Θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει τα όσα είδαμε και ακούσαμε χθες στην παρουσίαση της AVIN στους δημοσιογράφους των Action Fuels, που ήταν και το κύριο αντικείμενο της όλης εκδήλωσης, ως μια αναγγελία επίθεσης σε πολλά μέτωπα. Και παρόλο που αυτό που ενδιαφέρει άμεσα τον καταναλωτή είναι το πώς θα κάνει οικονομία βάζοντας ποιοτικά καύσιμα στο αυτοκίνητό του, εμείς θα ξεκινήσουμε από την πιο τρανταχτή είδηση – αυτή που αφορά το καύσιμο του μέλλοντος, το υδρογόνο.
Βλέπετε στην ομιλία του ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, Γιάννης Ραπτάκης, αναφερόμενος στις γενικότερες δραστηριότητες της εταιρίας, έδωσε τη μεγάλη είδηση: μέχρι το τέλος του 2024 θα είναι έτοιμος ο πρώτος σταθμός υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους, στις εγκαταστάσεις της Motor Oil, ο οποίος θα εξυπηρετεί οχήματα που κατευθύνονται προς Αθήνα, ενώ ένα χρόνο αργότερα, μέχρι τα τέλη του 2025, θα έχει ετοιμαστεί και ο δεύτερος σταθμός στην Ακράτα που θα εξυπηρετεί τα οχήματα που κατευθύνονται προς Πάτρα. Με αυτόν τον τρόπο θα καλυφθεί ένας βασικός οδικός άξονας που αφορά τις οδικές μεταφορές, καθώς η Πάτρα είναι βασική πύλη εισόδου της χώρας μας. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ο σταθμός των Αγίων Θεοδώρων θα είναι ο πρώτος δημοσίας χρήσης σταθμός ανεφοδιασμού οχημάτων στην Ελλάδα.
Σημειώστε ότι και οι δύο σταθμοί θα κατασκευαστούν με τη γενναία συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα χρηματοδοτήσει τα έργα σε ποσοστό 50%. Σημειώστε επίσης ότι στη χώρα μας λειτουργεί ήδη ένας σταθμός υδρογόνου, στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος, που έχει δημιουργηθεί με ελληνική τεχνογνωσία από την Cyrus, εταιρία-τεχνοβλαστό του Δημόκριτου, όμως αυτός προορίζεται για ανεφοδιασμό ελαφρών οχημάτων με πίεση έως 200 bar. Ενώ οι σταθμοί της AVIN θα είναι κατάλληλοι για οχήματα όλων των τύπων, επιτυγχάνοντας ανεφοδιασμό με σαφώς υψηλότερες πιέσεις – κατάλληλες για οχήματα υδρογόνου όλων των τύπων. Και για να ολοκληρωθεί ο βιώσιμος χαρακτήρας των δύο αυτών πρατηρίων, ενώ σε πρώτη φάση το υδρογόνο που θα παρέχουν θα είναι «βιομηχανικό» προϊόν, θα έχει δηλαδή ανθρακικό αποτύπωμα, λίγο μετά την ολοκλήρωση του δεύτερου σταθμού υπολογίζεται ότι το υδρογόνο που θα βρίσκει κανείς εδώ θα είναι πράσινο.
Αντίστοιχης σημασίας είδηση είναι όμως και αυτή που αφορά την εγκατάσταση νέων φορτιστών στα πρατήρια της AVIN – πολύ περισσότερο που αυτή αφορά το παρόν και μάλιστα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για 13 ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος “super chargers” – και συγκεκριμένα επτά συσκευές συνεχούς ρεύματος DC 180 kW και άλλες έξι 360 kW που μειώνουν σημαντικά το χρόνο φόρτισης ενός ηλεκτρικού οχήματος – οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στα πρατήρια της εταιρίας σε βασικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας και εντάχθηκαν στο δίκτυο “In Charge” της εταιρίας NRG του ομίλου της Motor Oil, στον οποία άλλωστε ανήκει και η AVIN. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η AVIN δίνει τη δυνατότητα υπερ-ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε συνολικά 13 ΣΕΑ (Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών): 4 στην Ολυμπία Οδό (Μέγαρα και Ακράτα), 4 στην Ιόνια Οδό (Ευνοχώρι και Επισκοπικό), 2 στην ΠΑΘΕ (Σκοτίνα), 2 στην Εγνατία (Πλάτανος), και 1 στον Μορέα (Πελάνα). Σημειώστε ότι με εξαίρεση την Πελάνα που καλύπτει μόνο το ρεύμα προς Αθήνα, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις καλύπτονται και τα δύο ρεύματα των αυτοκινητοδρόμων όπου βρίσκονται τα πρατήρια της AVIN. Έτσι, η εταιρία διαθέτει σήμερα ένα δίκτυο με συνολικά 180 σημεία φόρτισης στους οποίους εντάσσονται τα σημεία που αναφέραμε στους ΣΕΑ, αλλά και 63 ακόμα DC 60 kW, 28 σταθμοί εναλλασσομένου ρεύματος AC 22 kW σε ιδιολειτουργούμενα πρατήρια της εταιρίας, καθώς και 76 φορτιστές AC 22 kW σε συνεργαζόμενα πρατήρια.
Τι είναι και τι προσφέρουν τα Action Fuels
Αναμφισβήτητα μεγάλο ενδιαφέρον είχε και η παρουσίαση του επιστημονικού συνεργάτη της AVIN και πρώην καθηγητή του ΕΜΠ, Θάνου Μυλωνά, η οποία αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο η εταιρία επιβεβαίωσε την αποτελεσματικότητα των προσθέτων που περιέχουν τα νέα καύσιμα Action Fuels. Πρόκειται για δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν με βάσει συγκεκριμένα πρωτόκολλα, μεταξύ των οποίων και το WLTC, και σε εργαστήρια, αλλά και σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, οι οποίες χρειάστηκαν αρκετούς μήνες για να ολοκληρωθούν προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα. Για προφανής λόγους σε μια τέτοια παρουσίαση δεν μπορεί κανείς να ανακοινώσει λεπτομέρειες των χημικών ουσιών που χρησιμοποιεί για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα (αυτό όπως αντιλαμβάνεστε αποτελεί βιομηχανικό μυστικό), έχει όμως ενδιαφέρον να σταθεί κανείς στο γεγονός ότι η υποχρεωτική από την ευρωπαϊκή νομοθεσία προσθήκη βιοκαυσίμων σε diesel και αμόλυβδη δημιουργεί ένα απίστευτο πλήθος προβλημάτων στα συστήματα τροφοδοσίας και ένα πλήθος επικαθίσεων σε βαλβίδες και άλλα στοιχεία του κινητήρα. Και ήταν αυτή η παρουσίαση μια αφορμή για να σκεφτούμε τις αντιφάσεις κάποιων επιλογών (που φαίνεται ότι έχουν ενδεχομένως περισσότερες παρενέργειες απ’ όσες περιμέναμε) στην πορεία προς τις βιώσιμες μετακινήσεις και μεταφορές.
Κάπως έτσι φτάνουμε στα Action Fuels που μία βασική τους αποστολή είναι να αντισταθμίσουν τη βλαβερή επίδραση των βιοκαυσίμων στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Συνοπτικά λοιπόν – και με βάση τα επίσημα στοιχεί της AVIN – το συνολικό όφελος που προσφέρει στα βενζινοκίνητα οχήματα, η νέα βενζίνη υψηλών οκτανίων ACTION 100 έχει ως εξής:
1. Υψηλή οικονομία καυσίμου έως 7% βασισμένη σε test οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες και σε test με δυναμόμετρο
2. Έως 100% καθαριστική δράση
3. Βέλτιστος καθαρισμός των μπεκ ψεκασμού, έως και ≥94% clean up στις πρώτες 24 ώρες λειτουργίας
4. Περιβαλλοντική προστασία με μείωση έως και 6% στο αποτύπωμα άνθρακα (CO2 footprint) καθώς και μείωση εκπομπών σε CO, HC, ΝOx
5. Αυξημένη απόδοση με βελτίωση της ισχύος έως και 4,2% και βελτίωση της επιτάχυνσης έως 4,4% στα 0-100 km/h και 5,9% στα 0-200 km/h
6. Βελτίωση της ροπής και ομαλότερη λειτουργία της μηχανής μέσω της καθαριστικής δράσης και της σημαντικής μείωσης των τριβών που επιφέρει το νέο καύσιμο
Ενώ αντίστοιχα για τα οχήματα που χρησιμοποιούν diesel, τα οφέλη έχουν ως εξής:
1. Υψηλή οικονομία καυσίμου έως 7% βασισμένη σε test οχημάτων και στο δυναμόμετρο, αλλά και σε πραγματικές συνθήκες
2. Πολύ υψηλή καθαριστική δράση στα μπεκ ψεκασμού του κινητήρα από το πρώτο γέμισμα
3. Προστασία του περιβάλλοντος με μείωση έως και 6% στο αποτύπωμα άνθρακα (CO2 footprint) καθώς και μείωση εκπομπών σε CO και αιθάλη
4. Βέλτιστη απόδοση με έως και 4 επιπλέον κετάνια (περίπου +8%) και μείωση των εσωτερικών τριβών του κινητήρα
5. Δραστική ελάττωση του θορύβου της μηχανής
6. Σημαντική μείωση του αφρισμού του πετρελαίου ώστε να έχουμε ταχύτερο και πληρέστερο γέμισμα
7. Πλήρης αντιπαγωτική προστασία
Βεβαίως όλα αυτά δεν είναι δωρεάν - τα Action Fuels κοστίζουν ακριβότερα (+20 λεπτά του ευρώ), ωστόσο φαίνεται ότι αξίζει τον κόπο το παραπάνω κόστος, όχι μόνο γιατί θα αντισταθμιστεί – όπως είπε απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο εμπορικός διευθυντής της εταιρίας Πέτρος Ζόραπας - από την εξοικονόμηση καυσίμου, την αναμενόμενη δηλαδή μείωση της κατανάλωσης, αλλά και γιατί θα κάνουν μακροπρόθεσμα καλό στον κινητήρα του αυτοκινήτου μας, είτε βενζίνης είναι αυτός είτε diesel, γλυτώνοντάς μας και από ενδεχόμενο κόστος επισκευών στο μέλλον. Σημειώνουμε, τέλος, ότι για την αποτροπή φαινομένων νοθείας στα πρατήρια της AVIN (με την πιο απλή μορφή να αφορά την εξαπάτηση του καταναλωτή με πώληση «απλού» καυσμίου ως action fuel) η εταιρία διενεργεί κάθε χρόνο 2.000 απρογραμμάτιστους ελέγχους με ειδικά εξοπλισμένα βαν που διαθέτει – κάτι που σημαίνει ότι κάθε πρατήριό της ελέγχεται αιφνιδιαστικά τρεις φορές το χρόνο.