Δεν είναι η πρώτη φορά που πραγματοποιείται τέτοιου τύπου μελέτη, ωστόσο είναι για πρώτη φορά έρχεται τόσο κοντά μας το σημείο εξισορρόπησης των τιμών – στοιχείο που θα αποτελέσει ορόσημο στην πορεία της ηλεκτροκίνησης και θα επιταχύνει δραματικά τις εξελίξεις, αυξάνοντας δραματικά τον όγκο των πωλήσεων οχημάτων μηδενικών ρύπων.
Βασικός παράγοντας που επηρεάζει την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι οι μπαταρίες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο μέρος- το ένα τέταρτο έως τα δύο πέμπτα - του κόστους ολόκληρου του οχήματος. Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες υποχρεώνονται, λόγω των αυστηρών προδιαγραφών ρύπων, να μετατοπίσουν την παραγωγή από τα πιο κερδοφόρα μοντέλα με ΜΕΚ σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς οι μπαταρίες έχουν ακόμα υψηλό κόστος. Ενώ το γεγονός ότι κατά κύριο λόγο αυτές κατασκευάζονται σχεδόν αποκλειστικά στην Ανατολική Ασία, από εταιρίες όπως η κινεζική CATL, η LG Chem στη Νότια Κορέα και η Panasonic στην Ιαπωνία, δημιουργεί και κάποια «στρατηγικά» ζητήματα, που εντέλει καθορίζουν την κερδοφορία των μεγάλων κατασκευαστών αυτοκινήτου.
Η εξάρτηση από τους κατασκευαστές μπαταριών της Ανατολικής Ασίας και η αυξανόμενη ζήτηση ώθησαν καθυστερημένα τους Ευρωπαίους σε επενδύσεις στον τομέα της παραγωγής μπαταριών. Η Mercedes έχει ήδη ξεκινήσει τη δημιουργία της δικής της υποδομής στης Ευρώπη, η BMW επενδύει στρατηγικά σε πρώτες ύλες (κοβάλτιο - λίθιο) ενώ και μια νεοσύστατη εταιρεία, η Britishvolt, ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή τέτοιας εγκατάστασης στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα, δε, με άλλη έρευνα απαιτούνται οκτώ τέτοια εργοστάσια- μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο – για να μην χαθούν οι δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που αυτή τη στιγμή υπάρχουν στα εργοστάσια που κατασκευάζουν συμβατικά οχήματα. Γιατί αυτή η ενεργειακή μετάβαση της αυτοκίνησης θα δημιουργήσει σίγουρα ανακατατάξεις – αναταράξεις και στην αγορά εργασίας.
Η UBS, λοιπόν, εκτιμά ότι το κόστος των μπαταριών θα πέσει κάτω από τα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα (kWh), μέχρι το 2022. Η μείωση αυτή ενδέχεται να κάνει πιο δελεαστικά τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (Battery Electric Vehicles - BEV) σε σχέση με τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug In Electric Vehicles – PHEV) ενώ τα 100 $/kWh θεωρούνται κατά γενική ομολογία ως το στοιχείο που εξισώσει τα συμβατικά αυτοκίνητα (με ΜΕΚ) με τα BEV. Δεν είναι δηλαδή η UBS που το ανακαλύπτει αυτό.
Η τράπεζα εκτιμά, επίσης, ότι εκείνες οι αυτοκινητοβιομηχανίες που προσπαθούν να διατηρήσουν τις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων κινδυνεύουν να μείνουν πίσω από ανταγωνιστές, όπως η Tesla, υπέρμαχος των BEV και η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η οποία έχει δεσμευτεί να επενδύσει 33 δισ. ευρώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όπως και να ‘χει το πράγμα, η ηλεκτροκίνηση έρχεται. Αυτό δείχνει και η εξέλιξη των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, που αυξάνονται και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Κίνα, παρά το χτύπημα που δέχθηκε η αγορά αυτοκινήτων από τον Covid-19. Προβλέπεται, δε, ότι το 2020 θα πωληθούν στην ΕΕ ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα σε μια αγορά που στο σύνολό της αναμένεται να φτάσει τα 11 εκατομμύρια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η UBS προβλέπει ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φθάσει το 17% έως το 2025, ενώ μέχρι το 2030 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αντιστοιχούν στο 40% των παγκόσμιων πωλήσεων. Και στο σημείο αυτό πρέπει να κάνουμε για άλλη μια φορά τη διευκρίνηση ότι ο όρος «ηλεκτρικό αυτοκίνητο» στις περισσότερες περιπτώσεις περιλαμβάνει και τα BEV και τα PHEV.
Σημειώστε ότι σύμφωνα με προ διετίας εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, το 2030 αναμένεται να κυκλοφορούν, σε όλον τον πλανήτη, είτε 228 εκ. ηλεκτρικά οχήματα σύμφωνα με ένα αισιόδοξο σενάριο (EV30@30), είτε 115 εκατομμύρια σύμφωνα με ένα μετριοπαθέστερο (New Policies) – σε ένα σύνολο 2,0 δις οχημάτων που θα αποτελούν τον συνολικό στόλο της Γης. Εξ αυτών, ένα μεγάλο ποσοστό, τα 90 εκ. στην πρώτη περίπτωση και τα 80 εκ. στη δεύτερη, αντιστοιχούν σε PHEV.