Δυνατή παρουσία έχουν στο χρηματιστηριακό ταμπλό οι μετοχές των Motor Oil και HelleniQ Energy και μάλλον δικαιολογημένα. Η Motor Oil έχει γράψει νέο ιστορικό υψηλό και η HelleniQ σε πρώτη φάση κυνηγάει τα υψηλά του Νοεμβρίου. Η αλήθεια είναι πως έχει μείνει πίσω η συγκεκριμένη, αν και δεν υστερεί σε μεγέθη και οι αναλυτές έχουν βάλει πιο ψηλά τον πήχη. Έχει ξεκινήσει βέβαια καλά τη χρονιά και ίσως να είναι φέτος η σειρά της.
Αμφότερες βλέπουν από τη μία τις τιμές του πετρελαίου να είναι χαμηλά και σημαντικά χαμηλότερα από τα περσινά επίπεδα και από την άλλη τα περιθώρια διύλισης να είναι λίγο χαμηλότερα από τα αντίστοιχα περσινά, αλλά υψηλότερα από τα μέσα περιθώρια των προηγούμενων 10-12 ετών.
Έτσι μάλλον εξηγείται και το γεγονός ότι στην αντλία οι τιμές παραμένουν υψηλές. Αυτό για τις εισηγμένες σημαίνει πως θα έχουν μία δεύτερη πολύ καλή χρονιά με υψηλές διανομές μερισμάτων και γιατί όχι απομόχλευση. Ήδη είδαμε τη Motor Oil παρά το επενδυτικό πλάνο να μην αυξάνει τη μόχλευση. Και για τις δύο αναμένεται δείκτης net debt/EBITDA κάτω από 2 φορές.
Εβδομάδα δεικτών αυτή που ξεκινάει και έχουμε αρκετά να δούμε και να περιμένουμε. Αρχικά από σήμερα η μετοχή του Αεροδρομίου Αθηνών είναι στο Γενικό Δείκτη, άρα η πορεία της επηρεάζει τον εν λόγω δείκτη. Στις 14 Φεβρουαρίου ο FTSE Russell θα έχει επίσης την ίδια μετοχή στους δείκτες FTSE All World, Global Large Cap, Emerging και MPF All World με στάθμιση 15,6%. Κατά την προηγούμενη συνεδρίαση, στο κλείσιμο θα δούμε στο ταμπλό τις ροές που θα υπάρξουν λόγω της εισόδου. Στις 12 Φεβρουαρίου θα μάθουμε την αναδιάρθρωση των δεικτών MSCI.
Δεν περιμένουμε κάτι και δεν έχει πει κάτι ο οίκος για το Αεροδρόμιο, όπως είχε κάνει ο FTSE Russell. Είναι 10 μέχρι σήμερα οι μετοχές στον MSCI Greece Standard και συγκεκριμένα οι ΟΤΕ, ΟΠΑΠ, Jumbo, Motor Oil, Μυτιληναίος, ΔΕΗ, Εθνική Τράπεζα, Τράπεζα Πειραιώς, Eurobank και Alpha Bank. Εκτός από δείκτες στις 14/2 δημοσιεύουν αποτελέσματα Τράπεζα Πειραιώς και Coca Cola. Στην Πειραιώς θα είναι περισσότερα βλέμματα στραμμένα καθώς αναμένονται πολύ ισχυρά νούμερα και μετά θα ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης του 20% που κατέχει το ΤΧΣ. Η μετοχή μόνο από την αρχή του έτους έχει άνοδο περίπου 20% και είναι μεταξύ των πρωταγωνιστών και φέτος.
Στις μικρές κατασκευαστικές κάποιοι με βαθιά πληροφόρηση αναφέρουν πως μπορεί να δούμε μεγάλα πράγματα. Δεν είναι μόνο τα μεγέθη που δείχνουν ότι βελτιώνονται σε κάποιες (βλέπε ΕΚΤΕΡ) και θα βελτιωθούν περαιτέρω, είναι και τα έργα που μπορεί να ωθήσουν σε συμπράξεις.
Πολλές μεγάλες εταιρείες που θέλουν να κάνουν κάμποσες μεγάλες επενδύσεις ακούγεται ότι πάνε να κλείσουν κατασκευαστικές, ώστε να μην αντιμετωπίσουν αργότερα θέμα όπως για παράδειγμα «έχουμε πολλές δουλειές δεν προλαβαίνουμε τη δική σας». Έτσι κάποιες πιο μικρές που έχουν όμως τεχνογνωσία και δεν παίρνουν μεγάλα έργα λόγω πτυχίου, μπορεί να δούμε να κλείνουν ωραίες συμφωνίες. Έτσι λένε οι ίδιες πηγές, θα δικαιολογηθεί και η αποτίμηση που τώρα σε κάποιους φαίνεται «φουσκωμένη». Περιμένουμε τη συνέχεια.
Μετοχές που έχουν μείνει πίσω ψάχνουν αρκετοί επενδυτές που παρακολουθούν για χρόνια την αγορά και δεν μπορούν να αγοράσουν όπως λένε κάποια που έχει κάνει ράλι 100-200%. Υπάρχει βέβαια η άποψη, πως «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει» και ακολουθούμε την τάση, γιατί αυτές που έμειναν πίσω κάποιο λόγο θα έχουν. Η αλήθεια είναι πως το ενδιαφέρον των μεγάλων του εξωτερικού δεν πάει σε πολλές μικρομεσαίες και μπορεί να μην έχει συμβεί κάτι, απλά να μην έχει έρθει η ώρα τους ή απλά να χρειάζονται λίγους ακόμα αγοραστές για να ανεβάσουν στροφές. Και μόλις ανεβάσουν ίσως να μη σταματήσουν.
Τέλος πάντων, αυτή η άποψη κυκλοφορεί και οφείλουμε να πούμε πως βλέπουμε μετοχές που δεν είχαν συγκεντρώσει βλέμματα να βγαίνουν στην επιφάνεια. Από τα βαριά χαρτιά ΕΥΔΑΠ, Lamda, ΟΤΕ, Quest, HelleniQ Energy, μπορεί κάποιος με βάση την περσινή πορεία να πει πως έχουν μείνει πίσω και στις τελευταίες συνεδριάσεις έδειξαν πως θέλουν να αναρριχηθούν υψηλότερα. Από μεσαίες σημειώνουμε Attica Group, Fourlis, Πλαστικά Θράκης και Austriacard που δείχνουν κάτι, αλλά πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο.
Τα στατιστικά του Ιανουαρίου επιβεβαιώνουν την υποψία της αγοράς για έμπρακτη αύξηση του ενδιαφέροντος: Δημιουργήθηκαν 5.882 νέοι κωδικοί και προφανώς η εξέλιξη αυτή σχετίζεται με την είσοδο του Ελ. Βενιζέλος στο ΧΑ. Ανάλογη κινητικότητα σε ένα μήνα έχει να δει το ΧΑ από το 2013 και συγκεκριμένα για τους μήνες Ιούνιο (5.891) και Μάιο (5.238).
Ο λόγος που είχε παρατηρηθεί αύξηση των νέων κωδικών ήταν οι αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών οι οποίες συνοδεύονταν από warrants. Κοιτάζοντας ακόμα πιο πίσω 5.000 νέοι κωδικοί σε περίοδο μήνα είχαν παρατηρηθεί ξανά το 2008. Σε ό,τι αφορά την συμμετοχή των ενεργών κωδικών ο Ιανουάριος κινήθηκε κοντά στους περυσινούς μέσους όρους με 27.462 κωδικούς, ωστόσο ο Φεβρουάριος αναμένεται να ξεπεράσει το φράγμα των 30.000 με την έναρξη διαπραγμάτευσης του ΔΑΑ.
Η είσοδος του Ελ. Βενιζέλος στην Κύρια Αγορά με κεφαλαιοποίηση άνω των 2,6 δισ. ευρώ βάζει πλέον σοβαρή υποψηφιότητα (με απόλυτη βεβαιότητα) για την συμμετοχή της εταιρίας στην σύνθεση του FTSE-25 στην επόμενη τακτική αναθεώρηση του Μαΐου, ήδη βρίσκεται στην 12η θέση των επιλέξιμων εταιριών ικανοποιώντας τα σχετικά κριτήρια διασποράς και κεφαλαιοποίησης.
Η μάχη στον δείκτη θα δοθεί στην ουρά των κεφαλαιοποιήσεων για το ποιος θα παραμείνει εντός της σύνθεσης του δείκτη με την Quest πλέον να έχει χάσει σημαντικό έδαφός, ενώ και η ΕΥΔΑΠ βρίσκεται σε επικίνδυνη ζώνη. Ακόμα υπάρχει αρκετός χρόνος καθώς η περίοδος υπολογισμού ξεκινάει τον Απρίλιο. Επειδή όμως η κατάταξη θα λάβει υπόψη της όλα τα κλεισίματα του μήνα των φρονίμων τα παιδιά…
Η ανάγκη για ενέργεια οδηγεί σε νέες εφαρμογές. Το νεκροταφείο του Osijek στην Κροατία θα καλύπτει το 70% των αναγκών του από 18 φωτοβολταϊκά πάνελς που θα εγκατασταθούν στην οροφή του βασικού κτιρίου. Η εγκατάσταση αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου των τοπικών αρχών για την κάλυψη των αναγκών σε ρεύμα των σχολείων, παιδικών σταθμών, της δημοτικής πισίνας, γυμναστηρίων και του δημοτικού μεγάρου. Η απόσβεση της επένδυσης μέσω της εξοικονόμησης χρημάτων εκτιμάται ότι θα γίνει σε 40 μήνες.
Την ερχόμενη Τετάρτη η Coca Cola HBC ανακοινώνει αποτελέσματα και η πρόσφατη πίεση στη μετοχή έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον της αγοράς αφού δεν υπάρχει κάποιο ειδικό γεγονός που να επιδρά αρνητικά στην πορεία της μετοχής. Ωστόσο η αναταραχή στην οικονομία της Αιγύπτου με την είσοδο του ΔΝΤ προβληματίζει ως προς τις προοπτικές της εν λόγω θυγατρικής, καθώς η παρουσία του ταμείου συνδέεται πάντα με μέτρα λιτότητας. Μια άλλη εξήγηση συνδέει την αδυναμία της μετοχής με τα διαιτητικά φάρμακα που καταστέλλουν την όρεξη και ακολούθως την κατανάλωση αναψυκτικών. Περισσότερες διευκρινήσεις ίσως έχουμε στην τηλεδιάσκεψη που θα ακολουθήσει μέσα στην ημέρα.
Τι συνέβη και έπεσε η μετοχή της Fairfax 12% στο κλείσιμο της περασμένης Πέμπτης;
Πάνω από 1 δισ. ευρώ το μήνα αποσύρουν οι μεριδιούχοι αμοιβαίων κεφαλαίων που επενδύουν σε εμπορικά ακίνητα καθώς η πτώση της ζήτησης και η αύξηση του κόστους δανεισμού εντείνουν τις ανησυχίες τους για πιθανή διόρθωση των αποτιμήσεων. Αποτέλεσμα της ρευστοποίησης μεριδίων είναι ότι το ενεργητικό των αμοιβαίων αυτών και άλλων εισηγμένων fund έχει μειωθεί άνω του 10% στα 181 δισ. ευρώ από τον Δεκέμβριο του 2022 μέχρι τον περυσινό Δεκέμβριο, σύμφωνα με την Morningstar, με εκροές για 11 συνεχείς μήνες.
Ενώ υπάρχει νευρικότητα για την κατάσταση στην αγορά εμπορικών ακινήτων στις ΗΠΑ αυτήν την περίοδο, οι ανησυχίες έχουν μεταφερθεί και στην Ευρώπη με τα ομόλογα που έχει εκδώσει η γερμανική Pfandbriefbank να δέχονται πίεση λόγω της έκθεσης στην αμερικανική αγορά. Πολλά από τα αμοιβαία βρίσκονται υπό πίεση να πωλήσουν assets για να ικανοποιήσουν τις αυξανόμενες εκροές.
Τα funds που επενδύουν σε ακίνητα αποτελούν ενδεχόμενη απειλή για τη χρηματοοικονομική σταθερότητα καθώς αντιπροσωπεύουν γύρω στο το 40% της αγοράς εμπορικών ακινήτων στην ευρωζώνη, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Το καλό το παλικάρι ξέρει κι άλλο μονοπάτι, λέει ένα λαϊκό γνωμικό. Κάτι αντίστοιχο φαίνεται πως έχει στο νου της η μεγάλη κορεατική αυτοκινητοβιομηχανία Hyundai Motor Company (005380 Seoul). Σύμφωνα με τις πληροφορίες του πρακτορείου Reuters, από πηγές που θέλησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, η κορεατική βιομηχανία σχεδιάζει να προχωρήσει στην εισαγωγή της ινδικής θυγατρικής της στο χρηματιστήριο του Μουμπάι. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η είσοδος στο χρηματιστήριο θα γίνει με έκδοση νέων μετοχών της θυγατρικής και τα έσοδα αναμένεται να φθάσουν στο ύψος των τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Καθώς η μητρική εταιρεία έχει δηλώσει πρόσφατα πως σχεδιάζει επενδύσεις ύψους τεσσάρων δισεκατομμυρίων στο ινδικό έδαφος μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, φανταζόμαστε πως το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από την πιθανή είσοδο της ινδικής θυγατρικής στο χρηματιστήριο θα κατευθυνθεί προς αυτές τις επενδύσεις. Οι πηγές του πρακτορείου εκτιμούν πως η Hyundai πιστεύει ότι η χρηματιστηριακή αξία της ινδικής θυγατρικής της θα μπορούσε να φθάσει τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 53 φορές τα κέρδη των τελευταίων δώδεκα μηνών της Hyundai Ινδίας. Η αποτίμηση αυτή ακούγεται πολύ φιλόδοξη και αισιόδοξη, καθώς η μητρική εταιρεία διαπραγματεύεται με χρηματιστηριακή αξία περίπου 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ και αποτιμάται λίγο πάνω από πέντε φορές τα ετήσια κέρδη της.
Έχει λογική άραγε αυτή η εκτίμηση; Αν πιστέψουμε την ανάλυση του Pranav Kiran, ο οποίος αρθρογραφεί στο Breakingviews του Reuters, ο στόχος για χρηματιστηριακή αξία 30 δις είναι όντως φιλόδοξος αλλά δεν μπορεί να θεωρηθεί εντελώς παράλογος. Μπορεί η ινδική θυγατρική να συνεισφέρει μόνο το 7% του ετήσιου κύκλου εργασιών του ομίλου αλλά η ετήσια κερδοφορία σημείωσε άνοδο 62% κατά την πιο πρόσφατη εταιρική χρήση (Απρίλιος 2022 με Μάρτιο 2023) και το περιθώριο καθαρού κέρδους ανεβαίνει σταθερά. Το μέλλον της ινδικής θυγατρικής προδιαγράφεται θετικό καθώς η ινδική οικονομία μεγαλώνει σταθερά και οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξάνονται ραγδαία.
Η Hyundai Ινδίας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια αυτοκινήτων εντός Ινδίας, με μερίδιο αγοράς 14,51%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Reuters (πρώτη είναι η Maruti Suzuki με μερίδιο 40,86%). Το χρηματιστήριο του Μουμπάι είναι από τα πιο δημοφιλή στον κόσμο καθώς οι επενδυτές ψάχνουν για αναπτυσσόμενες οικονομίες και η ινδική είναι σίγουρα μία από αυτές. Αν λάβουμε υπόψη μας αυτά τα δεδομένα δεν θα πρέπει να μας προκαλέσει έκπληξη μία τόσο μεγάλη χρηματιστηριακή αξία για την Hyundai Ινδίας. Αυτό μάλλον σκέφθηκαν και όσοι αγόρασαν μετοχές της μητρικής στο χρηματιστήριο της Σεούλ την 5η Φεβρουαρίου όταν δημοσιεύθηκε το άρθρο του Reuters με τις πληροφορίες για τα σχέδια της εταιρείας.
Τι εννοούμε; Πολύ απλά πως η πιθανή είσοδος της ινδικής θυγατρικής στο χρηματιστήριο με τόσο μεγάλη αποτίμηση θα δείξει καθαρά στις αγορές το πόσο φθηνές είναι οι μετοχές της μητρικής στην Σεούλ. Αυτό θα μπορούσε να κάνει τους διεθνείς επενδυτές να ξεχάσουν τα προβλήματα με την Βόρεια Κορέα και τους ενδοιασμούς σχετικά με τα λογιστικά μεγέθη των μεγάλων κορεατικών πολυεθνικών και να οδηγήσουν σημαντικά πιο ψηλά τις μετοχές της Hyundai Motor Company.
Αν τα πράγματα λοιπόν πάνε καλά, μπορεί στο τέλος να δούμε τις μετοχές της κορεατικής μητρικής να ξεφεύγουν από τα πολύ χαμηλά επίπεδα στα τα οποία βρίσκονται εδώ και καιρό. Έστω και δια της πλαγίας οδού, την οποία μάλλον αναζήτησε η Hyundai Motor Company για αυτόν ακριβώς τον λόγο.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.