Έναν «πράσινο διάδρομο» για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τα πλήρως ηλεκτρικά φορτηγά που θα χρησιμοποιηθούν από μεταφορικές εταιρίες και οργανισμούς με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών CO2 που προκύπτουν από τις οδικές μεταφορές, δημιούργησαν ο πασίγνωστος κατασκευαστής βαρέων οχημάτων, η σουηδική Scania, ο κατασκευαστής ρουλεμάν SKF και ο όμιλος LOTS.
Η πρωτοβουλία επιχειρεί να καταδείξει ότι η εφαρμογή «ηλεκτρικών» μεταφορών είναι μια βιώσιμη στρατηγική για τη δημιουργία βιώσιμων λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας. Βλέπετε, στην Ευρώπη, το 60% όλων των οδικών εμπορευματικών μεταφορών πραγματοποιούνται σε διαδρομές άνω των 300 χιλιομέτρων την ημέρα – κάτι που σημαίνει ότι ακόμη και τα πιο περίπλοκα και εκτεταμένα μέρη του συστήματος μεταφορών έχουν τη δυνατότητα εξηλεκτρισμού.
Η δημιουργία του νέου αυτού διαδρόμου, ο οποίος θα λειτουργήσει σε συνεργασία με τη σουηδική μεταφορών Ahréns Åkeri, έχει ως στόχο τη μείωση κατά 97% του εκπεμπόμενου CO₂, στη βάση του λεγόμενου «Well-to-Wheel» (WtW) – δηλαδή των αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του κάθε οχήματος συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής του, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα στάδια, από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας από το ίδιο το όχημα. Ο εν λόγω διάδρομος αναμένεται, επίσης, να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των μεταφορών, με το 85% των χιλιομέτρων που διανύονται στο πλαίσιο των ετήσιων διαδρομών του οχήματος να πραγματοποιείται με πλήρη φορτία.
Υπολογίζεται λοιπόν ότι στο σύνολό τους, τα ηλεκτρικά φορτηγά που θα κάνουν χρήση του διαδρόμου θα καλύπτουν, σωρευτικά, τα 221.000 χιλιόμετρα ετησίως, εξοικονομώντας, δυνητικά, 298 τόνους εκπομπών CO₂ - ποσότητα συγκρίσιμη με τις ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 210 επιβατικά αυτοκίνητα στη Σουηδία. Βάσει της στρατηγικής του project, πρόκειται να δημιουργηθούν κυκλικά δρομολόγια με εγγυημένους όγκους και υψηλή χρήση οχημάτων για τον μετριασμό των οικονομικών κινδύνων που συνδέονται με την επένδυση στην πράσινη τεχνολογία.
Η μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά σχεδιάζεται σε φάσεις, με τις αρχικές ροές να επαληθεύονται σχετικά άμεσα, ενώ η πλήρης λειτουργία αναμένεται στα μέσα του έτους. Λειτουργικές παράμετροι όπως η χρήση ενέργειας, η τιμολόγηση της κατανάλωσης ρεύματος και η χρήση του ίδιου του οχήματος σχεδιάζεται να επικυρωθούν από τους εταίρους του διαδρόμου πριν από τη μετάβαση σε επιχειρησιακό λειτουργικό πλάνο το 2025.
Οι υποδομές που υποστηρίζουν αυτόν τον πράσινο διάδρομο περιλαμβάνουν σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, συστήματα διαχείρισης ενέργειας και προηγμένες τεχνολογίες παρακολούθησης και ελέγχου των μεταφορών. Επιπλέον, δίνεται έμφαση στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και στη μείωση των εκπομπών CO2 καθ' όλη τη διαδικασία μεταφοράς.
Ο Όμιλος LOTS, μια εξ ολοκλήρου θυγατρική της Scania, είναι μια πλατφόρμα που συνδέει αγοραστές μεταφορικού έργου για τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών logistics. Οι ροές των μεταφορών συντονίζονται μέσω του κέντρου ελέγχου της Scania, ενώ ο Όμιλος LOTS εκτελεί βελτιστοποίηση διαδρομής και διαχείριση χρέωσης χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία για τη βελτίωση της αποδοτικότητας των πόρων.