Οι νέες κορυφές της ΔΕΗ, τα επόμενα βήματα της Chevron, τα καύσιμα του Χρηματιστηρίου (και) τα top picks, η mega επένδυση του ΑΔΜΗΕ, το λίφτινγκ της Τεχνικής Ολυμπιακής, η ανακούφιση στην ΕΚΤ και οι αναταράξεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Σε νέα υψηλά 14 ετών παρακαλώ, αναρριχήθηκε ενδοσυνεδριακά χθες η μετοχή της ΔΕΗ. Το είχαμε ξαναγράψει πριν λίγο καιρό πως μας είχε κάνει εντύπωση, γιατί ενώ είχε δώσει μία σημαντική προοπτική ο Γιώργος Στάσσης, με το νέο επιχειρηματικό πλάνο, ένα story που λένε και στην αγορά, αλλά οι επενδυτές μάλλον αγνοούσαν αυτήν την καθοδήγηση.

Πλέον οι αναλυτές ενσωματώνουν έως ένα βαθμό την εκτίμηση για EBITDA 2,7 δισ. ευρώ το 2027. Η Pantelakis την έχει στις κορυφαίες της επιλογές με τιμή στόχο τα 17 ευρώ και περιμένει EBITDA το 2027 2,6 δισ. ευρώ. Η Eurobank Equities δίνει σύσταση αγοράς με τιμή στόχο τα 17,70 ευρώ, ενώ η Piraeus Securities πρόσφατα είχε αυξήσει την τιμή στόχο στα 19,10 ευρώ περιμένοντας EBITDA 2,7 δισ. ευρώ το 2027. H Axia έδωσε τιμή στόχο τα 22,60 ευρώ. Να σημειωθεί πως οι διανομές μερισμάτων θα ενισχυθούν τα επόμενα χρόνια και θα φτάσουν το 1 ευρώ το 2027.  


Ο διαγωνισμός για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στο μπλοκ «Νότια Πελοπόννησος» αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, με στόχο να μπει η Chevron έως τότε στην περιοχή, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.

Μάλιστα, εντός της εβδομάδας το υπουργείο Ενέργειας θα προχωρήσει στην έκδοση της σχετικής απόφασης που θα προβλέπει την ακριβή έκταση και την άμεση προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού. Το χρονικό περιθώριο για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από πιθανούς άλλους επενδυτές για τη συγκεκριμένη περιοχή είναι 90 ημέρες από τη δημοσίευση.

Η εταιρεία που θα αναλάβει το έργο, με πιθανότητα 99% να είναι η Chevron, θα αποφασίσει την ταχύτητα με την οποία θα κινηθεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Από την πλευρά τους, το υπουργείο Ενέργειας και η ΕΔΕΥΕΠ κύριο στόχο έχουν να «τρέξουν» τις διαδικασίες όσο πιο γρήγορα γίνεται, αρχής γενομένης από την κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Αφού εκδοθεί η προκήρυξη από το υπουργείο και ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός των 90 ημερών για την τελική περιοχή, αναμένεται να πατηθεί «γκάζι» στις διαδικασίες.

Υπενθυμίζεται ότι ο αμερικανικός κολοσσός εκδήλωσε ενδιαφέρον για μια έκταση 11.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, η οποία συνιστά την τρίτη μεγαλύτερη παραχώρηση στην Ελλάδα μετά τα δύο οικόπεδα που έχουν παραχωρηθεί στην κοινοπραξία της ExxonMobil με την Helleniq Energy, τα οποία έχουν έκταση 20.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα το καθένα.

Σε κάθε περίπτωση, η εμφάνιση της Chevron, σχεδόν τρία χρόνια αφότου φέρεται να έβαλε στο ραντάρ της την Ελλάδα, έρχεται σε αντίθεση με τις αποχωρήσεις της ισπανικής Repsol και της γαλλικής Total Energies και αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης made in USA για το ελληνικό πρόγραμμα, ιδίως εάν τη δούμε συνδυαστικά με τις κινήσεις της ExxonMobil. Για την τελευταία, μάλιστα, θα έχουμε πολύ σύντομα εξελίξεις, και συγκεκριμένα εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος, όταν και θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις της κοινοπραξίας ExxonMobil και Helleniq Energy για τη διενέργεια ερευνητικής γεώτρησης στα δύο θαλάσσια οικόπεδα της Κρήτης που έχουν παραχωρηθεί από το 2019.


Άλλη μία μεγάλη επένδυση είναι στα σκαριά από πλευράς ΑΔΜΗΕ που θα δώσει σημαντική ώθηση στα νησιά μας αλλά και μελλοντικά στην περιουσιακή του βάση. Ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε πως ξεκινά η τελική φάση του διεθνούς διαγωνισμού για τα υποβρύχια καλωδιακά των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Δωδεκανήσων και των νησιών του Β.A. Αιγαίου. Οι τρεις εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό (Fulgor Α.Ε., Nexans Norway A.S. και Prysmian Powerlink S.r.l.) καλούνται από τον ΑΔΜΗΕ να καταθέσουν τις δεσμευτικές οικονομικές και τεχνικές τους προσφορές για το έργο.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,717 δισ. ευρώ και η προβλεπόμενη διάρκεια της συμφωνίας ορίζεται στα 6 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Τη διαγωνιστική πρακτική που ακολούθησε ο ΑΔΜΗΕ, την οποία ακολουθούν και άλλοι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, λόγω της υψηλής ζήτησης υποβρυχίων καλωδίων για έργα διασυνδέσεων σε διεθνές επίπεδο, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων παραγωγής στα εργοστάσια των αναδόχων. Με την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.


Μία ακόμη ανοδική χρονιά περιμένουν οι αναλυτές της Alpha Finance για το 2025, καθώς έχει εισέλθει η αγορά μας σε έναν πολυετή ευνοϊκό κύκλο, ενισχυμένο από αρκετούς θετικούς παράγοντες. Ο κυριότερος παράγοντας για την αναμενόμενη συνέχεια της ανόδου είναι η αποτίμηση της ελληνικής αγοράς, η οποία, κατά την εκτίμηση της Alpha Finance, έχει discount 30-40% σε σχέση με τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο της όσο και σε σχέση με τις διεθνείς αγορές, συγκρινόμενη με τους δείκτες Stoxx 600 και MSCI EM. Θα μπορούσε να σημειώσει άνοδο 10-20% μέσα στο 2025, υποθέτοντας ότι οι αποτιμήσεις θα συγκλίνουν σε ορίζοντα 3-5 ετών, εξηγεί η χρηματιστηριακή.

Η άνοδος της ελληνικής αγοράς θα στηριχτεί σε διάφορους παράγοντες, με τους κυριότερους να είναι i) η κερδοφορία των εισηγμένων η οποία αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, ii) οι πληρωμές υψηλότερων μερισμάτων, ιδιαίτερα λόγω της αναμενόμενης δυναμικής του τραπεζικού κλάδου, iii) οι βελτιωμένες συνθήκες ρευστότητας το 2025 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, το οποίο χαρακτηρίστηκε από αυξημένη δραστηριότητα σε placements και νέες εισαγωγές, iv) οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες της κυβέρνησης με στόχο την υποστήριξη της ανάπτυξης, τη στιγμή που το Χρηματιστήριο Αθηνών βρίσκεται σε πορεία για την επιστροφή στην κατηγορία των ανεπτυγμένων αγορών, κάτι που ενισχύει τις προσδοκίες για τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς.

Οι αναλυτές ξεχωρίζουν από τον τραπεζικό τομέα, την Eurobank με τιμή στόχο τα 3 ευρώ, την Τράπεζα Πειραιώς με τιμή στόχο τα 5,30 ευρώ και τη Metlen με τιμή στόχο τα 47,70 ευρώ. Τέλος, υποστηρίζει πως και η Jumbo με τιμή στόχο τα 32,70 ευρώ, θα μπορούσε να ωφεληθεί από τα θετικά μάκρο τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Βουλγαρία αλλά και από την εξομάλυνση της αλυσίδας εφοδιασμού.


Σε δύο άξονες στηρίζεται το λίφτινγκ που επιχειρεί η Τεχνική Ολυμπιακή με στόχο τη βελτίωση της κεφαλαιακής της θέσης αλλά και μια πιθανή διανομή μερίσματος στους μετόχους της για το 2025 ή 2026, έπειτα από περίπου είκοσι χρόνια.

Ο πρώτος άξονας είναι τα σταθερά έσοδα από τις δραστηριότητες της εταιρείας στον τομέα της ναυτιλίας. Η εταιρεία συμμετέχει κατά 15% σε έξι πλοία, ενώ κατέχει το 85% σε ένα ακόμη. Ο δεύτερος αφορά τα εκτιμώμενα έσοδα από τουριστικά ακίνητα αλλά και από φωτοβολταϊκά πάρκα και μονάδα βιοαερίου στην Πάτρα.

Παράλληλα, ο Κωνσταντίνος και ο Γιώργος Στέγγος ευελπιστούν και στην είσπραξη 16,2 εκατ. ευρώ από την πώληση του ξενοδοχείου Πόρτο Καρράς στη Χαλκιδική.

Η εταιρεία εκτός της ναυτιλίας, του real estate και της πράσινης ενέργειας αναμένεται να επεκταθεί και στα τουριστικά ακίνητα. Άλλωστε, έχει στόχο τη δημιουργία ξενοδοχείου στη Φλόριντα, μια επένδυση αξίας 2,64 εκατ. δολαρίων, ενώ πρόσφατα απέκτησε και ένα ακίνητο κοντά στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, στη Γερμανία.

Πριν από έναν, περίπου, μήνα, διοίκηση και μέτοχοι ενέκριναν τον συμψηφισμό συσσωρευμένων ζημιών ύψους 130 εκατ. ευρώ, σε μια κίνηση που αποσκοπεί στη βελτίωση της κεφαλαιακής θέσης του Ομίλου.

Ακόμη, η Τεχνική Ολυμπιακή ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η εξαγορά του συνόλου των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «GREENHILL VOULA ESTATES ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ» και το διακριτικό τίτλο «GREENHILL VOULA», έναντι 67.600 ευρώ. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας.


Ανακούφιση στο επιτελείο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αφού η νέα αμερικανική κυβέρνηση δεν ανακοίνωσε την επιβολή δασμών που πολλοί φοβούνταν με το «καλημέρα», με αποτέλεσμα η νέα μείωση επιτοκίων την επόμενη εβδομάδα από την ΕΚΤ να θεωρείται βέβαιη. Ο πρόεδρος Τραμπ απέφυγε την ανακοίνωση επιβολής δασμών την Δευτέρα που ανέλαβε καθήκοντα, ενώ ακόμη και οι απειλές του απέφυγαν την Ευρώπη, κάτι που ενίσχυσε το ευρώ.

Τα περισσότερα σημεία στην ομιλία του Τραμπ μετά την ορκωμοσία του είχαν να κάνουν με το «πρώτα η Αμερική» και οι πρώτες αναφορές ήταν πιο ήπιες από αυτές που φοβούνταν οι αγορές. Η εκτίμηση αναμένεται να μειώσει το παρεμβατικό επιτόκιο κατά 25 μονάδες βάσης τον Ιανουάριο.

Οι επενδυτές πάντως αντιλαμβάνονται ότι σε επίπεδο πολιτικής τα πράγματα μπορεί να αλλάξουν γρήγορα και χωρίς προειδοποίηση από τον Τραμπ. Το 2019 είχε κατηγορήσει τον τότε πρόεδρο της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, για τη νομισματική τόνωση, λέγοντας ότι διευκόλυνε με όχι δίκαιο τρόπο τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνίζονται τος αμερικανικές.

Οι οικονομολόγοι πάντως πιστεύουν ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει τις μειώσεις επιτοκίων, ακόμη και αν ο Τραμπ σκληρύνει τη στάση του με την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία επί χρόνια διατηρεί μεγάλο εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ.


Το 2025 θα είναι σίγουρα μία πολύ ενδιαφέρουσα χρονιά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την βιομηχανία μπαταριών, καθώς η ανάληψη της προεδρίας των ΗΠΑ από τον Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να σημάνει το τέλος των ενισχύσεων προς την βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Διαβάζοντας κάποιες σχετικές εκτιμήσεις του Bloomberg NEF, φαίνεται πως οι δυνητικοί αγοραστές δεν πρέπει να περιμένουν μεγάλη βοήθεια ούτε στον τομέα του κόστους κατασκευής των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με άρθρο του Bloomberg το κόστος των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων δεν πρόκειται να μειωθεί σημαντικά μέσα στο 2025. Οι αναλυτές του Bloomberg NEF εκτιμούν πως το κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου θα μειωθεί κατά περίπου 3% μέσα στον χρόνο και θα κατεβεί κοντά στα 112 δολάρια ΗΠΑ ανά Kwh (κιλοβατώρα).

Αυτή η ετήσια μείωση θα είναι η τρίτη κατά σειρά αλλά θα είναι πολύ μικρότερη αυτής του 20% για το 2024 και του 13% για το 2023. Η διαφορά αυτή δεν μας φαίνεται παράλογη, καθώς είναι γνωστό πως μέσα στο 2023 και το 2024 σημειώθηκε πολύ σημαντική πτώση της τιμής του λιθίου, το οποίο αποτελεί ένα από τα πιο βασικά συστατικά αυτών των μπαταριών. Καθώς το λίθιο έχει χάσει πάνω από το 85% της αξίας του από το φθινόπωρο του 2022, δεν είναι λογικό να περιμένουμε να πέσει πολύ παρακάτω, καθώς ήδη πολλές επιχειρήσεις που εξορύσσουν και επεξεργάζονται λίθιο αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρά προβλήματα και καταγράφουν μεγάλες οικονομικές ζημιές.

Σημαντική είναι και η πτώση των τιμών σε άλλα δύο μέταλλα που χρησιμοποιούνται ευρέως στις μπαταρίες, δηλαδή του κοβαλτίου και του νικελίου. Βέβαια, η μείωση του κόστους κατασκευής των μπαταριών δεν είναι συνάρτηση μόνο της τιμής του λιθίου και των άλλων δύο μετάλλων. Όπως επισημαίνει το άρθρο του Bloomberg, στην σημαντική μείωση της τελευταίας διετίας έχουν παίξει ρόλο αφενός μεν οι σημαντικές βελτιώσεις στην διαδικασία κατασκευής των μπαταριών και αφετέρου ο σημαντικός ανταγωνισμός μεταξύ των παραγωγών (μην ξεχνάμε πως οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου είναι κινεζικές). Επιστρέφοντας στα τρία μέταλλα, η πολύ μεγάλη πτώση των τιμών κάνει σχεδόν βέβαιη την σταδιακή μείωση της παραγωγής από αρκετές επιχειρήσεις που αυτή την στιγμή είναι σίγουρο πως είναι ζημιογόνες, κάτι που μπορεί να φέρει και σταδιακή άνοδο των τιμών τους.

Χωρίς να υπερβάλλουμε όμως, οι προβλέψεις των αναλυτών του Bloomberg NEF μπορεί να πέσουν φέτος εντελώς έξω, καθώς κανείς δεν μπορεί να πει με, σχετική έστω, βεβαιότητα ποιες θα είναι οι κινήσεις της νέας αμερικανικής κυβέρνησης στον τομέα των δασμών. Οι ίδιοι οι αναλυτές το γνωρίζουν και έχουν κάνει και ορισμένες σχετικές υποθέσεις εργασίας.

Αν λοιπόν ο Ντόναλντ Τραμπ προχωρήσει στην επιβολή δασμών ύψους 60% στις εισαγωγές προϊόντων από την Κίνα τότε, κατά τους αναλυτές, το κόστος των συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στις ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 16%. Καθώς οι μπαταρίες συμμετέχουν στο κόστος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατά περίπου 30% με 40%, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά κάθε οχήματος, αυτό σημαίνει πως το κόστος παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα στις ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 9% έως 12% μόνον εξαιτίας της αύξησης του κόστους των μπαταριών.

Εδώ πρέπει να αναφέρουμε την επισήμανση που έκανε η ομάδα των αναλυτών του Bloomberg NEF, σύμφωνα με τους οποίους ακόμα και μετά τις σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής μπαταριών στις ΗΠΑ και στο κόστος εισαγωγής των μπαταριών από την Κίνα, οι εισαγόμενες κινεζικές μπαταρίες θα είναι και πάλι πιο φθηνές από αυτές που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ. Δύσκολο να προβλέψουμε τι θα γίνει αλλά οι πιθανότητες να επιβαρυνθεί το κόστος των μπαταριών και κατ’ επέκταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είναι αρκετά σημαντικές, την στιγμή που μάλλον θα εξαφανιστούν και οι επιδοτήσεις προς τους υποψήφιους αγοραστές. 


Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.