Αν ακούγοντας για 3d-printing θεωρούσατε ότι έχετε να κάνετε με κάτι που αφορά τον χώρο εργασίας σε ένα γραφείο ή κάποια πλαστικά εξαρτήματα, ακόμα και παιχνίδια που κατασκευάζονται με εκτυπωτές, τότε κάνατε λάθος.
Η σύγχρονη προσθετική εκτύπωση (3d-printing ή τρισδιάστατη εκτύπωση) βρίσκεται ήδη στο χώρο του αυτοκινήτου δίνοντας λύσεις για την κατασκευή ιδιαίτερων μεταλλικών εξαρτημάτων τα οποία θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να κατασκευαστούν με συμβατικές μεθόδους.
Το παράδειγμα της Ford Pro που κατασκεύασε ένα «ευφυές» εργαλείο τρισδιάστατης εκτύπωσης προκειμένου να βελτιώσει την αξιοπιστία του κιβωτίου ταχυτήτων του γνωστού επαγγελματικού της, Ford Transit έχει σίγουρα το δικό του ενδιαφέρον.
Αιτία και αφορμή για αυτήν τη μικρή καινοτομία, αποτελούν οι ιδιαιτερότητες της χρήσης ενός χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων - ιδιαιτέρως όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ένα επαγγελματικό αυτοκίνητο.
Βλέπετε, οι οδηγοί αλλάζουν σχέσεις μετάδοσης (κοινώς: «ταχύτητες») δεκάδες φορές κατά τη διάρκεια μιας διαδρομής -και όπως αντιλαμβάνεστε στα επαγγελματικά van οχήματα, όπως αυτά της οικογένειας Transit της Ford- οι αλλαγές αυτές είναι πολύ περισσότερες, καθώς κατά κανόνα τα επαγγελματικά αυτοκίνητα κινούνται περισσότερο, καλύπτοντας μεγαλύτερες αποστάσεις.
Η τεχνική λεπτομέρεια που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι κάθε κιβώτιο ταχυτήτων είναι εξοπλισμένο με εξαρτήματα τα οποία ονομάζονται «συγχρονιζέ» έχουν σχήμα δακτυλίου, και εξασφαλίζουν ομαλές και αξιόπιστες αλλαγές σχέσης μετάδοσης.
Κατά τη διαδικασία παραγωγής, αυτό το εξάρτημα υποβάλλεται σε μία διαδικασία σκλήρυνσης με τη χρήση ενός εργαλείου επαγωγής, κατά τη διάρκεια της οποίας οι θερμοκρασίες φτάνουν έως και τους 820 βαθμούς Κελσίου.
Αυτό το εργαλείο επαγωγής, βρέθηκε στο στόχαστρο των μηχανικών της Ford, οι οποίοι σχεδίασαν και κατασκεύασαν ένα ειδικό, τρισδιάστατα εκτυπωμένο αντικαταστάτη του, ο οποίος κατανέμει καλύτερα τη θερμότητα και συμβάλλει στη δημιουργία ενός πιο ανθεκτικού εξαρτήματος.
Σημειώστε, ότι η χρήση τρισδιάστατης εκτύπωσης για την παραγωγή του συγκεκριμένου εργαλείου (όπως και οποιουδήποτε εξαρτήματος) δε αφήνει «απόβλητα», δεν υπάρχει δηλαδή υλικό που προκύπτει ως από τη μηχανική εργασία.
Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ.
«Αυτή ήταν μία μοναδική πρόκληση για εμάς, καθώς ο χαλκός συνήθως δεν χρησιμοποιείται στη διαδικασία τρισδιάστατης εκτύπωσης. Η ομάδα μας όμως ήταν αποφασισμένη να βρει τον κατάλληλο τρόπο», δηλώνει ο Stefan Zimmermann, manufacturing & plant engineering manager.
«Βλέπαμε από την αρχή ότι υπάρχει ένα σαφές όφελος για τους πελάτες μας που θα κάνει τη διαφορά στις επαγγελματικές τους δραστηριότητες και στις καθημερινές μετακινήσεις τους».
Η Ford Pro ξεκίνησε πέρσι για πρώτη φορά να χρησιμοποιεί αυτό το καινοτόμο εργαλείο για να βοηθήσει στην παραγωγή των εκδόσεων van του Ford Transit - και η επινοητικότητα της ομάδας αναγνωρίστηκε στον θεσμό «Βραβείο Τεχνολογίας Henry Ford 2023», στον τομέα της παραγωγής.
Και αν ρωτάτε ποιο είναι το επόμενο βήμα που θα γίνει με αυτή την ενδιαφέρουσα καινοτομία, η Ford δηλώνει ότι διερευνά τώρα τη χρήση του εργαλείου ώστε αυτό να διαδραματίσει στο μέλλον ακόμη σημαντικότερο ρόλο στη δημιουργίας της νέας γενιάς ηλεκτρικών οχημάτων.