Συνάντηση με τον Αιγύπτιο Πρόεδρο Σίσι είχε ο πρόεδρος του ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος. Η συνάντηση έγινε παρουσία τόσο του πρωθυπουργού της Αιγύπτου, όσο και του υπουργού Ενέργειας της χώρας. Οι Αιγύπτιοι ενημερώθηκαν για την πρόοδο του έργου «GREGY Project» που αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση με την Ευρώπη. Όπως μαθαίνει η στήλη οι Αιγύπιοι προτιμούν το εν λόγω έργο, παρά άλλα ανταγωνιστικά που έχουν πέσει στο τραπέζι. Το ίδιο και οι Ευρωπαίοι, καθώς το έργο GREGY έχει ενταχθεί στον αρχικό κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στην ουσία ανοίγει ο δρόμος για την έναρξη της επόμενης φάσης υλοποίησης του έργου, δηλαδή την εκπόνηση των τελικών τεχνικών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και της μελέτης για τον καθορισμό της διαδρομής των θαλάσσιων καλωδίων σύνδεσης. Υπενθυμίζεται πως την προηγούμενη εβδομάδα είχε βρεθεί στο Κάιρο και ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ενώ στην αξία του GREGY αναφέρθηκε από το Νταβός ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Εν ολίγοις; Όλοι οι εμπλεκόμενοι (Ελλάδα, Αίγυπτος, Ευρωπαϊκή Ένωση) προτιμούν τον GREGY, με το μεγάλο έργο πλέον να τροχιοδρομείται.
Από επιτυχία σε επιτυχία πηγαίνει η Εθνική Τράπεζα, αποδεικνύοντας παράλληλα ότι το ενδιαφέρον για τα ελληνικά assets είναι εξαιρετικά υψηλό. Μετά την μεγάλη επιτυχία του placement που έκανε θόρυβο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ήταν αναμενόμενο η έκδοση του senior preferred ομολόγου να τραβήξει την προσοχή του επενδυτικού κόσμου.
Η Εθνική σήκωσε από τις αγορές 600 εκατ. ευρώ μέσω 5ετούς ομολόγου, με τις προσφορές να ξεπερνούν τα 2,4 δισ. ευρώ. Το εντυπωσιακό, ωστόσο, είναι ότι η ζήτηση ήταν τόσο ισχυρή που το επιτόκιο έπεσε στο 4,5%. Ήταν ένα απόλυτα επιτυχημένο «κρας τεστ» για το υπόλοιπο του έτους, αλλά και γενικότερα για τις εταιρικές εκδόσεις που θα ακολουθήσουν μέσα στο 2024.
Ταυτόχρονα, η έκδοση της Εθνικής κάνει κάποιους αναλυτές να θεωρούν ότι αποτελεί προμήνυμα για την πολυπόθητη αναβάθμιση από την Moody’s στις 15 Μαρτίου. Πώς συνδέονται αυτά τα δύο; Το σχετικά χαμηλό επιτόκιο δείχνει ότι οι επενδυτές συμπεριφέρονται στα ελληνικά assets με όρους επενδυτικής βαθμίδας…, σε τέτοιο σημείο που η απόφαση της Moody’ s είναι τυπικού χαρακτήρα.
Τάραξε τα νερά η Eurobank Equities βάζοντας τον πήχη για το Χρηματιστήριο στις 1.622 μονάδες (δωδεκάμηνος στόχος), κάπως υψηλότερα από την εκτίμηση άλλων, επίσης αισιόδοξων, αναλυτών. Η χρηματιστηριακή, η οποία αρκετές φορές στο παρελθόν, έχει τραβήξει τα βλέμματα με τις σωστές επιλογές και αναλύσεις της, βλέπει περιθώριο ανόδου 20% από τα τρέχοντα επίπεδα και εκτιμά πως η ένταξη του Χ.Α. στη λίστα παρακολούθησης για αναβάθμιση στις ανεπτυγμένες αγορές θα γίνει το 2024, ενώ η μετάβαση στις ανεπτυγμένες αγορές θα πραγματοποιηθεί το 2025.
Διατηρεί την εκτίμηση ότι οι τράπεζες θα πρέπει να έχουν βαρύτητα στην έκθεση των επενδυτών και τοποθετεί την Τράπεζα Πειραιώς στις κορυφαίες της επιλογές με τιμή στόχο τα 4,66 ευρώ σημειώνοντας πως έχει την καλύτερη σχέση αμοιβής/κινδύνου. Επίσης στις κορυφαίες της επιλογές έχει τις μετοχές των ΔΕΗ με τιμή στόχο τα 13 ευρώ και περιθώριο ανόδου 10%, την Μυτιληναίος με τιμή στόχο τα 45,20 ευρώ και περιθώριο ανόδου 23%, τη Jumbo με τιμή στόχο τα 31,20 ευρώ αι περιθώριο ανόδου 27% και την Τιτάν με τιμή στόχο τα 25,30 ευρώ και περιθώριο ανόδου 18%.
Οι θετικοί καταλύτες που θα στηρίξουν την άνοδο των ελληνικών μετοχών είναι η ανάπτυξη της χώρας που θα ξεπεράσει το 2%, η δημοσιονομική πειθαρχία (πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 2%), η ευνοϊκή δυναμική του ελληνικού χρέους (χρηματοδοτικές ανάγκες μικρότερες του 10% του ΑΕΠ έως το 2027), τα περιθώρια πίεσης μειώνονται μετά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας και οι χαμηλές αποτιμήσεις.
Σε top play εξελίσσεται η μετοχή της Τράπεζας Πειραιώς, καθώς χρηματιστηριακά είναι και στο ξεκίνημα του 2024 μεταξύ των κορυφαίων μετοχών στο Χ.Α. Οι επενδυτές την έχουν ήδη οδηγήσει υψηλότερα με τις τοποθετήσεις τους και οι αναλυτές στην πλειονότητά τους την έχουν συμπεριλάβει στις κορυφαίες τους επιλογές.
Το ταμπλό δείχνει πως η διάθεση του 27% «μαγνητίζει» τους επενδυτές και αναλυτές σχολιάζουν πως η πλήρης ιδιωτικοποίηση είναι εξαιρετική είδηση την οποία θέλουν οι επενδυτές. Επίσης το ταμπλό δείχνει πως η διάθεση των μετοχών του ΤΧΣ θα γίνει σε υψηλότερα επίπεδα τιμών και η προσφορά μαζεύεται συστηματικά και μεθοδικά πέριξ των 3,5 ευρώ που είναι σε υψηλά σχεδόν 3 ετών.
Στο road show στη Νέα Υόρκη (25 Ιανουαρίου) ίσως οι επενδυτές μάθουν περισσότερα για το επικείμενο placement που όπως όλα δείχνουν δεν αργεί και μαζί με την εισαγωγή του Αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος στο Χ.Α. θα είναι τα γεγονότα της χρονιάς. Η στήλη πάντως ακούει πως ήδη υπάρχουν δυνατά ραντεβού της διοίκησης με μεγάλους επενδυτές στη Νέα Υόρκη. Εκτός από την Eurobank Equities, η οποία χθες την τοποθέτησε στις κορυφαίες της επιλογές για φέτος, υπενθυμίζουμε πως η NBG πρόσφατα σε έκθεση για τις τράπεζες την έχει κορυφαία επιλογή με τιμή στόχο τα 4,50 ευρώ, η Euroxx την έχει επίσης εκ των κορυφαίων της επιλογών με τιμή στόχο τα 5,30 ευρώ, ενώ στα top pick της την είχε συμπεριλάβει και η Solidus.
Η μετοχή της ΕΧΑΕ δεν έχει τη φήμη της πιο γρήγορης σε αντανακλαστικά μετοχής, αλλά ακολουθεί έστω και με κάποια καθυστέρηση της τάση, δίνοντας σημαντικές υπεραξίες. Στην τελευταία ανοδική της κίνηση είχε γράψει τιμές πάνω από τα 6 ευρώ και σήμερα μετά από μία συσσώρευση βρίσκεται κοντά στα 5,50 ευρώ. Όλο και περισσότεροι αναλυτές βλέπουν τις προοπτικές της καθώς θα μπει στη λίστα παρακολούθησης για αναβάθμιση και θα αρχίσουν να εισρέουν κεφάλαια από επενδυτές που επενδύουν στις αναπτυγμένες αγορές και αυτά τα κεφάλαια είναι πολλαπλάσια των κεφαλαίων που επενδύονται σε αναδυόμενες.
Η εισαγωγή του Ελ.Βενιζέλος, η βελτίωση των αποτιμήσεων, τα placements και οι προοπτικές της αγοράς θα βελτιώσουν τα έσοδα και τα κέρδη της ΕΧΑΕ. Πρόσφατα η Alpha Finance αύξησε την τιμή στόχο στα 6,68 ευρώ λόγω των θετικών προοπτικών και σημείωνε πως αποτελεί επενδυτική ευκαιρία. Για το 2024 περιμένει μερισματική απόδοση 5% περίπου. Η Beta, η οποία την έχει στις κορυφαίες της επιλογές έχει δώσει τιμή στόχο τα 8,60 ευρώ.
Συνεχίζονται οι πλειστηριασμοί βιομηχανικών ακινήτων και αυτήν την εβδομάδα, με το κτήριο της προβληματικής Alfa Wood Πίνδος, στα Γρεβενά, το οποίο εκπλειστηριάζεται αύριο, με τιμή εκκίνησης τα 23,86 εκατ.ευρώ.
Από το ποσό αυτό τα 10,25 εκατ.ευρώ αφορούν στις κτηριακές εγκαταστάσεις και το ποσό των 13,61 εκατ.ευρώ για τον μηχανολογικό εξοπλισμό. Ο πλειστηριασμός της άλλοτε μεγαλύτερης ελληνικής εταιρείας επεξεργασίας ξυλείας περιλαμβάνει αγροτεμάχιο που βρίσκεται στην κτηματική περιφέρεια του Δημοτικού Διαμερίσματος Μαυραναίων του δήμου Θεοδώρου Ζιάκα, Γρεβενών, με συνολική έκταση 107.646 τετραγωνικών μέτρων επί του οποίου βρίσκονται και οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις της εταιρείας, οι οποίες περιλαμβάνουν 34 κτήρια συνολικού εμβαδού 27.764,98 τετραγωνικών μέτρων τα οποία έχουν ανεγερθεί από το 1987 ως το 2010.
Ακόμη, στο πρόγραμμα πλειστηριασμών που περιλαμβάνει περί τα 10.000 ακίνητα συνολικά, για φέτος, έχει προγραμματιστεί για τις 3 Ιουλίου, ο πλειστηριασμός ενός ακινήτου στην Κηφισιά , το οποίο ανήκει στην πτωχευμένη, άλλοτε κραταιά κατασκευαστική εταιρεία, Θεμελιοδομή.
Το ακίνητο που έχει τιμή εκκίνησης τα 1,01 εκατ.ευρώ, είναι ένα οικόπεδο, εντός σχεδίου στην περιφέρεια του Δήμου Κηφισιάς, στη θέση «Αγία Κυριακή», έκτασης 2.206τ.μ. Στο οικόπεδο βρίσκονται δύο ημιτελή κτήρια, τα οποία βρίσκονται στο στάδιο τοποθέτησης του μπετόν αρμέ.
Κατά 24% μειώθηκαν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών στο εννεάμηνο του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του διεθνούς οίκου αξιολόγησης DBRS. Η μείωση αυτή αποτελεί την καλύτερη επίδοση μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, μαζί με την Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της DBRS, οι ελληνικές τράπεζες μείωσαν τα εξυπηρετούμενα δάνεια, σε ετήσια βάση, κατά 24,7%, ακολουθεί η Πορτογαλία με μείωση 21,4%, η Ιρλανδία με 17,5%, η Ιταλία με 16,7% και η Ισπανία με 2,5%.
Παράλληλα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της DBRS παρατηρήθηκε μια αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε χώρες που παραδοσιακά είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Ευρωζώνη, δηλαδή στη Γαλλία και στη Γερμανία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών της DBRS, η τάση αυτή μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, πιθανόν να μην διατηρηθεί κατά τη διάρκεια του 2024, λόγω της πιο αδύναμης πορείας της ευρωπαϊκής οικονομίας, ενώ αρνητικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσει και η κρίση που έχει διαμορφωθεί στην Ερυθρά Θάλασσα , η οποία έχει αρχίσει να επιβαρύνει ως ένα βαθμό την εφοδιαστική αλυσίδα και το παγκόσμιο εμπόριο.
Συγκεκριμένα, όπως δείχνουν οι εκτιμήσεις της DBRS, με δεδομένη την παραπάνω κατάσταση, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο η ποιότητα του ενεργητικού των ευρωπαϊκών τραπεζών να επιδεινωθεί σταδιακά το 2024, με υψηλότερα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Αυτό οφείλεται στην αναμενόμενη επιτάχυνση των εγγραφών νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων ή στο χαμηλότερο ρυθμό ανάκτησης μη εξυπηρετούμενων δανείων.
To bull market στη χρηματιστηριακή αγορά της Wall Street επέστρεψε, ή καλύτερα ήταν εδώ για μεγάλο διάστημα. Το κλείσιμο του S&P 500 σε νέο ιστορικό υψηλό επιβεβαίωσε ότι ο δείκτης βρισκόταν σε bull market από τότε που «πάτωσε» στις 12 Οκτωβρίου του 2022. Έχει κερδίσει 35% από τότε και έκλεισε στις 4.839 μονάδες την Παρασκευή μετά από άνοδο 1,2%.
Η ιστορία της χρηματιστηριακής αγοράς δείχνει πως η δυναμική που οδηγεί τις μετοχές σε νέα κορυφή συχνά τείνει να συνεχίζεται μακροπρόθεσμα. Στις 13 από τις 14 προηγούμενες περιπτώσεις που ο S&P 500 σημείωσε νέα ιστορική κορυφή για πρώτη φορά μέσα σε τουλάχιστον ένα χρόνο, το ράλι είχε συνέχεια το επόμενο 12μηνο με μέση απόδοση 13,9%. Για σύγκριση, η μέση ετήσια απόδοση του δείκτη S&P5 00 από το 1928 είναι 7,5%.
Ιστορικά οι μετοχές τείνουν να ανεβαίνουν περισσότερο από να κατεβαίνουν και ο S&P 500 έχει βρεθεί σε bull markets για περίπου το 85% του καιρού που πέρασε από το 1950. Ο δείκτης έχει καταγράψει μέση άνοδο σχεδόν 260% κατά τη διάρκεια έξι bull market που έλαβαν χώρα την τελευταία 40ετία.
Τελικά οι κινεζικές αρχές αποφάσισαν να ασχοληθούν με το ζήτημα της υπερβάλλουσας δυναμικότητας της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, παραδεχόμενες στην πράξη πως τα πράγματα έχουν αρχίσει να «ξεφεύγουν». Την Παρασκευή που μας πέρασε, ο υφυπουργός Βιομηχανίας και Τεχνολογίας Xin Guobin έκανε ορισμένες πολύ ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις στο πλαίσιο της καθιερωμένης ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
Ο υφυπουργός μίλησε πολύ επικριτικά για τους αξιωματούχους των διαφόρων επαρχιών της χώρας και τους κατηγόρησε πως έχουν προωθήσει και χρηματοδοτήσει έναν υπερβολικά μεγάλο αριθμό επενδύσεων στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Bloomberg, ο υφυπουργός είπε πως ορισμένες επαρχίες και κάποιες επιχειρήσεις εξακολουθούν να προωθούν κατ’ επανάληψη σχέδια για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων (ο κινεζικός όρος φαίνεται πως είναι «οχήματα νέας ενέργειας»). Σύμφωνα με τον Xin, αυτό το πρόβλημα πρέπει να προσεχθεί πολύ και απαιτούνται αποτελεσματικά μέτρα για την λύση του. Ο υφυπουργός δεν σταμάτησε εκεί και πρόσθεσε πως «αντιμετωπίζουμε αρνητικούς παράγοντες όπως το ανεπαρκές επίπεδο εγχώριας ζήτησης και το ότι πολλές χώρες και περιοχές έχουν καταφύγει σε μέτρα που περιέχουν στοιχεία προστατευτισμού».
Ο Xin αναφέρθηκε και σε ένα άλλο σοβαρό ζήτημα, δηλαδή το γεγονός πως κάποιες επιχειρήσεις του κλάδου, ειδικά αυτές που επικεντρώνονται στην εγχώρια αγορά, δεν επιτυγχάνουν κερδοφόρα αποτελέσματα. Κατά τον υφυπουργό αυτό το γεγονός προκαλεί στρέβλωση του ανταγωνισμού. Αναφερόμενος στα μέτρα αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων, ο Xin έκανε λόγο για φορολογικά κίνητρα που θα μπορούσαν να τονώσουν την εγχώρια ζήτηση.
Όπως αναφέρουν οι σχολιαστές του Reuters, η παραδοχή της κινεζικής ηγεσίας πως τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένα καλοδεχούμενο βήμα. Η υπερβολική ενίσχυση των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει σαν παράπλευρες συνέπειες την υπερβάλλουσα δυναμικότητα, τον πόλεμο τιμών και την αναγκαστική προσφυγή των εταιρειών στην λύση των εξαγωγών των αυτοκινήτων τους.
Όπως αναφέρουν οι σχολιαστές του διεθνούς πρακτορείου, από εταιρείες συμβούλων όπως η Automobility υπολογίζεται πως η κινεζική παραγωγική δυναμικότητα στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσε να είναι από 5 έως 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως.
Όπως είναι ήδη γνωστό, το συγκεκριμένο ζήτημα έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί τριβή μεταξύ της Κίνας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι εθνικές ηγεσίες φοβούνται πολύ πως το κύμα κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αναμένεται να κατακλύσει την ήπειρό μας θα προκαλέσει μεγάλη ζημιά στις ευρωπαϊκές βιομηχανίες λόγω των χαμηλών τιμών των αυτοκινήτων.
Μία πρώτη γεύση θα πάρουμε σε μερικές ημέρες ή εβδομάδες, όταν φτάσει στην Ευρώπη το πρώτο πλοίο μεταφοράς οχημάτων (ηλεκτρικών στην συγκεκριμένη περίπτωση) της κινεζικής BYD, η οποία πρόσφατα κατέκτησε την πρώτη θέση σε πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.
Όπως αναφέρουν οι σχολιαστές του Reuters, το πρόβλημα είναι πολύ σημαντικό και η λύση του δεν θα είναι καθόλου εύκολη αφού οι κινεζικές αρχές είναι σχεδόν βέβαιο πως δεν θα θελήσουν να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα σε έναν κλάδο που αποτελεί μία φωτεινή εξαίρεση από πλευράς τεχνολογικής ανάπτυξης μέσα στην κινεζική οικονομία που δοκιμάζεται το τελευταίο διάστημα. Ελπίζουμε πως σύντομα θα πάρουμε ένα πρώτο δείγμα των προθέσεων του υφυπουργού Xin και των προϊσταμένων του.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.