Στόχους που προκάλεσαν ευχάριστη έκπληξη ανακοίνωσε η ΔΕΗ από το Λονδίνο, δείχνοντας πως τα τελευταία χρόνια πέτυχε αυτό που πολλοί θεωρούσαν ακατόρθωτο. Όχι μόνο εξυγίανε τον ισολογισμό της, αλλά βάζει πλέον τις βάσεις για να πετύχει EBITDA 3 δισ. ευρώ το 2030 και 2,3 δισ. ευρώ το 2026.
Και αυτά με ένα υψηλό επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο θα φτάσει τα 9 δισ. ευρώ στην τριετία. Ο CEO της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, έχοντας, παρά τις αλλεπάλληλες κρίσεις και το ασταθές περιβάλλον, χτίσει πάνω σε σταθερές βάσεις, μετασχηματίζει τον όμιλο στοχεύοντας σε αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος κατά 18% σε ετήσια βάση, επενδύοντας 9 δισ. σε ΑΠΕ, αναβάθμιση δικτύων και νέες δραστηριότητες, κάνοντας επέκταση στη Ν.Α Ευρώπη, μπαίνοντας σε συναφείς αγορές όπως τα δίκτυα οπτικών ινών και προχωρώντας στην απολιγνιτοποίηση και τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος.
Η ΔΕΗ έχει πιάσει τους προηγούμενους στόχους για EBITDA 1,5 δισ. ευρώ δύο χρόνια νωρίτερα και με χαμηλότερο δείκτη net debt/EBITDA 3,3 φορές από 3,5 φορές που είχε δώσει εκτίμηση, ενώ για το 2026 εκτιμά πως ο δείκτης θα είναι έως 3,5 φορές. Για το 2023 θα δώσει σε μέρισμα το 35% των καθαρών κερδών και την περίοδο 2024-25 το 35-55%. Για το 2023 εκτιμά πως τα καθαρά κέρδη θα διαμορφωθούν στα 200 εκατ. ευρώ, το 2024 στα 300-400 εκατ. ευρώ και το 2026 στα 700-800 εκατ. ευρώ. Το 2023 οι συνολικές επενδύσεις εκτιμάται ότι ανήλθαν στα 2,8 δισ. ευρώ και θα ανέλθουν το 2024 στα 3,4 δισ. ευρώ, ενώ το 2025 θα υποχωρήσουν λίγο στα 3,1 δισ. ευρώ και στα 2,5 δισ. ευρώ το 2026.
Για το επενδυτικό πρόγραμμα ήδη έχει εξασφαλίσει γραμμές χρηματοδότησης, ενώ μεγάλο μέρος θα καλυφθεί και από ίδια κεφάλαια. Η εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ θα διαμορφωθεί στα 8,9 GW το 2026 και την ίδια χρονιά θα κλείσουν οι λιγνιτικές μονάδες. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 23,1 εκατ. τόνους το 2019 θα μειωθούν κατά 75% περίπου και στα 5,9 εκατ. τόνους.
Προσπαθεί να βελτιώσει τα οικονομικά της η Παπουτσάνης, η οποία είχε καλλιεργήσει στους επενδυτές μεγάλες προσδοκίες που όμως στις τελευταίες χρήσεις δεν επιβεβαιώθηκαν. Τα μεγέθη συρρικνώθηκαν το 2022 και το 2023 θα έχουν μία ανάκαμψη σε επίπεδο κερδοφορίας, αλλά πάλι δε θα μπορεί κάποιος να χαρακτηρίσει τη μετοχή ως ευκαιρία, όταν η αποτίμηση ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ.
Ο τζίρος το 2023 μειώθηκε 12% έναντι του 2022 και στα 62,3 εκατ. ευρώ, με τη διοίκηση να δηλώνει ότι θα πετύχει καλύτερη κερδοφορία το 2023 έναντι του 2022 που είχε πέσει στα 3 εκατ. ευρώ περίπου. Και πάλι όμως είναι κάπως μακριά από τα περίπου 5 εκατ. ευρώ του 2021 που αν τα επαναλάμβανε θα έδιναν ένα πιο λογικό p/e, όμως κάτι τέτοιο είναι αρκετά δύσκολο.
Η εταιρεία περιμένει μέσα από συμφωνίες που προσπαθεί να κλείσει με πολυεθνικές να βελτιώσει κατά 6 εκατ. ευρώ τις πωλήσεις το 2024. Μεγάλο πλήγμα προήλθε και από τις πωλήσεις ξενοδοχειακών προϊόντων οι οποίες μειώθηκαν κατά 22%. Μείωση κατέγραψαν και τα προϊόντα τρίτων και οι πωλήσεις σαπωνομαζών.
Αν και λίγες εβδομάδες πριν, η μετοχή της HelleniQ Energy είχε τραβήξει τα επενδυτικά βλέμματα λόγω του placement, η μετοχή έχει κάπως ατονήσει και μάλλον δε δικαιολογείται αυτή η στασιμότητα. Ο όμιλος θα έχει και φέτος μία εξαιρετική χρονιά με τα EBITDA να ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Πρόσφατα έδωσε προμέρισμα 0,30 ευρώ, ενώ έχει πολλά μέτωπα ανοικτά, από τα οποία μπορούν να υπάρξουν θετικές εξελίξεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη μετοχή. Έχει φτάσει πλέον η ώρα των ερευνητικών γεωτρήσεων στις υποθαλάσσιες περιοχές της Κρήτης και του Ιονίου για τον εντοπισμό κοιτασμάτων φυσικού αερίου και μάλλον υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον και πέραν των εταιρειών που έχουν υπογράψει συμβάσεις με το δημόσιο.
Η Chevron φαίνεται πως έχει επαφές με την εισηγμένη γιατί επιθυμεί είσοδο στην ελληνική αγορά υδρογονανθράκων. Δεν αποκλείεται λένε κάποιες πληροφορίες να μπει και αυτή στο σχήμα. Από την άλλη, κάποια στιγμή θα προχωρήσει και το θέμα της ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπου η HelleniQ Energy έχει το 35% και θέλει να το πουλήσει. Ένα σενάριο που έχει ακουστεί είναι η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο με εξαγορά του ποσοστού της HelleniQ από το ελληνικό δημόσιο. Αυτή η λύση θα στήριζε ακόμα περισσότερο το Ελληνικό Χρηματιστήριο, το οποίο αναζητά νέες εισαγωγές εταιρειών.
Μία «δυνατή» συνεργασία ανακοίνωσε χθες η Lavipharm με τη Famar, η οποία είναι κορυφαίος πάροχος υπηρεσιών ανάπτυξης και παραγωγής φαρμακευτικών και καλλυντικών προϊόντων στην Ευρώπη. Η Famar αναλαμβάνει την παραγωγή των δύο φαρμακευτικών προϊόντων που αγόρασε πρόσφατα η Lavipharm, Lonarid N® και Lonalgal®.
Η διοίκηση της Lavipharm με συνέπεια υλοποιεί όσα έχει δεσμευτεί και μάλλον δε θα σταματήσουν εδώ οι ανακοινώσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες της στήλης η χρονιά θα κλείσει με σημαντικά υψηλότερα EBITDA από αυτά που είχε ανακοινώσει στο επιχειρηματικό της πλάνο, ενώ δεν αποκλείεται σύντομα να έχουμε νέα για την φαρμακαποθήκη και ίσως και άλλες εξαγορές φαρμάκων. Η διοίκηση βέβαια στηρίζει πολλά στη διανομή των προϊόντων κάνναβης, όπου το μικτό περιθώριο θα είναι υψηλό.
Αυξημένη κατά 14% σε σχέση με το 2022 και κατά 13,2% έναντι του 2019 ήταν η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια το 2023, καταγράφοντας ιστορικό ρεκόρ ανόδου διακίνησης επιβατών και πτήσεων.
Σύμφωνα με την ΥΠΑ, η οποία επεξεργάστηκε τα στοιχεία από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport και τα υπόλοιπα 24 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η ίδια, προκύπτει ότι το σύνολο των διακινούμενων επιβατών που αφορά αφίξεις και αναχωρήσεις εσωτερικού και εξωτερικού, διαμορφώθηκε σε 72.613.658 άτομα, έναντι 63.672.121 το 2022 και 64.169.005 το 2019.
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό πτήσεων, μέσα στο 2023 πραγματοποιήθηκαν 561.869 δρομολόγια εσωτερικού και εξωτερικού έναντι 552.492 το 2022 και 526.155 το 2019. Η συνολική αεροπορική κίνηση σημείωσε άνοδο 1,7% έναντι του 2022 και 6,8% έναντι του 2019. Άνοδος των πτήσεων αλλά και της διακίνησης επιβατών, που υποδηλώνει και αύξηση της τουριστικής κίνησης, σημειώθηκε και τον μήνα Δεκέμβριο του 2023.
Η αύξηση της διακίνησης των επιβατών ήταν 16,2% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2022 και 13,4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019, καθώς διακινήθηκαν 2.839.289 επιβάτες. Τον Δεκέμβριο του 2022 διακινήθηκαν 2.442.727 επιβάτες και τον Δεκέμβριο του 2019 2.503.206 επιβάτες.
H «βουτιά» της κινεζικής χρηματιστηριακής αγοράς προκαλεί ζημιές δισεκατομυρίων δολαρίων σε παράγωγα που συνδέονται με τους μετοχικούς δείκτες, οδηγώντας σε ένα φαύλο κύκλο πωλήσεων μετοχών και συμβολαίων futures, καθώς επιχειρείται διαχείριση ρίσκου από τους επενδυτές. Πτώση σημειώθηκε στις αγορές του Χονγκ Κονγκ και της Κίνας επεκτείνοντας την περίοδο αδυναμίας που χαρακτηρίστηκε από την έξοδο των ξένων παικτών λόγω ανησυχιών για την πορεία της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου.
Οι τιμές των μετοχών σταθεροποιήθηκαν κάπως την Τρίτη μετά από την ανακοίνωση σχεδίου στήριξης της χρηματιστηριακής αγοράς από τις αρχές. Ο δείκτης μικρής κεφαλαιοποίησης CSI1000 βρέθηκε κάτω από τις 5.000 μονάδες αυτήν την εβδομάδα μετά από βουτιά 6% τη Δευτέρα, στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας τετραετίας.
Η πτώση της αγοράς οδήγησε σε αναγκαστικές πωλήσεις συμβολαίων futures. Στην αγορά της Κίνας υπάρχουν οι λεγόμενες «χιονοστιβάδες», δημοφιλή δομημένα προϊόντα που έχουν διοχετευθεί στη λιανική αγορά. Η πτώση του χρηματιστηρίου ενεργοποίησε «stops» στα προϊόντα αυτά. Η αύξηση του όγκου συναλαγών στην αγορά των futures δείχνει ότι το hedging των προϊόντων αυτών είχε γίνει μέσω futures. Oι χιονοστιβάδες είναι παράγωγα προϊόντα όπου οι επενδυτές πληρώνονται κουπόνι αν το υποκείμενο asset, όπως οι μετοχικοί δείκτες CSI500 και CSI1000, δεν αγγίξει προκαθορισμένα επίπεδα.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της UBS, η ονομαστική αξία των προϊόντων αυτών είναι γύρω στα $50 δισ. και περίπου το 40% έχει χτυπήσει προκαθορισμένα επίπεδα. Στην BofA η εκτίμηση είναι οτι το φαινόμενο της χιονοστιβάδας ήταν ένας από τους λόγους της πτώσης της κινεζικής αγοράς. Αν υπάρξει πρόσθετη πτώση 6% με 3 7% στους δείκτες CSI500 και CSI1000, θα ενεργοποιηθεί νέος κύκλος stops.
Καθώς περνούν οι μέρες, γίνεται όλο και περισσότερο φανερό πως ο πρόεδρος της Αργεντινής Χαβιέ Μιλέι δεν είναι και τόσο αλλόκοτος όσο έδειχνε, ή τουλάχιστον προσπαθούσε να δείξει πως είναι. Ακόμα δεν έχει ξεκινήσει την εφαρμογή του σχεδίου του για την υιοθέτηση του δολαρίου ΗΠΑ ως επίσημου νομίσματος της χώρας. Ούτε έχει αναφέρει κάτι συγκεκριμένο για τον τρόπο με τον οποίον θα ανατινάξει την Κεντρική Τράπεζα της Αργεντινής. Φυσικά, κανείς δεν περίμενε πως ο νέος πρόεδρος της πολύ πλούσιας αλλά και πολύ ταλαιπωρημένης χώρας της Νοτίου Αμερικής θα ξεκινούσε την θητεία του με τέτοιες ενέργειες.
Αν είναι να κάνει κάτι που θα θυμίζει έστω και λίγο αυτές τις υποσχέσεις του, θα το κάνει κάποια άλλη στιγμή αφού πατήσει γερά στα πόδια του. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν κάνει τίποτα. Το πρόγραμμα λιτότητας είναι πολύ σκληρό και το μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο που έχει καταθέσει περιλαμβάνει 600 μέτρα (συμπεριλαμβανόμενων και των μέτρων λιτότητας). Την ίδια στιγμή προσπαθεί να κερδίσει την εμπιστοσύνη των επιχειρηματιών και των χρηματοοικονομικών αγορών, εντός και εκτός Αργεντινής. Αυτό όμως δεν αρκεί, για έναν απλό λόγο: η δική του πολιτική παράταξη δεν έχει σχεδόν καμία δύναμη στο Κονγκρέσο.
Ο μόνος τρόπος να καταφέρει να περάσει το μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο είναι να διαπραγματευθεί με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις, κάποιες από τις οποίες είναι εντελώς εχθρικές προς αυτόν. Ο Μιλέι έχει ήδη κάνει αρκετά βήματα για να πετύχει τον στόχο του. Το πρώτο βασικό βήμα ήταν ο ουσιαστικός προσεταιρισμός της παράταξης του πρώην προέδρου Μαουρίσιο Μάκρι με την επιλογή στενών συνεργατών του ως βασικών στελεχών της δικής του κυβέρνησης.
Το δεύτερο βήμα εξελίσσεται επί καθημερινής βάσεως, καθώς πολλά από τα μέτρα που προβλέπει το νομοσχέδιο γίγας προσαρμόζονται συνεχώς με βάση τις αντιδράσεις των βουλευτών. Με λίγα λόγια, ο Μιλέι και οι άνθρωποί του διαπραγματεύονται συνεχώς προσπαθώντας να πείσουν όσους βουλευτές χρειάζεται για την υπερψήφιση του νομοσχεδίου.
Όπως διαβάζουμε στο Bloomberg, ο Μιλέι έχει ήδη εγκρίνει σημαντικές αλλαγές σε 100 από τα 600 μέτρα. Για παράδειγμα, δέχθηκε την αναπροσαρμογή των μηνιαίων συντάξεων με βάση το ύψος του πληθωρισμού και περιόρισε κατά πολύ τις έκτακτες εξουσίες που του έδινε η αρχική μορφή του νομοσχεδίου.
Το διεθνές πρακτορείο παρατηρεί, πως ο Μιλέι ίσως θέλει να αποφύγει κάτι που είχε προαναγγείλει πως θα έκανε αν το Κονγκρέσο δεν ενέκρινε το μεταρρυθμιστικό του πρόγραμμα, δηλαδή την προκήρυξη δημοψηφίσματος. Είναι νωρίς για να πούμε αν θα καταφέρει να πείσει τους βουλευτές και να πείσει και τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι αντιδρούν σφοδρά στο πρόγραμμά του, φαίνεται όμως πως προς το παρόν κινείται με πιο ορθολογικό τρόπο απ’ όσο θα περίμενε κανείς.
Στο πλαίσιο αυτό έκανε πίσω και σε κάποιες από τις πιο ριζοσπαστικές εξαγγελίες του σχετικά με την αποκρατικοποίηση εταιρειών. Αναφερόμαστε στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία YPF, η οποία θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο μέχρι νεωτέρας, ενώ στις περιπτώσεις άλλων εταιρειών η αποκρατικοποίηση θα είναι μερική και όχι πλήρης.
Ορισμένοι κυνικοί (ή απλά ρεαλιστές) παρατηρητές υποστηρίζουν πως ο Μιλέι ήξερε από πριν πως δεν θα ήταν δυνατόν να καταφέρει την πώληση αυτών των εταιρειών και ότι οι σχετικές εξαγγελίες είχαν γίνει απλά και μόνο για έχει στα χέρια του κάποια διαπραγματευτικά χαρτιά απέναντι στους νομοθέτες και τους δημοσίους υπαλλήλους. Σε μερικές εβδομάδες θα καταλάβουμε πόσο χρήσιμα θα αποδειχθούν.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.