H Alpha Bank έκλεψε τις εντυπώσεις, η μάχη των διυλιστηρίων, το επιτυχημένο μοντέλο της Mytilineos, τα φιλέτα στη Μύκονο, η επιστροφή της Attica και η βροχή δολαρίων στη ναυτιλία

Όπως όλες οι προηγούμενες εκδόσεις, έτσι και η χθεσινή της Alpha Bank, επιβεβαίωσε το ισχυρό ενδιαφέρον που υπάρχει για τα ελληνικά assets. Μέσω έκδοσης senior preferred ομολόγου, η τράπεζα άντλησε 400 εκατ. ευρώ, αλλά οι προσφορές ξεπέρασαν τα 1,25 δισ. ευρώ. Η υψηλή ζήτηση έριξε και το επιτόκιο στο 5,125% από 5,5% που ήταν η αρχική εκτίμηση. Το ομόλογο είναι εξαετούς διάρκειας με δυνατότητα ανάκλησης τα 5 έτη.

Η Alpha Bank προχώρησε τον Ιούνιο σε έκδοση senior ομολόγου 500 εκατ. ευρώ και πέτυχε επιτόκιο 6,88%. Είχε επίσης κάνει μία έκδοση perpetual ομολόγου της κατηγορίας ΑΤ1 για 400 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο με αναλογικά πολύ καλό επιτόκιο 11,875%. Η τράπεζα θεωρητικά υπολόγιζε πέρυσι στις ενημερώσεις των αναλυτών, σε εκδόσεις συνολικά έως 900 εκατ. ευρώ για να καλύψει τις τελικές απαιτήσεις MREL.

Δεν χωράει αμφιβολία πως η συστημική τράπεζα έχει αλλάξει πίστα. Για την Alpha Bank η διαφορά φαίνεται και στο ταμπλό με τη μετοχή να έχει συμπληρώσει πέντε συνεχόμενες ανοδικές συνεδριάσεις και να προσεγγίζει η άνοδος από την αρχή του έτους το 15%. 


Υστέρηση έναντι του γενικού δείκτη, αλλά ανάλογη ή και καλύτερη πορεία έναντι του δείκτη των ευρωπαϊκών εταιρειών διύλισης καταγράφουν εδώ και μήνες οι εγχώριες εταιρείες διύλισης, Motor Oil και HelleniQ Energy. Η Motor Oil δείχνει πως τα έχει πάει καλύτερα από τον ευρωπαϊκό κλάδο, ενώ η HelleniQ Energy ακολουθεί την πορεία του. Αυτή η καλύτερη πορεία της Motor Oil, μάλλον, εξηγεί και την καλύτερη αποτίμηση που έχει στο ταμπλό καθώς ανέρχεται στα 2,8 δισ. ευρώ, ενώ η HelleniQ είναι στα 2,3 δισ. ευρώ.

Οι αναλυτές εντοπίζουν περιθώριο ανόδου και για τις δύο μετοχές και περιμένουν πως το 2023 θα κλείσει με καλή κερδοφορία, η οποία μάλλον θα υποχωρήσει το 2024. Από την άλλη, τόσο σε όρους p/e όσο και σε όρους EV/EBITDA οι αποτιμήσεις των δύο εταιρειών δείχνουν εξαιρετικά χαμηλές. Ακόμα όμως και με μείωση κερδών το 2025 το p/e παραμένει μονοψήφιο και για τις δύο και ο δείκτης εταιρικής αξίας προς EBITDA περίπου στις 5,5 φορές για την ίδια χρήση. Σημειώστε πως κάποιοι αναλυτές (π.χ. Piraeus Sec.) δίνει τα 33 ευρώ τιμή στόχο για τη Motor Oil και για τη HelleniQ Energy τα 9,5 ευρώ, δηλαδή περιθώρια ανόδου πέριξ του 30%. 


Οι συνέργειες ανάμεσα στους Κλάδους της Ενέργειας και της Μεταλλουργίας και τα ευρύτερα οφέλη που προκύπτουν από τον πρόσφατο εταιρικό μετασχηματισμό της MYTILINEOS Energy & Metals και τη δημιουργία του νέου αυτού μοντέλου λειτουργίας γίνονται όλο και περισσότερο ορατά.

Αυτό συμβαίνει καθώς η συγκυρία γίνεται ιδιαίτερα απαιτητική, με την εντεινόμενη γεωπολιτική αστάθεια που επηρεάζει τις αγορές ενέργειας τη στιγμή που οι οικονομίες προσπαθούν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον υψηλού κόστους χρήματος, το οποίο θα μπορούσε ενδεχομένως να διαρκέσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Αναδεικνύοντας το επιτυχημένο μοντέλο Energy & Metals και τις συνέργειες που προκύπτουν από αυτό, η Mytilineos επιδιώκει να εφαρμόσει το ίδιο μοντέλο λειτουργίας και στην Γκάνα, έχοντας ήδη σε βάθος κατανόηση του ενεργειακού τομέα της χώρας, μέσω εκτέλεσης πληθώρας ενεργειακών έργων στην περιοχή.

Μέσω της παραχώρησης από τον κρατικό φορέα ανάπτυξης βιομηχανίας αλουμινίου στην Γκάνα της Βορειοδυτικής Αφρικής κοιτασμάτων βωξίτη, η εταιρεία ως η μοναδική πλήρως καθετοποιημένη εταιρία παραγωγής βωξίτη, αλουμίνας και πρωτόχυτου αλουμινίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παραμένει πιστή στη στρατηγική της να διασφαλίζει ποικίλες πηγές εφοδιασμού σε παγκόσμια κλίμακα, ενισχύοντας τη θέση της σε όλη την αλυσίδα αξίας της βιομηχανίας αλουμινίου.

Η περιοχή που περιλαμβάνει τα κοιτάσματα εκτιμάται ότι διαθέτει γεωλογικά αποθέματα περίπου 300 εκατ. τόνων βωξίτη και αναμένεται να παράγει έως και περίπου 10 εκατ. τόνους βωξίτη ετησίως, ή αντιστοίχως ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα, η Mytilineos, από κοινού με την GIADEC θα αξιολογήσουν ενδεχόμενη κατασκευή μονάδας παραγωγής αλουμίνας με προβλεπόμενη ετήσια παραγωγική ικανότητα έως 1,5 εκατ. τόνους.


Επέστρεψε πάνω από τα 2 ευρώ χθες η μετοχή της Attica Group και ήταν μεταξύ των μετοχών που ξεχώρισαν. Ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει σημαντικά κάτω από την τιμή της δημόσιας πρότασης, εξέλιξη που μάλλον επιβεβαιώνει πως η πώληση έγινε με γεμάτη αποτίμηση. Η STRIX αν και δεν έχει εκδηλώσει πρόθεση για να βγάλει τη μετοχή από το ταμπλό, δεν αποκλείεται να το κάνει στο μέλλον σύμφωνα με κάποια στελέχη της αγοράς, αλλά η στήλη δε συμμερίζεται αυτό το σενάριο. Το καλό σενάριο θα είναι να μπορέσει να παρουσιάσει έργο, να αυξήσει τα κέρδη της και να βελτιώσει την ελεύθερη διασπορά της μετοχής.

Με αποτίμηση 500 εκατ. ευρώ, θα ήταν περισσότερο «χρήσιμη» στο ταμπλό παρά εκτός αυτού. Χρηματιστηριακά η ύπαρξη πωλητή σε τιμές πάνω από τα 2 ευρώ, επιβεβαιώνεται και οι πληροφορίες της στήλης αναφέρουν πως μάλλον είναι ο πρώην βασικός μέτοχος της ΑΝΕΚ, ο οποίος έχει τώρα μετοχές της Attica Group τις οποίες δεν έχει πρόθεση και μάλλον και λόγο να κρατήσει. Άρα, μέχρι να μηδενίσει τη θέση του δεν αποκλείεται η συσσώρευση γύρω από τα 2 ευρώ να συνεχιστεί.


Δύο πλειστηριασμοί ακινήτων που βρίσκονται σε έναν τουριστικό προορισμό αιχμής, στη Μύκονο, περιλαμβάνονται στη λίστα των 10.000 πλειστηριασμών ακινήτων που έχουν προγραμματιστεί για τη φετινή χρονιά.

Ο πρώτος πλειστηριασμός αφορά μια κατοικία εμβαδού 175 τετραγωνικών μέτρων, η οποία έχει ανεγερθεί σε αγροτεμάχιο 4.000 στρεμμάτων στη θέση «Φανάρι» του Δήμου Μυκόνου, το οποίο βρίσκεται εκτός σχεδίου αλλά εντός Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου. Σύμφωνα δε με τη θέση στην οποία βρίσκεται, χαρακτηρίζεται ως ακίνητο «φιλέτο». Η κατοικία έχει προγραμματιστεί να εκπλειστηριαστεί στις 23 Μαΐου με τιμή εκκίνησης τα 2,5 εκατ. ευρώ.

Ο άλλος πλειστηριασμός που έχει προγραμματιστεί είναι στις 10 Απριλίου και αφορά δυο όμορα αγροτεμάχια στη θέση Καρδαμίδα, στην περιοχή Άνω Μέρα Μυκόνου. Τα οικόπεδα αυτά είναι οικοδομήσιμα και βρίσκονται εκτός σχεδίου του οικισμού της περιοχής. Η τιμή εκκίνησης για τα δύο αυτά οικόπεδα έχει οριστεί σε 422.000 ευρώ.


Το ποσό των 18,1 δισ. δολαρίων δαπάνησαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2023 για τη ναυπήγηση νέων πλοίων, με στόχο την ανανέωση του στόλου τους. Το ποσό αυτό είναι αυξημένο κατά 60% έναντι του 2022 και ταυτόχρονα καταλαμβάνει μερίδιο 16% επί του συνολικού ποσού που δαπανήθηκε από όλους τους εφοπλιστές, παγκοσμίως για νέα πλοία.

Συγκεκριμένα, μέσα στο 2023, οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία έφθασαν τις 267 και αντιστοιχούν σε μεταφορική ικανότητα 26,6 εκατομμυρίων τόνων ολικής χωρητικότητας. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο από το 2013, όταν οι παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών είχαν φθάσει τις 388 και τα 32,4 εκατ. τόνους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των παραγγελιών πλοίων, στις πρώτες θέσεις βρίσκονται οι εφοπλιστές Γιώργος Προκοπίου και Γιώργος Οικονόμου. Παράλληλα, μεγάλο αριθμό παραγγελιών σημείωσε και ο ναυτιλιακός όμιλος συμφερόντων της Άννας Αγγελικούση, μετά την απόφαση της Alpha Gas, του βραχίονα υγραεριοφόρων, να κάνει επενδυτικό άνοιγμα και στα πλοία μεταφοράς αμμωνίας. Βέβαια, η τάση για προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών σε δεξαμενόπλοια παραμένει σταθερή.

Ήδη το 2023 η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου έχει προχωρήσει σε έξι παραγγελίες δεξαμενοπλοίων VLCCs, ενώ ήδη διαθέτει 17 μεγάλα δεξαμενόπλοια. Αντίστοιχα, και η Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση, που διαθέτει και έναν από τους μεγαλύτερους στόλους VLCCs, περί τα 33 πλοία, βρίσκεται σε διαδικασία αναζήτησης για τη ναυπήγηση νέων. 


Oι αγορές μάλλον θα χρειαστεί να περιμένουν μετά τον Μάρτιο για την πρώτη μείωση επιτοκίων από την κεντρική τράπεζα των ΗΠΑ, τη FED, καθώς το επιτελείο της επιθυμεί να δει περισσότερα στοιχεία που θα επιβεβαιώνουν ότι ο πληθωρισμός οδεύει προς το στόχο του 2%. Τάδε έφη ο επικεφαλής της Fed Τζερόμ Πάουελ στην εκπομπή 60 Μinutes του CBS το βράδυ της Κυριακής.

«Ο κίνδυνος του να κινηθούμε πρόωρα είναι ότι η δουλειά δεν έχει τελειώσει και τα καλά στοιχεία που είχαμε το τελευταίο εξάμηνο ενδεχομένως να μην δείχνουν την πραγματική εικόνα όσον αφορά στην πορεία του πληθωρισμού. Δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα συμβεί, αλλά το πιο συνετό είναι να δώσουμε περισσότερο χρόνο ώστε να δούμε ότι τα στοιχεία συνεχίζουν να επιβεβαιώνουν ότι ο πληθωρισμός οδεύει χαμηλότερα προς το 2% με διατηρήσιμο τρόπο», δήλωσε ο Πάουελ.

To συμπέρασμα είναι ότι η Fed δεν θα έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο βεβαιότητας για την πορεία του πληθωρισμού μέχρι τη συνεδρίαση νομισματικής πολιτικής στις 19-20 Μαρτίου, που σημαίνει ότι η πρώτη μείωση μπορεί να συμβεί γύρω στα μέσα της χρονιάς.


Πριν λίγα χρόνια οι αγορές πανηγύριζαν όταν μία παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωνε σχέδια επέκτασης στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Χαίρονταν ακόμα περισσότερο αν τα σχέδια περιλάμβαναν και την δημιουργία χωριστής εταιρείας που θα έμπαινε κάποια στιγμή στα διεθνή χρηματιστήρια, ενώ έτρεχαν να κυνηγήσουν κάθε νέα φιλόδοξη αυτόνομη προσπάθεια δραστηριοποίησης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ από τότε και κάθε μερικές μέρες βλέπουμε και μία είδηση που επιβεβαιώνει την απροθυμία των αγορών να χρηματοδοτήσουν οτιδήποτε έχει σχέση με το «μέλλον της αυτοκίνησης». Πριν μερικές μέρες μάθαμε πως η γαλλική Renault (RNO PARIS) έβαλε στο ψυγείο το σχέδιο εισαγωγής στο χρηματιστήριο της θυγατρικής της Ampere αφού το επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν πολύ χαμηλό.

Η μετοχή της Lucid (LCID NASDAQ) κατεβαίνει συνεχώς παρά τη συνεχή χρηματοδότηση που παίρνει από τη Σαουδική Αραβία, ενώ η Fisker έχει γίνει πλέον penny stock παρά το γεγονός πως τελικά κατάφερε να αρχίσει τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της. Μεγάλη είναι και η ταλαιπωρία της Polestar (PSNY NASDAQ), η μετοχή της οποίας έχει βρεθεί κάτω από τα δύο δολάρια εδώ και μερικές εβδομάδες. Η εταιρεία αυτή, η οποία ξεκίνησε σαν το «ηλεκτρικό κομμάτι» της Volvo Cars (VOLCAR-B STOCKHOLM) εισήλθε πριν από τρία σχεδόν χρόνια στο αμερικανικό χρηματιστήριο με βασικούς μετόχους την σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία και την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely Automotive Holdings (0175 HONG KONG), η οποία ελέγχεται από τον πολυπράγμονα Κινέζο επιχειρηματία Li Shufu και με τη σειρά της ελέγχει την Volvo Cars.

Παρά το γεγονός πως η Polestar είναι μία από τις πρώτες μικρές «ηλεκτρικές εταιρείες» που άρχισε τις μαζικές πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της, αρκετά πριν τη Rivian (RIVN NASDAQ) και την Lucid, το αυξημένο κόστος, οι τεχνικές δυσκολίες, ο δυνατός ανταγωνισμός και η αδυναμία των καταναλωτών να πληρώσουν τις αρκετά υψηλές τιμές των αυτοκινήτων, οι οποίες είχαν γίνει ακόμα υψηλότερες λόγω του πληθωρισμού και των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, μεγάλωσε κατά πολύ τις χρηματοδοτικές ανάγκες της.

Καθώς το κλίμα στις αγορές ήταν πλέον εντελώς διαφορετικό, αυτό σήμαινε πως το βάρος της επιπλέον χρηματοδότησης έπεσε στις δύο βασικές μετόχους της, τη Volvo Cars και την Geely. Αυτό όμως δεν άρεσε καθόλου στους μετόχους μειοψηφίας των δύο αυτών επιχειρήσεων, οι οποίοι άρχισαν να φοβούνται πως οι επιχειρήσεις τους κρατούσαν στα χέρια τους ένα πηγάδι χωρίς πάτο.

Το πόσο τους ενοχλεί η συνεχής χρηματοδότηση της Polestar φάνηκε την προηγούμενη Πέμπτη, όταν η Volvo Cars ανακοίνωσε τη διακοπή της περαιτέρω χρηματοδότησης της συνδεδεμένης εταιρείας, στα πλαίσια της ανακοίνωσης των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων της.

Η μετοχή της Volvo Cars στο χρηματιστήριο της Στοκχόλμης έκανε ένα μεγάλο άλμα και έφθασε μέχρι και 30% πάνω από το κλείσιμο της Τετάρτης καθώς οι επενδυτές μάλλον έβγαζαν κραυγές ανακούφισης. Η Volvo Cars έκλεισε τελικά 20% πάνω από την Τετάρτη, αλλά παραμένει πολύ πιο κάτω από την τιμή της δικής της δημόσιας εγγραφής που έγινε το 2021.

Όπως δήλωσε η διοίκηση της εταιρείας, αποφάσισε να διακόψει τη χρηματοδότηση της Polestar και να χρησιμοποιήσει τα διαθέσιμα κεφάλαια για τις δικές της ανάγκες, ενώ σύντομα θα αποφασίσει τι θα κάνει με το 48% της Polestar που κατέχει. Όπως είναι φανερό, μοναδικός χρηματοδότης της Polestar θα παραμείνει η Li Shufu μέσω των διάφορων εταιρειών που ελέγχει, εκτός αν υποκύψει και αυτός κάποια στιγμή στις πιέσεις των δικών του μετόχων και αποφασίσει να «βγάλει την εταιρεία από την πρίζα».

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.