Το επί μέρες φλεγόμενο Felicity Ace, ένα πλοίο που ειδικεύεται στη μεταφορά αυτοκινήτων από τα εργοστάσια παραγωγής στις αγορές όλου του κόσμου, πέραν του γενικότερου θορύβου που δημιούργησε, καθώς οι ανεξέλεγκτες φλόγες κατέστρεψαν χιλιάδες πανάκριβα αυτοκίνητα, έγινε αφορμή να ανοίξει και μια κουβέντα σχετικά με το πόσο ασφαλείς είναι τελικά οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Αν δεν είχε ξεσπάσει η μεγάλη φωτιά που το έκανε διάσημο στις 16 Φεβρουαρίου 2022, ενώ διέσχιζε τον Βόρειο Ατλαντικό (90 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά των Αζορών) με κατεύθυνση προς το Ντέιβισβιλ του Ρόουντ Άιλαντ, το Felicity Ace θα είχε απλώς ολοκληρώσει, εδώ και μέρες, ένα δρομολόγιο ρουτίνας. Ωστόσο τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά απ’ ότι συνήθως και το πλοίο που είχε αποπλεύσει από το Έμντεν της Γερμανίας στις 10 Φεβρουαρίου 2022, μεταφέροντας 3.965 αυτοκίνητα του Volkswagen Group έμελλε να φιλοξενηθεί στα headlines της παγκόσμιας ειδησεογραφίας. Και επειδή το όνομα Volkswagen σε αυτήν την περίπτωση δεν τα λέει όλα, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το πλοίο δεν μετέφερε μόνο κάποια «ταπεινά» Volkswagen (όσο ταπεινό μπορεί να θεωρηθεί σήμερα ένα ηλεκτρικό ID.4) ούτε έστω κάποια κάπως ακριβότερα Audi. Μετέφερε και ουκ ολίγα supercars, όπως Porsche, Lamborghini και Bentley, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για εμπόρευμα αξίας έως και μισού δισεκατομμυρίου ευρώ!
Η φωτιά πήρε γρήγορα διαστάσεις αναγκάζοντας το πλήρωμα να εγκαταλείψει το σκάφος που παρέμεινε ακυβέρνητο επί μέρες στον Ατλαντικό μέχρι τελικά να αρχίσει η διαδικασία της ρυμούλκησής του σε ασφαλές μέρος.
Ένα πρώτο πρόβλημα που μπορεί κανείς να εντοπίσει ψάχνοντας το twitter είναι το τι θα γίνει με αυτούς που περίμεναν να παραλάβουν τα καινούρια τους αυτοκίνητα. Βλέπετε, δεν έχουμε να κάνουμε όπως είπαμε μόνο με σχετικώς προσιτά μοντέλα, αλλά και με πανάκριβα αυτοκίνητα, των οποίων ούτως ή άλλως η παραγωγή είναι περιορισμένη. Το πόσο γρήγορα θα μπορέσουν οι Γερμανοί να δώσουν νέες ημερομηνίες παράδοσης στους πελάτες τους είναι ένα ζήτημα – όχι όμως το σημαντικότερο.
Εκείνο που πυροδότησε ένα κύκλο συζητήσεων είναι το κατά πόσον ευθύνονται οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μετέφερε το σκάφος για την καταστροφική πυρκαγιά. Βλέπετε, για λόγους ασφαλείας, τα συμβατικά αυτοκίνητα δεν επιτρέπεται να έχουν περισσότερο από μισό λίτρο (500 ml) καυσίμου στο ρεζερβουάρ τους, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα να ξεκινήσει μια φωτιά από αυτά. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτώνονται αναγκαστικά με τις μπαταρίες τους οι οποίες αναγκαστικά περιέχουν και όλα εκείνα τα υλικά που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία τους (φόρτιση-παροχή ενέργειας/εκφόρτιση κοκ.)
Και παρόλο που υπό φυσιολογικές συνθήκες μια μπαταρία δεν έχει λόγο να πάρει φωτιά, όταν οι φλόγες εμφανιστούν είναι εξαιρετικά δύσκολο να περιοριστούν. Διότι από τη στιγμή που θα καταστραφούν τα διαχωριστικά τοιχώματα στο εσωτερικό των μπαταριών, αφενός η φωτιά είναι εξαιρετικά δύσκολο να σβήσει (για να καταλάβετε: προτείνεται η τοποθέτηση της φλεγόμενης μπαταρίας σε ειδική «μπανιέρα» γεμάτη με νερό!). Ενώ και όταν καταφέρουν οι πυροσβέστες να τη σβήσουν, μπορεί να ξανακάνει την εμφάνισή της μετά από ώρες. Κάτι που σημαίνει ότι αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πάρει φωτιά θα πρέπει οπωσδήποτε να απομονωθεί για μέρες!
Πόρισμα για τα ακριβή αίτια της φωτιάς δεν υπάρχει – υπάρχουν μόνο οι δηλώσεις του καπετάνιου του πλοίου. Ωστόσο, ανεξαρτήτως από το αν πρωταρχικός αίτιος αυτής της πυρκαγιάς ήταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τα παραπάνω εγείρουν κάποια νέα ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια και των κατοικιών, αλλά και των δημοσίων χώρων στάθμευσης.
Σημειώστε τέλος ότι το Felicity Ace είναι ένα σαφώς μεγάλο φορτηγό πλοίο, το οποίο όπως ήδη είπαμε είναι ειδικά διαμορφωμένο ώστε να μεταφέρει χιλιάδες οχήματα. Ανήκει στην κατηγορία Roll-on/roll-off (RORO ή ro-ro) που έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν κάθε είδος τροχοφόρου, όπως αυτοκίνητα, φορτηγά, νταλίκες, λεωφορεία, ακόμα και βαγόνια τρένων, τα οποία κινούνται εντός και εκτός πλοίου με τους δικούς τους τροχούς ή με τη βοήθεια κάποιου οχήματος-πλατφόρμας (δεν χρησιμοποιούν δηλαδή γερανό για τη φόρτωση του φορτίου τους όπως τα πλοία “LoLo”).
Το Felicity Ace έχει μήκος 199,99 μέτρα και πλάτος 32,26 μέτρα. Ναυπηγήθηκε το 2005 και πλέει υπό σημαία Παναμά. Το εκτόπισμά του είναι 60.118 τόνοι, η χωρητικότητά του είναι 17.738 τόνοι και το τρέχον βύθισμά του αναφέρεται ότι είναι 9,2 μέτρα. Η υψηλότερη καταγεγραμμένη ταχύτητά του είναι 19,4 knots (22,3 μίλια/ώρα ή 35,9 km/h), ενώ μέγιστη ταχύτητά του φτάνει τα 22 knots (25 mph ή 41 km/h).
Φωτογραφία: Alf van Beem - Own work, CC0,