Κλοπή καλωδίων: ένα ακόμα πρόβλημα για την ηλεκτροκίνηση

Κλοπή καλωδίων: ένα ακόμα πρόβλημα για την ηλεκτροκίνηση

Η πρόσφατη κλοπή των καλωδίων των φορτιστών σε έναν ολοκαίνουργιο σταθμό Supercharger της Tesla, θέτει επί τάπητος ένα ακόμα πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η ηλεκτροκίνηση κατά την ανάπτυξη των υποδομών της. Ωστόσο η κλοπή δεν αφορά μόνο τους παρόχους υπηρεσιών φόρτισης, αλλά και τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων.

Αυτό που έγινε στον V3 Supercharger, έναν σταθμό οκτώ θέσεων στο Oakhurst της Καλιφόρνια, θυμίζει λίγο αυτό που – δυστυχώς – βλέπουμε κάποιες φορές να συμβαίνει με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και στη χώρα μας. Άγνωστοι έκοψαν τα χοντρά καλώδια με τη βοήθεια των οποίων οι συσκευές φόρτισης DC παρέχουν ρεύμα στους ιδιοκτήτες Tesla. Το πώς το κατάφεραν αυτό είναι ένα ζήτημα, ωστόσο όλα δείχνουν ότι κίνητρο των δραστών ήταν ο χαλκός, που ως γνωστόν είναι αρκετά ακριβό ως μέταλλο.

Το συγκεκριμένο συμβάν δεν είναι ότι πιο συνηθισμένο στον κόσμο, ωστόσο θέτει επί τάπητος το ζήτημα του ελέγχου και της προστασίας των υποδομών, καθώς οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα αυξάνονται και θα πληθύνονται – και μάλιστα με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς. Γιατί μπορεί στη χώρα μας να βρισκόμαστε πίσω (ουραγοί της Ευρώπης είμαστε) αλλά η Tesla τρέχει με ρυθμούς ρεκόρ, έχοντας στόχο να τριπλασιάσει το μέγεθος του δικτύου των Superchargers της τα επόμενα δύο χρόνια.

Προσέξτε, λοιπόν: εγκαθιστώντας 2.564 νέους σταθμούς το 2020, κατάφερε στα τέλη της ίδιας χρονιάς να έχει σε λειτουργία 23.277 Superchargers, ενώ προσθέτοντας ακόμα 3.476 σταθμούς στο τέλος του 2021 κατάφερε να φτάσει τους 31.498 Superchargers!

Οι σταθμοί υπερσυμπιεστών της Tesla έχουν υποστεί βανδαλισμούς στο παρελθόν.

Το συμβάν της Καλιφόρνιας είναι μεν σπάνιο, δεν είναι όμως πρωτοφανές. Γιατί πέραν των κλοπών υπάρχουν και οι βανδαλισμοί. Έστι, ένας άλλος σταθμός Supercharger στη Γιούτα χρειάστηκε να κλείσει πριν από μερικά χρόνια, αφού κάποιοι απλώς τον κατέστρεψαν...

Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Η άλλη έχει να κάνει με τις κλοπές των καλωδίων φόρτισης από τα αυτοκίνητα. Πρόκειται για τα καλώδια εκείνα που έχει κανείς στο πορτμπαγκάζ του ηλεκτρικού αυτοκινήτου του προκειμένου να συνδεθεί σε ένα σημείο φόρτισης AC ή για οικιακή χρήση, για φόρτιση κατ’ οίκον το βράδυ.

Μπορεί να ακούγεται παράξενο αλλά φαίνεται ότι υπάρχει μία τέτοια τάση στις κλοπές αυτών των φαινομενικά φθηνών εξαρτημάτων, που τείνει να καταστήσει τα καλώδια φόρτισης στα ραδιοκασετόφωνα του παρελθόντος! Οι παλιότεροι θυμούνται την επιδημία εκείνη των κλοπών ραδιοκασετοφώνων, που συνοδεύονται συχνότατα από ζημιές και στο αυτοκίνητο είτε με σπασμένο τζάμι, είτε με σπασμένες κλειδαριές είτε και με ζημιές στην κονσόλα για την αφαίρεση της συσκευής. Όπως επίσης θα θυμούνται τα αφαιρούμενα ραδιοκασετόφωνα που οι ιδιοκτήτες τους τα έπαιρναν μαζί τους κατά την αποχώρησή τους από το αυτοκίνητο για να τα προστατέψουν.

Το πρόβλημα είναι ότι τα καλώδια δεν μπορείς να τα πάρεις μαζί σου. Από τη στιγμή που θα παρκάρεις το αυτοκίνητό σου εμπρός από ένα σημείο φόρτισης με στόχο να το φορτίσεις, το καλώδιο πρέπει να συνδεθεί στη συσκευή και στο αυτοκίνητό σου και να παραμείνει εκεί. Και είναι απλώς αδύνατο να καθίσεις να περιμένεις με τις ώρες εκεί για να προσέχεις αυτοκίνητο και καλώδιο.

Θεωρητικά, το καλώδιο κλειδώνει και από τις δύο μεριές. Πρακτικά οι επιτήδειοι έχουν βρει τον τρόπο να ξεκλειδώνουν τα βύσματα και να αποχωρούν σαν κύριοι με τη λεία τους. Για παράδειγμα, πέρυσι η ολλανδική αστυνομία– μόνο στο Νότιο Άμστερνταμ - έλαβε 21 αναφορές για κλοπές καλωδίων φόρτισης, κυρίως από κατόχους Tesla, σε διάστημα δύο εβδομάδων. Το γιατί συμβαίνει αυτό είναι απλό: ένα νέο καλώδιο κοστίζει μεταξύ 200 και 300 ευρώ. Ενώ ένα μεταχειρισμένο μπορεί να πουληθεί για 150 ευρώ. Οι κλοπές έγιναν σχεδόν όλες νύχτα και σύμφωνα με την αστυνομία, το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στο Άμστερνταμ, αλλά απλώνεται σε όλη τη χώρα – η οποία ως γνωστόν έχει τους περισσότερους φορτιστές ανά χιλιόμετρο οδικού δικτύου σε όλη την Ευρώπη.