Η Εθνική δίνει ρυθμό στο ταμπλό, τα όπλα ανάπτυξης του ΟΠΑΠ, οι καθυστερήσεις στα Mezz, η φθηνή βίλα και η βροχή δολαρίων στη ναυτιλία

Η μετοχή της Εθνικής Τράπεζας βρίσκεται εδώ και μέρες στο επίκεντρο. Η διάθεση του ποσοστού του ΤΧΣ αρχικά είχε θορυβήσει την αγορά και είχε οδηγήσει το Χρηματιστήριο χαμηλότερα, καθώς θεωρήθηκε ότι θα βγουν πολλά εκατομμύρια μετοχές και θα πλημμυρίσει η αγορά χαρτιά. Όμως η υπερκάλυψη που σημειώθηκε έδειξε πως μάλλον τελικά τα χαρτιά που βγήκαν ήταν λίγα. Και τελικά με τη μεταφορά των μετοχών που αντιστοιχούσαν στο 22% από το ΤΧΣ στους δικαιούχους η συμπεριφορά της μετοχής στο ταμπλό ήταν υποδειγματική. Έχοντας αγοράσει στα 5,30 ευρώ η μετοχή διαπραγματευόταν μεταξύ 6,15-6,20 ευρώ.

Θα περίμενε κάποιος μεγαλύτερη υποχώρηση, με βάση τα όσα έχουμε δει στο παρελθόν. Όμως τελικά αποδεικνύεται πως η διοίκηση του Παύλου Μυλωνά έκανε πολύ σημαντική δουλειά και μοίρασε τις μετοχές σε μακροπρόθεσμους και ποιοιτικούς επενδυτές. Η πορεία επίσης της μετοχής δείχνει πως το ελληνικό χρηματιστήριο έχει μέλλον και μπορεί να ωφεληθεί από την τεράστια ρευστότητα που υπάρχει στο εξωτερικό.


Με βασικό μοχλό ανάπτυξης το online, αλλά και με σημαντική συνεισφορά από την αναβάθμιση των VLTs, την ανανέωση του Λόττο και τα πρακτορεία, το μοντέλο του ΟΠΑΠ παραμένει ισχυρό και οι διανομές στους μετόχους αδιαπραγμάτευτες.

Η διοικητική ομάδα του Οργανισμού εστίασε κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών στην πορεία των μεγεθών και στην ανάπτυξη που υπάρχει, αλλά στάθηκε στον πληθωρισμό που επηρεάζει την τσέπη του καταναλωτή και στις γεωπολιτικές ανησυχίες. Η εκτίμηση για τα EBITDA στο σύνολο του 2023 είναι στα 720-740 εκατ. ευρώ.

Η ρευστότητα είναι ισχυρή διαμορφώνοντας μία πραγματικά ελάχιστη μόχλευση (0,2 φορές τα EBITDA) και βέβαια εκτός από την εγγύηση που παρέχει στις διανομές μερισμάτων και επιστροφών κεφαλαίου, δίνει τη δυνατότητα για πρόσθετες αμοιβές μέσα από τις αγορές ιδίων μετοχών. Ήδη έχουν αγοραστεί 2,89 εκατ. ίδιες μετοχές. Η διοίκηση περιμένει σημαντική ανάπτυξη από το νέο λανσάρισμα του Λόττο, αλλά και από την αντικατάσταση 8.800 VLTs που βελτιώνουν την εμπειρία του πελάτη.


Στην ιστορία περνάει η ΑΝΕΚ, αφού χθες δόθηκε το πράσινο φως από τους μετόχους στη συγχώνευση με την Αttica Group. Οι μέτοχοι ψήφισαν υπέρ του σχεδίου και σύντομα θα ανταλλάξουν τις μετοχές τους με αυτές της Attica Group. Έτσι θα αποκτήσουν μετοχές εταιρείας που δεν είναι στην Επιτήρηση.

Επιπλέον, το νέο σχήμα θα είναι από τα ισχυρότερα στον κλάδο. Το σήμα της ΑΝΕΚ θα υπάρχει σε 4 πλοία που θα δραστηριοποιούνται στην Κρήτη. Υπενθυμίζεται πως με βάση το σχέδιο συγχώνευσης, το μεγάλο μέρος των δανείων της ΑΝΕΚ διαγράφεται και τα ίδια κεφάλαια της εισηγμένης γίνονται ξανά θετικά. 


Καθυστέρηση παρατηρείται στις ανακοινώσεις των μετοχών της κατηγορίας ΜΕΖΖ, οι οποίες πρόκειται να δώσουν υψηλές σε απόδοση επιστροφές κεφαλαίου. Θέμα χρόνου, ωστόσο, αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν, πως είναι να δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις, ενώ έχει γίνει ήδη η προεργασία με το ελληνικό χρηματιστήριο, ώστε να προχωρήσει άμεσα στην αποκοπή και σε κάθε περίπτωση να γίνουν πριν τα Χριστούγεννα.

Υπενθυμίζεται πως η Galaxy Mezz έχει λάβει απόφαση για επιστροφή κεφαλαίου 0,1064 ευρώ ανά μετοχή, η Sunrise Mezz για 0,0588 ευρώ ανά μετοχή και η Phoenix Vega Mezz 0,0144 ευρώ ανά μετοχή. Όλες οι διανομές αντιστοιχούν σε απόδοση πέριξ του 20%.


Ένα ιστορικό ακίνητο, το οποίο έκανε την Κέρκυρα περισσότερο γνωστή στο ευρύ διεθνές κοινό, η περίφημη έπαυλη των Durrells από την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά, η οποία δημιουργήθηκε από το βρετανικό δίκτυο ITV και από την ΕΡΤ, εκπλειστηριάστηκε χθες, με τιμή εκκίνησης 56.000 ευρώ.

Η βίλα βρίσκεται στην περιοχή Λιναμνιά, σε ένα οικόπεδο 4.152 τετραγωνικών μέτρων, ενώ το οίκημα, κατασκευής του 2004, είναι μια διώροφη βίλα, συνολικής επιφάνειες 86 τετραγωνικών μέτρων.

Ο πλειστηριασμός έγινε καθώς οι ιδιοκτήτες του ακινήτου, βρετανικής υπηκοότητας, δεν κάλυψαν κάποια χρέη που το επιβάρυναν.

Ο πρώτος πλειστηριασμός του ακινήτου πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022 με τιμή εκκίνησης 223.503 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει προσημείωση από τον Αύγουστο 2006, ύψους 750.000 ευρώ. Μια ανεπίσημη εκτίμηση βρετανικής εφημερίδας, ωστόσο, ανεβάζει την τιμή του ακινήτου στα 7 εκατ. ευρώ.


Σημαντική αύξηση της κερδοφορίας καταγράφουν οι ναυτιλιακές εταιρείες TEN του εφοπλιστή δρ. Νίκου Τσάκου και της Stealth Gas, συμφερόντων του Χάρη Βαφειά.

Η καθαρή κερδοφορία της εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, TEN για το εννεάμηνο του 2023 , ήταν 272 εκατ. δολάρια, κατά 160% αυξημένη έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.

Με βάση την κερδοφορία της, η εταιρεία αναμένεται να διανείμει μέρισμα κοινών μετοχών ύψους ενός δολαρίου ανά μετοχή. Σημειώνεται ότι από την εισαγωγή της στο NYSE, η εταιρεία έχει διανείμει πάνω από 800 εκατ. δολάρια σε μερίσματα προνομιούχων και κοινών μετοχών.

Ο ενεργειακός στόλος της TEN αποτελείται από 68 πλοία διπλού κύτους, συμπεριλαμβανομένων δύο πλοίων aframax με διπλό καύσιμο LNG πλοία. Ακόμη περιλαμβάνει δύο δεξαμενόπλοια DP2, δύο πλοία suezmax και δύο πλοία με εξοπλισμό καθαρισμού. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε συνολικό τονάζ 8,4 εκατομμυρίων dwt.

Ισχυρή κερδοφορία σημείωσε στο εννεάμηνο και η ναυτιλιακή εταιρεία Stealth Gas, η οποία παρουσίασε καθαρά κέρδη σε ύψος ρεκόρ όλων των εποχών. Τα κέρδη για το εννεάμηνο ήταν 43 εκατ.ευρώ και οφείλονται στο γεγονός ότι το 2023 ήταν μια καλή χρονιά για την αγορά φυσικού αερίου. Τα κέρδη ανά μετοχή ανέρχονται σε 1,12 δολάρια.

Παράλληλα, η εταιρεία δίνει και θετικό guidance για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα ως το τέλος του έτους, καθώς η αγορά παραμένει σταθερή, ενώ , ταυτόχρονα, λόγω εποχικότητας θα ισχυροποιηθεί περαιτέρω, ειδικά για τα πλοία μεγαλύτερου μεγέθους.


Ως το τέλος του Μαρτίου του 2024 υποχρεούνται 20 ευρωπαϊκές τράπεζες να έχουν συμμορφωθεί με την εφαρμογή των διαδικασιών για την κλιματική αλλαγή. Σχετική οδηγία απέστειλε η ΕΚΤ προς τις τράπεζες αυτές, οι οποίες, όπως αναφέρει αν δεν αντιμετωπίσουν με σοβαρότητα τον κλιματικό κίνδυνο θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα.

Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η στάση αυτή της ΕΚΤ φανερώνει ότι κλιμακώνει τη στάση της για το ζήτημα, καθώς δεν μπορεί να περιμένει άλλο, δεδομένου ότι έχει κάνει σχετικές επισημάνσεις και ειδοποιήσεις επανειλημμένα, προκειμένου όλες οι ευρωπαϊκές τράπεζες να είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις που πιθανόν να έχουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα στις αξίες των περιουσιακών τους στοιχείων.

Το θέμα επανήλθε επειγόντως στην επικαιρότητα μετά από πιέσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων προς τις τράπεζες με στόχο να βελτιώσει τη διαχείριση περιβαλλοντικών κινδύνων. Η ΕΚΤ ανέλαβε την «πίεση» προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα καθώς είναι υπεύθυνη για την εποπτεία των τραπεζών στην ευρωζώνη.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η ΕΚΤ μετά το τέλος Μαρτίου 2024 μπορεί να ζητήσει από τις τράπεζες να καταβάλουν ως πρόστιμο το 5% των μέσων ημερήσιων εσόδων τους για κάθε ημέρα που δεν εναρμονίζονται με τις διαδικασίες της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, ακόμη και για χρονικό διάστημα εξαμήνου.


Ο καιρός έφθασε. Από την πρώτη μέρα του νέου χρόνου θα ξεκινήσει η εφαρμογή ενός ευρωπαϊκού μέτρου στο πλαίσιο της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Κάθε εμπορικό πλοίο που θα πλησιάζει τα ευρωπαϊκά λιμάνια θα πληρώνει ένα τέλος ανεξάρτητα από το φορτίο του.

Το ύψος του τέλους θα εξαρτάται από την ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου που θα εκπέμπει το κάθε πλοίο και από την τιμή των του διοξειδίου του άνθρακα στο ευρωπαϊκό χρηματιστήριο ρύπων. Για το 2024, το ποσό που θα καταβάλει το κάθε πλοίο θα αντιστοιχεί στο 40% της αξίας του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει, με βάση την τιμή ενός τόνου διοξειδίου του άνθρακα στο ευρωπαϊκό χρηματιστήριο ρύπων. Το 2025, το τέλος θα ανέλθει στο 70% της αξίας των ρύπων και το 2026 μία πλοιοκτήτρια εταιρεία θα πρέπει να πληρώνει το 100% της αξίας των ρυπογόνων αερίων που εκλύει.

Όπως διαβάζουμε σε σχετικό άρθρο του Bloomberg, και σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Drewry Shipping Consultants Ltd., το συνολικό ετήσιο κόστος για την ναυτιλιακή βιομηχανία θα είναι κοντά στα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2024 και στα 9 περίπου δις δολάρια για το 2026.

Η Drewry έκανε τους υπολογισμούς της εκτιμώντας πως η μέση τιμή του διοξειδίου του άνθρακα στο χρηματιστήριο ρύπων θα είναι στα 100 Ευρώ/τόνο και έλαβε υπόψη της σαν σημείο αναφοράς τις συνολικές πραγματικές εκπομπές CO2 από τα εμπορικά πλοία που «έπιασαν» σε κάποιο λιμάνι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2022. Ένας άλλος υπολογισμός του κόστους έχει γίνει από την εταιρεία DNV, η οποία είναι από τις κορυφαίες παγκοσμίως στον τομέα της ταξινόμησης και πιστοποίησης σε κάθε κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Σύμφωνα αυτήν, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ταξιδεύει από την Ευρώπη προς την Ασία (και αντιστρόφως) θα επωμίζεται ένα παραπάνω κόστος της τάξης των 810.000 Ευρώ. Οι υπολογισμοί της DNV έχουν γίνει με τιμή αναφοράς τα 90 Ευρώ/τόνο για το CO2. Με βάση τα στοιχεία που έχουν παρουσιάσει προς τους μετόχους τους οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο, το κόστος για την μεταφορά απλών εμπορευματοκιβωτίων θα είναι κατά 30% χαμηλότερο από το κόστος για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων με ψυγεία.

Πρόσβαση σε εκτιμήσεις για το υπερβάλλον κόστος για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και για αυτά που μεταφέρουν πετρέλαιο, πετρελαϊκά προϊόντα και υγροποιημένο φυσικό αέριο δεν βρήκαμε. Το πραγματικό κόστος για την ναυτιλία θα το μάθουμε σταδιακά και ίσως για το 2024 να είναι μικρότερο από αυτό που αναφέραμε προηγουμένως, καθώς η τιμή για κάθε τόνο CO2 στο ευρωπαϊκό χρηματιστήριο ρύπων είναι αυτή την στιγμή κάτω και από τα 80 δολάρια.

Ανεξάρτητα από αυτό όμως, και σύμφωνα με τους ειδικούς που μίλησαν στο Bloomberg, η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν χαίρεται για την επιβολή αυτού του φόρου αλλά θεωρεί πως έχει την οικονομική δύναμη να επωμιστεί το κόστος, παρά την μεγάλη πτώση της τιμής των ναύλων για την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Παρ’ όλα αυτά όμως, στην ναυτιλιακή «πιάτσα» συζητούνται ήδη οι τρόποι που θα βρουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για να γλυτώσουν αυτή την νέα επιβάρυνση. Λογικά κάποια στιγμή στο τέλος Ιανουαρίου 2024 θα αρχίσουμε να μαθαίνουμε ποιοι είναι αυτοί.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.