Είναι δύσκολο να πεις όχι όταν όλοι λένε ναι - και η Renault ξάφνιασε τολμώντας να κάνει κάτι που ενδεχομένως και άλλοι να είχαν σκεφτεί. Καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία ζει στους ρυθμούς του περίφημου “Fit for 55” του σχεδίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που ορίζει ότι από το 2035 και μετά στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα πωλούνται αποκλειστικά αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, όλοι οι κατασκευαστές τρέχουν να προλάβουν διαμορφώνοντας αντίστοιχα τη στρατηγική και τακτική τους. Και είναι η πρώτη φορά που ακούγεται ένα επίσημο «όχι» - έστω και αν αυτό το όχι δεν έχει να κάνει με μια συνολική αντίθεση την πορεία προς την ηλεκτροκίνηση.
Η Renault λοιπόν διάλεξε τη φετινή, ιδιόμορφη διεθνή έκθεση κινητικότητας “IAA Mobility 2021” στο Μόναχο, για να εκφράσει δια του επικεφαλής Έρευνας και Εξέλιξης (R&D) της εταιρίας, Gilles Le Borgne, την ανάγκη παράτασης της προθεσμίας πώλησης οχημάτων με θερμικούς κινητήρες έως το 2040, καθώς φαίνεται ότι ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού δεν θα έχει την οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθεί στο κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων.
«Πρώτον, πρέπει να είμαι σαφής ότι δεν είμαστε αντίθεση στη μετάβαση. Ήμασταν οι πρώτοι που αρχίσαμε να πουλάμε ηλεκτρικά οχήματα και έχουμε περισσότερα από αυτά στους ευρωπαϊκούς δρόμους από οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή. Είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι έχουμε την τεχνολογία – και ενώ διαθέτουμε προς πώληση σήμερα και υβριδικά, και plug-in hybrid και ηλεκτρικά μπαταρίας (BEV), δεν ξέρουμε αν έχουμε τους πελάτες που τα θέλουν και - το πιο σημαντικό - μπορούν να τα αντέξουν οικονομικά», δήλωσε ο Le Borgne.
Ωστόσο δεν είναι αυτός ο μοναδικός λόγος που η Renault επιθυμεί αυτή την παράταση:
«Χρειαζόμαστε χρόνο για να προσαρμοστούμε. Η μετάβαση των εργοστασίων μας σε αυτές τις νέες τεχνολογίες δεν είναι απλή και η προσαρμογή του εργατικού δυναμικού σε αυτό θα πάρει χρόνο. Δεν μπορείτε να κάνετε τέτοιες αλλαγές έτσι απλά, και ένα τέτοιο χρονοδιάγραμμα θα ήταν δύσκολο για εμάς - και ακόμα πιο δύσκολο όταν λάβετε υποψη και την εφοδιαστική αλυσίδα. Αλλά θέλω να είμαι σαφής: Δεν πιέζω για τεχνολογικούς λόγους. Είμαστε έτοιμοι. Είπαμε ότι έως το 2030 το 90% των οχημάτων που θα πουλάει η Renault και το 100% των πωλήσεων της Alpine θα είναι BEV, ενώ πιστεύουμε ότι η Dacia θα είναι πιο κοντά στο 10%», συμπλήρωσε ο Le Borgne, που θεωρεί ότι πρέπει να προσέξουμε και τους ανθρώπους και την ελευθερία της κινητικότητας. Για το λόγο αυτό η Renault θέλει να κρατήσει ζωντανές τις μηχανές εσωτερικής καύσης και μαζί τους τα πάσης φύσεως υβριδικά οχήματα μέχρι το 2040.
Σημειώστε πάντως ότι η γαλλική εταιρία όντως δεν «φοβάται» την ηλεκτροκίνηση, καθώς έχει ανακοινώσει το λανσάρισμα μιας ολόκληρης γκάμας ηλεκτρικών μοντέλων στο πλαίσιο τους σχεδίου Renaulution για τον στρατηγικό της μετασχηματισμό. Πλέον πρόσφατο δείγμα της στροφής προς την ηλεκτροκίνηση αποτελεί η παρουσίαση του νέου πλήρως ηλεκτρικού Renault Mégane E-TECH electric.
Θυμίζουμε ότι η πορεία στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι στην πραγματικότητα μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει από χρόνια, λόγω της εξέλιξης των προδιαγραφών εκπομπών ρύπων, που αρχικά ανάγκασε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν στην εξέλιξη αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, οπότε φτάσαμε στο σημείο να μπαίνουν φίλτρα σωματιδίων ακόμα και στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, και στη συνέχεια οδήγησε στην ποικιλότροπη αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης – με την ευρύτερη έννοιά της. Τα υβριδικά τύπου “full hybrid” (όπως αυτά της Toyota), αλλά και (ήπια υβριδικά) “mild hybrid” που μπορείτε να συναντήσετε σήμερα σε όλες σχεδόν τις μάρκες ξεκίνησαν από την ανάγκη να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των κατά καιρούς EURO.
Το σχέδιο Fir for 55 όμως είναι κάτι διαφορετικό, καθώς εξαναγκάζει πλέον σε εγκατάλειψη του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Και εδώ είναι που τα πράγματα περιπλέκονται, καθώς η ηλεκτροκίνηση που έρχεται δεν μπορεί να λειτουργήσει από μόνη της, αλλά χρειάζεται ευρύτερες επενδύσεις σε υποδομές.