Τα βλέμματα στον ΟΤΕ, τα μηνύματα (και) το παράδειγμα Μυτιληναίου, τα ζιζάνια στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, το ταμείο της Helleniq Energy, οι big business της Energean, η κινητικότητα στην πληροφορική και το μπάσιμο στην Formula 1

Η στήλη έχει αναφερθεί πολλές φορές στη μετοχή του ΟΤΕ, καθώς τα θεμελιώδη είναι ισχυρά. Στο χρηματιστηριακό ταμπλό, δυστυχώς, παραμένει σε μία πολύμηνη συσσώρευση και δεν έχει ακολουθήσει την αγορά. Αυτό βέβαια, για όσους παρακολουθούν για χρόνια την αγορά δεν είναι κάτι καινούργιο. Πολλές μετοχές το έχουν κάνει στο παρελθόν και να είστε σίγουροι πως θα ξαναγίνει. Δεν ακολουθούν όλες μία κίνηση γενικότερη, αλλά σε βάθος χρόνου, όλες που αξίζουν βρίσκουν το δρόμο τους.

Η στήλη όμως δεν μπορεί να μην επισημάνει το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι αναλυτές, εσχάτως, αναβαθμίζουν τη μετοχή και βάζουν σημαντικά υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα τον πήχη. Η Citi το έκανε χθες δίνοντας τιμή στόχο τα 23 ευρώ από 21 ευρώ. Μάλιστα ακόμα και στο αρνητικό σενάριο η τιμή στόχος είναι στα 15 ευρώ, δηλαδή υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα. Προφανώς και υπάρχει μία μεγάλη στρέβλωση. Η διοίκηση φέρνει τα νούμερα που υπόσχεται, ο ισολογισμός είναι πεντακάθαρος και η συνολική αμοιβή των μετόχων, μαζί με τις ίδιες μετοχές, είναι υψηλή. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα η Barclays έδωσε την τιμή στόχο τα 19 ευρώ και η Ambrosia Capital τα 18,9 ευρώ. Επομένως τα περιθώρια ανόδου είναι υψηλά.


Παράδειγμα προς μίμηση για ομοειδείς ομίλους σε όλη την Ευρώπη αποτελεί ο όμιλος Μυτιληναίου, με τις συνέργειες που ανέπτυξε μεταξύ των κλάδων μετάλλων και ενέργειας. Η πρώτη ερώτηση που έκαναν στον Ευάγγελο Μυτιληναίο κατά τη συνέντευξη που παραχώρησε στο S&P Commodity Insights, ήταν άλλωστε σχετική.

Και η απάντηση ήταν απλή. Ο Όμιλος ήταν ένας από τους πρώτους του κλάδου σε όλη την Ευρώπη, που αντιλήφθηκε έγκαιρα ότι οι συνέργειες μεταξύ των τομέων ενέργειας και μετάλλων θα μπορούσαν να τον καταστήσουν πιο ανθεκτικό, εν μέσω του δαπανηρού αγώνα προς την απολιγνιτοποίηση.

Μάλιστα, όπως είπε ο κ. Μυτιληναίος, η εταιρεία διαθέτει ένα από τα χαμηλότερα κόστη παραγωγής στον κλάδο λόγω των συνεργειών της με τον επιχειρηματικό κλάδο της ενέργειας και της θέσης της ως ο μεγαλύτερος καθετοποιημένος παραγωγός αλουμινίου στην ΕΕ.

Κρίνοντας, δε, εκ του αποτελέσματος, ο κλάδος μεταλλουργίας της MYTILINEOS, και ειδικότερα το Αλουμίνιον της Ελλάδας - παρά το γεγονός ότι δεν είναι στο απυρόβλητο από την αδύναμη ζήτηση και τις ασταθείς τιμές - κατάφερε να λειτουργήσει το διυλιστήριο αλουμίνας και το χυτήριο αλουμινίου με πλήρη παραγωγική δυναμικότητα το 2023.

Όπως δείχνουν οι αριθμοί, η εταιρεία παρήγαγε 239.000 mt αλουμινίου το 2023, καταγράφοντας αύξηση 1% από το 2022. Η παραγωγή αλουμίνας αυξήθηκε επίσης κατά 1% ετησίως, φτάνοντας τους 869.000 mt το 2023.

Βέβαια, ο CEO της Mytilineos δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην αναγκαιότητα αναθεώρησης του μηχανισμού CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism ), προειδοποιώντας ότι ο προσεχής CBAM της ΕΕ δεν θα επιτύχει αυτό για το οποίο έχει σχεδιαστεί, δηλαδή να εξισώσει τους όρους ανταγωνισμού για τις βιομηχανίες των χωρών μελών της Ένωσης, καθώς απαλλάσσονται από τις εκπομπές άνθρακα ταχύτερα από άλλα μέρη του κόσμου.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια δασμολογική επιβάρυνση που δεν κάνει τίποτα για να αντισταθμίσει το καταστροφικό χτύπημα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ [ETS] για το κόστος παραγωγής των βιομηχανιών της ΕΕ.


Κάτι καλό συμβαίνει προς Ελευσίνα μεριά και βέβαια όπου συμβαίνουν καλά φυτρώνουν και «ζιζάνια». Το καλό που συμβαίνει δεν είναι άλλο από τα τεκταινόμενα στα Ναυπηγεία  Ελευσίνας όπου πέρα από την ανάτασή τους εξελίσσεται η ανάπτυξη ενός ολιστικού βιομηχανικού πλέγματος που περιλαμβάνει πλειάδα επιχειρηματικών συνεργασιών με χρηματοδοτικούς οργανισμούς (πχ DFC), πρωτοπόρους της ναυπηγικής, κολοσσούς της τεχνολογίας και βέβαια συνεργασία με ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Όσο περνάει ο καιρός πληθαίνουν τα projects και κατεβαίνουν όλο και περισσότερες δουλειές εκεί και στο Νεώριο. Ας μην ξεχνάμε και τις συνεργασίες για την κατασκευή παράκτιων αιολικών πάρκων στην Ελευσίνα, αλλά και την ενεργειακή μετάβαση της εμπορικής ναυτιλίας.

Ένας ολόκληρος κλάδος που βρέθηκε σε πλήρη απαξίωση, συσσωρεύοντας για δεκαετίες υπέρογκα χρέη, αναστήθηκε χάρη στον πρωθυπουργό και την επίμονη και μεθοδική δουλειά του Άδωνι Γεωργιάδη και συνεχίζει να αναπτύσσεται με την ενορχήστρωση του Πάνου Ξενοκώστα.

Είπαμε όμως, στα καλά πάντα φυτρώνουν και ζιζάνια, τα οποία στην περίπτωση της Ελευσίνας εκτός από κάποιους που θέλουν να αυτοαποκαλούνται συνδικαλιστές και δεν εκπροσωπούν ούτε σχεδόν τον εαυτό τους, στο σχέδιο αναγέννησης των ναυπηγείων που είναι σε πλήρη εξέλιξη, προσκόμματα εξακολουθούν να τίθενται και από τον «γενικό γραμματέα αρχιτέκτονα» της προηγούμενης καταστροφής των Ναυπηγείων.

Οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων με πρωτομάστορα τον «αρχιτέκτονα» βιώνουν μια  ιδιότυπη κατάσταση κατά την οποία μέσα από την αποδόμηση του εγχειρήματος και τη διασπορά συκοφαντιών, επιχειρείται να πληγεί το  επίτευγμα της κυβέρνησης και του ίδιου του πρωθυπουργού, διακινώντας με μεγάλη στοχοπροσήλωση «υλικό» για κάθε ανυποψίαστο. Μια τακτική που επαναφέρει «φακέλωμα» επενδυτών και βιομηχάνων.

Έτσι ο περί ου ο λόγος προσπαθεί να δημιουργήσει ρωγμές στις σχέσεις Πάνου Ξενοκώστα με τον Γιώργο Προκοπίου, προσπάθειες που πέφτουν στο κενό.

Και αυτό γιατί ο κλάδος είναι πλέον ψηλά και μεταξύ άλλων η πρωτοβουλία Ξενοκώστα για τη δημιουργία της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και η αποδοχή που είχε από την εφοπλιστική κοινότητα και το βιομηχανικό οικοσύστημα, δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας και υπογραμμίζουν ότι όσα συμβαίνουν στα τρία μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας είναι εθνικής σημασίας και πρέπει να τυγχάνουν απόλυτης στήριξης.


Ξεπέρασε τις εκτιμήσεις των αναλυτών το συνολικό μέρισμα της HelleniQ Energy καθώς όπως ανακοινώθηκε θα ανέλθει στα 0,90 ευρώ, δηλαδή συνολική απόδοση πάνω από 10% με βάση το κλείσιμο της μετοχής. Υπενθυμίζεται πως έχει καταβάλει προμέρισμα 0,30 ευρώ, άρα το υπόλοιπο είναι 0,60 ευρώ. Τα συγκρίσιμα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 1,237 δισ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 606 εκατ. ευρώ.

Τα νούμερα αυτά καθιστούν ελκυστική την αποτίμηση των 2,57 δισ. ευρώ, αφού είναι περίπου 2 φορές τα EBITDA και το P/E είναι στις 4,2 φορές. Μέσα στο 2023, η πτώση στις τιμές αργού και προϊόντων επέδρασε αρνητικά στην αποτίμηση αποθεμάτων και στην κερδοφορία, περιορίζοντας τα καθαρά κέρδη στα 478 εκατ. ευρώ. Η παραγωγή προϊόντων για το σύνολο του 2023 αυξήθηκε κατά 13% στους 14,6 εκατ. τόνους και οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στους 15,5 εκατ. τόνους, με τις εξαγωγές να ανέρχονται στο 54% των συνολικών όγκων, μια από τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία του Ομίλου.

Στον τομέα των ΑΠΕ, η Helleniq Renewables κατά τη διάρκεια του 2023 επιτάχυνε σημαντικά τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου της, ώστε σταδιακά να κατακτήσει ηγετική θέση τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και σε επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, με την ολοκλήρωση σειράς συμφωνιών σε Ελλάδα, Κύπρο και Ρουμανία, στο τέλος του 2023 διέθετε εγκατεστημένη ισχύ 356 MW και έργα σε προχωρημένα στάδια ανάπτυξης ή σε κατασκευή συνολικής ισχύος 0,7 GW. Η μέχρι τώρα πορεία δίνει ένα πρώτο σημείο αναφοράς για την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί, για λειτουργία πάρκων ισχύος τουλάχιστον 1 GW μέχρι το 2025 και ανάπτυξη και λειτουργία έργων άνω των 2 GW μέχρι το 2030.


Δεν χρειάστηκαν παρά τεσσεράμισι χρόνια για την Energean να ανακαλύψει το κοίτασμα Karish North και να φθάσει σε παραγωγή φυσικού αερίου παρά τις αντιξοότητες που δημιούργησε η πανδημία του Covid και η έκρυθμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή.

Το κοίτασμα Karish North που βρίσκεται στη θάλασσα του Ισραήλ έχει μπει σε παραγωγή από τις 22 Φεβρουαρίου. Διαθέτει 34 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου και 37 εκατ. βαρέλια ρευστούς υδρογονάνθρακες βεβαιωμένα αποθέματα (συνολικά, 256 εκατ. βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου).

Αξίζει να αναφερθεί πως η Energean προμηθεύει με φυσικό αέριο και τους τέσσερις σταθμούς παραγωγής ηλεκτρισμού που ιδιωτικοποιήθηκαν από την Israel Electric Corporation, δηλαδή τους Ramat Hovav, Alon Tavor, East Hagit και Eshkol.

Η ανάπτυξη της εταιρείας δεν σταματά όμως εδώ. Έκλεισε νέο συμβόλαιο με την Eshkol το οποίο χαρακτηρίζεται ως μία δήλωση εμπιστοσύνης από τους παραγωγούς ηλεκτρισμού του Ισραήλ προς την Energean, και ταυτόχρονα προσθέτει έσοδα της τάξης των 2 δισ. δολαρίων και εντάσσεται στη στρατηγική διασφάλισης, σε μακροπρόθεσμη βάση εσόδων από μακράς διαρκείας συμβόλαια πώλησης φυσικού αερίου.

Σημειώνεται ότι η Energean, η οποία καλύπτει περίπου το 50% των αναγκών του Ισραήλ σε φυσικό αέριο έχει προβλέψει για φέτος αύξηση της παραγωγής της, στο Ισραήλ, μεταξύ των 5,7 και 6,4 bcm, έναντι 4,4 bcm πέρυσι.

Στα πλάνα της εταιρείας, για τη συνέχεια, βρίσκεται η αξιοποίηση του κοιτάσματος Katlan. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί από τη διοίκηση εν ευθέτω χρόνω.


Ο κλάδος της πληροφορικής παραμένει στο επίκεντρο και δεν είναι υπερβολή να πει κάποιος πως όλοι ψάχνουν growth μέσω εξαγορών. Η διοίκηση της Ideal είπε στην τηλεδιάσκεψη πως αναζητά ευκαιρίες και ίσως έχει κάτι παραπάνω να πει στο επόμενο διάστημα, ενώ έχει αρκετές δουλειές και αναμένεται να αυξηθούν στο μέλλον (60 εκατ. ευρώ ανεκτέλεστο και 40 εκατ. ευρώ σε προχωρημένο στάδιο). Από την άλλη ακούγονται σενάρια συγχωνεύσεων όπως της Entersoft.

Η εταιρεία βρίσκεται στο προσκήνιο καθώς η μετοχή κινείται σε νέα ιστορικά υψηλά, ενώ χθες έδωσε μία ενημέρωση και για τα αποτελέσματα χρήσης. Ο τζίρος ανήλθε στα 37,8 εκατ. ευρώ αυξημένος κατά 28%, τα EBITDA στα 12,7 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 33% και τα κέρδη προ φόρων στα 8,8 εκατ. ευρώ. Η αποτίμηση ανέρχεται στα 211 εκατ. ευρώ, άρα διαπραγματεύεται 5,58 φορές τις πωλήσεις, 16,6 φορές τα EBITDA και το p/e προσεγγίζει τις 30 φορές.

Για το 2024 η διοίκηση θέλει να συνεχίσει σε παρόμοιο δρόμο και θα επιδιώξει ισχυρούς διψήφιους ρυθμούς οργανικής ανάπτυξης, ενώ ταυτόχρονα θα συνεχίσει την αναζήτηση νέων ευκαιριών εξαγορών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη Ρουμανία.

Η οργανική ανάπτυξη εκτιμά ότι θα παραμείνει ισχυρή για τα επόμενα χρόνια ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης για όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του Ομίλου, που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από τις θεσμικές παρεμβάσεις της Πολιτείας για σταδιακή υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης προς το Δημόσιο, την ενοποίηση των συστημάτων λιανικής με τα POS, την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και άλλες παρόμοιες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται.


Ρεκόρ αφίξεων κατέγραψε ο τουρισμός το φθινόπωρο του 2023, βάζοντας πλώρη για νέο ρεκόρ το 2024, σύμφωνα με μελέτη της Εθνικής Τράπεζας. Οι πρώτοι οιωνοί σηματοδοτούν δυναμική εκκίνηση χρονιάς με βάση τις αεροπορικές αφίξεις, με τάση διψήφιας ετήσιας ανόδου για το πρώτο τρίμηνο και ενδείξεις για μεγαλύτερα αεροσκάφη που συνδέουν μακρινούς προορισμούς υψηλής δαπάνης.

Η θετική εικόνα αντανακλάται στις υψηλές προσδοκίες ζήτησης των Ελλήνων ξενοδόχων με τον σχετικό δείκτη στο υψηλότερο ιστορικά σημείο του το δίμηνο Ιανουάριος-Φεβρουάριος. Πρόκειται για εξέλιξη που δεν παρατηρείται στη λοιπή μεσογειακή αγορά. Το συμπέρασμα είναι οτι εν μέσω συγκυρίας αδύναμης ανάπτυξης στην Ευρώπη, ιδιαίτερα στη Γερμανία, και γεωπολιτικών πιέσεων, ο ελληνικός τουρισμός φαίνεται να βγάζει άμυνες ανακτώντας την αυτόνομη δυναμική του. Σε μια χρονιά με αναμενόμενη ισχυρή άνοδο του διεθνούς τουρισμού, η Ελλάδα δείχνει οτι μπορεί να διεκδικήσει νέα ρεκόρ.


Την ώρα που η Volkswagen (VOW3 XETRA), η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, προσπαθεί να βρει την σωστή στρατηγική για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις στον δρόμο για την ηλεκτροκίνηση, μία από τις εταιρείες του ομίλου κινείται επιθετικά για να αποκτήσει σημαντική παρουσία στον χώρο των αγώνων αυτοκινήτου και ειδικότερα στην Formula 1.

Δεν μιλάμε για την Porsche (P911 XETRA), η οποία μπορεί να είναι αυτόνομη εταιρεία αλλά ελέγχεται ακόμα από το γκρουπ Volkswagen. Μιλάμε για την Audi, η οποία έχει ασχοληθεί και αυτή με τους αγώνες αυτοκινήτου αλλά δεν είναι τόσο ιστορικό όνομα όσο η Porsche. Σύμφωνα με σχετικό άρθρο του Bloomberg, το 2022 η Volkswagen ενέκρινε την απόφαση των δύο εταιρειών που ελέγχει να προσπαθήσουν να ασχοληθούν με τους αγώνες της Formula 1 χωριστά η μία από την άλλη. Η Porsche ξεκίνησε την προσπάθειά της επιδιώκοντας μετοχική συνεργασία με την πρωταθλήτρια ομάδα της Red Bull, αλλά η προσπάθεια αυτή ναυάγησε ύστερα από αρκετούς μήνες διαβουλεύσεων. Μετά από αυτή την ατυχή εξέλιξη δεν έχουμε μάθει κάτι νέο από την πλευρά της.

Αντίθετα, η Audi έχει ήδη προχωρήσει στο πρώτο βήμα της, καθώς τον Ιανουάριο του 2023 απέκτησε μερίδιο μειοψηφίας στην ομάδα της Formula 1 Sauber Group. H γερμανική εταιρεία δεν αποκάλυψε το ποσό που κατέβαλε ούτε το ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου της Sauber που απέκτησε. Το σχέδιό της όμως περιλάμβανε την απόκτηση ποσοστού έως και 70% και την «αγωνιστική» είσοδό της στην Formula 1 το 2026. Ήδη, 220 στελέχη της Audi εργάζονται στις εγκαταστάσεις της στην μικρή πόλη Neuburg ενόψει της εμπλοκής της εταιρείας στους αγώνες.

Σύμφωνα όμως με τις πληροφορίες του Bloomberg, η αλλαγή ηγεσίας στην Audi στο τέλος του 2023 σήμανε και μία σημαντική αλλαγή στα σχέδια. Φαίνεται πως ο νέος διευθύνων σύμβουλος, ο Gernot Döllner, είναι διατεθειμένος να αναλάβει τον πλήρη έλεγχο της ελβετικής ομάδας αγώνων αυτοκινήτου. Βασικός μέτοχος της ομάδας είναι αυτή την στιγμή η επενδυτική εταιρεία Longbow Finance, με έδρα την Ελβετία.

Η Longbow διαχειρίζεται την περιουσία της οικογένειας Rausing από την Σουηδία. Η συγκεκριμένη οικογένεια ελέγχει τον βιομηχανικό όμιλο Tetra Laval, το γνωστότερο κομμάτι του οποίου είναι η βιομηχανία συσκευασιών για τρόφιμα Tetra Pak. Σύμφωνα με το Bloomberg, το χαρτοφυλάκιο επενδύσεων της Longbow έχει αξία περίπου 24 δισ. δολαρίων, πράγμα που σημαίνει πως η συμμετοχή της στην Sauber Group αποτελεί ένα μικρό μέρος των επενδύσεών της.

Όπως αναφέρει το Bloomberg στο ρεπορτάζ του, η Audi αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες, όπως και οι εκπρόσωποι του Sauber Group. Προφανώς δεν ξέρουμε αν τελικά η Audi θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της ομάδας της Formula 1, είναι όμως βέβαιο πως ασχολείται πολύ σοβαρά με την επένδυσή της. Σύμφωνα με το Bloomberg, ο Oliver Hoffman, διευθυντής ανάπτυξης της εταιρείας, πρόκειται σύντομα να αλλάξει ρόλο και να αναλάβει την διεύθυνση της προσπάθειας της Audi στον χώρο της Formula 1.

Όπως προκύπτει, η Audi έχει «σοβαρό σκοπό» για την Sauber και την Formula 1. Θα περάσει όμως πολύς χρόνος μέχρι να φανεί αν η κίνηση αυτή θα αποδειχθεί κερδοφόρα ή όχι. Είναι σίγουρο πως οι μέτοχοι της μητρικής εταιρείας θα ήθελαν να ακούσουν κάτι πιο συγκεκριμένο για το θέμα, καθώς αυτό που τους ενδιαφέρει κυρίως είναι τα κέρδη και όχι η δημοσιότητα.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.