka, το SUV που ενσωματώνει τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Opel. Όμως εδώ αυτό που μου τράβηξε την προσοχή ήταν όχι το design όσο τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου (ασυνήθιστα «σπορ» και οδηγοκεντρικό για απλό μοντέλο της γερμανικής εταιρίας). Ενώ επιπλέον το Opel Mokka προσφέρεται, όπως και το Citroen C4 C-Cross, με το οποίο μοιράζεται κάποια μηχανικά μέρη, και με βενζινοκινητήρες, και με ντίζελ, και σε πλήρως ηλεκτρική έκδοση.

Κάπως έτσι φτάνουμε στην κορυφή με το Hyundai Tucson να έχει την υψηλότερη βαθμολογία, ακολουθούμενο σε απόσταση αναπνοής από το Nissan Qashqai. To τελευταίο είναι ο αναμφισβήτητα άξιος διάδοχος του διαχρονικού best seller της ιαπωνικής εταιρίας, του μοντέλου που θεωρείται πρόδρομος των σύγχρονων «μεσαίων» SUV. Εξαιρετική ποιότητα, μεγάλοι χώροι, αυξημένη πρακτικότητα και απλώς ασυναγώνιστη άνεση – όλα αυτά πλαισιωμένα από ανταγωνιστικότατες επιδόσεις, που προέρχονται όμως από έναν μόνο κινητήρα (προς το παρόν τουλάχιστον, γιατί ακολουθεί και υβριδική έκδοση).

Και ξεκινώντας από αυτό το στοιχείο, την έλλειψη εναλλακτικών συστημάτων κίνησης, έχουμε ένα βασικό λόγο εξ αιτίας του οποίου το προβάδισμα στη δική μου κατάταξη (και όχι μόνο στη δική μου, αλλά στην κατάταξη της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων της κριτικής επιτροπής) πήρε το Tucson. Βλέπετε το νέο SUV της Hyundai προσφέρεται όχι μόνο με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ εφοδιασμένους με ήπια υβριδική τεχνολογία, αλλά και σε plug in hybrid καθώς επίσης και σε full hybrid εκδόσεις! Ενώ παράλληλα είναι διαθέσιμο και σε εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά και με τετρακίνηση.

Όμως δεν ήταν αυτός ο βασικότερος λόγος που ο Tucson κέρδισε την προτίμησή μου. Την πρώτη θέση την έδωσα στο νέο Hyundai πρώτα απ΄ όλα λόγω της ποιότητάς του. Το μοντέλο αυτό αποτελεί ένα άλμα – και θα έλεγε κανείς, με μια δόση υπερβολής ενδεχομένως, ότι οι Κορεάτες θέλουν να τα βάλουν με τη Mercedes!