Η Εθνική Τράπεζα κλέβει τις εντυπώσεις, τα mega projects της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ικτίνος στις ράγες ανάπτυξης, το παράδοξο της Καρέλιας, το ΧΑ σπάει την παράδοση, η επέκταση της Jumbo, τα πονταρίσματα για ΕΚΤ και τα robotaxis

Η προηγούμενη εβδομάδα ήταν πολύ καλή για το Ελληνικό Χρηματιστήριο μετά από αρκετό καιρό. Αν και άφησε μία πικρή γεύση στο τέλος, γιατί θα μπορούσε να είχε καλύτερη πορεία λόγω των διεθνών αγορών, συνολικά είδαμε και άνοδο των τιμών και βελτίωση της συναλλακτικής δραστηριότητας, η οποία για καιρό είχε καθηλωθεί σε χαμηλά επίπεδα. Κάποιες ειδήσεις, που αφορούσαν το placement της Εθνικής Τράπεζας αλλά και τα εταιρικά αποτελέσματα αφύπνισαν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Στελέχη της αγοράς ανέφεραν την Παρασκευή πως έφυγε ένα βάρος από την αγορά, εννοώντας ότι το ενδιαφέρον των επενδυτών για το placement ήταν τέτοιο που καλύφθηκε πριν καν ξεκινήσει και μένει η τυπική διαδικασία, αλλά και η πιο ουσιαστική, όπου θα γίνει η διάθεση των μετοχών.


Σήμερα, Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου, ολοκληρώνεται η περίοδος δημοσιεύσεων των αποτελεσμάτων, αλλά μέχρι τώρα έχουμε δει αρκετά καλά αποτελέσματα από ένα πλήθος εισηγμένων εταιρειών. Αρχικά να πούμε για την ΕΥΑΘ, η οποία όπως η ΕΥΔΑΠ είδε το ενεργειακό κόστος να μειώνεται σημαντικά και έτσι τα αποτελέσματα πήραν ανάσες και η κερδοφορία βελτιώθηκε. Η εισηγμένη έχει ισχυρή ρευστότητα, είδε και τις πωλήσεις να βελτιώνονται από την αύξηση της κατανάλωσης και η μετοχή είχε πιεστεί σημαντικά από πωλήσεις εγχώριων θεσμικών χαρτοφυλακίων. Αναλυτές σημειώνουν πως η μετοχή είναι πλέον αρκετά φθηνή και αξίζει καλύτερης αποτίμησης.


Οι προσπάθειες της Ικτίνος συνεχίζονται και η διοίκηση κάνει ό,τι μπορεί για να βάλει τον όμιλο ξανά στον ίσιο δρόμο. Υπενθυμίζεται πως ο Covid-19 και οι περιορισμοί έκαναν μεγάλη ζημιά στον όμιλο, αφού δεν μπορούσαν να γίνουν ταξίδια με αποτέλεσμα να χάσει τη δυναμική που είχε αναπτύξει. Μετά ήρθε και η ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία επίσης επηρέασε. Βρίσκεται σε συζητήσεις με τις τράπεζες και ήδη έχει συμφωνήσει με πολλές, όπως και με τον ΕΦΚΑ προκειμένου να ρυθμίσει τις οφειλές και να μειώσει και κάπως το χρηματοοικονομικό κόστος. Τα EBITDA βελτιώθηκαν στο εξάμηνο όπως και οι πωλήσεις. Για το δεύτερο εξάμηνο περιμένει αύξηση τζίρου, ενώ στοχεύει και στη μείωση των εξόδων. Τα νέα λατομεία θα βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση.


Τι μπορεί να σχολιάσει κάποιος για τη λογιστική κατάσταση της Καρέλιας; Μίας εταιρείας με ταμείο και συνολική ρευστότητα πάνω από 740 εκατ. ευρώ και με κέρδη σχεδόν 30 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο. Η εισηγμένη εταιρεία δυστυχώς λόγω της κόντρας των βασικών μετόχων αλλά και της ελάχιστης διασποράς έχει αποτίμηση περί τα 900 εκατ. ευρώ. Μόνο η αξιοποίηση των μετρητών θα μπορούσε να είχε κάνει διπλάσια την αποτίμηση και τώρα οι βασικοί μέτοχοι με λίγο λιγότερα ποσοστά να είχαν διπλάσια περιουσία για να μην πούμε και ακόμα μεγαλύτερη αν έκανε ακόμα λίγες κινήσεις. Γιατί με τη δική της ρευστότητα άλλοι θα έκαναν… θαύματα!


Από την αρχή του μήνα ο Γενικός Δείκτης είναι κερδισμένος κατά 2,62%, έτοιμος να σπάσει την παράδοση των αρνητικών προσήμων που παρατηρούνται τον Σεπτέμβριο. Η προηγούμενη εβδομάδα του ΧΑ ήταν υποστηρικτική και στο μέσο ημερήσιο τζίρο (108,7 εκατ. ευρώ) ο οποίος αν και βρίσκεται ακόμα χαμηλότερα από τον περυσινό Σεπτέμβριο (110,2 εκατ. ευρώ) μπορεί σήμερα, τελευταία μέρα του ενεαμήνου, να κάνει την διαφορά. Από τα φετινά υψηλά ο ΓΔ απέχει πλέον 2,4% και βρίσκεται σε απόσταση βολής από τα υψηλά 14 ετών.


Στην τηλεδιάσκεψη των αποτελεσμάτων της Jumbo αναφέρθηκε το πλάνο επέκτασης της εταιρίας για τις επόμενες δύο χρήσεις. Συγκεκριμένα το 2025 αναμένονται δύο καταστήματα στη Ρουμανία και ένα στις άλλες γεωγραφικές περιοχές που δραστηριοποιείται ο Όμιλος, ενώ το 2026 θα λειτουργήσει ένα ακόμα κατάστημα στη Ρουμανία. Ειδικότερα για τη Ρουμανία αναφέρθηκε ότι είναι μια χώρα με διπλάσιο πληθυσμό από την Ελλάδα και επομένως δικαιολογεί τον ίδιο αριθμό καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα. Στο τέλος του 2024 ο όμιλος θα έχει σε λειτουργία 89 φυσικά καταστήματα.


Στην τηλεδιάσκεψη των αποτελεσμάτων η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δήλωσε έτοιμη οργανωτικά να αναλάβει την λειτουργία της Αττικής Οδού ακόμα και μέσα στις επόμενες ημέρες εφόσον της ζητηθεί. Η υφιστάμενη σύμβαση για τον αυτοκινητόδρομο με την προηγούμενη κοινοπραξία λήγει στις 6 Οκτωβρίου και μέχρι πρόσφατα εξεταζόταν το σενάριο μιας συμπληρωματικής σύμβασης ώστε η διαδικασία της μετάβασης να προχωρήσει σταδιακά μέσα σε 5 μήνες. Η σύμβαση είναι 25ετούς διάρκειας και η κερδοφορία της παραχώρησης το 2023 ήταν 83,4 εκατ. ευρώ.

Στο σύνολο του προηγούμενου έτους, οι ημερήσιες διελεύσεις στην Αττική Οδό ήταν κατά μέσο όρο 259.359 (+9,5% σε σχέση με το 2022), το 2022 ήταν 236.807 και το 2021 236.090. Στο εξάμηνο του 2024 οι ημερήσιες διελεύσεις είναι αυξημένες κατά 5,7% στις 270.000. Σε ότι αφορά την Εγνατία οδό η ανάληψή της από τη νικήτρια κοινοπραξία εκτιμάται ότι θα γίνει στις αρχές του επόμενου έτους.

Η Αττική Οδός είναι ο Νο1 αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας σε ημερήσιες διελεύσεις, 2η είναι η Εγνατία Οδός και 3η η Ολυμπία Οδός. Και στην Ολυμπία Οδό η ΓΕΚ έχει συμμετοχή (17%) την οποία θα αυξήσει καθώς ο όμιλος θα εξαγοράσει το αναλογούν ποσοστό από την πώληση της συμμετοχής της Hochtief η οποία επίσης κατέχει 17%. Τέλος η διοίκηση ανέφερε ότι από το καλοκαίρι έως σήμερα ,εκτός από τον ΒΟΑΚ, έχει υπογράψει συμβάσεις PPP και κατασκευαστικού έργου ύψους 1 δισ. ευρώ ενώ στις επόμενες ημέρες αναμένει το αποτέλεσμα διαγωνισμών ύψους 500 εκατ. ευρώ στις οποίες συμμετέχει.


Με τον πληθωρισμό στην Ισπανία και στη Γαλλία να υποχωρεί κάτω από το 2% τον Σεπτέμβριο, εντείνονται τα πονταρίσματα ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα επιταχύνει τον ρυθμό επιτοκιακών μειώσεων. Τα νέα στοιχεία έδειξαν πως οι τιμές καταναλωτή στη Γαλλία αυξήθηκαν 1,5% τον Σεπτέμβριο σε ετήσια βάση με τον πληθωρισμό να υποχωρεί κάτω από το 2% για πρώτη φορά τα τελευταία τρία χρόνια λόγω του χαμηλότερου κόστους ενέργειας. Παρόμοια η τάση στην Ισπανία με τον πληθωρισμό να πέφτει στο 1,7%. Οι αναλυτές τον προέβλεπαν στο 1,9% και στις δύο οικονομίες.

Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στις 20 χώρες του ευρώ επέτρεψε στην ΕΚΤ να μειώσει το παρεμβατικό της επιτόκιο δύο φορές φέτος. Η εξασθένηση της ανάπτυξης αυξάνει τα πονταρίσματα ότι θα υπάρξει σύντομα επιτάχυνση του ρυθμού νομισματικής χαλάρωσης. Την Παρασκευή νέα στοιχεία έδειξαν ότι η ανεργία στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης, αυξήθηκε πάνω από τις προβλέψεις τον Σεπτέμβριο.

Κατά συνέπεια αυξάνονται οι προσδοκίες στις αγορές για νέα μείωση 25 μονάδων βάσης στην επόμενη συνεδρίαση της ΕΚΤ στις 17 Οκτωβρίου. Οι αγορές τιμολογούν 80% πιθανότητα να εκτυλιχθεί το σενάριο αυτό. Οι τιμές των ευρωπαϊκών ομολόγων σημείωναν άνοδο την Παρασκευή, επεκτείνοντας τα κέρδη της εβδομάδας, αντιδρώντας στην προοπτική νέας κίνησης από την ΕΚΤ.


Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από το άδοξο τέλος των προσπαθειών της Cruise, θυγατρικής εταιρείας της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors (GM NYSE), να ξεκινήσει την μαζική κυκλοφορία robotaxis στην πολιτεία της Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Τα ταξί χωρίς οδηγό είχαν αρχίσει πολύ νωρίτερα τις πειραματικές διαδρομές σε διάφορες πόλεις των ΗΠΑ, και μόλις είχαν καταφέρει να πάρουν την άδεια των δημοτικών αρχών του Σαν Φρανσίσκο για την δραστική αύξηση του αριθμού των διαδρομών και την μεγάλη αύξηση των περιοχών μέσα στις οποίες επιτρεπόταν να κινηθούν.

Μέσα σε μερικές εβδομάδες, τα πράγματα άλλαξαν εντελώς προς το χειρότερο. Δύο συγκεκριμένα συμβάντα έκαναν πάρα πολύ μεγάλη ζημιά στην δημόσια εικόνα της εταιρείας, την έφεραν σε έντονη αντιπαράθεση με τις αρχές της πόλης και τελικά άλλαξαν ριζικά το μέλλον της. Στο πρώτο συμβάν, ένα αυτοκίνητο της εταιρείας δεν σταμάτησε την ώρα που περνούσε ένα όχημα της πυροσβεστικής υπηρεσίας με τις σειρήνες του να έχουν κάνει όλα τα άλλα οχήματα να έχουν κοκκαλώσει. Η σύγκρουση που επακολούθησε δεν είχε τραγικά αποτελέσματα αλλά έδειξε πως το λογισμικό και τα αυτόματα συστήματα της Cruise ήθελαν πολύ δουλειά ακόμα.

Μερικές μέρες αργότερα, ένα άλλο robotaxi της εταιρείας δεν κατάλαβε πως μία γυναίκα που είχε παρασυρθεί από ένα άλλο αυτοκίνητο έπεσε στις ρόδες του robotaxi και συνέχισε την πορεία του για μερικά μέτρα. Αποτέλεσμα του ατυχήματος, και της ανυπαρξίας πνεύματος συνεργασίας της Cruise με τις αρχές, ήταν η αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας των οχημάτων της επιχείρησης από τις δημοτικές αρχές του Σαν Φρανσίσκο. Τότε ανέλαβε δράση η διοίκηση της μητρικής εταιρείας, η οποία απέλυσε τον διευθύνοντα σύμβουλο (και συνιδρυτή της εταιρείας) Kyle Vogt και προχώρησε σε ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της Cruise, αφαιρώντας από αυτήν όλη την αυτονομία που είχε μέχρι τότε.

Ταυτόχρονα, αποφάσισε οικειοθελώς να σταματήσει τα πειραματικά της δρομολόγια σχεδόν σε όλες τις ΗΠΑ, προχώρησε στην απόλυση του 25% του προσωπικού και μείωσε την χρηματοδότησή της. Όπως φαίνεται, έχει φθάσει η ώρα του restart. Τον Απρίλιο ξεκίνησαν και πάλι τα δρομολόγιά της στο Phoenix της Αριζόνα και λίγο αργότερα στο Dallas και στο Houston του Τέξας. Στις 19 Σεπτεμβρίου, η εταιρεία ανακοίνωσε πως μέσα στο φθινόπωρο θα ξεκινήσει τις διαδρομές (αρχικά σε μικρό αριθμό) και στην πολιτεία της Καλιφόρνια, όχι όμως στην πόλη του Σαν Φρανσίσκο.

Προς το παρόν, σε όλες τις διαδρομές υπάρχει μέσα στο αυτοκίνητο και οδηγός για λόγους ασφαλείας, αλλά η επιχείρηση υποστηρίζει πως μετά από σημαντικές αλλαγές στο λογισμικό της και στα πρωτόκολλα ασφαλείας, σύντομα θα ξαναρχίσουν και οι διαδρομές χωρίς οδηγό. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η επιχείρηση ελπίζει πως στις αρχές του 2025 θα μπορεί να αρχίσει και την εμπορική λειτουργία των robotaxis της και να χρεώνει κόμιστρο στους πελάτες που θα τα χρησιμοποιούν.

Πάλι σύμφωνα με το Bloomberg, έχει αλλάξει εντελώς και το επιχειρηματικό μοντέλο της Cruise. Ενώ το αρχικό σχέδιο προέβλεπε πως ο στόλος robotaxis θα ανήκει στην ίδια και θα αποτελείται αποκλειστικά από το μοντέλο Origin που έχει σχεδιάσει η ίδια, το νέο σχέδιο προβλέπει πως θα χρησιμοποιούνται τα νέα ηλεκτρικά Bolt της μητρικής εταιρείας, με ιδιοκτήτες κυρίως ιδιώτες και όχι την Cruise. Αυτή η αλλαγή στο μοντέλο λειτουργίας της Cruise έχει λογικά άμεση σχέση με την απόφαση της μητρικής General Motors να περιορίσει δραστικά τις επενδυτικές δαπάνες και τις ζημιογόνες δραστηριότητες, καθώς η πρώτη προτεραιότητα είναι πλέον η καλή πορεία της μετοχής και όχι τα μεγαλεπήβολα σχέδια για το μέλλον.

Σε αυτά τα πλαίσια εντάσσεται και η προσπάθεια προσέλκυσης νέων επενδυτών στην Cruise, η οποία αναμένεται να τους αναζητήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025, υποθέτουμε με την προϋπόθεση πως η επανέναρξη των δρομολογίων θα προχωρήσει σύμφωνα με το σχέδιο της επιχείρησης και θα λείψουν τα απρόοπτα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.